Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Sheba »

parsifal schreef:Een zijpad, maar ik denk wel relevant voor deze discussie:

Is het goed om teksten uit bijvoorbeeld Romeinen 7 te gebruiken voor een visie op echtscheiding?
Het onderwerp van het gedeelte is niet het huwelijk, maar het huwelijk wordt gebruikt om de toestand van de mens te verduidelijken. Het lijkt me dat hierbij naar de normale situatie wordt verwezen (en ik neem aan, zonder verdere onderbouwing, dat echtscheiding in de NT tijd zeldzaam was .
Jij bedoelt deze teksten? Romeinen 7
Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans.
3 Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt..
De Heere gebruikt volgens mij vaak beelden uit het dagelijks leven om geestelijke zaken te verduidelijken.
En ja, echtscheiding kwam toen zeker voor, anders hoeft daar niet zo vaak over geschreven zijn in de brieven, denk ik. Of over de verhouding man/vrouw.

En juist dit voorbeeld uit Romeinen 7, dat de Heere gebruikt, toont volgens mij aan hoe "fout" het is om te zeggen dat na overspel de onschuldige partij aan overspel mag hertrouwen met een ander. Ondanks dat de overspelige man of vrouw nog leeft en die nog tot inkeer of bekering kan komen!
(En echt, het is een zwaar kruis voor de onschuldige, dat wil ik echt niet onderschatten!)

Wanneer we uit "goedbedoelde" pastorale motieven gaan morrelen aan het huwelijk en de geldigheid van het huwelijk, zouden we wel eens onbedoeld een smet kunnen brengen op het beeld van de trouw, de lankmoedigheid van God, de reikwijdte van genade, en de betekenis van in Christus een nieuw schepsel te zijn. Vrij te zijn van het huwelijk met de Satan. Want dat is tenslotte de situatie van een ieder buiten Christus! Die weg gaat alleen door de dood heen...


@ Wittewrongel, ik wacht je reactie tezamen met die van Luther af...
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Wittewrongel »

Sheba schreef:
parsifal schreef:Een zijpad, maar ik denk wel relevant voor deze discussie:

Is het goed om teksten uit bijvoorbeeld Romeinen 7 te gebruiken voor een visie op echtscheiding?
Het onderwerp van het gedeelte is niet het huwelijk, maar het huwelijk wordt gebruikt om de toestand van de mens te verduidelijken. Het lijkt me dat hierbij naar de normale situatie wordt verwezen (en ik neem aan, zonder verdere onderbouwing, dat echtscheiding in de NT tijd zeldzaam was .
Jij bedoelt deze teksten? Romeinen 7
Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans.
3 Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt..
De Heere gebruikt volgens mij vaak beelden uit het dagelijks leven om geestelijke zaken te verduidelijken.
En ja, echtscheiding kwam toen zeker voor, anders hoeft daar niet zo vaak over geschreven zijn in de brieven, denk ik. Of over de verhouding man/vrouw.

En juist dit voorbeeld uit Romeinen 7, dat de Heere gebruikt, toont volgens mij aan hoe "fout" het is om te zeggen dat na overspel de onschuldige partij aan overspel mag hertrouwen met een ander. Ondanks dat de overspelige man of vrouw nog leeft en die nog tot inkeer of bekering kan komen!
(En echt, het is een zwaar kruis voor de onschuldige, dat wil ik echt niet onderschatten!)

Wanneer we uit "goedbedoelde" pastorale motieven gaan morrelen aan het huwelijk en de geldigheid van het huwelijk, zouden we wel eens onbedoeld een smet kunnen brengen op het beeld van de trouw, de lankmoedigheid van God, de reikwijdte van genade, en de betekenis van in Christus een nieuw schepsel te zijn. Vrij te zijn van het huwelijk met de Satan. Want dat is tenslotte de situatie van een ieder buiten Christus! Die weg gaat alleen door de dood heen...


@ Wittewrongel, ik wacht je reactie tezamen met die van Luther af...
Om eerlijk te zijn Sheba valt het niet mee om deze vragen zomaar te beantwoorden. Ik zie veel kerkverbanden die de zelfde strekking hanteren. Maar een goede exegese wordt er niet gegeven waarom het dan toch geoorloofd is om te hertrouwen.
Maar stoppen met zoeken zal ik niet:)

Ik heb Zonderling een PB gestuurd om te informeren wat hij weet/zijn mening is omtrent deze exegese. Ik zal nog verder zoeken en des noods informeren bij een predikant hierover informeren.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door samanthi »

Ik weet dat de situatie in de eerste gemeente anders was dan nu, mensen kwamen tot het geloof uit het jodendom of heidendom en hun echtgenoot niet, maar hoe moeten we deze tekst nu zien?
1 kor 7:
14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

15 Maar indien de ongelovige scheidt, dat hij scheide. De broeder of de zuster wordt in zodanige gevallen niet dienstbaar gemaakt; maar God heeft ons tot vrede geroepen.

16 Want wat weet gij, vrouw, of gij den man zult zalig maken? Of wat weet gij, man, of gij de vrouw zult zalig maken?
Het lijk me in vers 16 duidelijk dat het huwelijk geen evangelisatiemiddel is, maar vers 15?
Kan iemand daar iets over zeggen?
Ook met de kanttekeningen kom ik er niet helemaal uit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Ezen »

parsifal schreef:Een zijpad, maar ik denk wel relevant voor deze discussie:

Is het goed om teksten uit bijvoorbeeld Romeinen 7 te gebruiken voor een visie op echtscheiding?
Het onderwerp van het gedeelte is niet het huwelijk, maar het huwelijk wordt gebruikt om de toestand van de mens te verduidelijken. Het lijkt me dat hierbij naar de normale situatie wordt verwezen (en ik neem aan, zonder verdere onderbouwing, dat echtscheiding in de NT tijd zeldzaam was in vergelijking tot de huidige Nederlandse samenleving).

Zo denk ik ook dat het verkeerd omgaan met de Bijbel is om professionele ziekte preventie af te wijzen omdat "wie gezond is geen medicijnmeester nodig heeft" of op grond van 1 Timotheus 3:2 concluderen dat een ongetrouwde man geen ouderling mag worden.
Echtscheiding was in de Romeinse tijd een zeer veel voorkomend verschijnsel.
In Rom 7 is juist het vrij zijn van de wet door de dood het voorbeeld. Paulus zal dat niet gebruiken als er andere mogelijkheden zouden zijn waarin de vrouw vrij is van de man.
Hij zegt juist nog apart dat ze niet vrij is zolang hij leeft.
Het voorbeeld is dus anders dan die van de medicijmeester. Het voorbeeld uit Tim is gewoon verkeerd lezen. Ook anders dus,
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Terri »

En juist dit voorbeeld uit Romeinen 7, dat de Heere gebruikt, toont volgens mij aan hoe "fout" het is om te zeggen dat na overspel de onschuldige partij aan overspel mag hertrouwen met een ander. Ondanks dat de overspelige man of vrouw nog leeft en die nog tot inkeer of bekering kan komen!
(En echt, het is een zwaar kruis voor de onschuldige, dat wil ik echt niet onderschatten!)

Eens met bovenstaand stukje van Sheba.
En als het huwelijk een schaduw is van de verbintenis van de gelovige en Christus, lijkt mij dat de weg tot verzoening altijd open moet blijven.

Alleen, nu het volgende dilemma; stel iemand trouwt wel 3 keer en komt tot inkeer, wie is dan zijn/haar wettige echtgeno(o)t(e)?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Luther »

Terri schreef:En juist dit voorbeeld uit Romeinen 7, dat de Heere gebruikt, toont volgens mij aan hoe "fout" het is om te zeggen dat na overspel de onschuldige partij aan overspel mag hertrouwen met een ander. Ondanks dat de overspelige man of vrouw nog leeft en die nog tot inkeer of bekering kan komen!
(En echt, het is een zwaar kruis voor de onschuldige, dat wil ik echt niet onderschatten!)

Eens met bovenstaand stukje van Sheba.
En als het huwelijk een schaduw is van de verbintenis van de gelovige en Christus, lijkt mij dat de weg tot verzoening altijd open moet blijven.

Alleen, nu het volgende dilemma; stel iemand trouwt wel 3 keer en komt tot inkeer, wie is dan zijn/haar wettige echtgeno(o)t(e)?
Bij hertrouw van de onschuldige partij (bij overspel), is uiteraard de weg van inkeer gesloten. Althans in die zin dat er weer van een huwelijk sprake zou kunnen zijn. Het is wat gemakkelijk om dat 1 op 1 over te zeten op de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente. Een huwelijk bestaat nu eenmaal uit 2 zondige, ontrouwe mensen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door refo »

Luther schreef:
Terri schreef:En juist dit voorbeeld uit Romeinen 7, dat de Heere gebruikt, toont volgens mij aan hoe "fout" het is om te zeggen dat na overspel de onschuldige partij aan overspel mag hertrouwen met een ander. Ondanks dat de overspelige man of vrouw nog leeft en die nog tot inkeer of bekering kan komen!
(En echt, het is een zwaar kruis voor de onschuldige, dat wil ik echt niet onderschatten!)

Eens met bovenstaand stukje van Sheba.
En als het huwelijk een schaduw is van de verbintenis van de gelovige en Christus, lijkt mij dat de weg tot verzoening altijd open moet blijven.

Alleen, nu het volgende dilemma; stel iemand trouwt wel 3 keer en komt tot inkeer, wie is dan zijn/haar wettige echtgeno(o)t(e)?
Bij hertrouw van de onschuldige partij (bij overspel), is uiteraard de weg van inkeer gesloten. Althans in die zin dat er weer van een huwelijk sprake zou kunnen zijn. Het is wat gemakkelijk om dat 1 op 1 over te zeten op de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente. Een huwelijk bestaat nu eenmaal uit 2 zondige, ontrouwe mensen.
En dat is dan de bijbelse onderbouwing: het zou wel zo moeten, maar we zijn mu eenmaal zondaar.
Dan zou je ook de homostellen wat lankmoediger tegemoet kunnen treden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Luther »

refo schreef:En dat is dan de bijbelse onderbouwing: het zou wel zo moeten, maar we zijn mu eenmaal zondaar.
Dan zou je ook de homostellen wat lankmoediger tegemoet kunnen treden.
Nee, dat is niet de Bijbelse onderbouwing. Ik meen dat ik die al eerder heb gegeven. Dat de verlatene niet opnieuw zou mogen trouwen, in geen enkel geval, mist Bijbelse grond.
Vanuit dat uitgangspunt mag je ook niet zeggen dat op grond van Romeinen 7 altijd de deur naar verzoening open moet (!) houden. Ik ben dat eens, voor zover men daarmee niet bedoeld dat ook het huwelijk weer hersteld dient te worden.
Wat homostellen betreft: daarover is de Bijbel glashelder. Het enige wat ik wilde aangeven, is dat de 1-op-1-relatie tussen Gods altijddurende trouw en de trouw die van de verlatene geëist zou mogen worden, mijns inziens niet zo 1-op1 te trekken is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Terri »

Luther schreef:
Terri schreef:En juist dit voorbeeld uit Romeinen 7, dat de Heere gebruikt, toont volgens mij aan hoe "fout" het is om te zeggen dat na overspel de onschuldige partij aan overspel mag hertrouwen met een ander. Ondanks dat de overspelige man of vrouw nog leeft en die nog tot inkeer of bekering kan komen!
(En echt, het is een zwaar kruis voor de onschuldige, dat wil ik echt niet onderschatten!)

Eens met bovenstaand stukje van Sheba.
En als het huwelijk een schaduw is van de verbintenis van de gelovige en Christus, lijkt mij dat de weg tot verzoening altijd open moet blijven.

Alleen, nu het volgende dilemma; stel iemand trouwt wel 3 keer en komt tot inkeer, wie is dan zijn/haar wettige echtgeno(o)t(e)?
Bij hertrouw van de onschuldige partij (bij overspel), is uiteraard de weg van inkeer gesloten. Althans in die zin dat er weer van een huwelijk sprake zou kunnen zijn. Het is wat gemakkelijk om dat 1 op 1 over te zeten op de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente. Een huwelijk bestaat nu eenmaal uit 2 zondige, ontrouwe mensen.
Zeker, maar de Heere doet het Zelf wel in z'n Woord.
Man-vrouw.
Christus en Zijn gemeente.
De eenwording tussen man en vrouw is van cruciale betekenis in de scheppingsgave.
Alleen wanneer 1 van beide sterft wordt dit verbroken.
Althans zo denk ik erover.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
refo schreef:En dat is dan de bijbelse onderbouwing: het zou wel zo moeten, maar we zijn mu eenmaal zondaar.
Dan zou je ook de homostellen wat lankmoediger tegemoet kunnen treden.
Nee, dat is niet de Bijbelse onderbouwing. Ik meen dat ik die al eerder heb gegeven. Dat de verlatene niet opnieuw zou mogen trouwen, in geen enkel geval, mist Bijbelse grond.
Vanuit dat uitgangspunt mag je ook niet zeggen dat op grond van Romeinen 7 altijd de deur naar verzoening open moet (!) houden. Ik ben dat eens, voor zover men daarmee niet bedoeld dat ook het huwelijk weer hersteld dient te worden.
Wat homostellen betreft: daarover is de Bijbel glashelder. Het enige wat ik wilde aangeven, is dat de 1-op-1-relatie tussen Gods altijddurende trouw en de trouw die van de verlatene geëist zou mogen worden, mijns inziens niet zo 1-op1 te trekken is.
Dan ben ik wel benieuwd welke Bijbeltekst jou aanleiding geeft om dat te zeggen. Dus m.a.w. welke teks(ten) geven aanleiding om te zeggen dat hertrouwen voor de onschuldige partij wel mag.

Andersom, dat de Bijbel aanleiding geeft dat alleen na de dood hertrouwen mogelijk is. Lezen we wel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door refo »

Het blijven allemaal vage argumenten van de pro-hertrouw-aanhangers.
Dat zal wel komen omdat het kerkelijk allemaal geapprobeerd is. Dus 't moet wel kloppend gemaakt worden, desnoods achteraf.
Het huwelijk in de bijbel is: één man en één vrouw. Slechts de dood maakt scheiding. Nergens wordt toegestaan (door God) dat er wettige gronden zijn om te scheiden, behalve porneia.
De huidige praktijk is er op gebaseerd dat dat woordje overspel betekent. Dat kan niet juist zijn.
Doordat er geen gronden zijn kan de bijbel moeilijk zeggen dat de verlatene wel getrouwd kan worden. Dat hertrouwen niet mag is daarom juist bijbels gegrond. Jezus benadrukt dat ook nog eens. Verscherpt de toen geldende praktijk zelfs.
Gods altijddurende trouw spiegelt Hijzelf af op het huwelijk, daar is niets mis mee.
Dat het niet 1 op 1 zou mogen vergeleken worden is wat aangetoond moet worden door de hertrouwers.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Luther »

Ik had misschien deze korte reactie niet moeten geven; want ik had beloofd om er uitgebreider op terug te komen.
Dat zal ik ook doen, maar op voorhand alvast enkele punten:
- De huwelijksband is zo sterk, dat deze niet verbroken mag worden tot de dood de band doorsnijdt.
- De Heere Jezus begint in Mattheüs 19 met die inzetting, terugverwijzend naar Genesis 2.
- Niemand mag door geslachtsgemeenschap deze band doorbreken, dus door een overspelige verhouding (geen overspel, geen incest, niets).
- Hoererij (porneia) leidt niet tot scheiding, maar is de scheiding / doorbreking van de huwelijksband. Dus zodra er een derde in het spel komt.
- Een andere reden voor scheiding kan een godsdienstige zijn (1 Kor. 7: 10-16).
- Vergevingsgezindheid en herstel is zeker mogelijk, maar kan nooit geëist worden. Een verzoeningspoging zal altijd geprobeerd moeten worden, maar de zaken kunnen zodanig kapot zijn, dat dit niet meer gaat. Let wel: degene die porneia bedrijft, breekt actief zijn/haar huwelijk. Dat is geen actieve daad van de verlatene. De onschuldige partij is geenszins verplicht om bij de schuldige partij te blijven. De kerk mag dat ook niet eisen met een beroep op de vergevingsgezindheid van Christus.
- De exegese over de positie van de verlatene is in de Middeleeuwen altijd zo strikt geweest als hier op RF nu wordt gesuggereerd. Vanaf de Reformatie heeft men de zin die gaat over de verlatene altijd laten slaan op alle situaties, behalve die van porneia. In dat laatste geval is er geen huwelijk meer en gelden de adviezen van Paulus in 1 Korinthe 7: liever ongehuwd blijven, maar mag eventueel hertrouwen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Sheba »

Luther schreef:Ik had misschien deze korte reactie niet moeten geven; want ik had beloofd om er uitgebreider op terug te komen.
Dat zal ik ook doen, maar op voorhand alvast enkele punten:
- De huwelijksband is zo sterk, dat deze niet verbroken mag worden tot de dood de band doorsnijdt.
- De Heere Jezus begint in Mattheüs 19 met die inzetting, terugverwijzend naar Genesis 2.
- Niemand mag door geslachtsgemeenschap deze band doorbreken, dus door een overspelige verhouding (geen overspel, geen incest, niets).
- Hoererij (porneia) leidt niet tot scheiding, maar is de scheiding / doorbreking van de huwelijksband. Dus zodra er een derde in het spel komt.
- Een andere reden voor scheiding kan een godsdienstige zijn (1 Kor. 7: 10-16).
- Vergevingsgezindheid en herstel is zeker mogelijk, maar kan nooit geëist worden. Een verzoeningspoging zal altijd geprobeerd moeten worden, maar de zaken kunnen zodanig kapot zijn, dat dit niet meer gaat. Let wel: degene die porneia bedrijft, breekt actief zijn/haar huwelijk. Dat is geen actieve daad van de verlatene. De onschuldige partij is geenszins verplicht om bij de schuldige partij te blijven. De kerk mag dat ook niet eisen met een beroep op de vergevingsgezindheid van Christus.
- De exegese over de positie van de verlatene is in de Middeleeuwen altijd zo strikt geweest als hier op RF nu wordt gesuggereerd. Vanaf de Reformatie heeft men de zin die gaat over de verlatene altijd laten slaan op alle situaties, behalve die van porneia. In dat laatste geval is er geen huwelijk meer en gelden de adviezen van Paulus in 1 Korinthe 7: liever ongehuwd blijven, maar mag eventueel hertrouwen.
Fijn dat je dat nu dan wel doet. Toch een paar opmerkingen.
Wbt de godsdienstige reden. Scheiding was alleen als de ongelovige wilde scheiden van de gelovige. De daad gaat dus niet van de gelovige uit. Dan hoefde de gelovige zich niet schuldig te voelen. Maar was de ongelovige tevreden met dat de gelovige bij hem of haar gehuwd was, dan was dat geen reden om te scheiden.
Verder geeft ook dat gedeelte geen aanleiding om te hertrouwen.

Verder zegt volgens mij niemand dat na overspel de mensen gehuwd moeten blijven. Maar enkel en alleen dat ze niet met een derde mogen hertrouwen, zolang de overspelige nog in leven is.

Na overspel, zeg je is er geen huwelijk meer... Maar dat huwelijk ( verbond) is er nog wel degelijk. Alleen er is ontrouw geweest. Het huwelijksverbond is geschonden. Net als God het verbond met Israel had. Zij pleegde overspel, geestelijke hoererij. Maar dat verbond was dan door Israel geschonden. Het verbond werd niet door God verbroken. Het verbond bleef vanuit God bestaan.
Daarom ook ging Hij niet met een ander volk verder.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Luther »

Sheba schreef:
Luther schreef:Ik had misschien deze korte reactie niet moeten geven; want ik had beloofd om er uitgebreider op terug te komen.
Dat zal ik ook doen, maar op voorhand alvast enkele punten:
- De huwelijksband is zo sterk, dat deze niet verbroken mag worden tot de dood de band doorsnijdt.
- De Heere Jezus begint in Mattheüs 19 met die inzetting, terugverwijzend naar Genesis 2.
- Niemand mag door geslachtsgemeenschap deze band doorbreken, dus door een overspelige verhouding (geen overspel, geen incest, niets).
- Hoererij (porneia) leidt niet tot scheiding, maar is de scheiding / doorbreking van de huwelijksband. Dus zodra er een derde in het spel komt.
- Een andere reden voor scheiding kan een godsdienstige zijn (1 Kor. 7: 10-16).
- Vergevingsgezindheid en herstel is zeker mogelijk, maar kan nooit geëist worden. Een verzoeningspoging zal altijd geprobeerd moeten worden, maar de zaken kunnen zodanig kapot zijn, dat dit niet meer gaat. Let wel: degene die porneia bedrijft, breekt actief zijn/haar huwelijk. Dat is geen actieve daad van de verlatene. De onschuldige partij is geenszins verplicht om bij de schuldige partij te blijven. De kerk mag dat ook niet eisen met een beroep op de vergevingsgezindheid van Christus.
- De exegese over de positie van de verlatene is in de Middeleeuwen altijd zo strikt geweest als hier op RF nu wordt gesuggereerd. Vanaf de Reformatie heeft men de zin die gaat over de verlatene altijd laten slaan op alle situaties, behalve die van porneia. In dat laatste geval is er geen huwelijk meer en gelden de adviezen van Paulus in 1 Korinthe 7: liever ongehuwd blijven, maar mag eventueel hertrouwen.
Fijn dat je dat nu dan wel doet. Toch een paar opmerkingen.
Wbt de godsdienstige reden. Scheiding was alleen als de ongelovige wilde scheiden van de gelovige. De daad gaat dus niet van de gelovige uit. Dan hoefde de gelovige zich niet schuldig te voelen. Maar was de ongelovige tevreden met dat de gelovige bij hem of haar gehuwd was, dan was dat geen reden om te scheiden.
Verder geeft ook dat gedeelte geen aanleiding om te hertrouwen.

Verder zegt volgens mij niemand dat na overspel de mensen gehuwd moeten blijven. Maar enkel en alleen dat ze niet met een derde mogen hertrouwen, zolang de overspelige nog in leven is.

Na overspel, zeg je is er geen huwelijk meer... Maar dat huwelijk ( verbond) is er nog wel degelijk. Alleen er is ontrouw geweest. Het huwelijksverbond is geschonden. Net als God het verbond met Israel had. Zij pleegde overspel, geestelijke hoererij. Maar dat verbond was dan door Israel geschonden. Het verbond werd niet door God verbroken. Het verbond bleef vanuit God bestaan.
Daarom ook ging Hij niet met een ander volk verder.
Ik heb inderdaad meer dingen gezegd dan alleen iets over hertrouwen. Ik ga dus alleen in op je laatste alinea.
God kan inderdaad Zijn verbond niet breken.
Het gaat hier over het huwelijksverbond dat verbroken wordt door porneia. Als het huwelijk nog in stand zou zijn, zou de Heere Jezus nooit scheiding toegestaan hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Echtscheiding en hertrouwen - exegese Mattheus 19

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Sheba schreef:
Luther schreef:Ik had misschien deze korte reactie niet moeten geven; want ik had beloofd om er uitgebreider op terug te komen.
Dat zal ik ook doen, maar op voorhand alvast enkele punten:
- De huwelijksband is zo sterk, dat deze niet verbroken mag worden tot de dood de band doorsnijdt.
- De Heere Jezus begint in Mattheüs 19 met die inzetting, terugverwijzend naar Genesis 2.
- Niemand mag door geslachtsgemeenschap deze band doorbreken, dus door een overspelige verhouding (geen overspel, geen incest, niets).
- Hoererij (porneia) leidt niet tot scheiding, maar is de scheiding / doorbreking van de huwelijksband. Dus zodra er een derde in het spel komt.
- Een andere reden voor scheiding kan een godsdienstige zijn (1 Kor. 7: 10-16).
- Vergevingsgezindheid en herstel is zeker mogelijk, maar kan nooit geëist worden. Een verzoeningspoging zal altijd geprobeerd moeten worden, maar de zaken kunnen zodanig kapot zijn, dat dit niet meer gaat. Let wel: degene die porneia bedrijft, breekt actief zijn/haar huwelijk. Dat is geen actieve daad van de verlatene. De onschuldige partij is geenszins verplicht om bij de schuldige partij te blijven. De kerk mag dat ook niet eisen met een beroep op de vergevingsgezindheid van Christus.
- De exegese over de positie van de verlatene is in de Middeleeuwen altijd zo strikt geweest als hier op RF nu wordt gesuggereerd. Vanaf de Reformatie heeft men de zin die gaat over de verlatene altijd laten slaan op alle situaties, behalve die van porneia. In dat laatste geval is er geen huwelijk meer en gelden de adviezen van Paulus in 1 Korinthe 7: liever ongehuwd blijven, maar mag eventueel hertrouwen.
Fijn dat je dat nu dan wel doet. Toch een paar opmerkingen.
Wbt de godsdienstige reden. Scheiding was alleen als de ongelovige wilde scheiden van de gelovige. De daad gaat dus niet van de gelovige uit. Dan hoefde de gelovige zich niet schuldig te voelen. Maar was de ongelovige tevreden met dat de gelovige bij hem of haar gehuwd was, dan was dat geen reden om te scheiden.
Verder geeft ook dat gedeelte geen aanleiding om te hertrouwen.

Verder zegt volgens mij niemand dat na overspel de mensen gehuwd moeten blijven. Maar enkel en alleen dat ze niet met een derde mogen hertrouwen, zolang de overspelige nog in leven is.

Na overspel, zeg je is er geen huwelijk meer... Maar dat huwelijk ( verbond) is er nog wel degelijk. Alleen er is ontrouw geweest. Het huwelijksverbond is geschonden. Net als God het verbond met Israel had. Zij pleegde overspel, geestelijke hoererij. Maar dat verbond was dan door Israel geschonden. Het verbond werd niet door God verbroken. Het verbond bleef vanuit God bestaan.
Daarom ook ging Hij niet met een ander volk verder.
Ik heb inderdaad meer dingen gezegd dan alleen iets over hertrouwen. Ik ga dus alleen in op je laatste alinea.
God kan inderdaad Zijn verbond niet breken.
Het gaat hier over het huwelijksverbond dat verbroken wordt door porneia. Als het huwelijk nog in stand zou zijn, zou de Heere Jezus nooit scheiding toegestaan hebben.
Mattheus 19 begint met de strikvraag van de Farizeeën. Die vragen of het geoorloofd is om te scheiden om allerlei oorzaak. Op die vraag gaat Christus in. Dan geeft Hij eerst de algemene norm in vers 6; hetgeen God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet.
Dat is de norm. Alle echtscheiding is verboden. Dat is de norm voor een ware christen!

Dat Mozes het heeft toegelaten, beantwoordt Hij met zo was het in het begin niet. En het is alleen vanwege de hardheid van de harten van mensen dat Mozes het heeft toegelaten.

Dan vers 9. gaat Hij weer in op de strikvraag. Dan snijdt Hij de weg naar een nieuw huwelijk voor beide partijen door. Wat de mens dus heeft gescheiden. En een nieuw huwelijk is meestal de reden voor een scheiding.

Maar Ik zeg u dat zoo wie zijn vrouw verlaat anders dan,( dus om allerlei oorzaak.) om hoererij en een ander trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt doet ook overspel.
Jezus zegt dus niks over de situatie scheiding na overspel. En degene die de verlatene trouwt doet zelfs ook overspel.
De Heere Jezus staat hier dus geen scheiding toe.

Want waarom stelde de Farizeeërs die strikvraag en niet de situatie na overspel? Omdat ze de Wet van God allang niet meer naleefde. Namelijk dat de overspelige gedood moest worden.
Wanneer zij de overspel vraag hadden gesteld, moesten ze erkennen dat zij de wet hierover niet handhaafden.
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 jun 2015, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie