Huisgodsdienst

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens de belijdenis komt geloof 'van de Heilige Geest en de prediking van het Evangelie.'
Wat wil je daarmee zeggen?
Volgens mij: het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Een poosje geleden hoorde ik de uitdrukking over godsdienstige opvoeding, of huisgodsdienst, dat dit een totale onmogelijkheid is, maar ook een absolute noodzakelijkheid.
We zijn hiertoe verplicht en moeten er alles aan doen. Kinderen voelen ook haarscherp aan of ouders menen wat ze zeggen. Er is een uitspraak die zegt: 'Woorden wekken, voorbeelden trekken'.

In afhankelijkheid van God is godsdienstige opvoeding mogelijk, maar Hij 'moet de wasdom geven'. Zoals Miscantus schreef: 'Indien iemand wijsheid ontbreekt dat hij ze van God begere...' Ambrosius zei tegen Monica de moeder van Augustinus: 'Een kind van zulke gebeden kan niet verloren gaan'.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

'Een kind van zulke gebeden kan niet verloren gaan'.
Wat leuk om het ook eens juist te lezen. Meestal wordt er van gemaakt "... van zoveel gebeden etc."
Dat kan je helemaal op het verkeerde been zetten.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ben ik met je eens, Dons.

Maar toch: heel concreet, het volgende probleem.

Die Godsvreze heb ik vroeger thuis echt geproefd. En toch had ik er een hekel aan als er zondagsavonds 12 psalmversjes aangeheven werden. Wij worstelen dus met de vorm: hoe kun je een en ander zo brengen, dat de kinderen het niet als een verplicht nummer zien. Dat gaat heel simpel als ze 4 zijn, maar als ze 14 zijn...
Ik denk dat we in alles maat moeten weten, ook in deze dingen. Het kan bijvoorbeeld in een kerkdienst wel eens zijn dat verlangt dat de predikant niet ophoudt, toch? Maar je kunt ook kleine kinderen bij je hebben. Ook hier moeten we orde kennen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

tja huisgodsdienst....... in deze drukke haastige tijd. Vaak zoeken we toch wel een reden om het goed te praten, dat het te weinig gebeurd: te druk, te moe.... enz. Ik ben het er mee eens dat het ook niet tot ergernis moet worden en dat het op gepaste wijze ook kan.

Pas las ik in mijn dagboek dat de ouders hun kinderen voor moeten leven hoe het hoort en ook al valt dat niet mee, ik denk dat dat ook bij huisgodsdienst hoort. Probeer iets uit te stralen met je levensstijl.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Sabra

Bericht door Sabra »

Ik vind de term huisgodsdienst nogal bevreemdend, ik associeer dat toch eerder met Pauwianen. Ieder christen is thuis bezig met het lezen van de bijbel en met gebed, tenminste dat zou zo moeten zijn.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het gaat heel concreet om de belofte van de doop Sabra.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Vader Brakel:

(...) Men moet van zijn huis een kleine kerk maken, dan zal de Heere het huis zegenen. De kinderen en dienstboden zullen de Heere leren vrezen en zo tot zaligheid komen. Men
zal elkaar lief krijgen, men zal respect voor elkaar hebben. Men zal ieder ander van de
zonden afhouden en men zal elkaar voorgaan in volgen van godzaligheid. (...)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Oorspronkelijk gepost door memento
Vader Brakel:

(...) Men moet van zijn huis een kleine kerk maken, dan zal de Heere het huis zegenen. De kinderen en dienstboden zullen de Heere leren vrezen en zo tot zaligheid komen. Men
zal elkaar lief krijgen, men zal respect voor elkaar hebben. Men zal ieder ander van de
zonden afhouden en men zal elkaar voorgaan in volgen van godzaligheid. (...)
Wat mooi als je met de hulp van de Heere je gezin zo kunt voorleven dat de kinderen ook daardoor de Heere gaan zoeken dat je elkaar liefhebt en elkaar van de zonde afhoud en elkaar daar op aan spreekt.

mooi stukje.

Wij doen thuis alleen aan bidden, lezen en danken. Bij ons zie ik helaas heel veel vorm. En niet in ons gezin, maar ook bij de omgeving.
Wat jammer eigenlijk. hoe rijk zou een gezin zijn als de Heere zijn zegen er wil geven.

[Aangepast op 7/6/05 door vlinder]
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Stelling: huizen zonder huisgodsdienst zijn te vergelijken met een huis zonder deur, of een slot zonder grendel.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Lydianne schreef:Stelling: huizen zonder huisgodsdienst zijn te vergelijken met een huis zonder deur, of een slot zonder grendel.
Zoiets las ik gisteravond ook in een preek van Spurgeon. kZal eens kijken of ik het morgen kan plaatsen.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Zoals beloofd een gedeelte uit een preek van Spurgeon:

Ik ben bang dat sommigen van u de huisgodsdienst verwaarlozen. Als u dat doet, ben ik er zeker van dat het kwaad teweeg zal brengen in uw gezin. De huisgodsdienst is de burcht van het Protestantisme. Het is het machtige bolwerk tegen de aanvallen van een priesterkaste, die haar tempels bouwt en ons voorschrijft om daar te bidden, en te bidden door haar bemiddeling. Nee, onze huizen zijn tempels en elke man is een priester in zijn eigen huis. Dit is een ijzersterke verdedigingswal tegen bijgeloof en priesterintriges. Huisgodsdienst is de grondstof voor de vroomheid binnen het gezin. Wee degenen die de huisgodsdienst laten versloffen! Gisteren las ik over ouders die zeiden dat ze geen huisgodsdienst konden houden, en iemand vroeg hen: "Als u nu wist dat uw kinderen ziek zouden worden door het nalaten van de huisgodsdienst, zou u die dan niet houden? Als er elke ochtend als u het gebed verwaarloosde eens een kind ziek op bed zou liggen met hoge koorts, hoe zou het dan zitten?" O, dan zouden ze het natuurlijk wel houden. "En als er een wet was dat u vijf shilling boete kreeg als u niet bij elkaar kwam voor de huisgodsdienst, zou u er dan tijd voor vinden?" Ja. "En als er vijf pond werd gegeven aan iedereen die een huisgodsdienst had, zou u er dan niet op de een of andere manier voor zorgen dat u er een hield?" Ja. En zo ging het verder met nog vele vragen, en het eindigde met: "Dus het is maar een slappe smoes als u, die voorgeeft dienaren van God te zijn, zegt dat u geen tijd of gelegenheid hebt voor een huisgodsdienst?" Mogen slappe smoezen God er van beroven dat Hij aanbeden wordt, en ons gezin dat het gezegend wordt? Begin te bidden in uw gezinnen. Speciaal als er dingen fout zijn gegaan, maak ze dan goed door gezamenlijk tot God te naderen. Hoor ik u daar zeggen "we willen niet zo formalistisch doen"? Ik ben er helemaal niet zo bang voor dat u dat zou doen. Ik ben er bang voor dat u iets verwaarloost dat uw familieleden en uw eigen geestelijke groei ten goede komt. Daarom smeek ik u, doe uw best om met God vertrouwd te raken en vrede te hebben. Nader weer tot de Heere, met meer toewijding dan u tot nu toe hebt gedaan. Dat is de enige manier die enigszins voorstelbaar is waarop de terugval van personen en gezinnen gecorrigeerd kan worden. God geve een zegen over deze woorden door de kracht van de Heilig Geest.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Mooi stuk, Kislev, bedankt! 'k Las pas ergens dat gezinnen in Schotland onder censuur ging als men geen huisgodsdienst bedreef. Vraag me niet in welke tijd dit was en of dit nog zo is, het gaat me even om het feit.
Daarom dat ik die stelling hier neer gezet had. Het zegt iets over de noodzaak van huisgodsdienst. En ook ik doe te weinig aan huisgodsdienst. Het wordt zo snel vorm.
Wel denk ik dat een goed gebruik van huisgodsdienst bewaart voor veel zonden.
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

Ik zie het verwaarlozen van de huisgodsdienst als een zeer ernstige kwaad. Vaak een gevolg van het hinkelen op twee benen. De wereld wat en God wat. Zo ervaar ik het tenminste in mijn eigen familie. Een gezin zonder huisgodsdienst is voor mij hetzelfde als je eigen gezin geestelijk laten uithongeren tot de maag helemaal verschrompeld en geen voedsel meer kan hebben en de mens sterft.
Het is denk ik ook een zonde van deze tijd in onze gereformeerde gezinnen. Het is fataal als je je kinderen nooit voorhoud wie de Heere is en waarom je de Heere dienen wil. Namelijk, omdat Hij het zo volmaakt waardig is om gediend te worden. Omdat Hij het zelf werkt in zondaarsharten om Zijns Naams wil.

Gode zij dank dat er een dag in mijn leven is geweest waarop ik de wereld gedag mocht zeggen samen met die verstikkende godsdienst en mij tot op deze dag nog draagt en wil leren door Zijn woord en Geest. Sterven en nieuw leven vingen aan en naar ik hoop en bid gaan nog door.

Ik moet uitkijken dat ik mijn ouders niet de schuld ga geven van mijn eigen vleselijkheid en geesteloosheid, maar ik zie zoveel tekort juist in mijn christelijke opvoeding. Ik geloof dat anderen dat misschien ook wel zullen herkennen.

Het is een zeer grote genade als we godvrezende ouders mogen hebben die ons voorgaan in de leer naar Gods woord. Monica's als moeders en vaders.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Ben benieuwd hoe jullie de huisgodsdienst vorm geven-heel praktisch!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Plaats reactie