Geest van de wet

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geest van de wet

Bericht door refo »

Een 2e hypotheek is het 'probleem'.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geest van de wet

Bericht door Mara »

refo schreef:Een 2e hypotheek is het 'probleem'.
Probleem voor/van wie of wat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geest van de wet

Bericht door eilander »

@refo, wel eens met je rekenvoorbeeld en ook dat er dergelijke prikkels in het systeem zitten. Maar ik neem toch aan dat de forse veroordeling wegens fraude die je eerder uitsprak, ook geldt voor deze vorm?

Als het waar is dat iedereen blij is na deze actie, geeft dat aan dat het met ons geweten niet helemaal goed zit.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Geest van de wet

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Die zwarte klussen tonen dat de belastingdruk te hoog is voor een gezonde economie.
Voorbeeld:
ik heb een klus die 10000 euro kost, maar ik heb er maar 5000. Zelf kan ik het niet.

Doe je het toch, wit:
Vooraf: ik bezit 5000 en en onderhoudsprobleem
Achteraf: de ondernemer heeft 5000 euro in de zak, de belastingdienst 1000 BTW en 4000 IB en ik een probleem van 5000 euro, maar een hersteld pand. Iedereen blij, behalve ik.

Doe je het zwart:
Vooraf: idem
Achteraf: de ondernemer heeft 5000 euro in de zak, de belastingdienst niets en ik ook niets, maar wel een hersteld pand. Iedereen blij, want de belastingdienst weet van niets.

Hier is het probleem complexer dan de giftenaftrek. Bij de giften is het duidelijker: je trekt iets af en alleen jij wordt beter van.

Daalt de belastingdruk naar bijvoorbeeld 25% dan ziet alles er anders uit. Ik heb sneller 10000, maar 8000 is ook genoeg, want de ondernemer houdt óók meer over van zijn verdiende geld.
Ik heb wel eens gelezen dat het beter zou zijn voor de economie wanneer de belasting op arbeid naar beneden zou gaan en de belasting op goederen omhoog. Maar of dat waar is...
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Geest van de wet

Bericht door caprice »

refo schreef:De Schrift zegt niets over belastingheffen. Zelfs niet als Jezus zegt: geeft de keizer wat des keizers is. Die munt was helemaal niet van de keizer, zijn plaatje stond erop.

Over constructies gesproken:
Plaats zonnepanelen op je dak, kom overeen met Eneco dat je de stroom die over is teruglevert en meldt je daarna als ondernemer bij de belastingdienst.

Gevolg: je kunt de BTW op de panelen en het plaatsen ervan terugkrijgen van de belastingdienst.
Over de stroomlevering betaal je natuurlijk BTW, maar zolang dat onder de 1345 euro BTW per jaar blijft betaal je uiteindelijk niets.
Volgens de rechter van Europa moet het toch zo?
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/566 ... heffingen/

Met bovenstaande zou ik geen moeite hebben, want in feite ben je ook ondernemer. Onderstaande is echter rechtstreeks belastingontduiking, waar ik wel moeite mee heb.
Mara schreef:Onze onkerkelijke buurman is naar een "zwaar christelijk dorp", zoals hij dat zelf betitelt, verhuisd. Hij startte daar een klusbedrijf en was verbaasd over de hoeveelheid klusjes die hij daar zwart kon doen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie