Zondagsrust

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jakobmarin »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:tja. zolang we maar niet farizees met de sabbat omgaan... daar ging Jezus denk ik vooral tegenin...
Daar ging Jezus helemaal niet tegenin.
Nee, Hij juichte het toe. Jezus was een groot Voorstander van de Farizeese leer.
Onzin. het was de leer der farizeeën om niet op sabbat je bed te dragen, te werken (mensen te genezen) en te dorsen (aren te plukken). En Jezus 'overtrad' al die regels.

Zie trouwens ook Kol. 2:6: Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Marnix »

Precies. Dat lezen we heel duidelijk in Mattheus 23 : 3: Daarom al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het.
Alleen hun werken waren niet navolgenswaardig: maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Onzin. De Farizeeen waren niet gewend om nodeloos te lopen op de sabbat en om aren te plukken. Als ze Jezus vragen waarom zijn discipelen aren plukken, want dat mag niet, zegt Hij niet: Jullie hebben gelijk, maar dan moeten jullie het ook zelf doen. Jezus laat ook een genezen man zijn matras op zondag dragen, wat volgens de Farizeeen niet mag. Jezus heeft het in Mattheus 23 overigens ook over dat ze de mensen een zware last opleggen (terwijl Hij aangeeft dat zijn juk licht is) en verwijt de Farizeeen zelfs dat de de mensen de toegang tot de Hemel versperren.

Om nog maar de zwijgen over wat Paulus schrijft. Laat niemand u iets voorschrijven wat betreft feestdagen, nieuwe maan, sabbat.

Kortom, wij hoeven niet Farizees te leven, het werd ook zeker niet goedgekeurd.... Het was niet alleen maar het probleem dat ze het zelf niet deden, dat was OOK een probleem. Maar niet de enige. Stellen dat het enige verschil tussen farizeeers en ons zou moeten zijn dat wij het ook moeten uitvoeren, is wat kort door de bocht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef: Daar ging Jezus helemaal niet tegenin.
Nee, Hij juichte het toe. Jezus was een groot Voorstander van de Farizeese leer.
Onzin. het was de leer der farizeeën om niet op sabbat je bed te dragen, te werken (mensen te genezen) en te dorsen (aren te plukken). En Jezus 'overtrad' al die regels.

Zie trouwens ook Kol. 2:6: Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
Lees ook even bij Kollossensen 2:16 kanttekening 66:
des feestdags,
Hierdoor worden verstaan de drie jaarlijkse feestdagen, die God in het Oude Testament had ingesteld, Lev. 23:4, gelijk door de nieuwe maan de maandelijkse feesten, Num. 28:11, en door het woord sabbaten de Sabbaten der jaren, en bijzonderlijk de wekelijkse, voorzoveel dezelve ceremonieel waren, Exod. 20:11; Lev. 19:3, welke door de komst van Christus zijn teniet gedaan, ten aanzien van hun bijzondere en meerdere heiligheid, die zij door Gods instelling hadden, alsook vanwege hunne betekenis en noodwendigheid. Hoewel de Christelijke kerk ook sommige feestdagen, naar de vrijheid der Christenen, heeft goedgevonden te onderhouden, tot gedachtenis van enige bijzondere weldaden van Christus, om God naar Zijn bevel in dezelve te dienen, met gehoor van Zijn woord, gebruik der heilige sacramenten, openbare en algemene gebeden en lofzangen, en geven van aalmoezen, enz. Aan welke dagen evenwel de conscientie der Christenen nu niet verder is gebonden, dan om goede orde te onderhouden, en om elkander in de Christelijke vergaderingen, door onderlinge opwekkingen, meer en meer te stichten en te sterken. Hetwelk ook op andere tijden wel mag gedaan worden, wanneer het met goede orde kan geschieden. Zie 1 Cor. 11:17, enz., en 1 Cor. 14:23, enz. Doch in plaats van den wekelijksen sabbat is van der apostelen tijden af de eerste dag der week tot hetzelfde einde altijd onderhouden. Zie Hand. 20:7; 1 Cor. 16:1,2; Openb. 1:10.
Verder blijkt duidelijk uit de door Tiberius geciteerde tekst dat de Heere Jezus wel was voor onderhouding van de inzettingen. Echter waar de Farizeeërs de werken der noodzakelijkheid ook verboden daar werd de Heere Jezus scherp en veroordeelde dat: de Farizeeërs grepen deze inzettingen op die momenten ook enkel aan om de Heere Jezus aan te kunnen grijpen en in een kwaad daglicht te kunnen stellen. Dat blijkt zeer duidelijk uit al de door jou opgesomde geschiedenissen/ gebeurtenissen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door refo »

Besnijdenis? Pascha? Offerdienst? Reinigingswetten? Etc.?
Volgens de kanttekeningen (=menselijke interpretatie) zijn deze door Christus komst teniet gedaan. Maar tijdens zijn verblijf op aarde zou Hij gezegd hebben dat naar de inzettingen der schriftgeleerden geluisterd moest worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jakobmarin »

Ja, kanttek 66 heb ik ook gelezen.
En dan gaat het met name om deze zinsnede, denk ik: Doch in plaats van den wekelijksen sabbat is van der apostelen tijden af de eerste dag der week tot hetzelfde einde altijd onderhouden. Zie Hand. 20:7; 1 Cor. 16:1,2; Openb. 1:10.

Als je die teksten erbij pakt blijkt nergens dat de sabbat is verschoven naar de zondag. Er blijkt alleen uit dat op zondag de christelijke gemeente samenkomt: om het brood te breken, evangelieverkondiging, geld inzamelen. Niet om de sabbat te houden.

Sabbat is echt een ander iets heel anders: Iemand sprokkelde hout op de sabbat; hij werd gedood. Vuur ontsteken mocht niet. Brood bakken of inzamelen ook niet. (numeri, leviticus).

Hier een aantal plaatsen waarin geboden uit de 10 geboden worden herhaalt, zonder het sabbatsgebod te noemen: romeinen 2:21-24, romeinen 13:9, markus 10:19 / matth 19. Er zullen er meer zijn, maar kon ze in de gauwigheid niet vinden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door albion »

...en het 4e gebod dan: Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt....

Het is goed om een rustdag te hebben om tot bezinning te komen, op te
gaan tot het huis des Heeren zoals aangegeven in Psalm 122...wij zullen in het huis des Heeren gaan.

Wat te denken van de wetten die de Israëlieten kregen (ook in de woestijn) dat ze de sabbat in hun tenten bleven, geen manna mochten rapen, dat moest de dag ervoor gebeuren (2x), terwijl op de andere dagen maar 1x, anders was het al weer beschimmeld.

Als je de zondag gebruikt voor karweitjes wat je op een andere dag ook kan doen, dan kom je nooit tot rust.

Doordat wij een druk en bezet leven leiden waardere we destemeer de zondag. Geen werkjes, geen telefoon beantwoorden, geen refoforum, geen vriendjes die in en uit lopen

wel samen in gesprek komen, of een boek lezen, een bijbelquiz en tijd voor elkaar hebben.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Marnix »

Heb je ook een sticker met: NEE geen werkjes / JA wel telefoon beantwoorden?

of: NEE niet winkelen / JA wel mountainbiken?
Laatst gewijzigd door Marnix op 22 apr 2008, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jakobmarin »

albion schreef:...en het 4e gebod dan: Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt....

Het is goed om een rustdag te hebben om tot bezinning te komen, op te
gaan tot het huis des Heeren zoals aangegeven in Psalm 122...wij zullen in het huis des Heeren gaan.

Wat te denken van de wetten die de Israëlieten kregen (ook in de woestijn) dat ze de sabbat in hun tenten bleven, geen manna mochten rapen, dat moest de dag ervoor gebeuren (2x), terwijl op de andere dagen maar 1x, anders was het al weer beschimmeld.
De is oude testament, en we zoeken naar aanwijzingen in het nieuwe testament of de sabbat op die manier is verschoven naar de zondag.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:Daar werd inderdaad gezegd: alle geboden worden door Jezus en de apostelen herhaald en bevestigd, behalve het sabbatsgebod.
Ik weet niet of dat waar is. Waar staan al die geboden dan herhaald?

Overigens heeft Christus gezegd, dat Hij niet gekomen is om de wet of de profeten te ontbinden, maar om die te vervullen. Daar valt dus ook het sabbatsgebod onder.

Het is van Calvijn bekend, dat hij de door jou genoemde tekst uit Romeinen 14 misbruikt heeft om af te zien van zondagsheiliging. Hij dacht dat dat nog de roomse zuurdesem was. Op dat gebied dwaalde hij dus. Gelukkig is hij op latere leeftijd hierop terug gekomen.
Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
Persoonlijk neig ik meer naar de opvatting dat voor ons geen sabbatsgebod meer geldt, maar dat we uit vrije wil een dag mogen afzonderen om God te dienen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
Volgens mij heeft Christus nooit de afschaffing van de 7e dag voor ogen gehad.
In Math. 26 over de eindtijd staat er dit: Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Dat staat na dit: Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.
Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniel, de profeet, staande in de heilige plaats; (die [het] leest, die merke daarop!)

Dat gaat toch duidelijk over de eindtijd? Waarom staat daar sabbat?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Dan heeft Christus toch wel een grote verschuiving aangebracht in de Wet: van de 7e dag naar de 1e dag.
Volgens mij heeft Christus nooit de afschaffing van de 7e dag voor ogen gehad.
In Math. 26 over de eindtijd staat er dit: Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Dat gaat toch duidelijk over de eindtijd? Waarom staat daar sabbat?
Er was niemand die juist de Sabbat zo brak, als Jezus. Het staat meermalen in de bijbel (slijk maken, aren plukken, bed opnemen, etc).

Dat Jezus nog wel spreekt over de Sabbat lijkt me logisch, omdat Hij in de tijd op aarde was, waarin de regels van het oude testament actief waren.
De apostelen hoor je niet of amper over de sabbat spreken (en dan nog in de zin dat alle dagen gelijk gezien mogen worden).
Na Handelingen komt het niet meer terug.

Ik ben de tekst overigens nog niet tegengekomen waarin staat dat de Sabbat is verschoven naar de Zondag ;)
Dat zijn allemaal werken der noodzakelijkheid. De Heere Jezus brak de sabbat niet: hij moest de wet houden anders kon Hij niet volkomen betalen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Marnix »

En dat reizen dan? Hij wandelde door de korenvelden met zijn discipelen. Dus gingen ze aren plukken. Maar dat reizen was echt geen noodzakelijkheid. De verlamde man had zijn matras gerust kunnen laten liggen en hem op een werkdag kunnen ophalen. Jezus had ook tegen de zieke kunnen zeggen: Morgen kom ik terug en genees ik je. Kortom, het waren geen van allen werken der noodzakelijkheid. Werken der noodzakelijkheid zijn dingen die niet tot maandag uitgesteld kunnen worden of niet van tevoren gedaan kunnen worden. Een accute operatie, brandweerdienst, ziekenhuisdienst etc. Zelfs koken is voor het grootste deel geen noodzakelijk werk, vroeger maakte men op zaterdag een pan soep, hoefde je hem op zondag alleen nog maar op te warmen.

Volgens mij gaat het er om dat je op de sabbat niet werkt. Dat staat er ook in de wet. Op de zevende dag mag je niet werken. Er is een groot verschil tussen werken en werken der noodzakelijkheid. Daar valt nog een hele hoop tussen. Dingen die geen werk zijn maar ook geen werken der noodzakelijkheid. Dat is nou juist het vlak waaropj de farizeers allemaal regeltjes hadden bedacht wat je wel mocht en niet, hoeveel je mocht lopen en hoe weinig, dat je wel een pan soep op mag warmen maar niet de soep klaarmaken, geen aren plukken op de sabbat, alleen fietsen als het richting de kerk is enzovoorts.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:En dat reizen dan? Hij wandelde door de korenvelden met zijn discipelen. Dus gingen ze aren plukken. Maar dat reizen was echt geen noodzakelijkheid. De verlamde man had zijn matras gerust kunnen laten liggen en hem op een werkdag kunnen ophalen. Jezus had ook tegen de zieke kunnen zeggen: Morgen kom ik terug en genees ik je. Kortom, het waren geen van allen werken der noodzakelijkheid. Werken der noodzakelijkheid zijn dingen die niet tot maandag uitgesteld kunnen worden of niet van tevoren gedaan kunnen worden. Een accute operatie, brandweerdienst, ziekenhuisdienst etc. Zelfs koken is voor het grootste deel geen noodzakelijk werk, vroeger maakte men op zaterdag een pan soep, hoefde je hem op zondag alleen nog maar op te warmen.

Volgens mij gaat het er om dat je op de sabbat niet werkt. Dat staat er ook in de wet. Op de zevende dag mag je niet werken. Er is een groot verschil tussen werken en werken der noodzakelijkheid. Daar valt nog een hele hoop tussen. Dingen die geen werk zijn maar ook geen werken der noodzakelijkheid. Dat is nou juist het vlak waaropj de farizeers allemaal regeltjes hadden bedacht wat je wel mocht en niet, hoeveel je mocht lopen en hoe weinig, dat je wel een pan soep op mag warmen maar niet de soep klaarmaken, geen aren plukken op de sabbat, alleen fietsen als het richting de kerk is enzovoorts.
Marnix, jij verward met wat God met de sabbath voor ogen stond en wat de mensen ervan maakte. het sabbathsgebod geldt nog steeds, of die op zaterdag of zondag gehouden moet worden, laat ik nu even in het midden. De regels die mensen hebben gemaakt of nu nog soms maken hoef je niet te houden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:En dat reizen dan? Hij wandelde door de korenvelden met zijn discipelen. Dus gingen ze aren plukken. Maar dat reizen was echt geen noodzakelijkheid. De verlamde man had zijn matras gerust kunnen laten liggen en hem op een werkdag kunnen ophalen. Jezus had ook tegen de zieke kunnen zeggen: Morgen kom ik terug en genees ik je. Kortom, het waren geen van allen werken der noodzakelijkheid. Werken der noodzakelijkheid zijn dingen die niet tot maandag uitgesteld kunnen worden of niet van tevoren gedaan kunnen worden. Een accute operatie, brandweerdienst, ziekenhuisdienst etc. Zelfs koken is voor het grootste deel geen noodzakelijk werk, vroeger maakte men op zaterdag een pan soep, hoefde je hem op zondag alleen nog maar op te warmen.

Volgens mij gaat het er om dat je op de sabbat niet werkt. Dat staat er ook in de wet. Op de zevende dag mag je niet werken. Er is een groot verschil tussen werken en werken der noodzakelijkheid. Daar valt nog een hele hoop tussen. Dingen die geen werk zijn maar ook geen werken der noodzakelijkheid. Dat is nou juist het vlak waaropj de farizeers allemaal regeltjes hadden bedacht wat je wel mocht en niet, hoeveel je mocht lopen en hoe weinig, dat je wel een pan soep op mag warmen maar niet de soep klaarmaken, geen aren plukken op de sabbat, alleen fietsen als het richting de kerk is enzovoorts.
Marnix, jij verward met wat God met de sabbath voor ogen stond en wat de mensen ervan maakte. het sabbathsgebod geldt nog steeds, of die op zaterdag of zondag gehouden moet worden, laat ik nu even in het midden. De regels die mensen hebben gemaakt of nu nog soms maken hoef je niet te houden.
Dat bedoelde ik toch ook? Die regel was: Niet werken, wel werken der noodzakelijkheid. Mijn statement ging over die andere regels die mensen gemaakt hebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door albion »

Marnix schreef:Heb je ook een sticker met: NEE geen werkjes / JA wel telefoon beantwoorden?

of: NEE niet winkelen / JA wel mountainbiken?
Was dit voor mij bedoeld Marnix? Waarom erger jij je hieraan? Het maakt jouw toch niet uit hoe je de zondag doorbrengt? Je kunt je maar beter aan jezelf ergeren dat lijkt me heel wat nuttiger dan zo bot te reageren.

Maar om je vraag te beantwoorden? Ik werk niet met stickers, mijn geweten laat dat niet toe.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie