Week van het Leven

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Week van het Leven

Bericht door Wandelende »

Moderamen schreef:Welnee? Zijn stuk is geen reactie op ds. Sonnevelt, want dan had hij dat er gewoon bij gezet. Het is gewoon een los opiniestuk, ook ds. De Wit mag zijn opinie gewoon publiceren.
Het is geen rechtstreekse, op de persoongerichte aanval. Wel een zijwaartse stoot vol op de neus.
Althans, zo interpreteer ik het stuk.
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Week van het Leven

Bericht door samanthi »

emigrant schreef:onafhankelijk van of ik meedoe of niet, ze scheren je over 1 kam en associeren mijn geloof met die demonstraties.
Wie de kerkmensen of de mensen van uiten de kerk of?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Week van het Leven

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Dominee van Campen zegt over demonstreren: (dus niet persé over deze Mars)
Er staat nergens in de Bijbel dat je als christen niet -binnen de wettige kaders- mag demonstreren. Zelfs het kerkelijke woord protestant komt daar nog ergens vandaan. En toch zijn veel kinderen van God daar wat huiverig voor. De reden is dat achter mensen, machten zitten en dat zijn óf goede óf kwade machten. Onzichtbare geestelijke machten. De eigenlijke strijd wordt dan ook gevoerd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht, zo zegt Efeze 6:12. Het is ten diepste een strijd tussen het Koninkrijk van God en het koninkrijk van satan, dat zich hier op aarde afspeelt. Het koninkrijk van God is te herkennen aan de woorden: leven, licht en liefde. En het rijk van satan wordt gekenmerkt door de woorden: dood, duivel en duisternis.

Paulus roept ons op om met een wapenrusting van God te strijden. En die wapens zijn geen letterlijke wapens, maar geestelijke wapens, zie Efeze 6. Riem van de waarheid, borstharnas van de gerechtigheid, schoenen van de bereidheid het evangelie van vrede te delen, schild van het geloof, helm van het heil, zwaard van het Woord van God en het allerbelangrijkste wapen is het gebed. Christenen verwachten het niet van kracht, noch van geweld (verbaal of fysiek), maar van de Geest van God. Daardoor zal het gebeuren. Van Jezus zelf staat geschreven in Mattheus 12:19: Hij zal niet twisten of schreeuwen en niemand zal Zijn stem op de straat horen. Maar het geknakte riet zal Hij niet verbreken en de walmende vlaspit zal Hij niet uitblussen.

Nee de levende kerk slaapt niet, ligt niet in de slaapkamer met de ogen dicht, maar is te vinden in de binnenkamer achter een gesloten deur op de knieën biddend om gerechtigheid en vrede (sjaloom en salaam) voor Israël en de volken.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21993/demonstreren.

Als ik dit lees, zou ds de Wit wel een punt hebben dus!
En begrijp ik de "getinte" reacties niet zo. Hij mag toch een mening hebben hierover? Misschien had hij moeten zeggen: het is mijn mening, ik vind... Maar dat is een nuanceverschil.
helma schreef:Per jaar worden er in Nederland meer dan 30000 kinderen gedood in de moederschoot en wij christenen kunnen niet gezamenlijk optrekken in een stille tocht vanwege de verschillen die we onderling hebben.
We weten niet hoeveel mensen in de binnenkamer worstelen met dit verdriet. Ook opa's en oma's, die dit verdriet in hun eigen familie moesten meemaken.
Ad Anker schreef:Ik heb zo'n 20 jaar geleden wel meegedaan en vond het fors indrukwekkend
Dat is elke goed georganiseerde protestmars sowieso. Ik herinner me die andere tocht nog op hetzelfde Malieveld, tegen de kruisraketten.
Sorry maar hier kan ik niets mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Week van het Leven

Bericht door kasparov »

Demonstreren is en blijft wat beladen. Misschien dat we er niet te stellige uitspraken over moeten doen. En dat we ondertussen ook onze verantwoordelijkheid nemen, in de binnenkamer, maar ook naar buiten toe.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het Leven

Bericht door helma »

Habakuk moest van God ook met borden langs de kant van de weg staan. Iedereen die langs kwam moest de boodschap kunnen lezen. Habakuk 2:2
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Week van het Leven

Bericht door eilander »

Ik ben het helemaal met @helma eens dat het jammer is om als reformatorische christenen over een dergelijke middelmatige kwestie elkaar te 'bestrijden'. Dat zou het gevolg van dit artikel ook niet moeten zijn.
De mening van ds. De Wit is volstrekt legitiem, ik ben zeker voor het argument over de binnenkamer (zo noem ik het maar even) wel gevoelig. Ik hoop dit jaar voor het eerst te gaan, maar op dit punt doe ik dat niet met volle overtuiging. Natuurlijk wel voor de inhoud!
Hij verwoordt gewoon de mening van een behoorlijk deel van onze achterban, waartoe ik mij ook reken. En dat is dat voorbede, in de schuld komen voor God, niet kan samengaan met het samenbrengen van zoveel mogelijk mensen om te laten zien waar wij voor staan.
Maar... ik hoop eigenlijk dat het juist beter samen kan gaan. Want heb ik tijdens de vorige mars op de knieën gelegen voor deze steeds groter wordende schuld van ons land en volk? Nee, moet ik bekennen.
Daarom zou een dergelijke bijeenkomst wel kunnen bijdragen aan meer bewustwording, van mezelf en onze kinderen.

Één ding weet ik wel: als de mars het karakter van een echte demonstratie heeft, haak ik af. Nu is het een stille tocht.

Dan: ik vind het toch jammer dat ds. De Wit deze woorden kiest. Want blijkbaar lukt het hem niet om de kinderen van God uit zijn eerste gemeente naast ds. Sonneveld te zien lopen. Dat is nogal wat.
Ik vind dat gedeelte in zijn betoog niet sterk: dat een dergelijk gedachte-experiment ds. De Wit niet gelukt is, is dat een bewijs dat je daar als christen niet hoort?!

Ook het begin is niet sterk. Boodschappen doen hoort ook niet bij de taken van een predikant, maar dat betekent niet dat hij dat niet mag doen natuurlijk. Je hoeft ook niet perse als predikant daar te lopen, maar als christen hoor je daar ook niet volgens ds. De Wit.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Week van het Leven

Bericht door helma »

Moderamen schreef:Welnee? Zijn stuk is geen reactie op ds. Sonnevelt, want dan had hij dat er gewoon bij gezet. Het is gewoon een los opiniestuk, ook ds. De Wit mag zijn opinie gewoon publiceren.
Hij weet ook wel dat ds Sonnevelt vorige week in de Saambinder schreef dat het broodnodig is om aan te sluiten bij de Mars voor het Leven. Dus het is natuurlijk wel een reactie
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Week van het Leven

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Ik ben het helemaal met @helma eens dat het jammer is om als reformatorische christenen over een dergelijke middelmatige kwestie elkaar te 'bestrijden'. Dat zou het gevolg van dit artikel ook niet moeten zijn.
De mening van ds. De Wit is volstrekt legitiem, ik ben zeker voor het argument over de binnenkamer (zo noem ik het maar even) wel gevoelig. Ik hoop dit jaar voor het eerst te gaan, maar op dit punt doe ik dat niet met volle overtuiging. Natuurlijk wel voor de inhoud!
Hij verwoordt gewoon de mening van een behoorlijk deel van onze achterban, waartoe ik mij ook reken. En dat is dat voorbede, in de schuld komen voor God, niet kan samengaan met het samenbrengen van zoveel mogelijk mensen om te laten zien waar wij voor staan.
Maar... ik hoop eigenlijk dat het juist beter samen kan gaan. Want heb ik tijdens de vorige mars op de knieën gelegen voor deze steeds groter wordende schuld van ons land en volk? Nee, moet ik bekennen.
Daarom zou een dergelijke bijeenkomst wel kunnen bijdragen aan meer bewustwording, van mezelf en onze kinderen.

Één ding weet ik wel: als de mars het karakter van een echte demonstratie heeft, haak ik af. Nu is het een stille tocht.

Dan: ik vind het toch jammer dat ds. De Wit deze woorden kiest. Want blijkbaar lukt het hem niet om de kinderen van God uit zijn eerste gemeente naast ds. Sonneveld te zien lopen. Dat is nogal wat.
Ik vind dat gedeelte in zijn betoog niet sterk: dat een dergelijk gedachte-experiment ds. De Wit niet gelukt is, is dat een bewijs dat je daar als christen niet hoort?!

Ook het begin is niet sterk. Boodschappen doen hoort ook niet bij de taken van een predikant, maar dat betekent niet dat hij dat niet mag doen natuurlijk. Je hoeft ook niet perse als predikant daar te lopen, maar als christen hoor je daar ook niet volgens ds. De Wit.
Het is steeds zo dat mensen die niet gaan kritiek leveren op mensen die in de bres staan voor kinderen of de manier veroordelen, ik vind dit heel erg, ook als er mensen evangeliseren bij een gayfestival of bij een eroticbeurs of de folders die ze uitdelen deugen niet, of ze hebben de verkeerde kleding aan. Terwijl de thuisblijvers alleen maar miepen hoe slecht het tegenwoordig is, in de Bijbel staat redt hen die ten dode wankelen, ja maar ik ga in de binnenkamer, wordt dat bedoeld? Ik geloof dat het beide is bidden en werken.
Laatst gewijzigd door samanthi op 06 dec 2017, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Week van het Leven

Bericht door Jeschurun »

Natuurlijk is het een reactie op ds. S., één en één is twee. Je moet de verhoudingen in classis Goes een beetje meewegen ...
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Week van het Leven

Bericht door Auto »

Triest is dat er geen rekening gehouden wordt met de geschiedenis van de Mars. Juist de laatste jaren wordt meer rekening gehouden met de refo’s. Er wordt nu overlegd over het zingen en sprekers. Het komt op mij over dat ds De Wit niet weet hoe de organisatie van de mars in elkaar zit en alleen obv de sprekers reageert. I.p.v. dat er gebed is of het Woord mag opengaan, is hij alleen bang voor de jeugd die af zou dwalen. Misschien is dat een punt waar hij zich intensiever bezig moet houden, als ik hoor en zie waar de jeugd van zijn voormalige gemeente allemaal komt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Week van het Leven

Bericht door huisman »

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Week van het Leven

Bericht door eilander »

Auto, dat laatste vind ik niet heel fair. Weet jij precies wat ds. De Wit hier allemaal aan doet?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Week van het Leven

Bericht door Auto »

eilander schreef:Auto, dat laatste vind ik niet heel fair. Weet jij precies wat ds. De Wit hier allemaal aan doet?
Je hebt gelijk, ik weet niet wat hij in zijn huidige gemeente er allemaal doet, wel weet ik wat er in B'veld gebeurd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Week van het Leven

Bericht door Terri »

helma schreef:
Moderamen schreef:Welnee? Zijn stuk is geen reactie op ds. Sonnevelt, want dan had hij dat er gewoon bij gezet. Het is gewoon een los opiniestuk, ook ds. De Wit mag zijn opinie gewoon publiceren.
Hij weet ook wel dat ds Sonnevelt vorige week in de Saambinder schreef dat het broodnodig is om aan te sluiten bij de Mars voor het Leven. Dus het is natuurlijk wel een reactie
Ik heb het niet gelezen.....
Maar als ds. Sonnevelt het ene schrijft en er komt nu zo'n reactie, tja dan is het duidelijk toch?
Alleen in mijn beleving vielen predikanten elkaar voor zo'n tien jaar geleden niet zo openlijk af binnen de Ger.Gem.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Week van het Leven

Bericht door eilander »

Auto schreef:
eilander schreef:Auto, dat laatste vind ik niet heel fair. Weet jij precies wat ds. De Wit hier allemaal aan doet?
Je hebt gelijk, ik weet niet wat hij in zijn huidige gemeente er allemaal doet, wel weet ik wat er in B'veld gebeurd.
Snap ik, ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat de focus niet helemaal goed ligt. Ik heb ooit geevangeliseerd bij een houseparty en daar zag je niemand van de rechtse kerken. Hopelijk waren er velen van hen in de binnenkamer, maar in de praktijk waren er veel mensen die zich niet echt hadden gerealiseerd dat dit op die avond/nacht in hun omgeving was.
Plaats reactie