Huisgodsdienst

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Huisgodsdienst

Bericht door MarthaMartha »

Het boek van dr Beeke is een echte aanrader vind ik.
Ik heb ook een lezing van hem hierover, gewoon een kleine brochure, makkelijk leesbaar.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Tiberius »

Het boek "Voor Zijn aangezicht" is een heel praktisch boek over huisgodsdienst op allerlei gebieden en ook voor allerlei leeftijden van de kinderen. Met bijdragen van verschillende auteurs uit de gereformeerde gezindte. Absoluut een aanrader.
Het is uitgegeven door de jeugdbond.

Het enige minpuntje vind ik dat er in sommige bijdragen wel erg dwingend de nadruk op zingen/musiceren wordt gelegd.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Huisgodsdienst

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:Het boek van dr Beeke is een echte aanrader vind ik.
Ik heb ook een lezing van hem hierover, gewoon een kleine brochure, makkelijk leesbaar.
Heb ik inmiddels ook. Net even vlug doorgelezen, ga dat vanavond nog eens rustig overdoen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Het enige minpuntje vind ik dat er in sommige bijdragen wel erg dwingend de nadruk op zingen/musiceren wordt gelegd.
Jij hebt echt bijzonder weinig met muziek, hè... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Het enige minpuntje vind ik dat er in sommige bijdragen wel erg dwingend de nadruk op zingen/musiceren wordt gelegd.
Jij hebt echt bijzonder weinig met muziek, hè... ;)
Niet zo, nee. Hoe raad je dat zo? ;)
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 1319
Lid geworden op: 16 jan 2008, 12:56
Locatie: op een plekje van deze wereld :)

Re: Huisgodsdienst

Bericht door monique »

ndonselaar schreef:Volgens drs. M. van Campen is het verwaarlozen van de huisgodsdienst een belangrijke oorzaak van de geestelijke crisis in onze gezindte.

Hoe is dat met ons?
is dat zelf thuis lezen???
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huisgodsdienst

Bericht door helma »

monique schreef:
ndonselaar schreef:Volgens drs. M. van Campen is het verwaarlozen van de huisgodsdienst een belangrijke oorzaak van de geestelijke crisis in onze gezindte.

Hoe is dat met ons?
is dat zelf thuis lezen???

nee, dat ouders met hun kinderen tijd nemen om te spreken over God en Zijn woord, napraten over de preek, samen zingen e.d.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Huisgodsdienst

Bericht door JolandaOudshoorn »

vanavond tijdens de doopzitting werd aan ons gevraagd: wanneer begin je met godsdienstonderwijs bij je kinderen??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huisgodsdienst

Bericht door helma »

JolandaOudshoorn schreef:vanavond tijdens de doopzitting werd aan ons gevraagd: wanneer begin je met godsdienstonderwijs bij je kinderen??
als ze in de baarmoeder zitten. Ze horen je psalmen zingen :tilt
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Huisgodsdienst

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
JolandaOudshoorn schreef:vanavond tijdens de doopzitting werd aan ons gevraagd: wanneer begin je met godsdienstonderwijs bij je kinderen??
als ze in de baarmoeder zitten. Ze horen je psalmen zingen :tilt
Daar kwamen wij ook op uit!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Marnix »

Valt dat onder onderwijs? Volgens de Van Dale is dat: Kennis, vaardigheden of begrip overbrengen. De vraag is natuurlijk of je dat op die manier doet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Huisgodsdienst

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:Valt dat onder onderwijs? Volgens de Van Dale is dat: Kennis, vaardigheden of begrip overbrengen. De vraag is natuurlijk of je dat op die manier doet.
Onze predikant merkte toen op: de Geest werkt veel verder door dan dat wij vermoeden!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Marnix »

Eh oke. Ik vind het zelf wat vaag. De Geest werk toch ook in ons hart, verstand etc? De vruchten van de Geest merk je toch in je gedrag, je wandel, je spraak etc? Bij leren is er toch sprake van overdracht waarbij je kan zien dat er dingen zijn overgedragen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Huisgodsdienst

Bericht door SecorDabar »

De huisgodsdienst is niet gebonden aan hoeveel tijd of welke vorm we daarvoor gebruiken.
De ene dag zal dat korter dan de andere dag zijn.
Sommige dagen zijn gedenkdagen van vreugde of verdriet, van blijdschap of teleurstelling.
Sommige dagen staan in het teken van ingrijpend wereldgebeuren: natuurrampen, ongevallen, ziekten, branden, etc.
De vorm van de huisgodsdienst is doorgaans wel vaak hetzelfde.
Het is vermoeiend om elke dag een andere vorm daarvoor aan te nemen.

Degene die de huisgodsdienst doet, bid van te voren om bewaard te worden om niet egocentrisch te zijn, maar de eer van de Heere telkens op het oog te hebben in de betrachting, en bid om bekwaamheid, om Gods onmisbare zegen voor de huisgenoten.
Daartoe hebben we bovenal het diepe besef nodig dat we afhankelijk zijn van Gods Geest, Die ons in de Waarheid leidt.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie