Week van het Leven

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Week van het Leven

Bericht door samanthi »

kasparov schreef:We kunnen vast teksten vinden om wel te gaan en teksten vinden om niet te gaan. Daarmee gaan we elkaar niet overtuigen. Ik vraag me af of we elkaar moeten overtuigen. Ik bedoel: laten we ermee stoppen om elkaar te overtuigen. Ik vind het interessanter om te weten: wat is voor jou de reden om wel/niet te gaan. Ik ga niet, want ik verwacht er niet veel positief effect van.
Het kan alleen een bewustwording geven al is het maar voor een persoon.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Week van het Leven

Bericht door JCRyle »

JCRyle schreef:
samanthi schreef: Betekend dat dat wij in de binnenkamer moeten wachten? Ga toch weg joh.
Ach je kan natuurlijk ook lezen wat je wilt lezen.
Laat ik wat anders zeggen: Uit je woorden proef ik weinig verwachting op het gebed.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Week van het Leven

Bericht door eilander »

Forummers en andere mensen uit onze achterban kennen blijkbaar maar twee keuzes:
0 ik ga naar Den Haag want bidden helpt niet en meedoen aan de Mars voor het Leven wel
0 ik ga niet naar Den Haag want demonstreren mag niet
Aan dit soort versimpeling doe ik echt niet mee.

Wij doen wel mee aan de Mars voor het Leven. Niet omdat alle programma-onderdelen precies zo zijn als ik graag zou willen. En ook niet omdat ik verwacht dat er dan wijzigingen zullen komen in de opstelling van politici.
Maar wel om te laten zien dat er mensen nog stilstaan bij de dagelijkse stille moorden. Stil, omdat deze ongeboren kinderen zelf niets kunnen doen. Maar ook omdat er zo weinig echt over gepraat wordt. Zelfs in ons land, waar alles bespreekbaar is, wordt over een abortus nauwelijks gepraat. Stel je voor, dat je meisjes/vrouwen een schuldgevoel aanpraat...
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Week van het Leven

Bericht door Paal »

Vind de argumentatie idd niet sterk van ds de Wit, maar denk er wel precies hetzelfde over. Heb niets met van die tochten.
Vind het al snel "optochtelijk"
En inderdaad, dat zijn gevoelens... maar op basis van die gevoelens maak ik toch de beslissing dat ik niet mee loop met dergelijke marsen.
Zo werkt dat nu eenmaal in het leven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Week van het Leven

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
JCRyle schreef:
samanthi schreef: Betekend dat dat wij in de binnenkamer moeten wachten? Ga toch weg joh.
Ach je kan natuurlijk ook lezen wat je wilt lezen.
Laat ik wat anders zeggen: Uit je woorden proef ik weinig verwachting op het gebed.
Ik proef een beschuldiging en ga er niet op in.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Week van het Leven

Bericht door Germanicus »

eilander schreef:Wij doen wel mee aan de Mars voor het Leven. Niet omdat alle programma-onderdelen precies zo zijn als ik graag zou willen. En ook niet omdat ik verwacht dat er dan wijzigingen zullen komen in de opstelling van politici.
Maar wel om te laten zien dat er mensen nog stilstaan bij de dagelijkse stille moorden. Stil, omdat deze ongeboren kinderen zelf niets kunnen doen. Maar ook omdat er zo weinig echt over gepraat wordt. Zelfs in ons land, waar alles bespreekbaar is, wordt over een abortus nauwelijks gepraat. Stel je voor, dat je meisjes/vrouwen een schuldgevoel aanpraat...
Precies! Tot zaterdag! ;-)
Hier beneden is het niet.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Week van het Leven

Bericht door DDD »

Paal schreef:Vind de argumentatie idd niet sterk van ds de Wit, maar denk er wel precies hetzelfde over. Heb niets met van die tochten.
Vind het al snel "optochtelijk"
En inderdaad, dat zijn gevoelens... maar op basis van die gevoelens maak ik toch de beslissing dat ik niet mee loop met dergelijke marsen.
Zo werkt dat nu eenmaal in het leven.
Dit artikel gaat helemaal niet over dit punt. Dat is precies het probleem eraan. En de interpretatie van JCRyle is mijns inziens echt niet juist. Ik zal niet herhalen wat Ambtenaar zegt, maar het is een kwestie van lezen.

De dominee gaat net niet zover dat hij erom geschorst kan worden, in zoverre klopt de interpretatie van JCRyle. Maar de suggestie die uit het artikel spreekt, is mijns inziens niet zoals het een christen betaamt. Maar in mijn ogen wel typerend voor de wat meer extreme richting. Waar in mijn beleving men elkaar voor het minste of geringste in de haren vliegt, of om het met bijbeltaal te zeggen: elkaar bijt en vereet. Dat komt misschien omdat er zo beperkt gedacht wordt over wat Gods kinderen allemaal doen, dat kortzichtigheid de norm en maat van alle dingen is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Week van het Leven

Bericht door Wandelende »

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/to ... -1.1451127

Wat mooi dat het Hoornbeeck, de SGP, de RMU en wellicht nog anderen, de studenten voorbereiden op het toekomstige werkveld. Prachtig voorbeeld van Bidt en werkt.

Ingerukt, mars. :garde
(~)
Online
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Week van het Leven

Bericht door windorgel »

DDD schreef:
Paal schreef:Vind de argumentatie idd niet sterk van ds de Wit, maar denk er wel precies hetzelfde over. Heb niets met van die tochten.
Vind het al snel "optochtelijk"
En inderdaad, dat zijn gevoelens... maar op basis van die gevoelens maak ik toch de beslissing dat ik niet mee loop met dergelijke marsen.
Zo werkt dat nu eenmaal in het leven.
Dit artikel gaat helemaal niet over dit punt. Dat is precies het probleem eraan. En de interpretatie van JCRyle is mijns inziens echt niet juist. Ik zal niet herhalen wat Ambtenaar zegt, maar het is een kwestie van lezen.

De dominee gaat net niet zover dat hij erom geschorst kan worden, in zoverre klopt de interpretatie van JCRyle. Maar de suggestie die uit het artikel spreekt, is mijns inziens niet zoals het een christen betaamt. Maar in mijn ogen wel typerend voor de wat meer extreme richting. Waar in mijn beleving men elkaar voor het minste of geringste in de haren vliegt, of om het met bijbeltaal te zeggen: elkaar bijt en vereet. Dat komt misschien omdat er zo beperkt gedacht wordt over wat Gods kinderen allemaal doen, dat kortzichtigheid de norm en maat van alle dingen is.
Ik denk dat de interpretatie van JCRyle heel goed overeenkomt met de bedoeling van dominee De Wit. Dit omdat ik deze dominee van nabij ken. Een heel integere en voorzichtige dominee die dit artikel alleen geschreven heeft om uit te leggen waarom hij zelf als dominee niet met de Mars meeloopt omdat daarover publiek een vraag was gesteld. Totaal geen type dat op deze manier een andere vete uit zou willen vechten. En bel anders even naar de pastorie in Borssele, dan kan je 't hem vragen. Ik vind het akelig te lezen hoe een predikant, die alleen uitlegt waarom hij zelf iets niet doet of kan doen, hier wordt weggezet.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Week van het Leven

Bericht door Tom »

Eens hoor! Ik hoor hem graag. Het probleem is dat hij het niet uitlegt maar komt met een zeer slecht en wazig uitgewerkt stukje tekst. Ik snap daarom wel hoe hij hier wordt weggezet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Week van het Leven

Bericht door eilander »

windorgel schreef:Ik denk dat de interpretatie van JCRyle heel goed overeenkomt met de bedoeling van dominee De Wit. Dit omdat ik deze dominee van nabij ken. Een heel integere en voorzichtige dominee die dit artikel alleen geschreven heeft om uit te leggen waarom hij zelf als dominee niet met de Mars meeloopt omdat daarover publiek een vraag was gesteld. Totaal geen type dat op deze manier een andere vete uit zou willen vechten. En bel anders even naar de pastorie in Borssele, dan kan je 't hem vragen. Ik vind het akelig te lezen hoe een predikant, die alleen uitlegt waarom hij zelf iets niet doet of kan doen, hier wordt weggezet.
Ik waardeer je poging om ds. De Wit in bescherming te nemen. Ik ga niet bellen naar de pastorie om de simpele reden dat ds. De Wit zelf een stuk in het RD heeft geschreven - en dus niet raar op moet kijken dat daar in het openbaar over geschreven wordt. Zo simpel is dat.
Ik heb al eerder gezegd: de mening van ds. De Wit vertolkt die van een behoorlijk deel van onze achterban, en ik voel daar zeker in mee.

Toch gaat hij wel iets verder dan wat je hier suggereert, in de passage waarin hij zegt dat het hem niet gelukt is om in gedachten de biddende christenen uit zijn eerste gemeente bij de Mars voor het Leven te zien lopen. Dan had hij wel kunnen weten dat hij daar impliciet iets zegt over een directe ambtsbroeder, ds. Sonnevelt.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Week van het Leven

Bericht door DDD »

windorgel schreef:
DDD schreef:
Paal schreef:Vind de argumentatie idd niet sterk van ds de Wit, maar denk er wel precies hetzelfde over. Heb niets met van die tochten.
Vind het al snel "optochtelijk"
En inderdaad, dat zijn gevoelens... maar op basis van die gevoelens maak ik toch de beslissing dat ik niet mee loop met dergelijke marsen.
Zo werkt dat nu eenmaal in het leven.
Dit artikel gaat helemaal niet over dit punt. Dat is precies het probleem eraan. En de interpretatie van JCRyle is mijns inziens echt niet juist. Ik zal niet herhalen wat Ambtenaar zegt, maar het is een kwestie van lezen.

De dominee gaat net niet zover dat hij erom geschorst kan worden, in zoverre klopt de interpretatie van JCRyle. Maar de suggestie die uit het artikel spreekt, is mijns inziens niet zoals het een christen betaamt. Maar in mijn ogen wel typerend voor de wat meer extreme richting. Waar in mijn beleving men elkaar voor het minste of geringste in de haren vliegt, of om het met bijbeltaal te zeggen: elkaar bijt en vereet. Dat komt misschien omdat er zo beperkt gedacht wordt over wat Gods kinderen allemaal doen, dat kortzichtigheid de norm en maat van alle dingen is.
Ik denk dat de interpretatie van JCRyle heel goed overeenkomt met de bedoeling van dominee De Wit. Dit omdat ik deze dominee van nabij ken. Een heel integere en voorzichtige dominee die dit artikel alleen geschreven heeft om uit te leggen waarom hij zelf als dominee niet met de Mars meeloopt omdat daarover publiek een vraag was gesteld. Totaal geen type dat op deze manier een andere vete uit zou willen vechten. En bel anders even naar de pastorie in Borssele, dan kan je 't hem vragen. Ik vind het akelig te lezen hoe een predikant, die alleen uitlegt waarom hij zelf iets niet doet of kan doen, hier wordt weggezet.
Ik hoop oprecht dat je gelijk hebt. Maar ik kan het me met geen mogelijkheid voorstellen. Als dat al de bedoeling zou zijn, dan laat je zo'n artikel toch even nalezen door iemand die er anders over denkt, om nare misverstanden te voorkomen? Ik vind het artikel niet voorzichtig. Enerzijds zou ik denk ik zelf een veel scherper artikel hebben geschreven, met een heldere eigen mening. Maar de consequentie dat anderen geen kind van God zijn en daar niet thuishoren, is gegeven de context mijns inziens kerkpolitiek gezien ongepast en onbescheiden. En daar maak ik mij zorgen over.

Ik hoop dat de classis hier een goed gesprek aan zal wijden.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Week van het Leven

Bericht door JCRyle »

DDD, mijn inziens sla je door, en velen met jou, over het artikel van Ds. De Wit. Je zegt dat het een kwestie van lezen is, dan zou ik jullie ook willen oproepen om dat te doen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Week van het Leven

Bericht door Charles »

Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Sta dan in de vrijheid.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Week van het Leven

Bericht door CvdW »

Misschien valt de opkomst morgen tegen, doordat de weersomstandigheden niet zo gunstig zijn.
Wordt daar dan ook een waardeoordeel aan gegeven.

Ik zie het krantenbericht al voor me:
De 25.000 mensen hebben we niet bereikt, maar het was een waardige tocht die in stilte verliep.
Door de weersomstandigheden hebben meerdere mensen toch besloten om niet te gaan.
Plaats reactie