Signalen

Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Signalen

Bericht door Julian Brasser »

Afgewezen schreef:Waarom zou je dat verlangen er moeten zijn? Een eenheid bewaren die er feitelijk niet is?
Volgens mij zit die eenheid in het naar boven kijken, en alles van Hem verwachten. Het onderstaande is daar een mooi voorbeeld van:
Luther schreef: Op de GS van de CGK (ik meen in 2007) liep de discussie over de NBV2004 helemaal vast. Er dreigde tweespalt. Het was ds. Egas die toen pleitte voor een pauze in de besprekingen om met elkaar in verootmoediging en gebed elkaar te spreken van hart tot hart. Dat is toen ook gebeurd en dat is door de volle breedte van de kerken als zeer waardevol ervaren!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Signalen

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:In BhP schrijft ds. P. Roos een artikel over de ernst van de tijden. Hij zette er SIGNALEN boven. Ernaast staat: In veel gemeenten die verwant zijn met de beginselen van onze stichting, lijkt men blind te zijn voor de gevaren van uitholling en verslapping.
Dit zou zo een uitspraak van DIA kunnen zijn, dacht ik.
In het artikel staan o.m. uitspraken, die hier op het forum ook al gemeld en besproken zijn.
Het gaat erom denk ik, er zijn signalen, maar merkt iedereen die nu op? Zijn ze te zacht, of juist te hard?
Ds. Roos legt zijn vinger hier en daar op een pijnlijke plek, o.a. de lauwheid van veel christenen, de verblindheid voor die uitholling en verslapping.
We doen aan staatkundig gereformeerde politiek, hebben reformatorisch onderwijs, maar van binnen stelt het zo weinig voor.
Dat is nogal wat! Voelen wij ons aangesproken?
Om eerlijk te zijn werd ik een beetje droevig van dit artikel. Niet omdat er onwaarheden werden gesproken; wel omdat het eenzijdig is. Ja, er is veel mis. En ja, soms zakt de moed je in de schoenen. Maar ik lees in zo'n artikel graag ook over de blik die we naar Boven richten. En ik mis ook het verlangen om ondanks de verschillen en de puinhopen te trachten elkaar de broederhand te reiken. Ik herinner me daarvan een mooi voorbeeld. Op de GS van de CGK (ik meen in 2007) liep de discussie over de NBV2004 helemaal vast. Er dreigde tweespalt. Het was ds. Egas die toen pleitte voor een pauze in de besprekingen om met elkaar in verootmoediging en gebed elkaar te spreken van hart tot hart. Dat is toen ook gebeurd en dat is door de volle breedte van de kerken als zeer waardevol ervaren!
Dát bedoel ik: dat sticht veel meer dan het zoveelste stukje over de afbrokkelingen, de verwoestingen en wat niet al, hoe waar sommige analyses ook kunnen zijn.
Ik miste in dit artikel het verlangen om de eenheid met de gehele CGK te bewaren, hoe ingewikkeld dat ook is.
Die eenheid is slechts schijn en dat weet je denk ik zelf ook wel. Als je vacant bent en er komt elke week een andere predikant, hoor je hoe schrijnend dat is!
Ik vind het niet juist om te stellen dat ds Roos tweespalt zou willen veroorzaken, hij is de boodschapper van het slechte nieuws. Hij wijst dingen aan en doet met onderbouwing, bewijs en ik proef daar verdriet uit.
We kunnen niet doen alsof er helemaal niets aan de hand is, waarom zou er anders BhP zijn? Dan is een Wekker toch voldoende?
Ik weet niet of eenheid nu ten allen tijde DE juiste oplossing is.
Voor eenheid hoef je het niet altijd eens te zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Vreemdelinge
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2013, 20:08
Locatie: Zuid-Holland

Re: Signalen

Bericht door Vreemdelinge »

JolandaOudshoorn schreef: Voor eenheid hoef je het niet altijd eens te zijn.
Eens, mits het geen fundamentele zaken betreft. De grondslag van de CGK is nog altijd gegrond op de juiste belijdenis, zou je, zo bezien, je eigenlijk wel van een kerk met de juiste belijdenis af mogen scheiden?
Zie, U zult een volk roepen dat U niet kende, en het volk dat U niet kende, zal naar U toe snellen, omwille van de HEERE, uw God, voor de Heilige van Israël, want Hij heeft U verheerlijkt. (Jesaja 55:5)
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Signalen

Bericht door Julian Brasser »

Vreemdelinge schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Voor eenheid hoef je het niet altijd eens te zijn.
Eens, mits het geen fundamentele zaken betreft. De grondslag van de CGK is nog altijd gegrond op de juiste belijdenis, zou je je eigenlijk wel van een kerk met de juiste belijdenis af mogen scheiden? Ik denk het niet.
Inderdaad getuigd afscheiden van een kerk waar Gods kinderen best onder kunnen leven, of het nou evangelisch is of gereformeerd, van dat je Jezus Christus niet centraal stelt in je leven, maar je eigen godsdienstige opvattingen.
God heeft je daar gezet, en als het anders moet, zal hij het wel duidelijk maken, of je nu in een evangelische gemeente zit, of een gereformeerde.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Signalen

Bericht door Cees »

Julian Brasser schreef:
Vreemdelinge schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Voor eenheid hoef je het niet altijd eens te zijn.
Eens, mits het geen fundamentele zaken betreft. De grondslag van de CGK is nog altijd gegrond op de juiste belijdenis, zou je je eigenlijk wel van een kerk met de juiste belijdenis af mogen scheiden? Ik denk het niet.
Inderdaad getuigd afscheiden van een kerk waar Gods kinderen best onder kunnen leven, of het nou evangelisch is of gereformeerd, van dat je Jezus Christus niet centraal stelt in je leven, maar je eigen godsdienstige opvattingen.
God heeft je daar gezet, en als het anders moet, zal hij het wel duidelijk maken, of je nu in een evangelische gemeente zit, of een gereformeerde.
de evangelische wereld is wel een heel slecht voorbeeld om die er bij te trekken. Er is geen kerkverband dat evangelisch heet en bij elkaar zijn het allemaal losse groepjes die allemaal wat belijden (met soms de grootste ketterijen). En over scheuringen binnen de evangelische wereld zullen we het helemaal maar niet hebben, want als je daar in gaat verdiepen wordt je helemaal tuureluurs.
Gebruikersavatar
Vreemdelinge
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2013, 20:08
Locatie: Zuid-Holland

Re: Signalen

Bericht door Vreemdelinge »

Cees schreef:
Julian Brasser schreef:
Vreemdelinge schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Voor eenheid hoef je het niet altijd eens te zijn.
Eens, mits het geen fundamentele zaken betreft. De grondslag van de CGK is nog altijd gegrond op de juiste belijdenis, zou je je eigenlijk wel van een kerk met de juiste belijdenis af mogen scheiden? Ik denk het niet.
Inderdaad getuigd afscheiden van een kerk waar Gods kinderen best onder kunnen leven, of het nou evangelisch is of gereformeerd, van dat je Jezus Christus niet centraal stelt in je leven, maar je eigen godsdienstige opvattingen.
God heeft je daar gezet, en als het anders moet, zal hij het wel duidelijk maken, of je nu in een evangelische gemeente zit, of een gereformeerde.
de evangelische wereld is wel een heel slecht voorbeeld om die er bij te trekken. Er is geen kerkverband dat evangelisch heet en bij elkaar zijn het allemaal losse groepjes die allemaal wat belijden (met soms de grootste ketterijen). En over scheuringen binnen de evangelische wereld zullen we het helemaal maar niet hebben, want als je daar in gaat verdiepen wordt je helemaal tuureluurs.
Ik doelde op die kerkverbanden die de Bijbel als Gods Woord erkennen en de daarop gegronde 3fve.

Helaas blijkt uit de praktijk dat sommige gemeenten deze belijdenis wel zeggen te onderschrijven, maar dit niet blijkt uit bijv. de prediking en hoor je wel over Christus preken, maar de diepte van hoe rijke en grote genade er in Christus te vinden is voor een arme zondaar, alleen maar uit genade, kun je daar wel in missen. Er heerst soms een grote oppervlakkigheid en mede daarom ook een lauwheid!

Het is denk ik heel goed dat daar ook de vinger bijgelegd wordt en concreet zaken worden genoemd. We moeten waken voor een soort EO-geloof, wat in feite vaak niet veel meer voorstelt. Er zijn terechte zorgelijke signalen waarneembaar. Dat wil niet zeggen dat er meteen maar weer een andere kerk opgericht moet worden. Wel een waakzaamheid, veel gebed en een krachtig getuigenis.
Zie, U zult een volk roepen dat U niet kende, en het volk dat U niet kende, zal naar U toe snellen, omwille van de HEERE, uw God, voor de Heilige van Israël, want Hij heeft U verheerlijkt. (Jesaja 55:5)
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Signalen

Bericht door Julian Brasser »

de evangelische wereld is wel een heel slecht voorbeeld om die er bij te trekken. Er is geen kerkverband dat evangelisch heet en bij elkaar zijn het allemaal losse groepjes die allemaal wat belijden (met soms de grootste ketterijen). En over scheuringen binnen de evangelische wereld zullen we het helemaal maar niet hebben, want als je daar in gaat verdiepen wordt je helemaal tuureluurs.
Als die ketterijen niet het geloof raken dat Jezus Christus de Zoon van God is, en dat wie de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft het eeuwige leven heeft, zijn het geen ernstige ketterijen, want volgens de Bijbel wordt je zó zalig.
Ellendekennis noemen ze dan een Geestesgave of beoefening binnen het geloof, en daar is niets mis mee, want is ellendekennis ook noodzakelijk tot het geloof?
Ik lees het nergens in de Bijbel.
Wel dat als je preekt dat Jezus Christus er wil zijn voor zondaren, dat dat een getrouw woord is en dat veel mensen dat dan gaan aannemen tot zaligheid.
Maar zelf die beleving hebben is volgens mij een Geestesgave of beoefening binnen het geloof, en niet noodzakelijk tot de zaligheid.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Signalen

Bericht door Julian Brasser »

Vreemdelinge schreef:Ik doelde op die kerkverbanden die de Bijbel als Gods Woord erkennen en de daarop gegronde 3fve.

Helaas blijkt uit de praktijk dat sommige gemeenten deze belijdenis wel zeggen te onderschrijven, maar dit niet blijkt uit bijv. de prediking en hoor je wel over Christus preken, maar de diepte van hoe rijke en grote genade er in Christus te vinden is voor een arme zondaar, alleen maar uit genade, kun je daar wel in missen. Er heerst soms een grote oppervlakkigheid en mede daarom ook een lauwheid!

Het is denk ik heel goed dat daar ook de vinger bijgelegd wordt en concreet zaken worden genoemd. We moeten waken voor een soort EO-geloof, wat in feite vaak niet veel meer voorstelt. Er zijn terechte zorgelijke signalen waarneembaar. Dat wil niet zeggen dat er meteen maar weer een andere kerk opgericht moet worden. Wel een waakzaamheid, veel gebed en een krachtig getuigenis.
Wat is volgens u het minimale wat er in een preek hoort te zitten tot de zaligheid van de hoorders?
Ik denk zelf:
1. Jezus Christus en dien gekruisigd
2. Dat Jezus Christus er wil zijn voor zondaren
3. Dat wie de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft als de Zoon van God, Hem aanneemt in alles, zalig zal worden.
4. Dat je moet geloven:

in één God en Vader Almachtig, die hemel en aarde maakte, en de zee en al wat daarin is;
en in één Christus Jezus, de Zoon van God, onze Heer;
die vlees geworden is uit de maagd tot ons behoud;
en in Zijn lijden onder Pontius Pilatus;
en in Zijn dood en opstanding;
en in Zijn lichamelijke vaart ten hemel;
en in Zijn wederkomst uit de hemel in de heerlijkheid van de Vader om alle dingen onder één Hoofd te vergaderen en over allen een rechtvaardig oordeel uit te spreken;
en in de Heilige Geest;
en dat Christus zal komen van de hemel om alle vlees op te wekken, en de goddelozen en onrechtvaardigen te verwijzen naar het eeuwige vuur;
en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Signalen

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:In BhP schrijft ds. P. Roos een artikel over de ernst van de tijden. Hij zette er SIGNALEN boven. Ernaast staat: In veel gemeenten die verwant zijn met de beginselen van onze stichting, lijkt men blind te zijn voor de gevaren van uitholling en verslapping.
Dit zou zo een uitspraak van DIA kunnen zijn, dacht ik.
In het artikel staan o.m. uitspraken, die hier op het forum ook al gemeld en besproken zijn.
Het gaat erom denk ik, er zijn signalen, maar merkt iedereen die nu op? Zijn ze te zacht, of juist te hard?
Ds. Roos legt zijn vinger hier en daar op een pijnlijke plek, o.a. de lauwheid van veel christenen, de verblindheid voor die uitholling en verslapping.
We doen aan staatkundig gereformeerde politiek, hebben reformatorisch onderwijs, maar van binnen stelt het zo weinig voor.
Dat is nogal wat! Voelen wij ons aangesproken?
Om eerlijk te zijn werd ik een beetje droevig van dit artikel. Niet omdat er onwaarheden werden gesproken; wel omdat het eenzijdig is. Ja, er is veel mis. En ja, soms zakt de moed je in de schoenen. Maar ik lees in zo'n artikel graag ook over de blik die we naar Boven richten. En ik mis ook het verlangen om ondanks de verschillen en de puinhopen te trachten elkaar de broederhand te reiken. Ik herinner me daarvan een mooi voorbeeld. Op de GS van de CGK (ik meen in 2007) liep de discussie over de NBV2004 helemaal vast. Er dreigde tweespalt. Het was ds. Egas die toen pleitte voor een pauze in de besprekingen om met elkaar in verootmoediging en gebed elkaar te spreken van hart tot hart. Dat is toen ook gebeurd en dat is door de volle breedte van de kerken als zeer waardevol ervaren!
Dát bedoel ik: dat sticht veel meer dan het zoveelste stukje over de afbrokkelingen, de verwoestingen en wat niet al, hoe waar sommige analyses ook kunnen zijn.
Ik miste in dit artikel het verlangen om de eenheid met de gehele CGK te bewaren, hoe ingewikkeld dat ook is.
Die eenheid is slechts schijn en dat weet je denk ik zelf ook wel. Als je vacant bent en er komt elke week een andere predikant, hoor je hoe schrijnend dat is!
Ik vind het niet juist om te stellen dat ds Roos tweespalt zou willen veroorzaken, hij is de boodschapper van het slechte nieuws. Hij wijst dingen aan en doet met onderbouwing, bewijs en ik proef daar verdriet uit.
We kunnen niet doen alsof er helemaal niets aan de hand is, waarom zou er anders BhP zijn? Dan is een Wekker toch voldoende?
Ik weet niet of eenheid nu ten allen tijde DE juiste oplossing is.
Met die laatste zin heb ik dus veel moeite!
Ik weet ook wel dat de CGK breed is, erg breed, misschien wel té breed. Maar een schering is geen oplossing!
En ik kan er niets aan doen, maar het verdriet dat jij leest in de stukken van ds. Roos, lees ik toch zó niet. Ik lees BhP en De Wekker naast elkaar. De Wekker heeft hele goede artikelen en de predikanten uit BhP krijgen daarin de volle ruimte hoor. Zie het laatste nummer bijvoorbeeld! Lees daarin vooral de behartenswaardige woorden van ds. W. van 't Spijker jr. en ds. P.D.J. Buijs in de briefwisseling aan elkaar. Dat is een heel andere toonzetting (ondanks de grote zorgen) dat de stukjes van ds. Roos.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Signalen

Bericht door DDD »

Natuurlijk zijn er in de christelijke gereformeerde kerken verschillen van mening. Maar dat is nog geen reden allerlei lelijks over anderen te schrijven, toch? Ik vrees dat de grote zorgen zich voornamelijk richten op bijzaken. Ik heb ook niet het idee dat de stroming rond Bewaar het pand nu op deze manier zo tot jaloersheid verwekt. Een goed gesprek over de prediking en het heil, daar zou helemaal niets mis mee zijn. Maar dat is iets anders dan vanuit een blaadje elkaar verbijten en vereten. Ik ben blij dat de Gereformeerde Gemeenten van zó'n blad tot op heden verstoken zijn.

Extreme dingen leiden echt niet altijd tot goede dingen. Denk aan de schandalen rond de oud-administrateur van de zondagsrustvereniging, toch wel het summum van rechtszinnigheid. Ik geloof dat de weg van de heilige Geest niet is in allerlei geschreeuw over anderen. En daarbij geef ik onmiddelijk toe dat ik het ook wel eens moeilijk vind me daar niet aan te bezondigen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Signalen

Bericht door helma »

Desiree schreef:
Mara schreef:In BhP schrijft ds. P. Roos een artikel over de ernst van de tijden. Hij zette er SIGNALEN boven. Ernaast staat: In veel gemeenten die verwant zijn met de beginselen van onze stichting, lijkt men blind te zijn voor de gevaren van uitholling en verslapping.
Dit zou zo een uitspraak van DIA kunnen zijn, dacht ik.
In het artikel staan o.m. uitspraken, die hier op het forum ook al gemeld en besproken zijn.
Het gaat erom denk ik, er zijn signalen, maar merkt iedereen die nu op? Zijn ze te zacht, of juist te hard?
Ds. Roos legt zijn vinger hier en daar op een pijnlijke plek, o.a. de lauwheid van veel christenen, de verblindheid voor die uitholling en verslapping.
We doen aan staatkundig gereformeerde politiek, hebben reformatorisch onderwijs, maar van binnen stelt het zo weinig voor.
Dat is nogal wat! Voelen wij ons aangesproken?
Wij hebben veel, maar geen BhP. Is dat artikel ergens te vinden op internet?
je kan aan ds Roos vragen of hij het op zijn website plaatst; daar staan meer artikelen uit de BHP
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Signalen

Bericht door SecorDabar »

Julian Brasser schreef:
SecorDabar schreef:Beste Julian Brasser,
Ik neem aan dat u de 3 formulieren van Eenheid onderschrijft.
Ik zou toch maar eens de 3 formulieren van eenheid eens nalezen,
voordat u hier met een algemene zondekennis "wij zijn allemaal zondaren" gaat huldigen,
dat zal immer geen werelds mens ontkennen dat hij niet zondigt,
maar het wordt wat anders als het een persoonlijke zaak wordt wat de apostel Paulus beleefde:
mij de grootste der zondaren is barmhartigheid geschied. En dat is wat anders als in zijn algemeenheid aannemen dat we niet ontkennen geen zonden te hebben. Dat is veel te afgezwakt.
Wereldse mensen hebben niet in de gaten dat ze iets doen wat God zal straffen, en naar iemand luisteren die zal worden gestraft.
Voor die mensen is dan ook de overtuiging van zonde, gerechtigheid en oordeel, zodat de uit de wereld geroepenen de Bijbel gaan lezen.
Daar staat:

Johannes 1 vers 12: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Neem Hem in alles aan en je zult zalig worden.

Johannes 4 vers 39: En velen der Samaritanen uit die stad geloofden in Hem, om het woord der vrouw, die getuigde: Hij heeft mij gezegd alles, wat ik gedaan heb.
Ze geloofden zonder ellendekennis. Ze geloofden omdat ze zagen dat aan de in hun ogen grootste der zondaren, barmhartigheid geschied was; Die vrouw preekte als 1 Timotheüs 1 vers 15 en 16: Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.
Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.

En dat bleek een getrouw woord; velen der Samaritanen geloofden, staat er.
Zie geloofsteksten.wordpress.com
Beste Julian Brasser,
Ik lees in Romeinen 5 : 20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;
De samaritanen hadden wel degelijk kennis gekregen aan hun zonden,
door het woord dat de Heere Jezus Christus had verkondigd aan deze vrouw.

Ik las in het RD van ds.W.Visscher het volgende:
De ontmoeting tussen Jezus en de Samaritaanse vrouw is volgens ds.W. Visscher een goed voorbeeld van hoe een evangelisatiegesprek zou moeten plaatsvinden. „De Heere Jezus toont bewogenheid met deze vrouw. Dat is heel bijzonder voor haar. Hoe is dat bij ons? Zijn we vriendelijk en belangstellend? Toch ontwijkt de Heere Jezus de moeilijke punten niet. Hij gaat ook met de vrouw in gesprek over haar zonde tegen het zevende gebod. De Heere vertelt de vrouw duidelijk dat ze leeft in opstand tegen God. Evangelisatie is altijd bewogen, maar ook eerlijk. Je moet niet proberen de moeilijke kanten van het Evangelie te verbloemen.”
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Signalen

Bericht door SecorDabar »

Julian Brasser schreef:
Vreemdelinge schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Voor eenheid hoef je het niet altijd eens te zijn.
Eens, mits het geen fundamentele zaken betreft. De grondslag van de CGK is nog altijd gegrond op de juiste belijdenis, zou je je eigenlijk wel van een kerk met de juiste belijdenis af mogen scheiden? Ik denk het niet.
Inderdaad getuigd afscheiden van een kerk waar Gods kinderen best onder kunnen leven, of het nou evangelisch is of gereformeerd, van dat je Jezus Christus niet centraal stelt in je leven, maar je eigen godsdienstige opvattingen.
God heeft je daar gezet, en als het anders moet, zal hij het wel duidelijk maken, of je nu in een evangelische gemeente zit, of een gereformeerde.
Het is misschien wat cru gezegd, maar soms moeten dingen weleens
scherp geschreven worden: varkens eten alles op.
Nee, een kind van God zal niet alles opeten,
en dan maakt het zeker uit, onder welke prediking u zich zet.
Het snode moet van het kostelijke gescheiden worden,
ook al is het niet aangenaam voor het vlees.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Signalen

Bericht door -DIA- »

Toch meen ik dat we een kerk niet zomaar mogen verlaten als de grondslag (Woord en Belijdenis) er nog zijn. Ik denk ook aan het feit dat Jezus toch naar de Synagogen ging, hoezeer de oppervlakkige godsdienst daar ook heerstte, ook in de tempel. Er was nog altijd een volk, hoe verborgen ook, dat de Zaligheid verwachtte. De kerk kan soms als tot niets lijkten te komen. wat we ook zien op meerdere plaatsen in de kerkgeschiedenis.

Maar daar staat wel tegenover, dat, als er in de plaats waar je woont, een kerk is die, zuiver is, dat we dan, naar mijn gevoel, toch ook niet per se hoeven te blijven in een kerk waar de ziel stenen voor brood krijgt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Signalen

Bericht door Julian Brasser »

SecorDabar schreef:Beste Julian Brasser,
Ik lees in Romeinen 5 : 20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;
De samaritanen hadden wel degelijk kennis gekregen aan hun zonden,
door het woord dat de Heere Jezus Christus had verkondigd aan deze vrouw.

Ik las in het RD van ds.W.Visscher het volgende:
De ontmoeting tussen Jezus en de Samaritaanse vrouw is volgens ds.W. Visscher een goed voorbeeld van hoe een evangelisatiegesprek zou moeten plaatsvinden. „De Heere Jezus toont bewogenheid met deze vrouw. Dat is heel bijzonder voor haar. Hoe is dat bij ons? Zijn we vriendelijk en belangstellend? Toch ontwijkt de Heere Jezus de moeilijke punten niet. Hij gaat ook met de vrouw in gesprek over haar zonde tegen het zevende gebod. De Heere vertelt de vrouw duidelijk dat ze leeft in opstand tegen God. Evangelisatie is altijd bewogen, maar ook eerlijk. Je moet niet proberen de moeilijke kanten van het Evangelie te verbloemen.”
Uiteraard, nu ik er wat langer over nadenk kom ik tot de conclusie dat je te weinig zegt als je alleen maar zegt dat je in Hem moet geloven.
Dat hebben namelijk vele mensen gedaan, maar die zijn later toch weer 'in de kroeg gaan zitten' als je begrijpt wat ik bedoel.

Mattheüs 9 vers 13: Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Als je uit jezelf dit dag in, dag uit gaat beoefenen en overdenken, kan het niet verkeerd zijn, en wil de Heilige Geest er vast wel in mee komen, en heeft hij het misschien al vanaf het begin gewerkt.
Als je dit elke dag weer beleeft, en je voelt: dit is niet van mezelf, dit heeft de Vader mij gegeven, want zo was ik niet, ik was een metgezel van de duivel, mag je geloven dat je in Jezus Christus bent ingeënt.
Plaats reactie