Zondagsrust

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Mara »

ZWP schreef:
helma schreef:
Mara schreef:Het is eigenlijk een beetje vreemde vraag. Moeder wil waarschijnlijk niet, vanwege de opruimbesognes, die je nu eenmaal hebt na zo'n bbq.
"Gewoon een maaltijd bereiden, koken" geeft het minste rommel.
Bbq, gourmetten, grillen, het is vette troep en afwas, extra schaaltjes, het aangekoekte rooster, noem maar op.
Het klinkt een beetje als: de ds ziet geen bezwaar, dus.... wat is het bezwaar?
ik zou me als moeder een beetje in de kou voelen staan na zo'n antwoord.
Wat een gedoe extra; een BBQ
(hij mag zelf vast altjd gewoon 'aanschuiven' :huhu )
Wacht ff hoor.... een bbq is toch typisch iets voor de vaders.... :OO3 Lekker met vuur spelen én eten bereiden! Dan mag je best even helpen met opruimen toch?
Nou wacht ff... ;) ik heb hier een man die er helemaal niet van houdt.
En mij doet het al helemaal niks. Al dat vlees en dan aangevuld met (wit) stokbrood en salade.
Heel veel "lege" kcal. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Achter zo'n vraag schuilt vaak veel meer dan dat simpele vraagje: mag het?
Misschien hoopte mevrouw op een antwoord zoals: nee mevrouw, op zondag is het goed om het simpel te houden.
De fondue, gourmet of tafelgril houden wij voor die andere 6 avonden. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Zondagsrust

Bericht door Marieke »

Ik kan er geen reden voor geven, maar ik zou zelf nooit maar dan ook nooit op zondag gaan bbq-en.
Gevoelsmatig kan ik dat niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust

Bericht door Mara »

Marieke schreef:Ik kan er geen reden voor geven, maar ik zou zelf nooit maar dan ook nooit op zondag gaan bbq-en.
Gevoelsmatig kan ik dat niet.
Met zo'n argument hoef je bij veel anderen niet aan te komen, want dan krijg je als commentaar dat je gevoel je kunt bedriegen.
Ik heb ook dingen die ik laat "vanwege een slecht gevoel", erover.
Als je het toch gaat doen, vaker, merk ik dat het gevoel dan wegebt.
Toen mijn dochter wilde gaan handwerken op zondag, had ik geen argument om dit te verbieden.
Zelf zal ik echter nooit de pennen ter hand nemen, die dag.
Zo zijn er meer dingen. Soms best lastig.
Ouderen belden nooit op zondag, omdat vroeger de verbindingen handmatig tot stand werden gebracht.
Nu is er geen steekhoudend argument te vinden, toch merk ik dat er niet of nauwelijks wordt gebeld op zondag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Zondagsrust

Bericht door Marieke »

Mara schreef:
Marieke schreef:Ik kan er geen reden voor geven, maar ik zou zelf nooit maar dan ook nooit op zondag gaan bbq-en.
Gevoelsmatig kan ik dat niet.
Met zo'n argument hoef je bij veel anderen niet aan te komen, want dan krijg je als commentaar dat je gevoel je kunt bedriegen.
Ja, dat kan. Dan bedriegt m'n gevoel me maar. Ik kan het niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust

Bericht door Mara »

Marieke schreef:
Mara schreef:
Marieke schreef:Ik kan er geen reden voor geven, maar ik zou zelf nooit maar dan ook nooit op zondag gaan bbq-en.
Gevoelsmatig kan ik dat niet.
Met zo'n argument hoef je bij veel anderen niet aan te komen, want dan krijg je als commentaar dat je gevoel je kunt bedriegen.
Ja, dat kan. Dan bedriegt m'n gevoel me maar. Ik kan het niet.
Bij twijfel: niet inhalen Marieke ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Zondagsrust

Bericht door Bona Fide »

Marieke schreef:Ik kan er geen reden voor geven, maar ik zou zelf nooit maar dan ook nooit op zondag gaan bbq-en.
Gevoelsmatig kan ik dat niet.
Natuurlijk gaat het niet om een lijstje te maken van dit mag wel en dat mag niet, maar zou het feit dat het volk van Israël in de woestijn op de 6e dag dubbel brood moesten verzamelen, nl. eveneens voor de sabbathdag (Exodus 16 : 22 en verder), ons niets meer te zeggen hebben? Mij lijkt van wel; de rustdag is niet bedoeld voor uitgebreide maaltijden.

Niet alle catechismusverklaringen worden hier door iedereen gewaardeerd, maar het schatboek van Ursinus volgens mij wel. Ursinus bij Zondag 38 over „Dat gij dien heiligt.”:
De sabbat heiligen betekent niet: die dag in luiheid en ledigheid doorbrengen, maar op die dag heilige werken verrichten. Want zoals er geschreven staat, dat God de sabbat geheiligd heeft, toen Hij die tot Zijn dienst verordende, zo heiligen de mensen die ook, wanneer zij die afzonderen van het algemene en gewone gebruik van de andere dagen, die meestal aan tijdelijke zaken besteed worden, om die dan te besteden voor de dienst van God, in heilige oefeningen; en wanneer zij die tot dat doel gebruiken, waartoe hij door God ingesteld is, of wanneer zij datgene doen, dat Hij op die dag geboden heeft te doen.

Natuurlijk moet er op zondag gegeten en eten klaargemaakt worden, maar op een sobere wijze die niet veel voorbereidings- en opruimtijd kost is volgens mij wel van belang. En uit ervaring weet ik ook dat het niet eenvoudig is om de zondag te heiligen in een gezin met opgroeiende kinderen.
Laatst gewijzigd door Bona Fide op 17 jun 2013, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsrust

Bericht door ejvl »

@ Bona Fide,
Nu ga jij er vanuit dat de zondag de vervanging is van de Joodse Sabbat.
En die mening kun je heel goed toegedaan zijn zelfs, maar ik denk dat velen de zondag zien als gedenkdag en een dag dat we bezig mogen zijn met de dingen van de Heere, en niet als oud testamentische sabbat, immers, anders zouden wij die ook moeten houden van zonsondergang tot zonsondergang, en geen vuur mogen maken en dergelijke.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zondagsrust

Bericht door Marco »

ejvl schreef:@ Bona Fide,
Nu ga jij er vanuit dat de zondag de vervanging is van de Joodse Sabbat.
En die mening kun je heel goed toegedaan zijn zelfs, maar ik denk dat velen de zondag zien als gedenkdag en een dag dat we bezig mogen zijn met de dingen van de Heere, en niet als oud testamentische sabbat, immers, anders zouden wij die ook moeten houden van zonsondergang tot zonsondergang, en geen vuur mogen maken en dergelijke.
Wat is de oudtestamentische sabbat? Is dat niet ook een gedenkdag? En wat houdt de voorgeschreven OT sabbat dan in? Zijn dat de regels die er in de loop van de eeuwen zijn gekomen, of is het allereerst een dag die apart gezet is (geheiligd) voor de HEER?
Zo kan je ook de zondag zien: een dag die we houden om de opstanding (bevrijding) te gedenken. Maar die ondertussen ook apart gezet is van de andere dagen. Een dag die anders is dan de andere. Waarop je volgens mij prima kunt genieten van wat God je gegeven heeft, maar waarbij de relatie met Hem wel centraal blijft staan, in kerkdienst(en) en in de andere dingen die je dan doet.

Zo'n tegenstelling tussen sabbat en zondag is er dus ook weer niet..
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsrust

Bericht door ejvl »

Marco schreef: Wat is de oudtestamentische sabbat? Is dat niet ook een gedenkdag? En wat houdt de voorgeschreven OT sabbat dan in? Zijn dat de regels die er in de loop van de eeuwen zijn gekomen, of is het allereerst een dag die apart gezet is (geheiligd) voor de HEER?
Zo kan je ook de zondag zien: een dag die we houden om de opstanding (bevrijding) te gedenken. Maar die ondertussen ook apart gezet is van de andere dagen. Een dag die anders is dan de andere. Waarop je volgens mij prima kunt genieten van wat God je gegeven heeft, maar waarbij de relatie met Hem wel centraal blijft staan, in kerkdienst(en) en in de andere dingen die je dan doet.

Zo'n tegenstelling tussen sabbat en zondag is er dus ook weer niet..
Ik bedoel meer alle oud oudtestamentische sabbat regels die er waren, de sabbat was niet zomaar een dag zoals wij de zondag kennen, maar een dag met heel veel regels, je mocht bijvoorbeeld geen eten bereiden, geen vuur ontsteken, niets bij je hebben als je op straat moest zijn, een maximale afstand per dag reizen, rituelen en nog veel meer.
De dag die wij kennen is geen vervanging van de Joodse sabbat, of in plaats van, maar net zoals jij zegt:
een dag die we houden om de opstanding (bevrijding) te gedenken. Maar die ondertussen ook apart gezet is van de andere dagen. Een dag die anders is dan de andere. Waarop je volgens mij prima kunt genieten van wat God je gegeven heeft, maar waarbij de relatie met Hem wel centraal blijft staan, in kerkdienst(en) en in de andere dingen die je dan doet.
Dat is mijn visie ook.
Het enige wat overeenkomt met de sabbat is dat wij deze dag ook proberen in te vullen door de relatie met Hem centraal te zetten.
En dan nog is het sterk afhankelijk welke invulling je eraan geeft, Nederland heeft een typische invulling van de zondag, China weer een andere, Brazilië zoals Eppo omschreef ook weer een hele andere.

Moet je dan maar aandoen op zondag? Nee, zoals Marco hierboven beschreef is een prima samenvatting volgens mij, en de invulling zal per persoon verschillend zijn.
Marieke geeft aan niet mee te doen met een bbq, iemand anders weer wel, dat zijn verschillende invullingen, het is niet zwart/wit of fout/goed.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Zondagsrust

Bericht door Bona Fide »

ejvl schreef:@ Bona Fide,
Nu ga jij er vanuit dat de zondag de vervanging is van de Joodse Sabbat.
En die mening kun je heel goed toegedaan zijn zelfs, maar ik denk dat velen de zondag zien als gedenkdag en een dag dat we bezig mogen zijn met de dingen van de Heere, en niet als oud testamentische sabbat, immers, anders zouden wij die ook moeten houden van zonsondergang tot zonsondergang, en geen vuur mogen maken en dergelijke.
Dat lijkt me een/de reformatorische visie; ook hier bevind ik me in goed gezelschap van Ursinus bij zijn verklaring van HC Zondag 38:
Want het is nu in de Christelijke gemeente evengoed nodig, als dat vroeger in de Joodse kerk het geval was, dat er een bepaalde dag verordend is, waarop Gods heilig Woord onderwezen wordt en de sacramenten publiek bediend worden. Daarom namelijk, opdat de Apostolische kerk zich van de Joodse kerk zou onderscheiden, heeft zij volgens de haar door Christus gegeven vrijheid, om een goede reden, in plaats van die zevende dag de eerste dag gekozen (Hand. 20 : 7, 1 Kor. 16 : 2), waarop de opstanding van Christus geschied is, en waardoor de geestelijke en eeuwige sabbat in ons een aanvang neemt (en zij hebben die daarom dan ook „de dag des Heeren” genoemd, Openb. 1 : 10).
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsrust

Bericht door ejvl »

Dat de Joodse Sabbat is vervangen door de zondag is zeker niet algemeen gedachtegoed in Reformatorisch Nederland.
Wel dat de zondag een gedenkdag is waar we bezig mogen zijn met de dingen van de Heere.
Wel dat de apostelen bijeenkwamen op de eerste dag der week om brood te breken om te gedenken.
Ik vind dit een mooi antwoord van ds Paul:
ds Paul schreef: In Ex. 20 is in het vierde gebod sprake van de sabbat die onderhouden moet worden in overeenstemming met de schepping in zes dagen. Nu rijst de vraag of de sabbat al vanaf de schepping is onderhouden. Veel
bijbeluitleggers zijn dat van mening en dan is de sabbat een
scheppingsinstelling. Maar in Genesis lezen we nergens dat de aartsvaders
zich hieraan hielden. Het is aannemelijker dat de sabbat pas bij en na de
uittocht uit Egypte is ingesteld. Van de verbinding tussen sabbat en
uittocht is ook sprake in de Tien Geboden in Deut. 5. De sabbat wordt een
teken van het verbond genoemd tussen God en Israël in Ex.31:16-17, en dat geldt niet voor andere volken. Het is dus het meest aannemelijk dat de
sabbat exclusief voor de Israëlieten was (daar wijst ook de naam in het
Hebreeuws op), en zo is het ook altijd opgevat door de Joden. De instelling
van de sabbat komt wel overeen met de schepping in zes dagen, en de zevende dag rust, maar wordt dus niet gelijk opgelegd als leefpatroon voor de mensen.

Als de sabbat een scheppingsinstelling zou zijn, zou naar mijn overtuiging
ieder mens zich hieraan moeten houden: de vrijdagavond en zaterdag overdag, tot zonsondergang. Zo worden ook de dagen in Gen. 1 genoemd: het is avond geweest en morgen geweest. De dagen liepen (en lopen) bij de Joden niet van 12 uur 's nachts tot de volgende nacht. Maar als de sabbat een exclusief teken van het verbond met Israël is, is het niet nodig dat de andere volken deze zelfde sabbat houden. Daarom is ook bij het apostelconvent de sabbat niet opgelegd aan de christenen uit heidenen, evenmin als de besnijdenis.

De meeste christenen hebben de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling de zondag niet helemaal kunnen houden. De Romeinen gaven hun slaven echt geen vrije dag. Toch hadden christenen behoefte op die dag bijeen te komen, omdat Christus op een zondag is opgestaan. De joodse christenen hielden eerst de sabbat en probeerden ook op zondag samen te komen. In later tijd is de zondag in plaats gekomen van de sabbat (vanaf 4e eeuw). Maar de zondag is dus geen sabbat.

De Dordtse Synode heeft in 1618-1619 gezegd dat het vierde gebod
gedeeltelijk zedelijk (blijvend) is, nl. in het ritme van 6+1=7 dagen, maar
gedeeltelijk ceremonieel (dus verouderd). De Heidelbergse Catechismus heeft het over alle dagen van ons leven tegen de zonde strijden en God dienen.

Hoe we het bovenstaande ook opvatten, in alle gevallen is de zondag dus niet gelijk aan de sabbat. De zevende dag ziet terug naar de schepping; de eerste dag van de week ziet op de opstanding van Christus. Vanwege dit verschil is het niet nodig alle oudtestamentische wetten die op de sabbat betrekking hebben, over te plaatsen naar de zondag. Zoals bekend vullen christenen de zondag nogal verschillend in: sommigen houden zich tamelijk goed aan de sabbatsvoorschriften, anderen zien het vooral als een vreugdevolle herinneringsdag. Bijna iedereen gebruikt wel vuur op de zondag.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Zondagsrust

Bericht door Bona Fide »

Marco schreef: Zo'n tegenstelling tussen sabbat en zondag is er dus ook weer niet..
Nog een stukje uit Het Schatboek, omdat dat het zo mooi verwoord:
Wij zullen dit alles besluiten met de woorden van de christelijke Nationale Synode, te Dordrecht gehouden in de jaren
1618/19, welke de volgende regels tot onderhouding van de sabbat eenstemmig bedacht en besloot:
1. In het vierde gebod der Wet is iets ceremoniëels en iets moreels.
2. Ceremoniëel was de rust van de zevende dag na de schepping, en de strenge onderhouding van die dag, zoals die speciaal het Joodse volk was opgelegd.
3. Moreel, omdat een zekere en (vast)gestelde dag aan de godsdienst gewijd was, en daarvoor zoveel rust, als er voor de dienst van God en de heilige betrachting daarvan nodig is.
4. Nu de sabbat der Joden afgeschaft is, moeten de Christenen de Zondag (of de dag des Heeren) plechtig he iligen.
5. Die dag is sinds de Apostelen in de Oud-chr. kerk steeds gehouden.
6. Die dag moet dus zo aan de godsdienst gewijd worden, dat men op die dag heeft te rusten van alle slaafse arbeid (behalve de werken, die de liefde en heersende nood vereisten); alsmede van al zulke ontspanning, die de dienst van God verhinderen.

Ik heb met mijn eerdere post n.a.v. Exodus 16 (per abuis heb ik eerder Richteren 16 vermeld, zag ik nu) niet bedoeld dat wij de oudtestamentische ceremoniën (weer) zouden moeten onderhouden. Ik vroeg: heeft het voorbeeld van het Manna voor de sabbath dat een dag eerder moest worden verzamenld ons nog wat te zeggen. Ik denk het nl. wel.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Zondagsrust

Bericht door sirdanilot »

Natuurlijk moet er op zondag gegeten en eten klaargemaakt worden, maar op een sobere wijze die niet veel voorbereidings- en opruimtijd kost is volgens mij wel van belang. En uit ervaring weet ik ook dat het niet eenvoudig is om de zondag te heiligen in een gezin met opgroeiende kinderen.
Mijn oma schilde de aardappelen niet op zondag. Op zaterdag schilde ze dubbel, hoefde ze op zondag alleen nog maar even op het vuur te zetten en klaar. Ook het vlees werd de dag tevoren gestoofd. En bewuste oma wist zich verbonden met de gereformeerde kerk, niet met een reformatorisch genoodschap ! De discussie over BBQ op zondag in refo-land verbaast me dus ten zeerste.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsrust

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef:
Natuurlijk moet er op zondag gegeten en eten klaargemaakt worden, maar op een sobere wijze die niet veel voorbereidings- en opruimtijd kost is volgens mij wel van belang. En uit ervaring weet ik ook dat het niet eenvoudig is om de zondag te heiligen in een gezin met opgroeiende kinderen.
Mijn oma schilde de aardappelen niet op zondag. Op zaterdag schilde ze dubbel, hoefde ze op zondag alleen nog maar even op het vuur te zetten en klaar. Ook het vlees werd de dag tevoren gestoofd. En bewuste oma wist zich verbonden met de gereformeerde kerk, niet met een reformatorisch genoodschap ! De discussie over BBQ op zondag in refo-land verbaast me dus ten zeerste.
Mijn ouders hebben ook nooit op zondag de aardappels geschild. Volgens mij is de sabbatviering
toch wel veel ruimer geworden de laatste jaren...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsrust

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
sirdanilot schreef:
Natuurlijk moet er op zondag gegeten en eten klaargemaakt worden, maar op een sobere wijze die niet veel voorbereidings- en opruimtijd kost is volgens mij wel van belang. En uit ervaring weet ik ook dat het niet eenvoudig is om de zondag te heiligen in een gezin met opgroeiende kinderen.
Mijn oma schilde de aardappelen niet op zondag. Op zaterdag schilde ze dubbel, hoefde ze op zondag alleen nog maar even op het vuur te zetten en klaar. Ook het vlees werd de dag tevoren gestoofd. En bewuste oma wist zich verbonden met de gereformeerde kerk, niet met een reformatorisch genoodschap ! De discussie over BBQ op zondag in refo-land verbaast me dus ten zeerste.
Mijn ouders hebben ook nooit op zondag de aardappels geschild. Volgens mij is de sabbatviering
toch wel veel ruimer geworden de laatste jaren...
Volgens mij bereidden heel veel moeders een deel van de zondagse maaltijd op zaterdag, ook die minder streng in de leer waren.
Er werd geen was buiten gehangen, er werden geen auto's gewassen en geen ramen gelapt.
Er was zelfs een plaatselijke verordening voor!
Er was meer verschil tussen "door de weeks" en zondags.
Op zondag werd er in de meeste gezinnen een gebraden kip of sudderlapjes met snij- of sperzieboontjes gegeten. De luxe groente.

Nu is het andersom. Doordeweeks wonen wij in een rustige wijk, vrijwel iedereen werkt, kinderen zijn naar school, dus je hoort niks.
Op zondag hoor je muziek, van alles door elkaar, en heel veel mensen. Veel auto's en fietsen die vertrekken en gaan.
Dus eigenlijk hebben wij nu: 5 dagen rust en 2 dagen veel onrust. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie