Respect voor docenten / Beeld van God

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Respect voor docenten / Beeld van God

Bericht door Herman »

cosmo schreef:
Deze predikant is zelf gevaarlijk bezig, omdat hij de relatie tussen leerling en docent direct koppelt aan de relatie tussen mens en God.
Jij ziet over het hoofd, als ik op mijn beurt even mee mag doen, dat de argumenten van de ds. die de koppeling weergeven niet worden genoemd. Je opmerking dat de ds. een directe koppeling heeft gemaakt, kan dus niet bewezen worden en is dus zeer voorbarig.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Respect voor docenten / Beeld van God

Bericht door cosmo »

„We tolereren veel dat niet past in het Bijbelse gezag. Dat werkt door. De manier waarop leerlingen naar docenten kijken, beïnvloedt hun beeld van God.”
Beste Herman, ik kan mij vergissen, maar volgens mij wordt hier direct een relatie gelegd tussen de verhouding leerling-docent enerzijds en de relatie leerling(mens)-God anderzijds.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

De uitspraken worden gedaan in het kader van gezagsverhoudingen. Dat is de aanleiding. Volgens mij is dat redegevend genoeg om niet te spreken van een directe, of klakkeloze, vereenzelviging.

Bovendien wordt het woord beïnvloeding gebruikt. Daarmee geef je ook geen directe koppeling weer, maar zegt dat wat op het ene terrein aan de orde is, ook van invloed kan zijn op een ander terrein. Daarmee koppel je twee grootheden niet direct aan elkaar, maar zet je ze naast elkaar en trekt conclusies.

Overigens zou ik wel van je willen weten, welke gevaar jij eigenlijk ziet. Is God niet gezaghebbend? Of hebben jongeren een dusdanig gesplitste persoonlijkheid dat ze ten aanzien van docenten alles fout, maar ten aanzien van God alles goed doen?

Ik ben dus helemaal niet bang om een vergelijking te trekken, en ook niet om de koppeling te maken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Het is veel eenvoudiger en staat rechtstreeks in de Bijbel, Romeinen 13.
Alle ziel zij den machten, over [haar] gesteld onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.
Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen.


Dus je hoeft zeker niet bang te zijn om die vergelijking of koppeling te maken.

De vraag die je je wel kan stellen is in hoeverre een docent van een middelbare school een gezagsdrager is.
Op de basisschool in ieder geval wel.
En op hoger beroeps en universitair onderwijs in ieder geval niet, omdat ze daar uitsluitend kennis overdragen. (Vergelijkbaar dat ik bijvoorbeeld soms tegenover mijn collega's een docentenrol vervul, maar een andere keer juist weer andersom.)
Gebruikersavatar
jmpavo
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 mei 2005, 07:28

Re: Respect voor docenten / Beeld van God

Bericht door jmpavo »

cosmo schreef:
jmpavo schreef:Jammer, Cosmo, dat je reageert op dat wat de predikant in kwestie niet zegt. Bovendien leg je hem woorden in de mond, waarvan je je kunt afvragen of hij dat inderdaad wel zou zeggen.
Deze predikant is zelf gevaarlijk bezig, omdat hij de relatie tussen leerling en docent direct koppelt aan de relatie tussen mens en God.

Overigens, je ziet het door mij gebruikte woord impliciet over het hoofd.
Beste Cosmo,

Jij ziet over het hoofd dat ik het woordje 'impliciet' bij jou niet over het hoofd zie, maar het daarentegen juist aan de kaak stel! Lees nog maar eens goed: ...
jmpavo schreef:Bovendien leg je hem woorden in de mond, waarvan je je kunt afvragen of hij dat inderdaad wel zou zeggen.
Door het woord 'impliciet' te gebruiken, trek je gevolgtrekkingen uit wat de persoon in kwestie niet zegt en denk je te weten wat die persoon wel bedoelt, terwijl hij het niet zegt!
Je moet erg oppassen met woorden als 'impliciet zegt hij', want daarmee leg je iemand al heel snel woorden in de mond die hij nooit expliciet zou zeggen en evenmin impliciet bedoeld wil hebben.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
Plaats reactie