Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Voor inenten! Heel goed Voorbijganger! Grote onzorgvuldigheid.

[Veranderd op 4/12/02 door Refojongere]
Lucy

Bericht door Lucy »

Hallo,

Kunnen we verzekeren niet ook een beetje zien vanuit een ander oogpunt, nl:

We leggen allemaal geld bij elkaar, als je niets mankeert, heb je het niet nodig. Je betaalt dan echter wel, zodat anderen die er wel behoefte aan hebben, het kunnen gebruiken.

Er zijn mijns inziens ook mensen die de kerk als hun 'verzekering' hebben, die zeggen dat ze op God vertrouwen, maar eigenlijk al een soort verzekering hebben dat de kerkelijke gemeente (diaconie) wel geld geeft als ze het werkelijk nodig hebben.

Ik vind het heel mooi hoor, als je alles aan God kan overlaten, en ik wil ook over niemand oordelen. Maar dit zijn toch een paar vragen van mijn kant..

Hoe sterk is dan je geloof als er iets mis gaat, als God je wil beproeven? Vaak gaan mensen zich dan alsnog verzekeren.

Moeilijke persoonlijke kwestie, waar we elkaar maar vrij in moeten laten.

Groeten Lucy Prakken
Memory

Bericht door Memory »

Origineel geplaatst door Refojongere
Staat er niet ergens in de Bijbel dat de gezonden de Medicijnmeester niet van node hebben, maar die ziek zijn?

Kohlbrugge was trouwens tegen. Hij schreef aan een geloofsgenoot het volgende:
"Ik peil ten volle Uw bedenkingen (tegen pokkenvaccinatie) - kan ze plaatsen - het hart geeft zoveel gedachten op - ze hebben alle schijn van gegrondheid - ik kan er nog gewichtiger bijvoegen - gij en Uwe vrouw zullen met al dat bidden tot God in deze zaak niet verder komen - ik doorzie de grond waarop gij het vaccineren van Uw jongste kind hebt tegengehouden; die is niet uit God maar uit vleesch - niet voor of tot God, maar uit een onzuiver omgaan met Gods wet. Gij moest het zo doen, meendet gij, want anders...En hoe? Zou ik des Heeren wet overtreden? Intussen, nu het er op aan komt, twijfelt gij. Evenzo is het gegaan bij Da Costa, toen hij enen lieveling aan pokken verloor. Dan is het: nu heb ik gedaan Gods wil en wat is nu mijn loon? Ziet gij wel dat ik daarin Gods wil niet heb gedaan, maar dat die geheel anders was? Intussen, het hart werpt dan de schuld op God. Het komt hier alles aan op Uw individueel bestaan voor God. God is met het onderhouden van Zijn wet niet gediend, Hij vordert het niet van Uw handen. Wat heeft Hij ervan als gij Uw kinderen laat vaccineren of niet. Uw bedenkingen zijn die waarmee de Israelieten de afgoden dienden, menende te dienen den Heere...
aangezien het zo met U staat en God het U niet heeft geboden of verboden, zo raad ik U ongeveinsd en welgemeend, dat gij Uw kind laat inenten."
Kohlbrugge was trouwens tegen verzekeren... (In een brief aan zijn moeder raad hij haar aan om toch vooral geen gebruik te maken van de bijstand. Waarin hij ingaat op het feit dat God een God is van weduwen en wezen.)
Leen

Bericht door Leen »

Preventieve vaccinatie gaat toch niet om ZIEK WORDEN, maar om GEZOND BLIJVEN.
Als ik weet geborgen te zijn in de Here Jezus, dus dat mijn ziel gezond is, blijft bidden om bescherming tegen verleidingen van de duivel toch nodig?
En als ik weet dat mijn lichaam gezond is, moet ik dan niet trachten het gezond te houden met de preventieve middelen die ons ook door God gegeven zijn? Je weet toch, dat je lichaam een Tempel van de Heilige Geest is? En dat je je lichaam dus moet onderhouden, zoals ook een huis wordt onderhouden?
Walter

Bericht door Walter »

Origineel geplaatst door tukkertje
Ben ik met je eens peen, je moet de middelen gebruiken die er zijn.
Staat volgens mij ook in de bijbel
Dag Tukkertje,

Zou jij mij een paar teksten kunnen geven uit de Bijbel vandaan?


Mvg,

Walter Dingemanse
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Refojongere
Staat er niet ergens in de Bijbel dat de gezonden de Medicijnmeester niet van node hebben, maar die ziek zijn?
Laten we uitkijken dat we geestelijk bedoelde teksten niet praktisch gaan invullen! Deze tekst gaat over Christus! Dat mensen die ziek zijn van de zonde naar de Medicijnmeester gaan. Dit vind ik heel iets anders dan inenten!
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Rens,

Ik ben ook helemaal niet tegen in-enten. Het gevaar wat er duidelijk aan verbonden zit is wel dat het vertrouwen op God en Zijn macht kleiner wordt.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Origineel geplaatst door kridje
Origineel geplaatst door Refojongere
Staat er niet ergens in de Bijbel dat de gezonden de Medicijnmeester niet van node hebben, maar die ziek zijn?
Laten we uitkijken dat we geestelijk bedoelde teksten niet praktisch gaan invullen! Deze tekst gaat over Christus! Dat mensen die ziek zijn van de zonde naar de Medicijnmeester gaan. Dit vind ik heel iets anders dan inenten!
Inderdaad. Als je de analogie doortrekt dan kun je zelfs het tegendeel bedoelen. Die zogenaamd 'gezonden' waren alleen in eigen ogen gezond. Iedereen heeft de Medicijnmeester (met hoofdletter) nodig.

Als je dit zou terugvertalen zou dat betekenen dat iedereen de dokter nodig zou hebben.
Doortje

Bericht door Doortje »

Ikzelf ben niet tegen inenten, verzekeren e.d. God heeft ons die middelen gegeven om onszelf te beschermen.
Toch snap ik tot op bepaalde hoogte wel dat er mensen zijn die principiële bezwaren dit niet doen. Ik zeg tot op bepaalde hoogte, aangezien ik me afvraag waar zij de grens leggen.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

HELP!!! Niet weer deze discussie hè!!!!!!!!!!!!!!!!!


Een 'breekje' van Breekijzertje
Doortje

Bericht door Doortje »

Ik geef mijn mening. Mensen hoeven er niet op te reageren hoor.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Doortje
Ik geef mijn mening. Mensen hoeven er niet op te reageren hoor.
Oh gelukkig..........ik schrok al.......... :D
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Kridje, jouw argument dat het gevaar dreigt dat het geloof in God en zijn macht kleiner wordt als men zich laat inenten vindt ik wat te 'theoretisch'. In theorie zou dat kunnen, in praktijk is dat totaal niet aan de orde, denk ik. Ik denk niet dat iemand minder geloof in de macht van God krijgt omdat hij/zij zich laat inenten. Er is m.i. geen correlatie tussen die twee.

Onze dominee zegt altijd: het wonder van genezing heeft God je al gegeven o.a. dooor middel van het zelfherstellende vermogen van je lichaam en de moderne medische wetenschap. Waarom zou je zo'n wonder van God weigeren? Inenten is geen probleem, m.i.
Plaats reactie