Parkeergeld op zondag in strijd met 4e gebod?

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Parkeergeld op zondag in strijd met 4e gebod?

Bericht door Unionist »

Uit De Stentor:
Compromis parkeren op zondag

17 AUGUSTUS 2005 - VELUWE - Patiënten van het streekziekenhuis St Jansdal in Harderwijk kunnen voor of na de zondag een parkeerkaart kopen voor hun zondagse bezoek. Het bestuur van het ziekenhuis komt daarmee tegemoet aan mensen die principiële bezwaren hebben tegen het op zondag moeten betalen van parkeergeld. Het is voorlopig een proef voor een jaar.

Het afrekenen van de parkeerkaart vindt plaats bij ontslag uit het ziekenhuis, gelijktijdig met de rekening voor eventueel gebruik van telefoon, radio/televisie en andere faciliteiten. Hoe het systeem in de praktijk moet gaan werken, wordt nog onderzocht. Eén van de vragen is of patiënten een dagkaart moeten kopen of dat er een speciaal tarief komt voor deze zondagse parkeerkaart.

Bij de gemeenten Putten en Nunspeet kwamen klachten van burgers binnen die principieel bezwaar hebben tegen het betalen van parkeergeld op zondag. Het ziekenhuis had met de twee gemeenten in het verleden overigens afspraken gemaakt over het niet invoeren van parkeergeld op zondag. Voor het feit dat dit nu alsnog is gebeurd zonder overleg met hen, biedt C. Bontemps-Hommen als voorzitter van de raad van bestuur excuus aan.

Burgemeester B. van Putten van de gemeente Putten had het bestuur de suggestie aan de hand gedaan het tarief op doordeweekse dagen te verhogen om daarmee het parkeertarief op zondag te laten vervallen.

Het ziekenhuis ziet dat echter niet als een haalbare optie, omdat dan een tariefverschil ontstaat met het omliggende gemeentelijke parkeerterrein. Bovendien heeft het ziekenhuis dan op zondag te weinig controle over het gebruik van het (dan gratis te gebruiken) parkeerterrein.

Het ziekenhuis ontwikkelt overigens op dit moment met de gemeente Harderwijk plannen voor de aankoop van grond en de realisatie daarop van een parkeergarage. Volgens het bestuur gaat het om een kostbaar en langlopend traject. De garage moet worden betaald met de opbrengst uit het betaald parkeren. Zo kan worden voorkomen dat gelden die zijn bestemd voor de zorg, worden ‘misbruikt’ voor parkeerplaatsen.

Voor het direct naast het ziekenhuis gelegen gemeentelijke parkeerterrein ‘t Kruithuis moet op zondag ook worden betaald. Op het op loopafstand gelegen Westeinde niet. Het ziekenhuis kon nog niet reageren.
Is het kopen van een parkeerkaart op zondag echt in strijd met het 4e gebod? Of is dit nu weer zo'n typisch oudhollandsch probleem? En stel dat er geen regeling kwam? Gaat men dan niet op ziekenbezoek?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Het 4e gebod doet 2 dingen:
1. Het gebied ons de rustdag te heiligen. Dat betekend: afgezonderd te houden. Hoe we dat moeten doen ligt het toe in hetgeen het verbiedt, nl.
2. Het verbiedt ons de rustdag te gebruiken als werkdag.

Ik stel daarom dat parkeerkaartjes kopen op zondag absoluut niet in strijdt is met de zondagsheiliging: Er hoeft niet voor gewerkt te worden. Het ziekenhuis in Putten heeft een geautomatiseerd betaalsysteem als ik het goed heb.

Ik vind het trouwens maar een gekke gewoonte dat de zondag in onze gezinnen gezien wordt als een dag waarop haast niets mag. Hiervoor mist elke bijbelse onderbouwing.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Doet me aan het verhaal van een orthodoxe jood denken die zakenman was. Op zaterdag niet vliegen, maar in het hotel een kosjere maaltijd eten is geen probleem, want de rekening is voor de zondag. En zo had ie allemaal regeltjes verzonnen om toch zakenman te zijn op zaterdag.

Aan de andere kant kun je alles relativeren. Jezus ging aren plukken op de sabbath, maar aan de andere kant hield hij zich juist weer wel aan de sabbath en zijn regels.

Soms zijn de keuzes moeilijk. Mijn gevoel zegt me dat dit 1 stap te ver is.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door memento
Het 4e gebod doet 2 dingen:
1. Het gebied ons de rustdag te heiligen. Dat betekend: afgezonderd te houden. Hoe we dat moeten doen ligt het toe in hetgeen het verbiedt, nl.
2. Het verbiedt ons de rustdag te gebruiken als werkdag.

Ik stel daarom dat parkeerkaartjes kopen op zondag absoluut niet in strijdt is met de zondagsheiliging: Er hoeft niet voor gewerkt te worden. Het ziekenhuis in Putten heeft een geautomatiseerd betaalsysteem als ik het goed heb.

Ik vind het trouwens maar een gekke gewoonte dat de zondag in onze gezinnen gezien wordt als een dag waarop haast niets mag. Hiervoor mist elke bijbelse onderbouwing.
Voor deze keer geheel mee eens! ;)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Als ik het stukje goed lees, gaat het over patienten die op zondag ontslagen worden (eerste alinea).
Ik herinner me van tig jaar geleden die discussies, dat mensen op zondag opgenomen of ontslagen gingen worden omdat dat in het ziekenhuis beter uitkwam in de planning. Daar was toen verzet tegen, ik herinner me mensen die dan 's maandags heel vroeg "mochten" komen, om de zondag zo te omzeilen.
Opname en ontslag op zondag lijkt me in ieder geval meer een punt van bezinning dan het al dan niet betalen van de parkeerkaart.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Als ik het stukje goed lees, gaat het over patienten die op zondag ontslagen worden (eerste alinea).
Ik herinner me van tig jaar geleden die discussies, dat mensen op zondag opgenomen of ontslagen gingen worden omdat dat in het ziekenhuis beter uitkwam in de planning. Daar was toen verzet tegen, ik herinner me mensen die dan 's maandags heel vroeg "mochten" komen, om de zondag zo te omzeilen.
Opname en ontslag op zondag lijkt me in ieder geval meer een punt van bezinning dan het al dan niet betalen van de parkeerkaart.
Daar had ik overheen gelezen, ik ging er vanuit dat het om bezoekers ging.

Maar, nemen mensen die op zondag opgenomen worden hun auto mee en parkeren die betaald? Ik kan me daar ook niet zoveel bij voorstellen eigenlijk. Je zal maar 3 weken moeten blijven à 1 euro per uur. In dat geval zou ik ook bezwaar maken tegen betalen op maandag t/m zaterdag, denk ik.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Als ik het stukje goed lees, gaat het over patienten die op zondag ontslagen worden (eerste alinea).
Ik herinner me van tig jaar geleden die discussies, dat mensen op zondag opgenomen of ontslagen gingen worden omdat dat in het ziekenhuis beter uitkwam in de planning. Daar was toen verzet tegen, ik herinner me mensen die dan 's maandags heel vroeg "mochten" komen, om de zondag zo te omzeilen.
Opname en ontslag op zondag lijkt me in ieder geval meer een punt van bezinning dan het al dan niet betalen van de parkeerkaart.
Daar had ik overheen gelezen, ik ging er vanuit dat het om bezoekers ging.

Maar, nemen mensen die op zondag opgenomen worden hun auto mee en parkeren die betaald? Ik kan me daar ook niet zoveel bij voorstellen eigenlijk. Je zal maar 3 weken moeten blijven à 1 euro per uur. In dat geval zou ik ook bezwaar maken tegen betalen op maandag t/m zaterdag, denk ik.
Het is idd niet zo helder.
Er staat toch echt de de patienten de parkeerkaart moeten betalen, niet hun bezoek.
Ik zou me er nog ietsepietsie bij kunnen voorstellen als het bezoek 's zondags niet een parkeerkaart wilde kopen.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

In geval van ontslag:

Wie wil er nou een dag langer in het ziekenhuis blijven dan nodig is?
Als ik op zondag naar huis mag, dan komen ze me maar subiet halen, met of zonder parkeergeld!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Als ik het stukje goed lees, gaat het over patienten die op zondag ontslagen worden (eerste alinea).
Ik herinner me van tig jaar geleden die discussies, dat mensen op zondag opgenomen of ontslagen gingen worden omdat dat in het ziekenhuis beter uitkwam in de planning. Daar was toen verzet tegen, ik herinner me mensen die dan 's maandags heel vroeg "mochten" komen, om de zondag zo te omzeilen.
Opname en ontslag op zondag lijkt me in ieder geval meer een punt van bezinning dan het al dan niet betalen van de parkeerkaart.
Volgens mij kan een patient de parkeerkaarten van bezoekers betalen bij weggaan. De opmerking slaat anders nergens op, als hij nl. op zondag ontslagen wordt, krijgt hij nl. ook dán de rekening mee, dus betaald hij indirect ook dan de kosten van het parkeren op zondag.

Trouwens, waarom zou het betalen op zondag verkeerd zijn, maar het gebruik maken van een betaalde dienst niet? Als we consequent zijn en zeggen dat kopen op zondag verkeerd is, mogen we, zelfs al betalen we vooraf of achteraf, nog steeds niet parkeren op zondag op een betaalde parkeerplaats.
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

Ik kerk aan de rand van de Rotterdamse binnenstad. Ik hoef daar nu nog niet te betalen om te parkeren maar dat duurt geen jaren meer.

Wat doe ik dan?

gewoon betalen?
niet betalen maar een parkeerboete krijgen?
niet meer naar de kerk gaan? (fietsen is geen optie!)
andere kerk zoeken?

ik denk dat ik gewoon ga betalen!
dré
--------

Credo in unum Deo
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Als ik het stukje goed lees, gaat het over patienten die op zondag ontslagen worden (eerste alinea).
Ik herinner me van tig jaar geleden die discussies, dat mensen op zondag opgenomen of ontslagen gingen worden omdat dat in het ziekenhuis beter uitkwam in de planning. Daar was toen verzet tegen, ik herinner me mensen die dan 's maandags heel vroeg "mochten" komen, om de zondag zo te omzeilen.
Opname en ontslag op zondag lijkt me in ieder geval meer een punt van bezinning dan het al dan niet betalen van de parkeerkaart.
Daar had ik overheen gelezen, ik ging er vanuit dat het om bezoekers ging.

Maar, nemen mensen die op zondag opgenomen worden hun auto mee en parkeren die betaald? Ik kan me daar ook niet zoveel bij voorstellen eigenlijk. Je zal maar 3 weken moeten blijven à 1 euro per uur. In dat geval zou ik ook bezwaar maken tegen betalen op maandag t/m zaterdag, denk ik.
Het is idd niet zo helder.
Er staat toch echt de de patienten de parkeerkaart moeten betalen, niet hun bezoek.
Ik zou me er nog ietsepietsie bij kunnen voorstellen als het bezoek 's zondags niet een parkeerkaart wilde kopen.
Volgens mij moeten de patienten de parkeerkosten van hun bezoek afrekenen.

"Patiënten van het streekziekenhuis St Jansdal in Harderwijk kunnen voor of na de zondag een parkeerkaart kopen voor hun zondagse bezoek."

Dus ik lig in het ziekenhuis en ga zaterdag ff langs de receptie om 10 uitrijkaarten te kopen. Die geef ik dan zondag aan mijn bezoek en ze kunnen zonder gewetenswroeging naar huis tuffen.
Als ik vergeten ben die kaarten te kopen haal ik er ff een bij de receptie en laat ze op mijn rekening zetten. (wel even netjes er af halen bij de declaratie bij je verzekeringsmaatschappij of de diaconie)

[Aangepast op 17/8/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Jelle

Bericht door Jelle »

at ik ging doen weet ik eigenijk nog niet.
Wat ik wel weet is dat ik in elk geval geen parkeergeld ga betalen op zondag, dat stuit me in elk geval tegen de borst.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Jelle...dat stuit me in elk geval tegen de borst.
Niet te hard, anders moet je nog opgenomen worden! :D
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Jelle...dat stuit me in elk geval tegen de borst.
Niet te hard, anders moet je nog opgenomen worden! :D

Ik stop vroeg genoeg:D

Maar zien we hier niet dat men in de maatschappij steeds minder rekening gaat houden met christenen? of zie ik het nu verkeerd.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door JelleMaar zien we hier niet dat men in de maatschappij steeds minder rekening gaat houden met christenen? of zie ik het nu verkeerd.
Dat is een veralgemenisering. Ik denk dat slechts een klein deel van de christenen problemen zullen hebben met het parkeerkaartje op zondag, om dezelfde reden als Memento aangaf.

Dat en in het algemeen minder rekening houdt met christenen durf ik niet te zeggen. 't is maar waar je het referentiepunt legt. verder heb ik gelezen dat er veel over gesproken is en is er wel degelijk aandacht voor de gewetensbezwaarden, dus wordt er ook rekening mee gehouden, -ondanks dat er toch besloten wordt tot invoering.

[Aangepast op 17/8/05 door Miscanthus]
Plaats reactie