Dodenherdenking

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Mara schreef:
Wim Anker schreef:Ik doe ertoe, zeggen ze (de doden vanavond). Maar waartoe?
Snedig. :hum
Dood = toch dood zegt de wereld, die houding dan maar overnemen?
Wat zegt de Schrift over dodenherdenking? Ik kom (nog) niet veel verder dan het schriftwoord dat de gedachtenis des rechtvaardigen tot zegen is. Dat is ook m.i.ook de gedachte van Paulus als hij in de geloofsgalerij het LEVEN van de geloofshelden in herinnering brengt.
De Schrift zegt meer dingen niet (expliciet).
Daar zijn ook rechtzinnige voorbeelden van te vinden, toch doen we het.
Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan rituelen en herdenkingen en die zijn zinvol.
Ik heb de oorlog niet meegemaakt, maar ik zie wat deze verbondenheid met de overlevers doet.
Stel dat wij - de na 1950 geboren Nederlanders - maar stilzwijgend aan 4 mei voorbijgaan.
Dat is toch bijzonder kwetsend?

Hoe sta jij dan tegenover de herdenking van bijvoorbeeld de watersnoodramp 1953?
En werd ook de reformatie niet herdacht, dat is notabene honderden jaren geleden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dodenherdenking

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:
Mara schreef:
Wim Anker schreef:Ik doe ertoe, zeggen ze (de doden vanavond). Maar waartoe?
Snedig. :hum
Dood = toch dood zegt de wereld, die houding dan maar overnemen?
Wat zegt de Schrift over dodenherdenking? Ik kom (nog) niet veel verder dan het schriftwoord dat de gedachtenis des rechtvaardigen tot zegen is. Dat is ook m.i.ook de gedachte van Paulus als hij in de geloofsgalerij het LEVEN van de geloofshelden in herinnering brengt.
De Schrift zegt meer dingen niet (expliciet).
Daar zijn ook rechtzinnige voorbeelden van te vinden, toch doen we het.
Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan rituelen en herdenkingen en die zijn zinvol.
Ik heb de oorlog niet meegemaakt, maar ik zie wat deze verbondenheid met de overlevers doet.
Stel dat wij - de na 1950 geboren Nederlanders - maar stilzwijgend aan 4 mei voorbijgaan.
Dat is toch bijzonder kwetsend?

Hoe sta jij dan tegenover de herdenking van bijvoorbeeld de watersnoodramp 1953?
En werd ook de reformatie niet herdacht, dat is notabene honderden jaren geleden.
Als je eens wat beter zou lezen, evenals @Eilander, @Luther, @DDD (die het nog het meest euvel is te duiden) dan zou je gezien hebben dat ik me keerde tegen de cultus en tirannie rondom de dodenherdenking in NL die afgodische trekjes heeft. In het topic dodenherdenking en kerk vind ik daarom dat de kerk er afstand van moet nemen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Dodenherdenking

Bericht door FlyingEagle »

De schrift zegt toch ook niet dat je de verjaardag van je (schoon)moeder moet gaan vieren?

Vind het echt triest hoe dat er zo over dodenherdenking gedacht wordt, vroeger ging ik altijd met mijn opa mee in de stoet omdat zijn broer in de oorlog is gefusilleerd daar denk ik elk jaar weer aan.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Dodenherdenking

Bericht door modesto »

Uit het commentaar van vandaag in het RD:

Herdenken van dat wat gebeurde, kan niet anders dan leiden tot compassie met hen die nu, in 2015, in de goot van de maatschappij liggen. En compassie betekent niet dat je uitgeprocedeerde asielzoekers een blanco cheque moet geven voor een ongelimiteerd verblijf in een hotel. Het betekent ook niet dat je vluchtelingen uit Afrika en het Midden-Oosten met een veerdienst naar Europa haalt. Maar het betekent wél dat er barmhartigheid is in je denken, spreken en handelen.

De Bijbel laat er geen misverstand over bestaan hoe onze houding behoort te zijn tegenover eenieder die letterlijk en figuurlijk buiten de boot dreigt te vallen. De Heere Jezus maakt in Matthëus 25 duidelijk dat in het laatste oordeel door Hem beoordeeld zal worden hoe vreemdelingen, zieken, naakten, dorstigen en gevangenen die op ons levenspad kwamen, door ons zijn behandeld. Zijn minste broeders, noemt Hij hen, om Zich vervolgens met hen te identificeren. „Voor zover gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.”


Met de strekking hiervan ben ik het hartelijk eens.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Als je eens wat beter zou lezen, evenals @Eilander, @Luther, @DDD (die het nog het meest euvel is te duiden) dan zou je gezien hebben dat ik me keerde tegen de cultus en tirannie rondom de dodenherdenking in NL die afgodische trekjes heeft. In het topic dodenherdenking en kerk vind ik daarom dat de kerk er afstand van moet nemen.
Dat heb ik goed gezien. Ik heb het in het andere draadje reactionair genoemd, dat is een andere, meer negatieve kwalificatie, maar volgens mij heb ik je punt best goed begrepen.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dodenherdenking

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Wim Anker schreef:
Als je eens wat beter zou lezen, evenals @Eilander, @Luther, @DDD (die het nog het meest euvel is te duiden) dan zou je gezien hebben dat ik me keerde tegen de cultus en tirannie rondom de dodenherdenking in NL die afgodische trekjes heeft. In het topic dodenherdenking en kerk vind ik daarom dat de kerk er afstand van moet nemen.
Dat heb ik goed gezien. Ik heb het in het andere draadje reactionair genoemd, dat is een andere, meer negatieve kwalificatie, maar volgens mij heb ik je punt best goed begrepen.
Tja. Anneke Gronloh gebruikt de dodenherdenking om met een remake van "We will meet again" de dodenherdenking - en haar bekendheid uiteraard - op te leuken.
Laat mij maar reactionair genoemd worden door aan te geven dat de kerk hier afstand van moet nemen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Als je eens wat beter zou lezen, evenals @Eilander, @Luther, @DDD (die het nog het meest euvel is te duiden) dan zou je gezien hebben dat ik me keerde tegen de cultus en tirannie rondom de dodenherdenking in NL die afgodische trekjes heeft. In het topic dodenherdenking en kerk vind ik daarom dat de kerk er afstand van moet nemen.
Ik heb geen afgodische trekjes gezien vanavond.
En dat de kerk hier juist afstand van zou moeten nemen, zie ik ook niet, maar dat zal dan wel aan mijn oppervlakkigheid liggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking

Bericht door DDD »

Ik ben ook zojuist terug, en ik heb in het geheel geen afgodische trekjes gezien.

Wel veel mensen, gelukkig.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Vorst »

Sommige mensen hebben altijd iets te zeuren lijkt het wel.

Hier was de herdenking goed geregeld, prima invulling. Wel werd er hard gepraat door een bewegwijzerman-in-oranje-hesje die blijkbaar geen idee had wat er vandaag gebeurde (dus heb ik hem even te verstaan gegeven dat 'ie z'n waffel moest houden) en was er een omstander die het nodig vond een joint op te steken (oplopende emoties?) Verder geen bijzonderheden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dodenherdenking

Bericht door refo »

De dode mensen die herdacht worden hebben hun leven gegeven. Dat heeft er middellijk toe bijgedragen dat Wim Anker hier nu vrijelijk zijn mening mag geven over die herdenking.

Mutatis mutandis kan ook het martelarenboek naar de blauwe container.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dodenherdenking

Bericht door Wim Anker »

refo schreef:De dode mensen die herdacht worden hebben hun leven gegeven. Dat heeft er middellijk toe bijgedragen dat Wim Anker hier nu vrijelijk zijn mening mag geven over die herdenking.
Inderdaad. En dat hoeft ook niet stiekem onder een nickname.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dodenherdenking

Bericht door Luther »

Wim Anker heeft in zoverre gelijk, dat het vreemd is dat dodenherdenking steeds meer mensen op de been brengt, vooral ook jonge mensen.

Het zou kunnen zijn omdat de jongere generatie meer beseft dat vrijheid een broos bezit is.
Zelf geloof ik dat niet. Eerder denk ik dat dodenherdenking voor een groeiende groep Nederlanders een invulling is van een soort oer-religieus verlangen. In dat geval zouden we eens stevig door moeten praten met dergelijke mensen.

Overigens ben ik ervoor om 4 mei te verbreden naar meer dan alleen de slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dodenherdenking

Bericht door ejvl »

Dat is het toch ook?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Dodenherdenking

Bericht door Pimpelmees »

Luther schreef: Overigens ben ik ervoor om 4 mei te verbreden naar meer dan alleen de slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.
bron: http://www.4en5mei.nl

Sinds 1961 herdenken we op 4 mei ook de Nederlandse slachtoffers van de oorlogssituaties en vredesoperaties die na de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.

en:

Op 4 mei tijdens de Nationale Herdenking worden alle Nederlandse oorlogsslachtoffers herdacht:

"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Luther schreef:Overigens ben ik ervoor om 4 mei te verbreden naar meer dan alleen de slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.
Dat gebeurt nu wel, maar ik ben daar juist niet voor. Dat maakt herdenken alleen maar vager, en het maakt het ook meer los van de bevrijdingsdag.
Als wij in Zeeland de watersnoodramp herdenken, denken we ook niet aan alle mensen die in het water omgekomen zijn.
Plaats reactie