Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door henriët »

irmo schreef:
Beste Irno,
In grote lijnen ben ik het met je eens. Het ontbreekt aan consequent gedrag en regels stellen. Daar is niets zieligs voor kinderen aan, maar ze hebben recht op regels en die ook te houden.
Kinderen hebben te luisteren, als ze dat als kind niet leren, worden het misselijke draakjes..
Anderzijds is het wel zo dat kinderen de ruimte moeten krijgen hun eigen mening te leren vormen en ook te uiten waarom ze iets deden, maar vervolgens hoeven de ouders dan verkeerd gedrag niet te vergoeiielijken, maar consequent zijn.
De tijd is weerbarstig, absoluut, maar daar moet je dan als ouders positief op in springen.
Materialisme((ook in refo gezinnen helaas))) viert hoogtij en de opvoeding/ tijd vrijmaken voor de kinderen wordt meer en meer minder. De eisen die gesteld worden aan zowel ouders als kinderen zijn hoog. Maar leren en durven jezelf te zijn. JE eigen gezin vormen en je eigen standpunten vasthouden. Dan kan je 'buiten de boot vallen' ook als ouders, maar kies je wel voor je gezin. Wees gelukkig binnen je gezin, werk aan je huwelijk, zorg voor liefde voor elkaar, dat zien kinderen ook en gedijen daarbij. Daarnaast, maak tijd vrij voor de kinderen. Zorg dat je er bent, als ze uit school komen, hun verhaal kunnen doen enz enz.
Wat betreft zindelijkheidstraining ben ik het volledig met je eens. Mijn moeder had vier kinderen 2 van de vier waren met 1,5 '24 u p dag, en 2 op hun 2 e. Ik ben met mijn dochtertje begonnen bij 1 jaar en 3 maanden en het gaat al aardig goed..
(((maar dan moet je als moeder er wel voor gaan en de tijd voor nemen, en ook consequent zijn)

Ik pleit ook voor fulltime moederschap, al kan dat niet altijd, dat ben ik me terdege bewust. Wel ervaar ik zelf, dat het dan belangrijk is om als moeder 'bij te blijven', en bijv iets te doen, zoals vrijwilligerswerk, dat kan al door bij iemand op de koffie te gaan uit de kerk. Gewoon om zelf ook energiek te blijven, al zal dat per vrouw verschillen.

Men vindt het onderwijs zo uitstekend geschikt naast een gezin, maar als er een beroep is wat heftig is naast het gezin is het het onderwijs wel.. vergaderingen, voorbereiden, ouderavonden, enz

Waar ik het niet mee eens ben in je betoog, is deze zin
...en ja, mamma thuis maakt echt een verschil. dan is zij de basis die er altijd is..en dat merk je ook aan kinderen...

Ja, het is een veiligheid voor de kinderen en het maakt veschil.
Maar laten we dat ook niet idealiseren. Ook dan kun je kinderen hebben die toch echt adhd of iets dergelijks hebben.
En dan is dat heftig voor thuismoeders, die er alles aan doen, structuur, hulp in huis enz enz. Maar als het daadwerkelijk in het kind zit, en dan bedoel ik, niet een druk kind, maar echt een kind met oppositioneel gedrag, en dwars enz enz. Wat echt moeilijk is om door te dringen en ieselijk veel geduld van met name de moeder vraagt, heeft zo'n kind recht op extra hulp, het zij door speltherapie, hetzij door ritalin oid.

Ja, er worden veel kinderen onterecht gestempeld.
Nee, de tijd brengt met zich mee, dat stoornissen enz meer en meer zullen zijn.

mvg Jet
MOeder thuis, vader thuis...boeie. Als er maar Iemand thuis is!

en kinderen die adhd hebben, daar ben ik het niet zo mee eens....Want waarom bestaat adhd..omdat de criteria voor ziekte zijn aangepast...niet omdat de kinderen nu zo veranderd zijn.....

En dus wordt er zo gediagnosticeerd....want voor adhd bestaat er een pilletje.. voor een oppositionele gedragsstoornis niet....dus wordt dat voorgeschreven....en klaar is kees! :bobo
Nee, dit is echt niet reëel.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
irmo
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jul 2011, 23:53
Locatie: Belgie

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door irmo »


Nee, dit is echt niet reëel.
O, en hoezo niet? Want dit is toch echt wat ik dagelijks zie gebeuren hoor... :wiz
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door refo »

Evert Roeleveld in het RD van 10-7 (pag 9 bijlage) is een beetje voorstander van het conflict-model.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door helma »

refo schreef:Evert Roeleveld in het RD van 10-7 (pag 9 bijlage) is een beetje voorstander van het conflict-model.
Ja dat zag ik ja! (ergens vond ik het wel een beetje geruststellend :huhu )
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Mara »

Afbeelding

Opvoeden met een knipoog, volgens de dame in de bieb die de brutale monden spuugzat was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef:[img]http://i-cdn.embed.ly/1/display?key=fd9 ... 3D56D6FD6D[/img]

Opvoeden met een knipoog, volgens de dame in de bieb die de brutale monden spuugzat was.
Haha, fantastisch!
Duidelijkheid met een beetje humor. Heel goed.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:Afbeelding

Opvoeden met een knipoog, volgens de dame in de bieb die de brutale monden spuugzat was.
GEWELDIG!
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door samanthi »

irmo schreef:

Nee, dit is echt niet reëel.
O, en hoezo niet? Want dit is toch echt wat ik dagelijks zie gebeuren hoor... :wiz
Tjonge wat een kennis... :Oo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Marco »

Mannetje schreef:
Mara schreef:Afbeelding

Opvoeden met een knipoog, volgens de dame in de bieb die de brutale monden spuugzat was.
GEWELDIG!
Niet heel origineel:
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/22134 ... o_s__.html
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Van Ewijk »

Ik ben het er van harte mee eens dat het gros van de hangjongeren een flinke schop onder hun achterste verdiend.
Daar achter aan moet ik wel zeggen dat ik dit slechts voor bepaalde categorieën vind gelden en niet voor de gehele jeugd.
Helemaal pessimistisch ben ik niet maar ben inderdaad van mening dat ouders en opvoeding op sommige plaatsen flink te kort schieten.
Drugs en drank misbruik zijn de normaalste zaak van de wereld geworden en vrijwillig je kleren uitgooien voor de webcam op verzoek van iemand die je pas een paar minuten ''kent'' houden nooit op met mij iedere keer te verbazen.

Echter, De jeugd is niet helemaal over een enkele kam te scheren.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door helma »

Wijs niet te snel naar ouders en opvoeding... De hele wereld is op drift. De jeugd wordt met zoveel dingen geconfronteerd die hen beinvloeden, de wereld waarin zij groot worden is zo anders dan de wereld waarin de oudere generatie opgroeide. Veel ouders staan machteloos als ze zien hoe de wereld met zijn begeerlijkheden vat krijgt op hun kinderen. De media heeft zo verschrikkelijk veel vat op onze jongelui ( en op ons als ouders....)
Met elkaar (de hele samenleving) zijn we van het heilspoor afgegaan. De duivel gaat rond als een briesende leeuw. En hij heeft vele middelen in zijn bereik
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Van Ewijk »

helma schreef:De jeugd wordt met zoveel dingen geconfronteerd die hen beinvloeden, de wereld waarin zij groot worden is zo anders dan de wereld waarin de oudere generatie opgroeide.
Is dat echt zo? ik bedoel daarmee is het werkelijk zo dat de wereld nu zoveel meer dingen bevat qua nu zonde en bederf dan vroeger?
Of is het gewoon zo dat de toegang tot de dingen die er vroeger ook al waren slechts makkelijker is geworden?
Vergeet niet dat van de dag van de schepping af de mens van nature al zondig is en zal blijven en dat de tijd slechts middelen voortbrengt maar niet de inborst.

Ik ben van mening dat er in vergelijking met vroeger juist meer is boven komen drijven en bespreekbaar zijn geworden.
Zowel op gelovig als op seculier gebied worden we ons meer en meer bewust van gebrek aan zorg voor elkaar, de zinloosheid en consequenties van geweld en de langzame vernietiging die de schepping word aangedaan.
Sla een willekeurig geschiedenisboek open en verhalen over machtsmisbruik, oorlog, zonde en verderf in alle denkbare vormen uit alle tijdperken leren dat het nooit anders is geweest.

Het grootste gevaar van deze tijd is lichtzinnigheid, lichtzinnigheid van zowel de ouders als de kinderen zelf.
Er worden over bepaalde zaken gewoon te lichtvaardig gedacht en daardoor worden voorheen belangrijke en fundamentele elementen van opvoeding gewoonweg genegeerd.
Anno 2015 is de zogenaamde ''vrije opvoeding'' gewoon de allergrootste fout die je als opvoeder maar kan maken.
Juist nu, in deze tijd, met makkelijke communicatie en toegankelijkheid is juist waakzaamheid en vermaning geboden als in geen ander tijdperk zoals voorheen.

Spreuken 13:24

''Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door helma »

ik ben blij dat ik niet in deze tijd jong ben.
En mijn hart is erg bewogen met de jongeren die nú opgroeien onder deze omstandigheden.

En ja, de harten zijn niet veranderd. Ook vroeger was het hard gericht op de wereld. Maar de wereld is nu zo dichtbij en zo nadrukkelijk aanwezig.
En doordat nu in de wereld de godsdienst steeds minder een plaats inneemt is de situatie echt heel anders.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Van Ewijk »

helma schreef:ik ben blij dat ik niet in deze tijd jong ben.
En mijn hart is erg bewogen met de jongeren die nú opgroeien onder deze omstandigheden.
Juist nu is het best mooi om bij de jeugd te horen, mits met daarbij behorende begeleiding en vermaning.
Nog nooit zijn gezondheid en onderwijs op dit niveau geweest en is de jeugd bevrijd van dwangarbeid op het land of op de werkplaats.
De zegeningen van deze tijd zijn rijk, het zijn de zelfgemaakte ''status'' en groepsdruk die de boel verpesten.
Verleiding maken we zelf.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door JolandaOudshoorn »

Van Ewijk schreef:
helma schreef:ik ben blij dat ik niet in deze tijd jong ben.
En mijn hart is erg bewogen met de jongeren die nú opgroeien onder deze omstandigheden.
Juist nu is het best mooi om bij de jeugd te horen, mits met daarbij behorende begeleiding en vermaning.
Nog nooit zijn gezondheid en onderwijs op dit niveau geweest en is de jeugd bevrijd van dwangarbeid op het land of op de werkplaats.
De zegeningen van deze tijd zijn rijk, het zijn de zelfgemaakte ''status'' en groepsdruk die de boel verpesten.
Verleiding maken we zelf.
Vind je?
De zegeningen die jij noemt zijn eerder de verleidingen. Nog nooit is het leven zo ingewikkeld geweest als nu. Je zou nu maar moeten opgroeien, in een geestelijke duisternis die steeds groter wordt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie