Wist je dat...

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jongere »

CvdW schreef:Eigenlijk is het toch wel verwarrend. De Heere roept zelden naar een kleine plaats. Uit uw woorden begrijp ik dat we het gewoon zakelijk moeten zien. Roeping naar grote gemeente als we gezond zijn en als er gebrek komt dan gaan we naar een kleinere gemeente. Arme kleinere gemeenten.
Een paar gedachten:
- "gewoon zakelijk" zijn niet mijn woorden. Waar ik op reageer is een valse tegenstelling alsof het gebruiken van ons verstand en een roeping van God elkaar uitsluiten. Zakelijk is helemaal niet het goede woord. Maar ons verstand gebruiken in het overwegen van onze (be)roeping is heel Bijbels.
- zoals je nu mijn post omschrijft, geef je mijn gedachten niet goed weer. Ik schrijf niet dat het een soort automatisme is om voor een grote gemeente te kiezen. Alles wat ik schrijf is dat een overweging zoals DIA die noemt, mee kan en mag spelen in het overwegen van de roeping van een predikant.
- het is verdrietig dat (in de GG) zo weinig kleine gemeenten een predikant hebben. Ik ben zelf lid van een kleinere gemeente die al jaren wacht op een eigen predikant. Het probleem ligt echter niet in de keuzes van de predikanten, want grote gemeenten hebben minstens zo hard predikanten nodig. Als we die noden tegen elkaar moeten gaan uitspelen, komen we in een vreemde discussie. Alsof predikanten zich gelijkmatig moeten verspreiden over groot en klein - of alsof God gelijkmatig moet roepen over grote en kleine gemeenten. Iedere gemeente heeft een dienaar van het Woord nodig. Het probleem ligt primair in het grote predikantentekort. Laten we dat nooit ontkennen, ook niet met misplaatste redeneringen als "vroeger waren er nóg minder predikanten".
- God roept mensen in Zijn dienst en Hij wijst hen een plek. Soms gebeurt dat zeer onmiddellijk, soms tegen iedere verwachting en verlangen van een mens in. Op andere momenten is de dienaar gewillig, heeft God al liefde gelegd in Zijn hart en mag hij met vreugde gehoorzamen. God spreekt door Zijn Woord, Gods stem is ook te horen in de nood van een gemeente, in de omstandigheden van het eigen leven. Het verstaan van Gods stem in álle gewone dingen van ons leven is niet zakelijk, maar geestelijk bij uitstek.
- De Heere roept niet boven vermogen. Als een predikant voelt dat het werk in een gemeente te zwaar wordt, kan dat een signaal zijn dat God losmaakt van deze plaats. Ik schrijf "kan", en niet "is". In de omgang met God moet deze vraag aan de Heere worden voorgelegd. Soms wordt duidelijk dat hij mag gaan, soms moet hij blijven. In beide gevallen mogen de overwegingen die DIA noemde ten volle meespelen in het besluit, zonder in zichzelf doorslaggevend te zijn.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Wist je dat....
als je Google nader beschouwt....
er dan allerlei enge ziekmakende beestjes te ontwaren zijn?
Google weet dan toch blijkbaar iets meer van zichzelf als ik dacht...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Helma vanavond op de koffie geweest is en dat heel gezellig was.in
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door helma »

Ja was goed om bij jullie te zijn! En je kan lekkere appeltaart maken :-)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door helma »

Mijn schoonma is vandaag 84 geworden. Erg veel respect voor haar! Ze is al enkele jaren 24 uur per dag een kranige mantelzorger.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door helma »

Mijn jongste dochter is ziek, dat betekent plannen omgooien (Ik zou een strijk-kraambezoek afleggen) en thuisblijven. En eigenlijk is het best lekker om niet weg te hoeven :-)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:Mijn jongste dochter is ziek, dat betekent plannen omgooien (Ik zou een strijk-kraambezoek afleggen) en thuisblijven. En eigenlijk is het best lekker om niet weg te hoeven :-)
Aah... hier ook zieken. Lastig als je dan echt weg moet en ze aan oppas overlaten.... als ze ziek zijn ben ik er toch het liefst zelf bij.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door parsifal »

Als ik uit het raam kijk een lantaarnpaal, bomen en een pak sneeuw zie. Het lijkt Narnia wel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

Mooi @Parsifal!
Worden de wegen wel goed begaanbaar gemaakt?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door helma »

Heerlijk lijkt me dat!! Genieten!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door parsifal »

Orchidee schreef:Mooi @Parsifal!
Worden de wegen wel goed begaanbaar gemaakt?
Niet super, als de sneeuw er in het weekend nog ligt denk ik dat ik mijn winterbanden maar ga gebruiken voor mijn fiets Het is eerder gebeurd dat er sneeuw lag in Stockholm van eind oktober tot half april.

Nu is het in ieder geval geweldig om het te zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door parsifal »

parsifal schreef:
Orchidee schreef:Mooi @Parsifal!
Worden de wegen wel goed begaanbaar gemaakt?
Niet super, als de sneeuw er in het weekend nog ligt denk ik dat ik mijn winterbanden maar ga gebruiken voor mijn fiets Het is eerder gebeurd dat er sneeuw lag in Stockholm van eind oktober tot half april.

Nu is het in ieder geval geweldig om het te zien.
En ik dacht dat er gisteren al een redelijk laagje lag. Vannacht is er echt een dik pak gevallen. Ik hoop toch dat het snel ophoudt omdat ik vandaag voor het werk naar Wenen moet vliegen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Als ik uit het raam kijk een lantaarnpaal, bomen en een pak sneeuw zie. Het lijkt Narnia wel.
In 1980 sneeuwde het in Nederland toen ook. Ik heb foto's gemaakt, die werden ontwikkeld door de fotograaf en hij koos er eentje uit die hij uitvergroot in zijn etalage hing. De datum staat erop, vandaar dat ik het (nog) weet. :)

Sneeuwval op 6 en 7 november

Na de recordvroege ijsdag bleef het nog een aantal dagen behoorlijk koud. Het hogedrukgebied trok daarbij langzaam naar het westen, de Noordzee op en een lagedrukgebied boven Zuid-Europa begon langzaam naar het noorden te bewegen. Hierdoor nam de oostelijke wind verder toe en werden er soms forse windvlagen gemeten. Ondanks dat op enige hoogte al zachte lucht binnensijpelde, bleef het direct aan het aardoppervlak nog altijd koud. In de nacht vroor het licht tot matig en overdag kwam de temperatuur op veel plaatsen maar net boven nul. In de noordelijke provincies steeg op 6 november de temperatuur tot 4 a 5 graden. De aangevoerde lucht kwam daar deels over de “warme” Noord- en Oostzee.

Op diezelfde dag kwam de eerste echt serieuze neerslag uit het wolkendek naar beneden. In de ochtenduren viel vooral ten zuiden van de grote rivieren af en toe wat lichte sneeuw of ijsregen. In de middag begon er ook in Gelderland, Overijssel en delen van Drenthe sneeuw te vallen en tijdens het vallen van de avond kwam het ook in Utrecht, Zuid-Holland en een deel van Noord-Holland tot sneeuwval. Op de meeste plaatsen werd het nog niet echt wit, alleen in Arnhem en omgeving lag in de avond al een laagje van 4 cm. De temperatuur daalde tot even onder nul en daardoor begon de sneeuw op sommige plaatsen te verstuiven. In de loop van de avond trok de sneeuwzone verder naar het noorden en na middernacht viel in het uiterste noorden van het land (natte) sneeuw.
VERGETEN WINTER VAN NOVEMBER 1980
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Terri »

Mara schreef:
parsifal schreef:Als ik uit het raam kijk een lantaarnpaal, bomen en een pak sneeuw zie. Het lijkt Narnia wel.
In 1980 sneeuwde het in Nederland toen ook. Ik heb foto's gemaakt, die werden ontwikkeld door de fotograaf en hij koos er eentje uit die hij uitvergroot in zijn etalage hing. De datum staat erop, vandaar dat ik het (nog) weet. :)

Sneeuwval op 6 en 7 november

Na de recordvroege ijsdag bleef het nog een aantal dagen behoorlijk koud. Het hogedrukgebied trok daarbij langzaam naar het westen, de Noordzee op en een lagedrukgebied boven Zuid-Europa begon langzaam naar het noorden te bewegen. Hierdoor nam de oostelijke wind verder toe en werden er soms forse windvlagen gemeten. Ondanks dat op enige hoogte al zachte lucht binnensijpelde, bleef het direct aan het aardoppervlak nog altijd koud. In de nacht vroor het licht tot matig en overdag kwam de temperatuur op veel plaatsen maar net boven nul. In de noordelijke provincies steeg op 6 november de temperatuur tot 4 a 5 graden. De aangevoerde lucht kwam daar deels over de “warme” Noord- en Oostzee.

Op diezelfde dag kwam de eerste echt serieuze neerslag uit het wolkendek naar beneden. In de ochtenduren viel vooral ten zuiden van de grote rivieren af en toe wat lichte sneeuw of ijsregen. In de middag begon er ook in Gelderland, Overijssel en delen van Drenthe sneeuw te vallen en tijdens het vallen van de avond kwam het ook in Utrecht, Zuid-Holland en een deel van Noord-Holland tot sneeuwval. Op de meeste plaatsen werd het nog niet echt wit, alleen in Arnhem en omgeving lag in de avond al een laagje van 4 cm. De temperatuur daalde tot even onder nul en daardoor begon de sneeuw op sommige plaatsen te verstuiven. In de loop van de avond trok de sneeuwzone verder naar het noorden en na middernacht viel in het uiterste noorden van het land (natte) sneeuw.
VERGETEN WINTER VAN NOVEMBER 1980
Ik kan me er niks meer van herinneren, waarschijnlijk omdat ik toen uitgerekend was en alleen maar bezig was met m'n zwangerschap, bevallen enz. ( 't was m'n eerste...)uiteindelijk moest ik nog ruim veertien dagen wachten..... :sweat
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Wist je dat ... in 1979 (het begon net op Oudejaarsdag!) vele dorpen in Noord-Nederland waren geïsoleerd van de buitenwereld door een uitzonderlijk zware sneeuwval?
Dat 1979 nog tot één van de koudste, ijzigste en sneeuw-rijkste winters behoort?
Dat ik me nog herinner dat toen vele mensen startproblemen hadden met een auto... behalve wij,
dank zij de onverwoestbare trouwe diensten van de Volkswagen Kever (ofwel officieel Volkswagen Typ 1) die nooit weigerde...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie