Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door ZWP »

Luther schreef:
parsifal schreef:Dan zie ik toch wel problemen. In Nederland is behoefte aan hoogopgeleide mensen (zeker in bepaalde vakgebieden), als financiele overwegingen een reden worden om te stoppen voor een verder goed presterend persoon dan is er iets mis.
Dat zou kunnen, maar Bijbels gezien is het toch zo dat, wanneer je trouwt, open moet staan voor het krijgen van kinderen. Wat heeft er prioriteit? Carrière, geld, luxe?
Ook in het begin van een huwelijk kun je toch doen aan 'natural family planning'? Je moet ook je verstand gebruiken in dezen, toch?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Orchidee »

Weleens gehoord van mensen waar niet aan "planning" gedaan kan worden al zouden ze dat evt. willen?!
Niet ieder lichaam functioneert "perfect" :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door eilander »

Er ging iets niet helemaal goed met berichten knippen. Het is ook wat lastig te knippen. Hier in elk geval een paar berichten die in dit nieuwe topic thuis horen.
eilander schreef:
ZWP schreef:
Luther schreef:
parsifal schreef:Dan zie ik toch wel problemen. In Nederland is behoefte aan hoogopgeleide mensen (zeker in bepaalde vakgebieden), als financiele overwegingen een reden worden om te stoppen voor een verder goed presterend persoon dan is er iets mis.
Dat zou kunnen, maar Bijbels gezien is het toch zo dat, wanneer je trouwt, open moet staan voor het krijgen van kinderen. Wat heeft er prioriteit? Carrière, geld, luxe?
Ook in het begin van een huwelijk kun je toch doen aan 'natural family planning'? Je moet ook je verstand gebruiken in dezen, toch?
Dat kan, al zie ik geen verschil met (andere) voorbehoedsmiddelen. Naar mijn mening is ook deze methode volstrekt onbijbels; de Bijbel is heel duidelijk erin dat kinderen krijgen een zegen van God is.
Wim Anker schreef:Men moet niet het ene kwaad met een ander - vermeend minder - kwaad proberen te voorkomen. De vraag is: "Wat zegt de Schrift"? En ja, ook een student die "niet kan wachten" tot hij fatsoenlijk een gezin kan onderhouden hoort niet te trouwen. En moet zich beheersen. Punt. Lijkt me kristalhelder. En zodra er kinderen (mogen) komen dient zij, de dame, j zich te beperken in haar studentenleven. Ook Punt.

Dat e.e.a in de praktijk - zonder God - onmogelijk is stem ik toe. Maar dat is geen reden om dan maar te denken dat met God ook wel andere wegen mogen gegaan worden dan de bijbelse weg.
ZWP schreef:Uiteraard zijn kinderen een zegen van de Heere, maar dat wil toch niet zeggen dat je alle verstand aan de kant moet gooien? En dan lijkt me luisteren naar je lichaam een prima methode? Of hebben we het over verschillende zaken?

(misschien voer voor een ander topic?)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door eilander »

ZWP schreef:Uiteraard zijn kinderen een zegen van de Heere, maar dat wil toch niet zeggen dat je alle verstand aan de kant moet gooien? En dan lijkt me luisteren naar je lichaam een prima methode? Of hebben we het over verschillende zaken?
Dus als je als man en vrouw samen(!) besluit om inderdaad de samenstelling van het gezin aan God over te laten, omdat kinderen krijgen een zegen is, betekent dat dat je alle verstand aan de kant gooit?

Als je met "luisteren naar je lichaam" bedoelt dat je gemeenschap hebt in de niet-vruchtbare periode met als doel geen kinderen te krijgen, zou ik niet weten wat het verschil is met sommige andere voorbehoedsmiddelen.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door ZWP »

eilander schreef: Als je met "luisteren naar je lichaam" bedoelt dat je gemeenschap hebt in de niet-vruchtbare periode met als doel geen kinderen te krijgen, zou ik niet weten wat het verschil is met sommige andere voorbehoedsmiddelen.
Misschien denk ik te eenvoudig hoor, maar geen gemeenschap hebben tijdens vruchtbare periode lijkt me nu juist een in de schepping gelegde mogelijkheid om (als alles in orde is met vruchtbaarheid) niet elk jaar een kind te verwachten?
Dat in tegenstelling tot allerlei middelen waarbij ten alle tijde gemeenschap mogelijk is, maar op kunstmatige manier bevruchting wordt voorkomen of zelfs achteraf ongedaan gemaakt...

M.a.w. geen gemeenschap hebben is toch een Bijbels geoorloofde manier van omgaan met het krijgen van kinderen?
De reden moet dan niet zijn: omdat we een vakantie gepland hebben of dat soort redeneringen, maar omdat de vrouw het niet aankan, het huis te klein is en noem maar op.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
eilander schreef: Als je met "luisteren naar je lichaam" bedoelt dat je gemeenschap hebt in de niet-vruchtbare periode met als doel geen kinderen te krijgen, zou ik niet weten wat het verschil is met sommige andere voorbehoedsmiddelen.
Misschien denk ik te eenvoudig hoor, maar geen gemeenschap hebben tijdens vruchtbare periode lijkt me nu juist een in de schepping gelegde mogelijkheid om (als alles in orde is met vruchtbaarheid) niet elk jaar een kind te verwachten?
Dat in tegenstelling tot allerlei middelen waarbij ten alle tijde gemeenschap mogelijk is, maar op kunstmatige manier bevruchting wordt voorkomen of zelfs achteraf ongedaan gemaakt...

M.a.w. geen gemeenschap hebben is toch een Bijbels geoorloofde manier van omgaan met het krijgen van kinderen?
De reden moet dan niet zijn: omdat we een vakantie gepland hebben of dat soort redeneringen, maar omdat de vrouw het niet aankan, het huis te klein is en noem maar op.
Het is geen eenvoudige materie en daarom best een worsteling, omdat een groot gezin ook problemen met zich mee brengt, en extra kosten. Niettemin hebben wij gemeend hierin een andere weg te moeten gaan omdat de hoofdgedachte vanuit de Bijbel naar onze mening is: kinderen krijgen is een zegen.

Het is moeilijk om - naast alle kritiek uit niet-kerkelijke kringen - ook uit eigen kerkelijke kring commentaar hierop te krijgen. Daarom reageerde ik wat scherp op je suggestie dat "alle verstand aan de kant gegooid wordt".

Omdat ons uitgangspunt zo anders is, kan ik me ook niets voorstellen bij het idee dat geen gemeenschap hebben, juist in een vruchtbare periode notabene in de schepping is gelegd. Planning is planning en dus op dit gebied iets niet aan God overlaten. Of denk ik nu te eenvoudig?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door huisman »

ZWP schreef:
eilander schreef: Als je met "luisteren naar je lichaam" bedoelt dat je gemeenschap hebt in de niet-vruchtbare periode met als doel geen kinderen te krijgen, zou ik niet weten wat het verschil is met sommige andere voorbehoedsmiddelen.
Misschien denk ik te eenvoudig hoor, maar geen gemeenschap hebben tijdens vruchtbare periode lijkt me nu juist een in de schepping gelegde mogelijkheid om (als alles in orde is met vruchtbaarheid) niet elk jaar een kind te verwachten?
Dat in tegenstelling tot allerlei middelen waarbij ten alle tijde gemeenschap mogelijk is, maar op kunstmatige manier bevruchting wordt voorkomen of zelfs achteraf ongedaan gemaakt...

M.a.w. geen gemeenschap hebben is toch een Bijbels geoorloofde manier van omgaan met het krijgen van kinderen?
De reden moet dan niet zijn: omdat we een vakantie gepland hebben of dat soort redeneringen, maar omdat de vrouw het niet aankan, het huis te klein is en noem maar op.

Volgens mij ging het hier over pas gehuwden . Als je besluit te trouwen moet je openstaan voor de kinderzegen. Is een stel nog niet zover dan moeten ze nog niet trouwen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door eilander »

huisman schreef:
ZWP schreef:
eilander schreef: Als je met "luisteren naar je lichaam" bedoelt dat je gemeenschap hebt in de niet-vruchtbare periode met als doel geen kinderen te krijgen, zou ik niet weten wat het verschil is met sommige andere voorbehoedsmiddelen.
Misschien denk ik te eenvoudig hoor, maar geen gemeenschap hebben tijdens vruchtbare periode lijkt me nu juist een in de schepping gelegde mogelijkheid om (als alles in orde is met vruchtbaarheid) niet elk jaar een kind te verwachten?
Dat in tegenstelling tot allerlei middelen waarbij ten alle tijde gemeenschap mogelijk is, maar op kunstmatige manier bevruchting wordt voorkomen of zelfs achteraf ongedaan gemaakt...

M.a.w. geen gemeenschap hebben is toch een Bijbels geoorloofde manier van omgaan met het krijgen van kinderen?
De reden moet dan niet zijn: omdat we een vakantie gepland hebben of dat soort redeneringen, maar omdat de vrouw het niet aankan, het huis te klein is en noem maar op.

Volgens mij ging het hier over pas gehuwden . Als je besluit te trouwen moet je openstaan voor de kinderzegen. Is een stel nog niet zover dan moeten ze nog niet trouwen.
Een heel terechte opmerking, huisman. Misschien is daarmee direct aangetoond dat je met dit soort redeneringen snel een verkeerde kant opgaat. De reden "mijn vrouw kan het niet aan" of "ons huis is te klein" kan in het geval van jonggehuwden niet opgaan, of in elk geval zal zeer tot de uitzonderingen behoren.
Wie niet z'n ogen sluit in refokringen weet toch dat er meer aan de hand is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Orchidee »

Oke, eens met @Huisman maar jarenlange verkering is ook niet wenselijk, want dan word er in veel gevallen ook naar voorbehoedsmiddelen gegrepen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door ZWP »

Wat mij betreft kan dit topic breder worden dan alleen net na het huwelijk. Dan hebben gelijk meer mensen ermee te maken.

Ik heb respect voor je principiële keuze Eilander, en ik bedoelde niet dat jullie onverstandig zijn oid.
Toch ben ik oprecht verbaasd over die keuze, en gezien de steeds kleinere gezinnen in refo-nederland, zullen dat er heel wat meer zijn.

Ik las ergens de volgende vergelijking: Je gaat ook geen gewas zaaien in grond die daar niet geschikt voor is en ook niet op een moment waarvan je weet dat dat niet goed gaat. Die verantwoordelijkheid hebben we toch?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door parsifal »

huisman schreef:

Volgens mij ging het hier over pas gehuwden . Als je besluit te trouwen moet je openstaan voor de kinderzegen. Is een stel nog niet zover dan moeten ze nog niet trouwen.
Wat is de Bijbelse argumentatie hier achter?
Eilander schreef: Planning is planning en dus op dit gebied iets niet aan God overlaten. Of denk ik nu te eenvoudig?
Maar waarom dit alleen toepassen op gezinsplanning en niet op de planning van een vergadering of het maken van een prekenschema?
Ik denk dat je planning in afhankelijkheid van God kunt doen ook gezinsplanning.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door eilander »

ZWP schreef:Wat mij betreft kan dit topic breder worden dan alleen net na het huwelijk. Dan hebben gelijk meer mensen ermee te maken.

Ik heb respect voor je principiële keuze Eilander, en ik bedoelde niet dat jullie onverstandig zijn oid.
Toch ben ik oprecht verbaasd over die keuze, en gezien de steeds kleinere gezinnen in refo-nederland, zullen dat er heel wat meer zijn.

Ik las ergens de volgende vergelijking: Je gaat ook geen gewas zaaien in grond die daar niet geschikt voor is en ook niet op een moment waarvan je weet dat dat niet goed gaat. Die verantwoordelijkheid hebben we toch?
Bijzonder vreemde vergelijking, vind ik. Is mijn vrouw niet geschikt hiervoor? Hoe weten wij dat een zwangerschap niet goed gaat? Hier snap ik echt niets van.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Mara »

En wat als twee zwak begaafden huwen?
Was gisteren een nieuwsitem, verboden voort te planten.
Een hoogleraar zei: kinderen zouden het recht moeten hebben om niet geboren te worden.
Er is nog geen politieke discussie hierover.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
huisman schreef:

Volgens mij ging het hier over pas gehuwden . Als je besluit te trouwen moet je openstaan voor de kinderzegen. Is een stel nog niet zover dan moeten ze nog niet trouwen.
Wat is de Bijbelse argumentatie hier achter?
Eilander schreef: Planning is planning en dus op dit gebied iets niet aan God overlaten. Of denk ik nu te eenvoudig?
Maar waarom dit alleen toepassen op gezinsplanning en niet op de planning van een vergadering of het maken van een prekenschema?
Ik denk dat je planning in afhankelijkheid van God kunt doen ook gezinsplanning.
Bijbels is m.i.: kinderen zijn een zegen.
Plannen van een vergadering gaat als volgt: het is nodig om bij elkaar te komen --> welke datum kiezen we?
Plannen van een gezin is: nemen we nog een kind of toch niet?
Het gaat om fundamenteel andere zaken. Feitelijk is het geen planning, maar keuze.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door eilander »

Mara schreef:En wat als twee zwak begaafden huwen?
Was gisteren een nieuwsitem, verboden voort te planten.
Een hoogleraar zei: kinderen zouden het recht moeten hebben om niet geboren te worden.
Er is nog geen politieke discussie hierover.
Moeilijke vraag, maar een zijspoor.
Plaats reactie