Afscheiding 1834 vieren

Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door modesto »

Luther schreef:
Marc_44 schreef:Welke eenheid zou jij het liefste zien? In detail graag :)
Met iedereen die zich thuis voelt op bijvoorbeeld zoiets als de Haamstedeconferentie. Dan heb je ongeveer de groep te pakken. Concreet: delen van GG, CGK, HHK, PKN (GB), een enkele (O)GG(iN)'er, een enkele GKV'er, en nog wat losse figuren.
Zoals je wel begrepen zult hebben, ben ik een groot voorstander van kerkelijke eenheid, omdat dit een duidelijke Bijbels opdracht is (en nergens in de Bijbel wordt het voorbehoud gemaakt dat we niet naar eenheid hoeven te streven omdat het te veel moeite kost of omdat we denken dat eenheid menselijkerwijs onmogelijk is). Ik ben dus erg benieuwd om te horen welke concrete/praktische/actieve stappen jij onderneemt om de eenheid die jij graag ziet tot stand te brengen (naast de kanselruil in door-de-weekse diensten die je al eeens eerder genoemd hebt).
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door Luther »

modesto schreef:
Luther schreef:
Marc_44 schreef:Welke eenheid zou jij het liefste zien? In detail graag :)
Met iedereen die zich thuis voelt op bijvoorbeeld zoiets als de Haamstedeconferentie. Dan heb je ongeveer de groep te pakken. Concreet: delen van GG, CGK, HHK, PKN (GB), een enkele (O)GG(iN)'er, een enkele GKV'er, en nog wat losse figuren.
Zoals je wel begrepen zult hebben, ben ik een groot voorstander van kerkelijke eenheid, omdat dit een duidelijke Bijbels opdracht is (en nergens in de Bijbel wordt het voorbehoud gemaakt dat we niet naar eenheid hoeven te streven omdat het te veel moeite kost of omdat we denken dat eenheid menselijkerwijs onmogelijk is). Ik ben dus erg benieuwd om te horen welke concrete/praktische/actieve stappen jij onderneemt om de eenheid die jij graag ziet tot stand te brengen (naast de kanselruil in door-de-weekse diensten die je al eeens eerder genoemd hebt).
Meer stappen zou ik niet willen nemen, kanselruil kan in diverse kerkverbanden ook al op zondag. Overigens ook weer tot verdriet... Er zijn CGK-gemeenten waar best vaak een NGK- of GKV-predikant voorgaat. Met die kerkverbanden bepleit ik helemaal geen eenheid.

En verder heb ik al een keer aangegeven dat ik helemaal geen energie zou steken in concrete / praktische / actieve stappen om tot organische eenheid te komen. Dat leidt namelijk tot niets, of hooguit tot veel frustratie. Het massieve gebod om een te zijn te of te worden qua kerkverbanden, zie ik niet als opdracht om kerkverbanden in fusieprocessen te storten.
Er zijn diverse kerkverbanden, is er daarmee per definitie geen eenheid? Ik zie die wel, over kerkverbanden heen. Ik noemde de Haamstedeconferentie. Spreek eens met bezoekers van die kerkverbanden... die ervaren op die dagen een grote mate van eenheid en eensgezindheid. Die wordt echt niet verbroken als men 's zondags op de eigen kansel en Woord bediend aan de eigen gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door modesto »

Het is duidelijk dat we verschillende opvattingen hebben over kerkelijke eenheid. Waar de verdeeldheid in verschillende kerkverbanden in onze eigen kring tegenwoordig meer te maken heeft met traditie en onwil om de ander uitnemender te achten dan jezelf, en minder met onoverbrugbare theologische verschillen, volgen we de Bijbel niet. Je kunt deze verdeeldheid bezwaarlijk "eenheid" noemen, vind ik, je Haamstede-conferenties ten spijt. Trouwens, de huidige situatie wordt ook helemaal niet als eenheid ervaren, gezien de stampij die er gemaakt wordt wanneer een gezin overstapt van het ene reformatorische kerkverband naar een andere.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door Luther »

modesto schreef:
Luther schreef:Overigens is dat ook de reden dat ik helemaal geen enkele verwachting heb van eenheid... zie andere topic over 1834.)
(Pardon? Waarom zouden mensen met een verschillende bijbeluitleg, beide binnen gereformeerde kaders, niet in dezelfde kerk kunnen zitten? Hoe durven broeders en zusters van 't zelfde huis <i>niet</i> samen te wonen?)
[/quote]Zijn mensen met verschillende bijbeluitleg altijd broeders en zusters?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door Luther »

modesto schreef:Het is duidelijk dat we verschillende opvattingen hebben over kerkelijke eenheid. Waar de verdeeldheid in verschillende kerkverbanden in onze eigen kring tegenwoordig meer te maken heeft met traditie en onwil om de ander uitnemender te achten dan jezelf, en minder met onoverbrugbare theologische verschillen, volgen we de Bijbel niet. Je kunt deze verdeeldheid bezwaarlijk "eenheid" noemen, vind ik, je Haamstede-conferenties ten spijt. Trouwens, de huidige situatie wordt ook helemaal niet als eenheid ervaren, gezien de stampij die er gemaakt wordt wanneer een gezin overstapt van het ene reformatorische kerkverband naar een andere.
Paar dingen...
- Misschien moet je even man en paard noemen... Het is zeker niet zo dat de genoemde "stampij" altijd gemaakt wordt. Dat heeft alles te maken met de motieven die mensen voor een overstap kenbaar maken.
- Je kent duidelijk het publiek van de Haamstedeconferentie niet.
- Welke kerkverbanden heb je concreet voor ogen bij het typen van bovenstaande post? Ik weet dat er in een deel van de CGK bijvoorbeeld graag een fusie met de GKV en de NGK wordt voorgestaan. Persoonlijk zou ik daar geen voorstander van zijn, niet vanwege traditie of onwil, maar vanuit mijn visie dat men dan eenheid wil smeden met kerkverbanden die helaas in de praktijk niet meer gereformeerd genoemd kunnen worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door -DIA- »

En de trein daverde door... Verder, voorwaarts, en niet omkijken. (zo lijkt het)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:En de trein daverde door... Verder, voorwaarts, en niet omkijken. (zo lijkt het)
Deze post begrijp ik niet.
DIA, wat vind jij van de opmerkingen van modesto dan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door WimA »

Luther schreef:
modesto schreef:Het is duidelijk dat we verschillende opvattingen hebben over kerkelijke eenheid. Waar de verdeeldheid in verschillende kerkverbanden in onze eigen kring tegenwoordig meer te maken heeft met traditie en onwil om de ander uitnemender te achten dan jezelf, en minder met onoverbrugbare theologische verschillen, volgen we de Bijbel niet. Je kunt deze verdeeldheid bezwaarlijk "eenheid" noemen, vind ik, je Haamstede-conferenties ten spijt. Trouwens, de huidige situatie wordt ook helemaal niet als eenheid ervaren, gezien de stampij die er gemaakt wordt wanneer een gezin overstapt van het ene reformatorische kerkverband naar een andere.
Paar dingen...
- Misschien moet je even man en paard noemen... Het is zeker niet zo dat de genoemde "stampij" altijd gemaakt wordt. Dat heeft alles te maken met de motieven die mensen voor een overstap kenbaar maken.
Zie het onderstreepte deel, dat is m.i. de belangrijkste reden idd. Met allerlei vrome woorden wordt geweigerd zich te onderwerpen aan het gezag binnen de gemeenten waarin we zijn geplaatst.
Luther schreef:- Je kent duidelijk het publiek van de Haamstedeconferentie niet.
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat daar die "liefde" wel wordt beoefend.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:En de trein daverde door... Verder, voorwaarts, en niet omkijken. (zo lijkt het)
Deze post begrijp ik niet.
DIA, wat vind jij van de opmerkingen van modesto dan?
Voor we praten over eenheid moeten we wel een geestelijke eenheid zijn.
Dat zijn we verloren. Dat bedoelde ik met achteromkijken: Wat zijn we verloren,
en waar ging het mis?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door modesto »

Luther schreef:- Welke kerkverbanden heb je concreet voor ogen bij het typen van bovenstaande post? Ik weet dat er in een deel van de CGK bijvoorbeeld graag een fusie met de GKV en de NGK wordt voorgestaan. Persoonlijk zou ik daar geen voorstander van zijn, niet vanwege traditie of onwil, maar vanuit mijn visie dat men dan eenheid wil smeden met kerkverbanden die helaas in de praktijk niet meer gereformeerd genoemd kunnen worden.
Om te beginnen de kerkgenootschappen die dit forum bedoelt te bedienen. Welke bezwaren heb je daar tegen?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door modesto »

Luther schreef:
modesto schreef:(Pardon? Waarom zouden mensen met een verschillende bijbeluitleg, beide binnen gereformeerde kaders, niet in dezelfde kerk kunnen zitten? Hoe durven broeders en zusters van 't zelfde huis <i>niet</i> samen te wonen?)
Zijn mensen met verschillende bijbeluitleg altijd broeders en zusters?
Deze opmerking ging over de GG ter rechterzijde en de HHK ter linkerzijde: ja, dat zijn mijn broeders en zusters en ik hoop ook de jouwe.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door Luther »

WimA schreef:Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat daar die "liefde" wel wordt beoefend.
Je hebt wel humor! Dat moet gezegd! :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door Luther »

modesto schreef:
Luther schreef:- Welke kerkverbanden heb je concreet voor ogen bij het typen van bovenstaande post? Ik weet dat er in een deel van de CGK bijvoorbeeld graag een fusie met de GKV en de NGK wordt voorgestaan. Persoonlijk zou ik daar geen voorstander van zijn, niet vanwege traditie of onwil, maar vanuit mijn visie dat men dan eenheid wil smeden met kerkverbanden die helaas in de praktijk niet meer gereformeerd genoemd kunnen worden.
Om te beginnen de kerkgenootschappen die dit forum bedoelt te bedienen. Welke bezwaren heb je daar tegen?
Als het gaat om de reikwijdte van het verbond en de aanbieding van de genade zijn daar wezenlijke verschillen. Ook als het gaat om de visie op de toepassing door Gods Geest. Ik wil het niet op de spits drijven, maar die verschillen zijn veel groter dan men wil doen voor komen. En laat helder zijn: de lijnen lopen wat dat betreft dwars door kerkverbanden heen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door -DIA- »

En toch... er is een groepje... dat niet meetelt... (zo het lijkt)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Afscheiding 1834 vieren

Bericht door Kaw »

Ik heb met verbazing sommige reacties gelezen. Een kerkverband is niet iets wat je in de bijbel zult terug vinden en volgens mij gaat het principe achter een kerkverband lijnrecht in tegen het Hogepriesterlijk Gebed, de praktijk in Handelingen en veel wat Paulus schrijft.

Het laten samenklonteren van gelijkgestemden en daar een naam aan geven is volgens mij een combinatie van luxe en onverdraagzaamheid. En het is zonde op het niveau van de zonde tegen het zevende gebod.

Waarom luxe? Je ziet in landen waar veel Christenvervolging is geen splitsing in stromingen. Ze hebben elkaar nodig. En als er al splitsing is, dan is dat door invloed van westerlingen die ze als het ware het onderscheid tussen goed en kwaad leren wat betreft opvattingen en hun bijbehorende kerkverbanden.

Waarom onverdraagzaamheid? Het gaat eigenlijk altijd fout wanneer de een de ander de kerk uit knikkert of de ander voor zichzelf begint. Beiden zijn niet goed. Je huwelijk zou maar ge-ent zijn op basis van het met elkaar eens zijn en als dat op een punt niet meer lukt: Hup, dan gaan we gewoon zelf verder.

Waarom zonde tegen het zevende gebod? De Kerk is het Lichaam van Christus. Wie een deel van de leden veracht en niet lief heeft, heeft Christus niet lief. Wie dit Lichaam scheurt...

De tucht is misbruikt om afwijkende opvattingen (of het nu dwaalleer is of niet) een aanleiding te laten zijn tot verbanning uit de gemeente. Dat overkwam Luther en het is later ook dikwijls voorgekomen. De tucht is voor openbare zonden en niet voor het bestrijden van andere opvattingen. (Ja, ook de remonstranten hadden niet verband moeten worden.)

Wat had er dan moeten gebeuren? Met elkaar in gesprek blijven. De schriften open houden en samen onderzoeken. Niet 1 dag, niet 1 maand, niet 1 jaar, maar desnoods voor altijd.
Dan was de Roomse kerk tot hun voordeel beïnvloed door de Lutherse opvatting en niet gescheurd. Dan waren er remonstranten die achteraf behouden waren, omdat ze tot bekering waren gekomen onder een preek van een niet-remonstrantse dominee. Dan had de kerk er heel gemixt uitgezien en hadden we elkaar beter op de gezonde middenweg gehouden.

Onbijbels zeg je? Welke gemeente die Paulus aanschrijft was zonder dwaalleer? Lagen alle apostelen dogmatisch op dezelfde lijn? Waren er afscheidingen?
Plaats reactie