Zondagsarbeid

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondagsarbeid

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Ik las vanavonde de oude Duitse en Latijnse tekst van de Heidelbergse Catechismus. Die wijkt af van de NL tekst. Daarmee is de NL Catechismus eigenlijk geen Heidelbergse meer.
Dat is recentelijk nog aan de orde geweest. Wel wakker blijven natuurlijk.:)
In het Schatboek wordt echter wel gesproken van de Sabbat.

Interessant is overigens wat Calvijn in de Inst. over het vierde gebod schrijft.
Afgelopen zondag een leerzame preek over het vierde gebod gehoord.
http://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11119

28-10-2012 NM , Nehemia 13, Zondag 38


Neem en luister
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jvslooten
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 mei 2012, 20:08

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Jvslooten »

De zondag is een dag van samenkomst, en bovendien een feestdag (De Heer is waarlijk opgestaan!). Het is dan ook heel mooi en bijzonder dat het overgrote deel van ons op zondag ´´vrij´´ heeft. Dit is echter geen bijbels gebod, maar slechts een traditie uit de 3e eeuw na Christus.. let wel, een hele mooie, rijke traditie die het verdient om in stand te worden gehouden. Hoe je hier echter persoonlijk invulling aan geeft, is wat mij betreft voor een heel groot deel aan jezelf!

Als er mensen het niet met mij eens zijn dan hoor ik het graag. Ik ben hier om te leren!
Deo servire vera libertas -Augustinus
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Julian Brasser »

Jvslooten schreef:De zondag is een dag van samenkomst, en bovendien een feestdag (De Heer is waarlijk opgestaan!). Het is dan ook heel mooi en bijzonder dat het overgrote deel van ons op zondag ´´vrij´´ heeft. Dit is echter geen bijbels gebod, maar slechts een traditie uit de 3e eeuw na Christus.. let wel, een hele mooie, rijke traditie die het verdient om in stand te worden gehouden. Hoe je hier echter persoonlijk invulling aan geeft, is wat mij betreft voor een heel groot deel aan jezelf!

Als er mensen het niet met mij eens zijn dan hoor ik het graag. Ik ben hier om te leren!
Inderdaad is dat voor een groot deel aan jezelf; echter, Geestuitblussende dingen, bijv. Nederland3, een boek doorlezen terwijl je ogen al beginnen dicht te vallen, zou ik mijden op zondag.
Meditatie en gebed is wat mij betreft aanbevolen, dat sterkt, en legt een basis, voor de hele week.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Zondagsarbeid

Bericht door SecorDabar »

Julian Brasser schreef:
Jvslooten schreef:De zondag is een dag van samenkomst, en bovendien een feestdag (De Heer is waarlijk opgestaan!). Het is dan ook heel mooi en bijzonder dat het overgrote deel van ons op zondag ´´vrij´´ heeft. Dit is echter geen bijbels gebod, maar slechts een traditie uit de 3e eeuw na Christus.. let wel, een hele mooie, rijke traditie die het verdient om in stand te worden gehouden. Hoe je hier echter persoonlijk invulling aan geeft, is wat mij betreft voor een heel groot deel aan jezelf!

Als er mensen het niet met mij eens zijn dan hoor ik het graag. Ik ben hier om te leren!
Inderdaad is dat voor een groot deel aan jezelf; echter, Geestuitblussende dingen, bijv. Nederland3, een boek doorlezen terwijl je ogen al beginnen dicht te vallen, zou ik mijden op zondag.
Meditatie en gebed is wat mij betreft aanbevolen, dat sterkt, en legt een basis, voor de hele week.
Ik denk dat u bedoelt bij Geest uitblussende dingen: altijd vermijden, dus niet alleen op zondag :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsarbeid

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef:Ik denk dat u bedoelt bij Geest uitblussende dingen: altijd vermijden, dus niet alleen op zondag :)
Inderdaad, maar ik denk dat hij (zij?) ook bedoeld dat we niet nodeloos met dingen bezig hoeven te zijn die onze volle aandacht opslokken.
Bijvoorbeeld als je een presentatie moet schrijven waar je de volle concentratie voor nodig hebt, om dat op zondag even aan de kant te leggen.
Dingen die niet echt noodzakelijk zijn maar waar wel alle tijd in gaat zitten bijvoorbeeld, die ons dus kunnen afhouden om met geestelijke dingen bezig te zijn.
Plaats reactie