Zondagsrust

Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door olfie »

Miscanthus schreef:
olfie schreef:Andere meningen?
poging:
Exodus 31:15 Zes dagen zal men het werk doen; doch op den zevenden dag is den sabbat der rust, een heiligheid des HEEREN! Wie op den sabbatdag arbeid doet, zal zekerlijk gedood worden.
God verbiedt te arbeiden op de sabbatdag.

Exodus 31:16 Dat dan de kinderen Israels den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond.
Hier staat duidelijk dat de kinderen Israels de sabbath moeten houden. ik ben er niet zeker van dat de sabbath ook voor ons geldt, anders doen wij het in ieder geval op de verkeerde dag. Ik ben gene Jood dus sabbath hoeft niet. Romeinen 14:5 De een acht wel den [enen] dag boven den [anderen] dag; maar de ander acht al de dagen [gelijk]. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
We moeten het in eigen gemoed verzekerd niet uitleggen als: ik vindt/gevoel dat het wel kan dus is het zo. Anders gaan we onze grond van leven in onszelf zetten.
Als je beweerd dat je geen jood bent en dus de sabbath niet hoeft, denk je dan dat God de Israelieten extra wetten oplegd die voor anderen niet gelden?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Erasmiaan »

olfie schreef:We moeten het in eigen gemoed verzekerd niet uitleggen als: ik vindt/gevoel dat het wel kan dus is het zo. Anders gaan we onze grond van leven in onszelf zetten.
Als je beweerd dat je geen jood bent en dus de sabbath niet hoeft, denk je dan dat God de Israelieten extra wetten oplegd die voor anderen niet gelden?
100% mee eens! Het in eigen gemoed verzekerd zijn wordt mij veels te veel aangegrepen om dingen goed te praten en om "alles" maar te kunnen doen.

Dan kun je alle excessen goed praten. Een moslim is ook in zijn gemoed ten volle verzekerd. Iemand die in zijn gemoed geen moeite heeft met overspel, of meerdere vrouwen, dat kan toch ook niet?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Als je beweerd dat je geen jood bent en dus de sabbath niet hoeft, denk je dan dat God de Israelieten extra wetten oplegd die voor anderen niet gelden?
Zie de argumentatie in mijn vorige posting.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Miscanthus »

Erasmiaan schreef:
olfie schreef:We moeten het in eigen gemoed verzekerd niet uitleggen als: ik vindt/gevoel dat het wel kan dus is het zo. Anders gaan we onze grond van leven in onszelf zetten.
Als je beweerd dat je geen jood bent en dus de sabbath niet hoeft, denk je dan dat God de Israelieten extra wetten oplegd die voor anderen niet gelden?
100% mee eens! Het in eigen gemoed verzekerd zijn wordt mij veels te veel aangegrepen om dingen goed te praten en om "alles" maar te kunnen doen.

Dan kun je alle excessen goed praten. Een moslim is ook in zijn gemoed ten volle verzekerd. Iemand die in zijn gemoed geen moeite heeft met overspel, of meerdere vrouwen, dat kan toch ook niet?
Het ten volle verzekerd zijn heeft hier volgens de KT betrekking op: Namelijk hetzij dat hij eet of niet eet, de dagen onderscheidt of niet onderscheidt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:
Erasmiaan schreef:
olfie schreef:We moeten het in eigen gemoed verzekerd niet uitleggen als: ik vindt/gevoel dat het wel kan dus is het zo. Anders gaan we onze grond van leven in onszelf zetten.
Als je beweerd dat je geen jood bent en dus de sabbath niet hoeft, denk je dan dat God de Israelieten extra wetten oplegd die voor anderen niet gelden?
100% mee eens! Het in eigen gemoed verzekerd zijn wordt mij veels te veel aangegrepen om dingen goed te praten en om "alles" maar te kunnen doen.

Dan kun je alle excessen goed praten. Een moslim is ook in zijn gemoed ten volle verzekerd. Iemand die in zijn gemoed geen moeite heeft met overspel, of meerdere vrouwen, dat kan toch ook niet?
Het ten volle verzekerd zijn heeft hier volgens de KT betrekking op: Namelijk hetzij dat hij eet of niet eet, de dagen onderscheidt of niet onderscheidt.
Juist maar het is bijna een gevleugelde uitdrukking geworden. Jij kan zus of zo wel vinden en stellen, maar ik ben in mijn gemoed ten volle verzekerd. De tijdsgeest weet je wel. We bepalen zelf wel wat waarheid is en wat we doen. De dominee? Ach toets hem maar goed aan de Schrift want dat is je plicht! En de Schrift? Tja die is ook voor meerdere uitleg vatbaar, ik bepaal zelf wel wat ik daarvan geloof. Zoveel hoofden, zoveel meningen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

dat zal best.
Maar het verandert niets aan Rom 14:5.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door jakobmarin »

Laatst hoorde ik een verhandeling over het 4e gebod: gedenkt de sabbatdag. En dat in het licht van het nieuwe testament.

Daar werd inderdaad gezegd: alle geboden worden door Jezus en de apostelen herhaald en bevestigd, behalve het sabbatsgebod. In de bijbel is niet te vinden dat de Sabbat overgezet is naar de zondag. Wel is de lezen dat de christenen samen komen op zondag (1e) dag, omdat Jezus is opgestaan op zondag.
En dan de opmerking van Paulus (rom 14): De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd..

Als je dat dan wat op je in laat werken, dan is de huidige gang van zaken rondom de 'rustdag' (wat het dus eigenlijk niet is) niet bijbels als mag je dit niet, mag je dat niet, etc.
Het is veelmeer een feestdag, sowieso de herdenking van de opstanding.

Waar komt die omzetting van de Sabbat naar de Zondag eigenlijk vandaan?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door refo »

Las pas ook ergens dat 'Dag des Heeren' in de Bijbel de betekenis heeft van 'dag des oordeels'. In het OT vooral tijdelijke oordelen. In het NT (Openbaring) het eindoordeel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:Daar werd inderdaad gezegd: alle geboden worden door Jezus en de apostelen herhaald en bevestigd, behalve het sabbatsgebod.
Ik weet niet of dat waar is. Waar staan al die geboden dan herhaald?

Overigens heeft Christus gezegd, dat Hij niet gekomen is om de wet of de profeten te ontbinden, maar om die te vervullen. Daar valt dus ook het sabbatsgebod onder.

Het is van Calvijn bekend, dat hij de door jou genoemde tekst uit Romeinen 14 misbruikt heeft om af te zien van zondagsheiliging. Hij dacht dat dat nog de roomse zuurdesem was. Op dat gebied dwaalde hij dus. Gelukkig is hij op latere leeftijd hierop terug gekomen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door freek »

Daar hebben we het in dit topic ook al uitgebreid over gehad.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Marnix »

tja. zolang we maar niet farizees met de sabbat omgaan... daar ging Jezus denk ik vooral tegenin...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:tja. zolang we maar niet farizees met de sabbat omgaan... daar ging Jezus denk ik vooral tegenin...
Daar ging Jezus helemaal niet tegenin.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:tja. zolang we maar niet farizees met de sabbat omgaan... daar ging Jezus denk ik vooral tegenin...
Daar ging Jezus helemaal niet tegenin.
Nee, Hij juichte het toe. Jezus was een groot Voorstander van de Farizeese leer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:tja. zolang we maar niet farizees met de sabbat omgaan... daar ging Jezus denk ik vooral tegenin...
Daar ging Jezus helemaal niet tegenin.
Nee, Hij juichte het toe. Jezus was een groot Voorstander van de Farizeese leer.
Precies. Dat lezen we heel duidelijk in Mattheus 23 : 3: Daarom al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het.
Alleen hun werken waren niet navolgenswaardig: maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door henriët »

ik herinnerde me gisteren nog aan een discussie hier op rf wat betreft het houden van rustdag op de zondag, en dan mbt apparaten...
dat die wel of niet aan mogen gaan.

aangezien ik gisteren eerst een kotswas moest doen, daarna een diarrree was en daarna nog een bloedwas, omdat jetje een tand door dr lip viel... ze had echt een pechdag... maar echt, ik laat dan zeker wel mn apparaten gaan
maar goed, dit even ter zijde in dit serieuze topci
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie