Matthäus Passion

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23815
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door refo »

Reformatorisch Nederland zit deze week massaal bij de passies van de heer Bach.
En maar klagen over de Passion
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door dennis »

refo schreef:Reformatorisch Nederland zit deze week massaal bij de passies van de heer Bach.
En maar klagen over de Passion
'Reformatorisch Nederland' is wel heel generaliserend. Ik zal daar uit principe ook niet heen gaan, al zie ik wel onderscheid tussen deze twee zaken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Luther »

refo schreef:Reformatorisch Nederland zit deze week massaal bij de passies van de heer Bach.
En maar klagen over de Passion
Beide zaken vind ik erg gelukkig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

Luther schreef:
refo schreef:Reformatorisch Nederland zit deze week massaal bij de passies van de heer Bach.
En maar klagen over de Passion
Beide zaken vind ik erg gelukkig.
Ik neem aan dat je beide zaken ERG vindt en niet erg gelukkig ;)
Reformatorisch Nederland bestaat niet. Net zomin als DE refo.
Zoals de kerken verdeeld zijn, is dat ook het geval bij de leden daarvan.
Ik weet niet of ik principieel tegen een Mattheüs passion uitvoering moet zijn, ik ben er nog nooit geweest en heb er geen behoefte aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Reformatorisch Nederland zit deze week massaal bij de passies van de heer Bach.
En maar klagen over de Passion
Beide zaken vind ik erg gelukkig.
Ik neem aan dat je beide zaken ERG vindt en niet erg gelukkig ;)
Het zou toch zomaar kunnen dat Luther het fijn vindt dat veel mensen de muziek van Bach gaan beluisteren? En dat hij het goed vindt dat er geklaagd wordt over The Passion?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Reformatorisch Nederland zit deze week massaal bij de passies van de heer Bach.
En maar klagen over de Passion
Beide zaken vind ik erg gelukkig.
Ik neem aan dat je beide zaken ERG vindt en niet erg gelukkig ;)
Nee, dat heb je mis: Ik ben er gelukkig mee als refoNederland massaal bij de passionen van Bach zit. Hoge kwaliteitsmuziek met een katholieke breedte en een bevindelijk diepte!
En ik ben er ook gelukkig mee dat er vanuit refoNederland veel geklaagd wordt, verdriet is over het goddeloze festijn The Passion.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Reformatorisch Nederland zit deze week massaal bij de passies van de heer Bach.
En maar klagen over de Passion
Beide zaken vind ik erg gelukkig.
Ik neem aan dat je beide zaken ERG vindt en niet erg gelukkig ;)
Nee, dat heb je mis: Ik ben er gelukkig mee als refoNederland massaal bij de passionen van Bach zit. Hoge kwaliteitsmuziek met een katholieke breedte en een bevindelijk diepte!
En ik ben er ook gelukkig mee dat er vanuit refoNederland veel geklaagd wordt, verdriet is over het goddeloze festijn The Passion.
Erg eens met Luther.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Reformatorisch Nederland zit deze week massaal bij de passies van de heer Bach.
En maar klagen over de Passion
Beide zaken vind ik erg gelukkig.
Ik neem aan dat je beide zaken ERG vindt en niet erg gelukkig ;)
Nee, dat heb je mis: Ik ben er gelukkig mee als refoNederland massaal bij de passionen van Bach zit. Hoge kwaliteitsmuziek met een katholieke breedte en een bevindelijk diepte!
En ik ben er ook gelukkig mee dat er vanuit refoNederland veel geklaagd wordt, verdriet is over het goddeloze festijn The Passion.
Zo zie je maar, bij twijfel altijd navragen. :)
Misschien is het goed dat ik me eens ga verdiepen in Bach ;( met name dan de passion van hem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Mara »

Ik vond inmiddels een citaat van ds. Meeuse:
Bij een oratorium wordt er een stuk geschiedenis weergegeven, een gedramatiseerd verhaal. In de Matthäus Passion krijgen bijvoorbeeld de verschillende zangsolisten de rol van een Bijbelse persoon. Wat Petrus sprak, wordt gezongen, maar ook wat Judas zei, of Pilatus. Er is zelfs een zanger die de ‘rol’ van Jezus krijgt toebedeeld. Hier worden de grenzen van het toelaatbare zeker overschreden.” De Heere Jezus zou hier zeker over oordelen omdat deze vorm het accent legt op schoonheid. En schoonheid is niet van God, maar van de duivel. De bijbelse boodschap is volgens Meeuse “te waar om mooi te zijn.”

++++++++++++++++++++++++++
Ik begrijp hier dus uit dat een zanger ook in dit stuk de Heere Jezus "naspeelt".
Wat is dan het verschil met dat spektakel van de EO?
Ik dacht juist dat dit DE reden was om het af te moeten wijzen, we mogen de Heere Jezus toch niet uitbeelden, ook niet in spraak en/of gezang?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door MarthaMartha »

Kan die discussie niet afgesplitst worden? Het is zo off topic
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10421
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Zita »

MarthaMartha schreef:Kan die discussie niet afgesplitst worden? Het is zo off topic
Ik ga een poging ondernemen. :garde
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Matthäus Passion

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb nu de Mattheus Passion opstaan, ik kan er zo van genieten. Het lijkt me super om dit eens (mee) te zingen/ uit te voeren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Matthäus Passion

Bericht door DDD »

Met beide lijkt mij niets mis. Al heb ik persoonlijk niets met de Passion van de EO en de grote kerken, het is een heel goede manier om het Evangelie present te stellen.

Ik vind dat je de Catechismus laat buikspreken als je zegt dat Jezus niet mag worden verbeeld (dat is iets anders dan afgebeeld, aangezien niemand weet hoe Hij er uit zag) omdat we God niet mogen afbeelden. Natuurlijk was Jezus werkelijk God en werkelijk mens, maar daarom was er nog niets bijzonders aan hem te zien, en dus heeft dat ook geen invloed op de verbeelding.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoe is je stemming op dit moment? [2]

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ik vond inmiddels een citaat van ds. Meeuse:
Bij een oratorium wordt er een stuk geschiedenis weergegeven, een gedramatiseerd verhaal. In de Matthäus Passion krijgen bijvoorbeeld de verschillende zangsolisten de rol van een Bijbelse persoon. Wat Petrus sprak, wordt gezongen, maar ook wat Judas zei, of Pilatus. Er is zelfs een zanger die de ‘rol’ van Jezus krijgt toebedeeld. Hier worden de grenzen van het toelaatbare zeker overschreden.” De Heere Jezus zou hier zeker over oordelen omdat deze vorm het accent legt op schoonheid. En schoonheid is niet van God, maar van de duivel. De bijbelse boodschap is volgens Meeuse “te waar om mooi te zijn.”

++++++++++++++++++++++++++
Ik begrijp hier dus uit dat een zanger ook in dit stuk de Heere Jezus "naspeelt".
Wat is dan het verschil met dat spektakel van de EO?
Ik dacht juist dat dit DE reden was om het af te moeten wijzen, we mogen de Heere Jezus toch niet uitbeelden, ook niet in spraak en/of gezang?
Erg oneens met ds. Meeuse. We lezen Zijn woorden ook hardop voor uit de Bijbel, of we zingen ze in ps. 22 bijvoorbeeld als gemeente.
En dat schoonheid van de duivel is, is natuurlijk een beetje absurd. Schoonheid is een paradijsbloem.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Matthäus Passion

Bericht door ejvl »

Als bijvoorbeeld Pieter Heykoop een stuk muziek zou schrijven over het lijden en sterven van Jezus en de verschillende stukken in het orgelspel verwerkt zou het prachtig gevonden worden in de gereformeerde gezindte verwacht ik.
Evenals als het door een reformatorisch koor gezongen zou worden, althans, er zal veel minder moeite mee zijn denk ik.

Maar nu word het op hoog muzikaal niveau gebracht.

Ik vind het prachtig in ieder geval
Plaats reactie