Ongehuwd samenwonen

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door ejvl »

Dat doet mij sterk denken aan de farizeeën...
Een relatie hoeft niet goedgekeurd te worden, maar zo liefdeloos met je kind omgaan, onbegrijpelijk.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Misschien past dat ook nog in het andere draadje, trouwens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door eilander »

Ik denk dat de reactie van deze vader ontstaat uit onzekerheid over hoe je hiermee om zou moeten gaan. In die zin is er de laatste jaren wel vooruitgang geboekt, ik denk dat dit soort reacties niet zo heel vaak meer voorkomen.

Er moet toch een evenwicht te vinden zijn tussen het afwijzen van een zondige relatie enerzijds, en er liefdevol zijn als ouders voor je kind. Dat is m.i. de enige Bijbelse mogelijkheid die er is.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door SecorDabar »

eilander schreef:Ik denk dat de reactie van deze vader ontstaat uit onzekerheid over hoe je hiermee om zou moeten gaan. In die zin is er de laatste jaren wel vooruitgang geboekt, ik denk dat dit soort reacties niet zo heel vaak meer voorkomen.

Er moet toch een evenwicht te vinden zijn tussen het afwijzen van een zondige relatie enerzijds, en er liefdevol zijn als ouders voor je kind. Dat is m.i. de enige Bijbelse mogelijkheid die er is.
Beste Eilander, mijn complimenten voor uw goed onderbouwde reactie.
Toch is er niet zo veel vooruitgang geboekt, ik durf wel te stellen: helemaal geen vooruitgang....
Het aantal zelfmoorden onder homojongeren is onrustbarend groot, dat gaat juist religieuze groeperingen niet voorbij.
Ook niet de Gereformeerde Gezindte.
Ds. R. Bikker van de Christelijk Gereformeerde Kerk in Aalten heeft een positieve homovriendelijke preek gehouden hoe om te gaan met homofiele gemeenteleden.
Toch weet ik uit betrouwbare bron, dat men daar zeer gereserveerd stond om te aanvaarden dat een gemeentelid een relatie aanging met iemand van hetzelfde geslacht.
Het verhaal eindigt dat beide vrienden van woonplaats zijn veranderd, omwille van .....de lieve vrede?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Daar ben ik het niet mee eens. Allereerst omdat ik er begrip voor heb als sommigen de bijbel niet anders kunnen lezen dan dat homorelaties niet geoorloofd zijn. En ten tweede omdat daarmee helemaal niet gezegd is dat je homo´s als persoon negatief zou bejegenen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door eilander »

Het is natuurlijk ontzettend triest als iemand zelfmoord pleegt omdat hij zich onbegrepen voelt en zich niet in een vertrouwelijke situatie tegen iemand kan uitspreken. Voor zover ik het kan overzien (dat is maar een klein stukje) is daarin toch echt wel iets verbetert. Maar goed, dat zal zeker niet in elke situatie zo zijn.

Er zit ook wel een andere discussie aan vast: wordt in onze gezindte ook langzamerhand anders over zelfmoord gedacht? Maar het lijkt mij niet wijs om daar nu op in te gaan.

Met het tweede dat je noemt, heb ik wel ernstige moeite. Je kunt wel complimenten uitdelen voor mijn reactie, SecorDabar (of je moet het cynisch bedoeld hebben ;) ), maar je doet mijn posting toch geen recht. Ik zeg daarin dat ik geen ruimte zie voor homoseksuele relaties; ik zou dus niet alleen gereserveerd staan tegenover mensen die zo’n relatie aangaan, maar ik zou het zonder meer afwijzen. Betekent dat dat je niet in liefde om deze mensen heen kunt staan? M.i. kan dat wel degelijk. Het zal in de praktijk moeilijk zijn, als zij volharden in een dergelijke relatie – maar dat is iets anders.
Nog steeds heb ik jouw mening daarover nooit onderbouwd gezien. Je kiest meestal voor het zijspoor van twee mannen zonder relatie.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door freek »

SecorDabar schreef:
eilander schreef:Ik denk dat de reactie van deze vader ontstaat uit onzekerheid over hoe je hiermee om zou moeten gaan. In die zin is er de laatste jaren wel vooruitgang geboekt, ik denk dat dit soort reacties niet zo heel vaak meer voorkomen.

Er moet toch een evenwicht te vinden zijn tussen het afwijzen van een zondige relatie enerzijds, en er liefdevol zijn als ouders voor je kind. Dat is m.i. de enige Bijbelse mogelijkheid die er is.
Beste Eilander, mijn complimenten voor uw goed onderbouwde reactie.
Toch is er niet zo veel vooruitgang geboekt, ik durf wel te stellen: helemaal geen vooruitgang....
Het aantal zelfmoorden onder homojongeren is onrustbarend groot, dat gaat juist religieuze groeperingen niet voorbij.
Ook niet de Gereformeerde Gezindte.
Ds. R. Bikker van de Christelijk Gereformeerde Kerk in Aalten heeft een positieve homovriendelijke preek gehouden hoe om te gaan met homofiele gemeenteleden.
Toch weet ik uit betrouwbare bron, dat men daar zeer gereserveerd stond om te aanvaarden dat een gemeentelid een relatie aanging met iemand van hetzelfde geslacht.
Het verhaal eindigt dat beide vrienden van woonplaats zijn veranderd, omwille van .....de lieve vrede?
Ik vind het treuriger dat homo's zonder relatie in veel gevallen al scheef aangekeken worden. Dus nog voordat ze een keus maken die vanuit reformatorisch perspectief niet onderschreven kan worden, zijn ze al verdacht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door eilander »

Eens, freek
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door SecorDabar »

Nou, beste Eilander, ik bedoelde het welgemeend, maar dat dacht u ook al wel.... :)

Wat betreft homorelaties vind ik wel dat wij de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift niet uit het oog moeten verliezen.

Onlangs raadpleegde ik een engelstalige homovriendelijke conservatieve christelijke website, die tóch uitdrukkelijk uitgaat
van de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift.
Mag ik hem hier noemen? Ik denk het wel, want het strijd m.i. niet met de forumregels.
De website: http://www.gaychristian101.com

De leerzame website is door een keuzemenu ook in het Nederlands te raadplegen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:Ik heb waarlijk een voorbeeld meegemaakt van een homofiele jongen die nooit er met zijn ouders over durfde praten.
Bij het lezen aan de eetkamertafel van Genesis 19, de geschiedenis van Sodom en Gomorra, had de gereformeerde vader gezegd:
Als ik weet dat één van mijn zonen zó is, dan: is daar het gat van de deur!
Ik heb dit ook van dichtbij meegemaakt. Het was afschuwelijk. De jonge man is in een diepe depressie terecht gekomen, jarenlang heeft hij niet kunnen werken, raakte aan drank verslaafd.
Toen zijn vader overleden was, durfde hij het pas aan zijn moeder te vertellen. Die wist er geen raad mee.
SecorDabar schreef:Angstig heeft de jongeman zijn geaardheid voor zijn ouders verborgen gehouden.
De angst van de vader kwam denk ik meer voor door de sociale druk uit de kerkgemeenschap, en uit status van de familie, dan echt uit principe.
Ja angst, dat is nooit een goede leidsman.
Heel erg als je zo angstig moet zijn voor je eigen ouders of vader. Dat hoort nooit zo te zijn, ongeacht wat je als kind gedaan hebt.
Je hoeft niet alles goed te praten van je kind, maar blijf wel van hem of haar houden, een bloedband kun je niet zomaar doorsnijden.

En die druk uit een kerkgemeenschap of familie kan inderdaad enorm zijn.
SecorDabar schreef:Toen toch de jongeman een relatie met een vriend aanging, heeft de familie geprobeerd hem te ont-erven.
Wettelijk kunnen ouders geen kinderen ont-erven, maar zijn ouders hebben toen grote geldschenkingen aan de kinderen vermaakt,
behalve aan hun ene jongen.....omdat hij homo was.
Dan laat je na je overlijden dus nog even voelen dat dit kind minder is dan de rest.
Hoe kan die zoon de nagedachtenis van zijn ouders dan nog eren?
Verdrietig verhaal SecorDabar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door DDD »

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal haast niet te geloven. In zo'n geval zou je toch hulp moeten zoeken om los te komen van zulke slechte mensen.

En aan ouders die niet accepteren dat hun kind homo is (dat ze vinden dat je geen homoseksuele relatie mag aangaan, laat staan wisselende seksuele contacten hebben, vind ik iets anders) is een steekje los. Dat is heel droevig, maar daar kun je dan maar beter snel duidelijke maatregelen nemen. Als je zelf een sterke persoonlijkheid bent, of met enige hulp van buitenaf, wordt, kun je ze misschien nog wat bijschaven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door eilander »

SecorDabar schreef:Nou, beste Eilander, ik bedoelde het welgemeend, maar dat dacht u ook al wel.... :)

Wat betreft homorelaties vind ik wel dat wij de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift niet uit het oog moeten verliezen.

Onlangs raadpleegde ik een engelstalige homovriendelijke conservatieve christelijke website, die tóch uitdrukkelijk uitgaat
van de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift.
Mag ik hem hier noemen? Ik denk het wel, want het strijd m.i. niet met de forumregels.
De website: http://www.gaychristian101.com

De leerzame website is door een keuzemenu ook in het Nederlands te raadplegen.
Kun je uitleggen wat je nu precies bedoelt met "dat we de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift niet uit het oog moeten verliezen"? En dan in het kader van dit onderwerp?

Ik heb vanavond de genoemde site enigszins doorgenomen. De toonzetting staat me enorm tegen. Als ik bijvoorbeeld het artikel lees over David en Jonathan, vraag ik me ernstig af of je dit nog Bijbelgetrouw kunt noemen. Er is geen enkel direct bewijs, er wordt alleen suggestief indirect bewijs geleverd en daarom zouden we moeten geloven dat David en Jonathan een homoseksuele relatie hebben gehad??!!

Maar misschien kun je beter gewoon je eigen argumenten (al dan niet ontleend aan deze website) noemen in plaats van je te verschuilen achter een website.

En nogmaals, zoals DDD ook al een paar keer aangeeft: je kunt homoseksuele relaties afwijzen, zonder dat je iemand in de hoek trapt. Er zijn trieste voorbeelden dat het niet goed gegaan is, ik ken ook wel een voorbeeld waar dat anders gaat. Al is er nog steeds veel leed op dit gebied.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door SecorDabar »

Beste Eilander,
Mijn naam zegt het al: Gedenkt het Woord.
Voor mij is het Woord, Gods Woord, het onfeilbare Woord.

Deze website http://www.gaychristian101.com gaat óók uit van de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift.
Natuurlijk is het zo dat ik ook niet alle dingen op deze website onderschrijf.
We dienen altijd de geesten te beproeven of ze uit God zijn.
Toch vind ik dat het goed is dat homo's in onze gereformeerde gezindte, die willen vast houden aan
de onfeilbaarheid van de Heilige Schrift, en niet meegevoerd willen worden met de moderne theologie,
hier nuttige informatie vinden in de acceptatie van hun homofiele gevoelens :livre .

Maar men kan ook gewoon de bijbelverklaring vanMatthew Henry er op raadplegen.
Dan zie je dat in gerelateerde teksten aan dit onderwerp ook hij verklaart dat dit te maken heeft met de afgodendienst,
de prostitutiedienst ter verering van de afgoden in de heidense tempel.

Ik denk dat homofobie ook veroorzaakt wordt door het kortzichtig lezen van de "platte" tekst.
Terwijl men zich moest verdiepen in de achtergrond en context van deze teksten.

Ik hoop dat homofobie in onze gezindte zal verdwijnen, en dat homo's en lesbische gemeenteleden
een veilige plek in hun reformatorische gemeente mogen ontvangen. Daar is nog zeer zeker veel te verbeteren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6461
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ongehuwd samenwonen

Bericht door Posthoorn »

:offtopic
Plaats reactie