Televisiebezit

Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Televisiebezit

Bericht door Profesto »

WimA schreef:
Posthoorn schreef:
Profesto schreef:Maar het gaat volgens mij niet om het medium, maar vooral om de keuzes die je maakt.

Ik vind een goed onderzoeksprogramma heerlijk om naar te kijken.
Ik kijk graag naar het nieuws of een medische documentaire. Ik heb geen tv (meer), maar met open internet heb je in feite ook tv.
Maar goed, het is duidelijk dat WimA geen ruimte laat voor andere nuances met betrekking tot tv-bezit, dus is verdere discussie zinloos. ;)
Het gaat inderdaad om de keuzes die worden gemaakt. Maar dan is het goed om rekening te houden met onze geneigdheid tot de verkeerde keuzen. De overheid verbiedt bijvoorbeeld wapenbezit. Dat is een "bescherming" tegen de foute keuzen die gemaakt kunnen worden.
Daar kun je voor kiezen. Het nadeel daarvan vind ik dat iets wat bij wet van Meden en Perzen verboden is, vaak erg veel aantrekkingskracht heeft. Wat ik al eerder opmerkte, mensen die niet gewend zijn aan TV, zijn vaak geobsedeerd door de TV wanneer ze er toch een keer mee in aanraking komen.
WimA schreef:Mijn mening is inderdaad dat een christen geen ruimte heeft om een tv in huis te hebben. Dat kan uiteraard altijd bediscussieerd worden, vandaar ook dit topic.
Laten we maar bespreken of de Schrift wel andere nuances biedt.
Tja, in de tijd dat de Bijbel tot stand kwam was er nog geen TV. :huhu
Volgens mij gaat het nog steeds niet om het apparaat dat in huis staat, maar wat je er vervolgens mee doet.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
Posthoorn schreef:
Profesto schreef:Maar het gaat volgens mij niet om het medium, maar vooral om de keuzes die je maakt.

Ik vind een goed onderzoeksprogramma heerlijk om naar te kijken.
Ik kijk graag naar het nieuws of een medische documentaire. Ik heb geen tv (meer), maar met open internet heb je in feite ook tv.
Maar goed, het is duidelijk dat WimA geen ruimte laat voor andere nuances met betrekking tot tv-bezit, dus is verdere discussie zinloos. ;)
Het gaat inderdaad om de keuzes die worden gemaakt. Maar dan is het goed om rekening te houden met onze geneigdheid tot de verkeerde keuzen. De overheid verbiedt bijvoorbeeld wapenbezit. Dat is een "bescherming" tegen de foute keuzen die gemaakt kunnen worden.

Mijn mening is inderdaad dat een christen geen ruimte heeft om een tv in huis te hebben. Dat kan uiteraard altijd bediscussieerd worden, vandaar ook dit topic.
Laten we maar bespreken of de Schrift wel andere nuances biedt.
@Wim
Eerder verweet jij mij antinomianisme. Graag zou ik dit onderbouwd zien. Ik vind dit eerlijk gezegd een nogal boute uitspraak om te doen zonder onderbouwing! Ik heb namelijk nergens gezegd dat als je een tv bezit je daar maar onbeperkt gebruik van moet maken, ook of beter gezegd, zeker niet als je in Christus ben! Ik heb gezegd dat je er vandaan moet blijven als je er niet mee om kunt gaan! Ik heb zeker niet gezegd dat je maar moet kijken zonder de Wet van God ernaast te houden. Wanneer het daar rechtstreeks tegenin gaat, niet kijken! Dus waar jouw verwijt nu op gestoeld is?

En verder heb ik de volgende vraag: Indien jij echt gelooft, de waarheid dat we geneigd zijn tot alle kwaad. Wat is dan het verschil tussen gebruik medium tv via internet of via het oudere tv toestel? Het gebruik van internet überhaupt... Waar jij nu toch ook gebruik van maakt met of zonder filter....? Of denk eens aan de radio... Ook in je auto. Of is dat geneigd zijn tot alle kwaad alleen geldig bij het tv bezit?

En als je gelooft dat we geneigd zijn tot alle kwaad. Geloof je dan ook dat we in het gebruik van internet met filter ook de zonde tot ons laten komen? Misschien in subtielere vorm. Zoals bijvoorbeeld materialisme, leugen en bedrog etc? Of zeg jij, een christen hoort geen pc in huis te hebben? Een christen hoort geen radio in zijn of haar auto te hebben?

En geloof jij dan dat je daar wel keuzes in kan maken om wel of niet te lezen, luisteren of aan te klikken? Of leggen we de schuld dan bij het filter? Of bij het feit dat we nu eenmaal het nieuws en de verkeersinformatie willen horen als we ons op de weg begeven? Die houding gaat aardig lijken op zoals Adam en Eva elkaar en de Satan de schuld gaven van hun ongehoorzaamheid?

Of is de zonde via Kliksafe minder erg dan via iets anders?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Televisiebezit

Bericht door WimA »

lien75 schreef:
WimA schreef:
Posthoorn schreef:
Profesto schreef:Maar het gaat volgens mij niet om het medium, maar vooral om de keuzes die je maakt.

Ik vind een goed onderzoeksprogramma heerlijk om naar te kijken.
Ik kijk graag naar het nieuws of een medische documentaire. Ik heb geen tv (meer), maar met open internet heb je in feite ook tv.
Maar goed, het is duidelijk dat WimA geen ruimte laat voor andere nuances met betrekking tot tv-bezit, dus is verdere discussie zinloos. ;)
Het gaat inderdaad om de keuzes die worden gemaakt. Maar dan is het goed om rekening te houden met onze geneigdheid tot de verkeerde keuzen. De overheid verbiedt bijvoorbeeld wapenbezit. Dat is een "bescherming" tegen de foute keuzen die gemaakt kunnen worden.

Mijn mening is inderdaad dat een christen geen ruimte heeft om een tv in huis te hebben. Dat kan uiteraard altijd bediscussieerd worden, vandaar ook dit topic.
Laten we maar bespreken of de Schrift wel andere nuances biedt.
@Wim
Eerder verweet jij mij antinomianisme. Graag zou ik dit onderbouwd zien. Ik vind dit eerlijk gezegd een nogal boute uitspraak om te doen zonder onderbouwing! Ik heb namelijk nergens gezegd dat als je een tv bezit je daar maar onbeperkt gebruik van moet maken, ook of beter gezegd, zeker niet als je in Christus ben! Ik heb gezegd dat je er vandaan moet blijven als je er niet mee om kunt gaan! Ik heb zeker niet gezegd dat je maar moet kijken zonder de Wet van God ernaast te houden. Wanneer het daar rechtstreeks tegenin gaat, niet kijken! Dus waar jouw verwijt nu op gestoeld is?
Het in huis hebben van een verzoeking die onnodig is, is verkeerd.
lien75 schreef:En verder heb ik de volgende vraag: Indien jij echt gelooft, de waarheid dat we geneigd zijn tot alle kwaad. Wat is dan het verschil tussen gebruik medium tv via internet of via het oudere tv toestel? Het gebruik van internet überhaupt... Waar jij nu toch ook gebruik van maakt met of zonder filter....? Of denk eens aan de radio... Ook in je auto. Of is dat geneigd zijn tot alle kwaad alleen geldig bij het tv bezit?
Ik wil daar best op ingaan want er is wel verschil tussen, het ene is prima te missen het andere eigenlijk niet meer zonder normaal functioneren in deze maatschappij. (zoals de auto en internet)

Maar laten we allereerst vaststellen dat deze argumentatie niet klopt. Men kan niet zeggen: Ik doe dit ook maar (tv kijken) want iets anders is toch ook fout. Men kan niet zeggen: Ik kan toch niet zonder zonde leven dus laat ik dan ook maar niet moeilijk doen over de zonden die ik wel zou kunnen laten. En dit topic gaat over TV bezit, niet over internet, het hebben van een cavia of het geven van een bloemetje op Moederdag.

Het eenvoudige feit dat men vaak geneigd is tv bezit te legitimeren door te wijzen op andersoortig misbruik van dingen geeft al aan dat er iets niet klopt.
lien75 schreef:En als je gelooft dat we geneigd zijn tot alle kwaad. Geloof je dan ook dat we in het gebruik van internet met filter ook de zonde tot ons laten komen? Misschien in subtielere vorm. Zoals bijvoorbeeld materialisme, leugen en bedrog etc? Of zeg jij, een christen hoort geen pc in huis te hebben? Een christen hoort geen radio in zijn of haar auto te hebben?

En geloof jij dan dat je daar wel keuzes in kan maken om wel of niet te lezen, luisteren of aan te klikken? Of leggen we de schuld dan bij het filter? Of bij het feit dat we nu eenmaal het nieuws en de verkeersinformatie willen horen als we ons op de weg begeven? Die houding gaat aardig lijken op zoals Adam en Eva elkaar en de Satan de schuld gaven van hun ongehoorzaamheid?

Of is de zonde via Kliksafe minder erg dan via iets anders?
Sorry, maar dit lijkt wel het gedrag van een 15e jarige puber. Al deze vragen. Ja maar....., Ja maar...., En hij dan...? En dit dan...? Of denk je...? enz. Aangevuld met allerlei invullingen voor een ander die het allemaal ook? wel heel slecht zal doen.
Dit topic gaat over TV bezit. Niet over de fouten die een ander met dingen doet.
Want als je vind dat ik alles goed mag doen alvorens iets te zeggen over TV bezit dan zijn we inderdaad snel uitgepraat.

Het is prima dat jij er anders over denkt maar ik denk toch dat een christen er verkeerd aan doet. En ik ben daar denk ik niet alleen in, het is altijd het uitgangspunt geweest in de doelgroep van dit forum.
Laatst gewijzigd door WimA op 25 sep 2014, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Televisiebezit

Bericht door Profesto »

Als je niet op een goede manier kunt omgaan met TV is het inderdaad verstandiger om deze niet aan te schaffen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

]
lien75 schreef:
@Wim
Eerder verweet jij mij antinomianisme. Graag zou ik dit onderbouwd zien. Ik vind dit eerlijk gezegd een nogal boute uitspraak om te doen zonder onderbouwing! Ik heb namelijk nergens gezegd dat als je een tv bezit je daar maar onbeperkt gebruik van moet maken, ook of beter gezegd, zeker niet als je in Christus ben! Ik heb gezegd dat je er vandaan moet blijven als je er niet mee om kunt gaan! Ik heb zeker niet gezegd dat je maar moet kijken zonder de Wet van God ernaast te houden. Wanneer het daar rechtstreeks tegenin gaat, niet kijken! Dus waar jouw verwijt nu op gestoeld is?
Het in huis hebben van een verzoeking die onnodig is verkeerd.

Dan onderschat Je m.i. De onnodige verzoekingen die er zijn zodra jij je ogen open doet, de deur uitgaat of wat dan ook!
Voorbeeld ; Zodra je je op een beurs begeeft waar je verleid wordt door toe te geven aan materialisme. (Zonde)
Zodra je in een snelle sportwagen stapt en je verleid wordt tot overtreden van de door de overheid opgelegde verkeersregels die we dienen te gehoorzamen.
Zelfs zodra jij je op Refoforum begeeft!

Wat ik ermee wil zeggen? De verzoeking is niet anders dan buiten het tv bezit om. De verzoeking is om iets wel of niet te doen, te zien, te horen. En ik krijg een beetje het idee dat er gedacht wordt dat er gedacht wordt dat de verzoeking die er is in het bezit van tv minder groot is dan bij het betreden van een pak hem eens beet, de Wegwijsbeurs... ;)

lien75 schreef:En verder heb ik de volgende vraag: Indien jij echt gelooft, de waarheid dat we geneigd zijn tot alle kwaad. Wat is dan het verschil tussen gebruik medium tv via internet of via het oudere tv toestel? Het gebruik van internet überhaupt... Waar jij nu toch ook gebruik van maakt met of zonder filter....? Of denk eens aan de radio... Ook in je auto. Of is dat geneigd zijn tot alle kwaad alleen geldig bij het tv bezit?
Ik wil daar best op ingaan want er is wel verschil tussen, het ene is prima te missen het andere eigenlijk niet meer zonder normaal functioneren in deze maatschappij.

Toch was internet niet zo noodzakelijk geworden als we er niet aan mee hadden gedaan! Verder zou noodzakelijkheid een reden zijn om daarmee de keus om iets wel of niet te zien wel mogelijk te maken? Zijn we dan minder geneigd tot het kwade? Is het dan minder gevaarlijk? En wordt er niet al te snel gezegd. Dat ene kunnen we niet missen? Is dat werkelijk zo?


Maar laten we allereerst vaststellen dat deze argumentatie niet klopt. Men kan niet zeggen: Ik doe dit ook maar (tv kijken) want iets anders is toch ook fout. Men kan niet zeggen: Ik kan toch niet zonder zonde leven dus laat ik dan ook maar niet moeilijk doen over de zonden die ik wel zou kunnen laten. En dit topic gaat over TV bezit.

Dit is geen eerlijke weergave van wat ik gezegd heb. Ik zeg bij alles wat je doet. Of het nu via tv is, of via pc. Het moet voor God te verantwoorden zijn. Wanneer ik op de hoogte wil zijn van bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen. En ik kijk daarvoor een informatieve documentaire via tv. Is daar m.i. Geen verschil tussen met dat je dat via je pc of tablet doe. Tegelijkertijd heb ik ook op de gevaren gewezen. En gezegd dat je er vandaan noet blijven als je er niet tegen kunt strijden. Maar dat geldt ook voor die pc, due radio, die sportwagen, die wegwijsbeurs enz.enz

Het eenvoudige feit dat men altijd geneigd is tv bezit te legitimeren door te wijzen op ander misbruik geeft al aan dat er iets niet klopt.



Nee, ik heb dit niet aangedragen om ander misbruik aan te tonen etc. Maar ik zou graag van jou willen weten waarom we met al die zgn noodzakelijke dingen wel de knop om zouden kunnen zetten. Althans het lijkt erop dat je daar meer vertrouwen in hebt. Wat is nu voor jou het verschil?

lien75 schreef:En als je gelooft dat we geneigd zijn tot alle kwaad. Geloof je dan ook dat we in het gebruik van internet met filter ook de zonde tot ons laten komen? Misschien in subtielere vorm. Zoals bijvoorbeeld materialisme, leugen en bedrog etc? Of zeg jij, een christen hoort geen pc in huis te hebben? Een christen hoort geen radio in zijn of haar auto te hebben?

En geloof jij dan dat je daar wel keuzes in kan maken om wel of niet te lezen, luisteren of aan te klikken? Of leggen we de schuld dan bij het filter? Of bij het feit dat we nu eenmaal het nieuws en de verkeersinformatie willen horen als we ons op de weg begeven? Die houding gaat aardig lijken op zoals Adam en Eva elkaar en de Satan de schuld gaven van hun ongehoorzaamheid?

Of is de zonde via Kliksafe minder erg dan via iets anders?
Sorry, maar dit lijkt wel het gedrag van een 15e jarige puber. Al eze vragen. Ja maar....., Ja maar...., En hij dan...? En dit dan...? Of denk je...? enz. Aangevuld met allerlei invullingen voor een ander die het allemaal ook? wel heel slecht zal doen.
Dit topic gaat over TV bezit.

Tja... Ik probeer alleen te laten zien dat m.i. de redenering die gevolgd wordt ten aanzien van wel of geen tv niet sterk is. En als jij dit dan vragen vind van een 15 jarige puber? Dan is dat maar zo. Ik hoop er toch antwoord op te krijgen.

Het is prima dat jij er anders over denkt maar ik denk toch dat een christen er verkeerd aan doet. En ik ben daar denk ik niet alleen in, het is altijd het uitgangspunt geweest in de doelgroep van dit forum.[/quote]

Wanneer iets altijd een uitgangspunt is geweest wil dat toch niet zeggen dat het daarom onbetwistbaar verkeerd is? Verder ga jij nergens in op het verschil tussen gebruik en bezit. Zelfs ga je eraan voorbij dat de ene persoon wel in staat is zich in een sportwagen zich niet te laten verleiden tot zonde. En de ander niet. Zo ook met tv, internet of wat dan ook.
En ja ook ik zei dus dat het bezit van tv voor een christen fout is, als het hem haar verleid. Maar als dat niet zo is, is er niets mis mee. Voor de een ligt de verleiding hier. En voor de ander daar...
Laatst gewijzigd door Sheba op 25 sep 2014, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Televisiebezit

Bericht door Panny »

TV of internet maakt voor mij niet echt veel verschil.
Via beide mediums kunnen zondige zaken je leven binnen komen.

Maar ik denk wel dat internet meer nuttig te gebruiken is.
Je kunt informatie opzoeken die je op dat moment echt nodig heb.
Je kunt digitaal bankzaken regelen, mailen, etc.

We moeten onszelf ook niet overschatten.
Het is niet zo dat we onszelf kunnen bewaren tegen verleidingen en zonden.
Het vlees is zwak. Dat gold zelfs voor Paulus.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Televisiebezit

Bericht door Posthoorn »

Panny schreef:TV of internet maakt voor mij niet echt veel verschil.
Via beide mediums kunnen zondige zaken je leven binnen komen.

Maar ik denk wel dat internet meer nuttig te gebruiken is.
Je kunt informatie opzoeken die je op dat moment echt nodig heb.
Je kunt digitaal bankzaken regelen, mailen, etc.

We moeten onszelf ook niet overschatten.
Het is niet zo dat we onszelf kunnen bewaren tegen verleidingen en zonden.
Het vlees is zwak. Dat gold zelfs voor Paulus.
Dus als het nuttig is, mag je wel een 'verzoekings'medium in huis halen? :OO3
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

Panny schreef:TV of internet maakt voor mij niet echt veel verschil.
Via beide mediums kunnen zondige zaken je leven binnen komen.

Maar ik denk wel dat internet meer nuttig te gebruiken is.
Je kunt informatie opzoeken die je op dat moment echt nodig heb.
Je kunt digitaal bankzaken regelen, mailen, etc.

We moeten onszelf ook niet overschatten.
Het is niet zo dat we onszelf kunnen bewaren tegen verleidingen en zonden.
Het vlees is zwak. Dat gold zelfs voor Paulus.
Ja, internet KAN je nuttig gebruiken. Tegelijkertijd is er nooit zoveel troep onze huis binnengekomen als met internet. worden er vele vele uren op internet doorgebracht omdat we van link naar link gestuurd worden waardoor de tijd eigenlijk niet zo nuttig besteed wordt? Terwijl dezelfde persoon die een tv in zijn bezit heeft een halfuurtje naar het journaal kijkt en daarna de Bijbel leest bij wijze van spreken... En in dat geval gebruik je de tv nuttig en de pc niet.

M.a.w. kan je zeggen dat het bezit van tv altijd nutteloos was? Of is dat gebasseerd over hoe we denken dat IEDEREEN ermee omgaat. Tegenwoordig zal overigens dezelfde persoon die zo nuttig met tv omging, hetzelfde via internet bekijken....
(Dat is tenminste hier de ervaring;) )
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Televisiebezit

Bericht door WimA »

Posthoorn schreef:
Panny schreef:TV of internet maakt voor mij niet echt veel verschil.
Via beide mediums kunnen zondige zaken je leven binnen komen.

Maar ik denk wel dat internet meer nuttig te gebruiken is.
Je kunt informatie opzoeken die je op dat moment echt nodig heb.
Je kunt digitaal bankzaken regelen, mailen, etc.

We moeten onszelf ook niet overschatten.
Het is niet zo dat we onszelf kunnen bewaren tegen verleidingen en zonden.
Het vlees is zwak. Dat gold zelfs voor Paulus.
Dus als het nuttig is, mag je wel een 'verzoekings'medium in huis halen? :OO3
Niet als het "nuttig" is maar als het "nodig" is. En dan is niet het "mogen" meer de vraag. Dan "moet" het.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Televisiebezit

Bericht door WimA »

@Lien75. Probeer goed te quoten.

qua inhoud: Neem even deze reactie:
WimA schreef:Het in huis hebben van een verzoeking die onnodig is verkeerd.
Lien75 schreef:Dan onderschat Je m.i. De onnodige verzoekingen die er zijn zodra jij je ogen open doet, de deur uitgaat of wat dan ook!
Dit is toch geen antwoord? Dit is wegkijken met de opmerking: "Er is zoveel fout".
Als ik stel dat het in huis halen/hebben van een onnodige verzoeking verkeerd is dan kan men van mening verschillen of dat zo is. b.v. door te zeggen:

1. het in huis halen van een onnodige verzoeking is goed, of
2. de TV is geen onnodige verzoeking maar een nodige, of
3. De TV is geen verzoeking.

Maar deze reactie, je onderschat andere verzoekingen, slaat nergens op. Wil je nu beweren dat jouw TV gelegitimeerd is omdat je denkt dat ik "onnodige verzoekingen" zie als ik wakker wordt?
Verantwoord jij - voor God - de TV met te zeggen dat een ander het ook doet, maar dan via Internet?

heb je echt geen betere argumenten?
Laatst gewijzigd door WimA op 25 sep 2014, 12:52, 3 keer totaal gewijzigd.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Televisiebezit

Bericht door WimA »

lien75 schreef:
Panny schreef:TV of internet maakt voor mij niet echt veel verschil.
Via beide mediums kunnen zondige zaken je leven binnen komen.

Maar ik denk wel dat internet meer nuttig te gebruiken is.
Je kunt informatie opzoeken die je op dat moment echt nodig heb.
Je kunt digitaal bankzaken regelen, mailen, etc.

We moeten onszelf ook niet overschatten.
Het is niet zo dat we onszelf kunnen bewaren tegen verleidingen en zonden.
Het vlees is zwak. Dat gold zelfs voor Paulus.
Ja, internet KAN je nuttig gebruiken. Tegelijkertijd is er nooit zoveel troep onze huis binnengekomen als met internet. worden er vele vele uren op internet doorgebracht omdat we van link naar link gestuurd worden waardoor de tijd eigenlijk niet zo nuttig besteed wordt? Terwijl dezelfde persoon die een tv in zijn bezit heeft een halfuurtje naar het journaal kijkt en daarna de Bijbel leest bij wijze van spreken... En in dat geval gebruik je de tv nuttig en de pc niet.

M.a.w. kan je zeggen dat het bezit van tv altijd nutteloos was? Of is dat gebasseerd over hoe we denken dat IEDEREEN ermee omgaat. Tegenwoordig zal overigens dezelfde persoon die zo nuttig met tv omging, hetzelfde via internet bekijken....
(Dat is tenminste hier de ervaring;) )
Het is echt geen argument voor de TV door telkens aan te geven dat een ander met andere dingen ook veel zonden (kan) doen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

WimA schreef:@Lien75. Probeer goed te quoten.

qua inhoud: Neem even deze reactie:
WimA schreef:Het in huis hebben van een verzoeking die onnodig is verkeerd.
Lien75 schreef:Dan onderschat Je m.i. De onnodige verzoekingen die er zijn zodra jij je ogen open doet, de deur uitgaat of wat dan ook!
Dit is toch geen antwoord? Dit is wegkijken met de opmerking: "Er is zoveel fout".
Als ik stel dat het in huis halen/hebben van een onnodige verzoeking verkeerd is dan kan men van mening verschillen of dat zo is. b.v. door te zeggen:

1. het in huis halen van een onnodige verzoeking is goed, of
2. de TV is geen onnodige verzoeking maar een nodige, of
3. De TV is geen verzoeking.

Maar deze reactie, je onderschat andere verzoekingen, slaat nergens op. Wil je nu beweren dat jouw TV gelegitimeerd is omdat je denkt dat ik "onnodige verzoekingen" zie als ik wakker wordt?
Verantwoord jij - voor God - de TV met te zeggen dat een ander het ook doet, maar dan via Internet?

heb je echt geen betere argumenten?
Ik verantwoord me door er op een christelijke wijze mee om te gaan. Dus zou ik niet naar rommel kijken. Zou ik er niet de hele avond voor hangen... Dus hoe heb je ermee omgegaan?
Ik wijs niet naar een ander. Zo is dat ook niet in deze discussie bedoeld. Wel geef ik aan dat de verzoeking niet ligt in het bezit van een tv. Alhoewel het wel een verzoeking kan zijn. Maar dat hoeft niet. Net zo goed dat voor de een een sportwagen wel tot verzoeking kan leiden, en de ander niet. En zo ook gefilterd internet via Kliksafe. Dat is de nuance...

En ja door jouw zin dat het in huis hebben van tv onnodig en verkeerd is als antwoord op de vraag wat er nu zo antinomiaans, gaf ik inderdaad als antwoord dat je dan onderschat de verzoekingen die er heel de dag door zijn met of zonder een reformatorisch sausje...
Dat kwam doordat jij niet onderbouwde waarom het antinomiaans zou zijn een tv als christen in huis te hebben. Je gaf geen rechtstreeks antwoord. Waardoor ik mij liet verleiden weer van de vraagstelling af te dwalen... En dat is wat nu in de laatste posten weer gebeurd. Je gaat niet rechtstreeks op mijn vragen in. Althans ik krijg geen onderbouwde antwoorden.

Dan voeg ik punt 4 toe.
Een tv zelf is geen verzoeking, maar kan maar dat is wat anders als zal ons in verzoeking brengen, omdat wij zondaren zijn. En in dat geval moet je er vandaan blijven!
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Televisiebezit

Bericht door WimA »

lien75 schreef:Een tv zelf is geen verzoeking, maar kan maar dat is wat anders als zal ons in verzoeking brengen, omdat wij zondaren zijn. En in dat geval moet je er vandaan blijven!
Dit is duidelijk. Maar brengt de TV brengt jouw dan niet in verzoeking? Het "kan" geld toch ook voor jouw? En waarom zou je dan het risico willen lopen? Wat is het "nuttige" of "nodige" aan het ding?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
Posthoorn schreef:
Panny schreef:TV of internet maakt voor mij niet echt veel verschil.
Via beide mediums kunnen zondige zaken je leven binnen komen.

Maar ik denk wel dat internet meer nuttig te gebruiken is.
Je kunt informatie opzoeken die je op dat moment echt nodig heb.
Je kunt digitaal bankzaken regelen, mailen, etc.

We moeten onszelf ook niet overschatten.
Het is niet zo dat we onszelf kunnen bewaren tegen verleidingen en zonden.
Het vlees is zwak. Dat gold zelfs voor Paulus.
Dus als het nuttig is, mag je wel een 'verzoekings'medium in huis halen? :OO3
Niet als het "nuttig" is maar als het "nodig" is. En dan is niet het "mogen" meer de vraag. Dan "moet" het.
En wie heeft gezegd dat het moet?
Ik zeg de Satan. Die heeft ons eerst willen laten geloven dat het handig is. ( is het ook) daarna heeft hij ons doen geloven dat het nodig is ( dat is het niet, maar wij geloven blindelings zijn woorden) en toen heeft hij ons er afhankelijk van gemaakt en werd het een moeten... ( en daarmee haalden we alle zooi die eerst nog buiten de deur werd gehouden binnens huis, en zo had hij ons toch waar hij ons hebben wilde...)
Tegelijkertijd worden christenen die wel een tv hebben in een verdachtenhoekje gezet. Want die hebben een tv terwijl het niet moet maar mag en gaan er op een christelijke wijze mee om, zoals eerder beschreven!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisiebezit

Bericht door eilander »

lien75 schreef:Dan voeg ik punt 4 toe.
Een tv zelf is geen verzoeking, maar kan maar dat is wat anders als zal ons in verzoeking brengen, omdat wij zondaren zijn. En in dat geval moet je er vandaan blijven!
"De tv zal ons in verzoeking brengen" lijkt mij juister dan "de tv kan ons in verzoeking brengen".

Iets anders is of iedereen ook in de verzoeking zal vallen. Maar dat met het apparaat ook de verzoeking toeneemt, is een stelling die ik wel aandurf. En ja, allerlei andere dingen brengen ons ook in verzoeking, of nog méér in verzoeking. Allemaal waar, dat neemt het gevaar niet weg.
Plaats reactie