Ouderen - de zorg rondom hen

DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door DDD »

@Mara:

Ik zie niet in waarom dit concept nu de oplossing is voor maanden dood thuisliggen. Dat is trouwens ook iemands eigen verantwoordelijkheid. Want er zijn heel veel eenzame mensen die heel graag bij hen op bezoek zouden komen. De SRV-man moest heel hard werken voor heel weinig geld. Ik vind het geen gemis dat deze verdwijnt. Er zijn volgens mij betere manieren om eenzame mensen in de gaten te houden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Zita »

Mara schreef:
DDD schreef: Ik begrijp niet zo goed waarom het jammer zou zijn dat de SRV verdwijnt. Ik ben erg voor het thuis (laten) bezorgen van boodschappen, maar wat er nu zo geweldig is aan rondrijden met een heel klein assortiment ontgaat me.
Het blijkt dat niet alleen jou dit ontgaat, maar anderen ook.
Ik weet dat deze mensen dingen signaleren, er is sociale controle. Er waren SRV bezorgers die sleutels hadden van een aantal mensen. Toen lag er niemand 6 maanden (of langer) dood in huis!
Er zijn mensen die dagenlang niemand zien, niemand spreken, dan alleen die bezorger. Die valt nu weg.
Zita schreef:Maar als ik de twee mij bekende gevallen bekijk: opa werd 97, woonde de laatste jaren in een verpleeghuis en werd daar perfect verzorgd. Oma is 89, woont thuis en krijgt alle hulp die zij nodig heeft. Twee keer per week fysiotherapie aan huis, thuiszorg, rollators, traplift enzovoorts. Ze heeft ook veel geregeld met behulp van haar eigen netwerk, maar dat lijkt me niet meer dan terecht. Waarom zou er een verpleegkundige moeten komen om 's avonds steunkousen uit te trekken als de buurvrouw dat ook wil doen?
Tuurlijk, buurvrouw hoeft toch nergens heen?
Volgens mij loop je achter met je info, want aantrekken wordt wel gedaan, maar uittrekken moeten mensen in de meeste gevallen zelf doen. De mensen willen vaak zelf niet eens steunkousen, het wordt hen aangepraat!
Zita schreef:Ik ervaar dat nulpunt dus echt niet.
Omdat het kennelijk nog heel ver van je bed is, letterlijk.
Ik zou zeggen, kom eens meelopen in de praktijk!
Bij nader inzien: ik heb helemaal geen zin om de discussie aan te gaan als ik bij voorbaat al ongelijk heb. ::bye
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:

Ik zie niet in waarom dit concept nu de oplossing is voor maanden dood thuisliggen. Dat is trouwens ook iemands eigen verantwoordelijkheid. Want er zijn heel veel eenzame mensen die heel graag bij hen op bezoek zouden komen. De SRV-man moest heel hard werken voor heel weinig geld. Ik vind het geen gemis dat deze verdwijnt. Er zijn volgens mij betere manieren om eenzame mensen in de gaten te houden.
Ik zeg niet dat dit HET concept is om dit te voorkomen. Maar een SRV man was in veel gevallen het middel om te voorkomen dat mensen vereenzamen.
Het is zeker heel veel uren werken voor relatief weinig geld.
Ik ben het echter niet met je eens dat het je eigen verantwoordelijkheid is als je dood in huis ligt.
Eenzaamheid is niet altijd een keuze nl!
Zita schreef:Bij nader inzien: ik heb helemaal geen zin om de discussie aan te gaan als ik bij voorbaat al ongelijk heb.
Je was hem al begonnen. Ik reageerde daarop.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Tiberius »

Van Ewijk schreef:De beschaafdheid van een land kan naar mijn mening afgemeten worden hoe men met hulpbehoevenden om gaat.
Dat zijn in dit topic ouderen maar wat mij betreft ook gehandicapten en andere beperkten.
In dat opzicht is de beschaafdheid in dit land in mijn optiek naar een absoluut nulpunt gedaald.
Nieuwe straaljagers en nutteloze bouwwerken (zoals zicht belemmerende ''kunstwerken'' op rotondes en leegstaande kantoorgebouwen) vinden we in dit land schijnbaar veel belangrijker...
Eens met Zita; dit is echt grote onzin die je hier verkondigt. Absoluut nulpunt? Hoe krijg je het verzonnen. Sorry, maar dan sta je echt los van elke realiteit. Loop eens binnen in een verzorgingstehuis, zou ik zeggen.

De werkelijkheid is, dat Nederland behoort tot de landen met de beste zorg. Dat geldt voor de ouderenzorg, en zeker voor gehandicaptenzorg. Goed, de laatste jaren is er wat gesneden, dat doet hier en daar wat pijn. Maar het kon ook best hier en daar behoorlijk wat efficiënter. Het is bizar als de samenleving de zorg van welgestelde ouderen moet betalen. Dat kunnen ze best goeddeels zelf. Nergens voor nodig dat de kinderen, inmiddels welgestelde vijftigers of zestigers, een bak geld erven. Geef dat maar uit aan de zorg voor vader of moeder.

Er zullen inderdaad wel schrijnende gevallen zijn; die halen dan ook direct het nieuws. Maar voor het merendeel is het prima geregeld. Vergelijkbaar met de situaties die Zita beschrijft. We mogen blij zijn, dat dat in Nederland allemaal nog mogelijk is.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Van Ewijk schreef:De beschaafdheid van een land kan naar mijn mening afgemeten worden hoe men met hulpbehoevenden om gaat.
Dat zijn in dit topic ouderen maar wat mij betreft ook gehandicapten en andere beperkten.
In dat opzicht is de beschaafdheid in dit land in mijn optiek naar een absoluut nulpunt gedaald.
Nieuwe straaljagers en nutteloze bouwwerken (zoals zicht belemmerende ''kunstwerken'' op rotondes en leegstaande kantoorgebouwen) vinden we in dit land schijnbaar veel belangrijker...
Eens met Zita; dit is echt grote onzin die je hier verkondigt. Absoluut nulpunt? Hoe krijg je het verzonnen. Sorry, maar dan sta je echt los van elke realiteit. Loop eens binnen in een verzorgingstehuis, zou ik zeggen.

De werkelijkheid is, dat Nederland behoort tot de landen met de beste zorg. Dat geldt voor de ouderenzorg, en zeker voor gehandicaptenzorg. Goed, de laatste jaren is er wat gesneden, dat doet hier en daar wat pijn. Maar het kon ook best hier en daar behoorlijk wat efficiënter. Het is bizar als de samenleving de zorg van welgestelde ouderen moet betalen. Dat kunnen ze best goeddeels zelf. Nergens voor nodig dat de kinderen, inmiddels welgestelde vijftigers of zestigers, een bak geld erven. Geef dat maar uit aan de zorg voor vader of moeder.

Er zullen inderdaad wel schrijnende gevallen zijn; die halen dan ook direct het nieuws. Maar voor het merendeel is het prima geregeld. Vergelijkbaar met de situaties die Zita beschrijft. We mogen blij zijn, dat dat in Nederland allemaal nog mogelijk is.
Ik denk dat Noord-Korea nog wat lager is gezonken... om een voorbeeld te noemen. Maar de barmhartigheden van ons volk zijn ook wel eens wreed te noemen. Denk aan de vele zielen die gedood worden, hetzij door abortus of euthanasie.
Dat is toch ook massamoord? Beschaafde massamoord? En... als het kan moeten we ook met alle macht voorkomen dat er straks nog gehandicapte mensen worden geboren. Ja, ik noem dat toch wel wrede barmhartigheden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door DDD »

Ik vind het niet volkomen vanzelfsprekend dat mensen die hun geld hebben opgemaakt gratis verzorgd worden en dat mensen die spaarzaam geleefd hebben, de zorg zelf mogen betalen. Voor het overige is er natuurlijk geen sprake van een absoluut dieptepunt, maar er zijn wel echt tehuizen waar de zorg zeer te wensen overlaat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

DDD schreef:Voor het overige is er natuurlijk geen sprake van een absoluut dieptepunt, maar er zijn wel echt tehuizen waar de zorg zeer te wensen overlaat.
Lees je het AD? Hugo Borst had een wekelijkse column over zijn moeder in een verzorgingshuis.
Daarin kon je precies lezen hoe er aan de zorg geknabbeld is. Dat betreffende tehuis staat op de zwarte lijst.

Hier wat feiten en cijfers:
Er zijn meer dan 4,1 miljoen 55-plussers. Hiervan voelt meer dan 1 miljoen zich eenzaam. Van hen zijn 200.000 extreem eenzaam, zij hebben slechts een keer in de maand een sociaal contact. (Onderzoek TNS/NIPO, november 2012). Van de ruim 2,9 miljoen 65-plussers voelen bijna 900.000 mensen zich eenzaam.

Nederland telt begin 2015 3 miljoen 65-plussers, waarvan 0.7 miljoen 80-plussers. Dit aantal zal de komende jaren snel stijgen. In 2040 leven er 4.7 miljoen 65-plussers in Nederland (26% van de totale bevolking), waaronder 2 miljoen 80-plussers (CBS).

Het aandeel ouderen onder de niet-Westerse allochtone bevolking stijgt eveneens snel; van 4% in 2012 tot 23% in 2060. De sterkste vergrijzing treedt op onder Surinamers, gevolgd door Turken, Marokkanen (CBS).

40% van de tehuisbewoners vindt dat de verzorging gehaast gebeurt en dat het personeel onvoldoende tijd heeft voor een vertrouwelijk gesprek. Driekwart van de verpleeghuisbewoners is afhankelijk van hulp van anderen voor de persoonlijke verzorging en het naar buiten gaan (SCP, Ouderen in instellingen, ESB zorg 2012).
Uit onderzoek van EenVandaag in 2015 blijkt dat 51% van de verpleegkundigen en verzorgenden vindt dat er te weinig tijd is om tehuisbewoners de zorg te bieden die ze nodig hebben. 61% vindt dat er geen tijd is voor persoonlijke aandacht.
Voor meer feiten:
https://www.ouderenfonds.nl/onze-organi ... en-cijfers
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door DDD »

Het is een kwestie van definitie. Misschien is er voor wat betreft de Nederlandse zorg over de laatste twintig jaar sprake van een absoluut dieptepunt, maar als je het wereldwijd bekijkt, denk ik dat de zorg voor ouderen nog tot de wereldtop behoort.

Dat mensen zich eenzaam voelen, ligt mijns inziens niet zozeer aan de zorg. Dat is maar beperkt een staatsverantwoordelijkheid. Er zijn genoeg eenzame mensen die bij elkaar op bezoek kunnen gaan. Maar ik heb daar misschien onvoldoende begrip voor. Ik kan het mij alleen voorstellen als mensen veel beperkingen hebben en geen vrijwilligerswerk etc kunnen doen en alleen maar hulp kunnen vragen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Ik vind het niet volkomen vanzelfsprekend dat mensen die hun geld hebben opgemaakt gratis verzorgd worden en dat mensen die spaarzaam geleefd hebben, de zorg zelf mogen betalen. Voor het overige is er natuurlijk geen sprake van een absoluut dieptepunt, maar er zijn wel echt tehuizen waar de zorg zeer te wensen overlaat.
Je ziet steeds meer de trend dat iedereen bepaalde vorm van basiszorg krijgt, terwijl de mensen die wat meer kunnen en willen betalen meer en luxere zorg krijgt. Dat is denk ik wel een goede ontwikkeling. Iedereen kan dan zijn eigen keuzes maken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

DDD schreef: Dat mensen zich eenzaam voelen, ligt mijns inziens niet zozeer aan de zorg.
Dat is waar. Het ligt niet altijd aan het aantal mensen om je heen. Iemand kan zich stikeenzaam voelen in een zaal vol mensen.
DDD schreef:Misschien is er voor wat betreft de Nederlandse zorg over de laatste twintig jaar sprake van een absoluut dieptepunt, maar als je het wereldwijd bekijkt, denk ik dat de zorg voor ouderen nog tot de wereldtop behoort.
In veel landen kennen ze het begrip "ouderen in een tehuis" niet. Kinderen nemen hun hoogbejaarde ouders in huis, omdat in veel culturen de grijsheid als wijsheid wordt gezien.
DDD schreef:Er zijn genoeg eenzame mensen die bij elkaar op bezoek kunnen gaan. Maar ik heb daar misschien onvoldoende begrip voor.
Dat willen ze wel en dat doen ze dan ook. Maar het moet fysiek wel mogelijk zijn.
In veel steden zie je in zgn. koffiehuisjes elke ochtend een groep ouderen bij elkaar komen.
Waar de koffie lekker en simpel is en de prijs aanvaardbaar. ;)
Tiberius schreef:Je ziet steeds meer de trend dat iedereen bepaalde vorm van basiszorg krijgt, terwijl de mensen die wat meer kunnen en willen betalen meer en luxere zorg krijgt. Dat is denk ik wel een goede ontwikkeling. Iedereen kan dan zijn eigen keuzes maken.
Iedereen moet nu al naar vermogen bijbetalen hoor.
Het verblijf in het verpleeghuis is ook niet gratis, partner moet betalen voor o.m. pedicure, kapper, koffie voor de bezoekers, de was.
Maar dat is natuurlijk logisch, die kosten voor persoonlijke verzorging heb je thuis ook.
Ik werk o.m. bij een oudere man, wiens vrouw moest worden opgenomen in een psych. ziekenhuis, hij moest per maand 475 euro betalen daarvoor.
Er is een tijd geleden erg beknibbeld op incontinentiemateriaal. Jarenlang werd dat probleemloos volop verstrekt.
Nu is echt gekeken wat men daadwerkelijk nodig heeft. Welke soort, hoeveel en het kan niet meer afgehaald worden bij de apotheek, maar wordt thuisbezorgd door een groothandel, die het verbruik tevens bijhoudt.
Dus niet alle "snijd" maatregelen zijn slecht, integendeel. Dat inconmateriaal is duur en als mensen dat ongebruikt in de kast hebben liggen, omdat ze veel meer bleven halen dan ze gebruikten, is dat verspilling.
Ouderen hebben helaas vaak wel het standpunt dat ze overal recht op hebben, omdat ze Nederland na de oorlog hebben opgebouwd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Tiberius »

Rechthebbende mensen tref je overal wel aan, oud of jong.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Posthoorn »

In de zorg is op onverantwoorde wijze bezuinigd. Als je je oor te luisteren legt, kom je daar genoeg voorbeelden van tegen. Ik zie het ook om me heen: een mevrouw van de gemeente beslist hoeveel huishoudelijke zorg een oudere nodig heeft, terwijl dat niet realistisch is. Gelukkig had diezelfde gemeente daar weer een oplossing voor, anders had je dus echt een probleem gehad.
Dat er beknibbeld wordt op toch al schrale salarissen, terwijl bestuurders zich verrijken met een topsalaris, is ook een feit, en op geen enkele manier te verdedigen.
Lees 'Het alternatief voor de zorg' van Jos de Blok e.a. om een beeld te krijgen van wat er de laatste jaren is misgegaan in de zorg, met name wat betreft de managementstructuur etc.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 27 jul 2016, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Posthoorn »

Lees dit bijvoorbeeld: http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... hulp.dhtml
DDD schreef:Ik vind het niet volkomen vanzelfsprekend dat mensen die hun geld hebben opgemaakt gratis verzorgd worden en dat mensen die spaarzaam geleefd hebben, de zorg zelf mogen betalen. Voor het overige is er natuurlijk geen sprake van een absoluut dieptepunt, maar er zijn wel echt tehuizen waar de zorg zeer te wensen overlaat.
Mensen met een royaal inkomen mogen wat mij betreft hun zorg (voor een substantieel deel) zelf betalen. Mensen die zuinig geleefd hebben en een eigen huisje bezitten, moeten daar niet voor 'gestraft' worden inderdaad.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:Lees dit bijvoorbeeld: http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondhe ... hulp.dhtml
DDD schreef:Ik vind het niet volkomen vanzelfsprekend dat mensen die hun geld hebben opgemaakt gratis verzorgd worden en dat mensen die spaarzaam geleefd hebben, de zorg zelf mogen betalen. Voor het overige is er natuurlijk geen sprake van een absoluut dieptepunt, maar er zijn wel echt tehuizen waar de zorg zeer te wensen overlaat.
Mensen met een royaal inkomen mogen wat mij betreft hun zorg (voor een substantieel deel) zelf betalen. Mensen die zuinig geleefd hebben en een eigen huisje bezitten, moeten daar niet voor 'gestraft' worden inderdaad.
Hoe bedoel je "gestraft"? Is het eigen huis opeten een "straf"? Het is toch een voorrecht niet van het gegevene te hoeven leven? Als het eigen huis niet als oudedagsvoorziening is bedoeld, waarvoor is het dan wel bedoeld?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Tiberius »

De gedachte dat het een straf is om op je oude dag voor jezelf te zorgen, zit helaas diep geworteld bij velen. Ik weet wel waar dat vandaan komt: bij de doorgeschoten solidariteitsgedachte van de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw.
Het gevolg daarvan is, als mensen niet verantwoordelijk zijn voor (de gevolgen van) hun eigen keuzes, nemen ze ook hun verantwoordelijkheid niet. Als je weet, dat je vanaf je 70e eerst je eigen geld op moet maken en daarna volledig door de overheid verzorgd wordt, zal je wel gek zijn als je op je 70e ook nog maar één stuiver over hebt (bij wijze van spreken dan). Zonde van het geld, nietwaar? Dat kan je dan beter aan je kinderen geven.
Van die mentaliteit moeten we echt af.

Wat de salarissen van managers en bestuurders betreft, is het kortzichtig om te stellen dat dat allemaal zelfverrijken en graaien is.
Goed, er zullen er wel zijn, die de hele dag in hun neus gravend naar buiten zitten te staren en toch elke maand met een grote zak geld naar huis gaan. Dat moet zeker aangepakt worden. Maar het merendeel van hen zijn hardwerkende mensen.
De zorgorganisaties kunnen beter goede managers en bestuurders aanstellen, zodat de processen efficiënter gaan lopen. Goede managers en bestuurders kosten nu eenmaal behoorlijk wat geld.
Plaats reactie