Afgewezen schreef:TAF schreef:Woordenschat is wat een taal waarde geeft.
Spelling en Gramatica zijn overgewaardeerd.
Jaja, dan ben je er gauw vanaf.
Maar zonder spellingregels en de principes van de grammatica, ontstaan er al snel onleesbare teksten.
Hoe dan ook, wanneer iemand er blijk van geeft spelling en grammatica niet tot op een zeker niveau te beheersen (ik bedoel geen foutloosheid, want die bestaat niet), is dat voor mij bepaald geen aanbeveling om mijn vertrouwen te schenken aan wat zo iemand beweert.
Kort gezegd: het komt wat knullig over als iemand allerlei interessants beweert, maar er blijkt van geeft zijn taal niet eens goed te beheersen.
Natuurlijk ben ik ook geen fan van Br33z@H-taal, maar geef toe een d of t misplaatst of wat woorden aan elkaar, behoort binnen de normale fluctuaties in een taal (de spellingsregels lopen daarin ook nog eens altijd achter de feiten aan, pas als een groot deel van de populatie lange tijd iets "fout" schrijft, veranderd men de regels.)
Ik acht dan ook niet de spelling of gramatica tot op enige hoogte een onjuiste bezigheid, maar wel de strikheid waarmee men de spelling en gramatica hanteerd ongeplaatst, taal is immers geen exacte wetenschap, de regels zijn niet gebaseerd op wiskunde, of meetbare zaken maar zuiver op wat een klein groepje lieden slechts op persoonlijke voorkeur gestoeld dicteerd. (wie zijn zij op te bepalen wat juist is en wat niet?)
Niet eens zo lang geleden had je een gradueel taalverloop van amsterdam naar moskow.. het idee van een vaste taal die ophoud bij door mensen in het zand getrokken lijnen, is niet zoals een taal zich natuurlijk ontvouwd, en maakt dat een taal gekunsteld aanvoelt.
Tenslotte ben ik mij er terdege van bewust dat er veel mensen zijn die hen volgens de regels de jure onjuist taalgebruik bezigen voor minder intelligent of ontwikkeld achten. Maar dat is helaas een feodaal overblijfsel dat zelfs enigzins discrimerend is.
Daartoe acht ik de weg te gaan juist ons verzetten tegen een dergelijke wijdverspreide drogredenatie, immers elk heeft zijn eigen expertise en iemands taalkundig, laat staan spellingstalent zegt niets over zijn expertise op de vele andere mogelijke gebieden.