Zondagsarbeid

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23842
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondagsarbeid

Bericht door refo »

Het gaat hier vooral over de persoonlijke gewetensvragen wanneer (een beetje) zondagsarbeid in beeld komt. Ik lees niet dat de vreugde die er was tijdens het houden van de sabbath erdoor verstoord wordt/werd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsarbeid

Bericht door eilander »

refo schreef:Het gaat hier vooral over de persoonlijke gewetensvragen wanneer (een beetje) zondagsarbeid in beeld komt. Ik lees niet dat de vreugde die er was tijdens het houden van de sabbath erdoor verstoord wordt/werd.
Helemaal mee eens!

Ik sprak ook eens iemand die op zondagavond rond een uur of 7 geconfronteerd werd met een probleem op zijn bedrijf. Dat ging over een planningsprobleem en dat moest echt opgelost worden vóór maandagmorgen een uur of 3 of 4. Hij heeft toen gewacht tot het 12 uur was en is daarna achter z'n computer gaan zitten om het op te lossen.
Let wel, ik veroordeel deze man helemaal niet, want het zijn inderdaad persoonlijke gewetensvragen. Maar ik vroeg hem wel of hij er dan eigenlijk niet veel langer mee bezig was geweest; dan wel niet achter z'n computer, maar in z'n hoofd.
Maar ja, ik moet toegeven dat ik ook wel eens onder de preek over kantoor na zit te denken. Dat gaat vanzelf, maar daarom is het nog niet goed te praten.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
Dus het is normaal, dat met hem als leidinggevende, het personeel op zondag werkt. Maar voor hemzelf op zondag werken geeft gewetens problemen. Je ziet niet in hoe inconsequent dat is?
Mijn man is geen leidinggevende van dat personeel Bert. Dat was een andere bv, maar ze zetelen in hetzelfde pand. Je kent het misschien wel, klein kantoor, maar je werkt voor 3 of 4 bv's. Mijn man is leidinggevende in een bv waar het personeel NOOIT op zondag hoeft te werken, echt nooit.
Maar 1 v.d. andere bv's wel. Er moest materiaal uit het magazijn gehaald worden, de directie was niet bereikbaar.
Hij is dan de volgende op de lijst met een sleutel. Hij werd gebeld en voelde zich daar heel ongelukkig onder. Hij zei: als ik het niet doe, gaat dit tonnen kosten, hoe kan ik dit volgende week verantwoorden?
Hij had voor zijn gevoel op dat moment geen andere keuze en heeft het besproken met de directie. En daar was begrip!
Toen hij een jaar later op zakenreis moest met een collega en op zondag zou moeten vertrekken, heeft hij dat geweigerd. Hij heeft op maandagmorgen de eerste vlucht genomen.
Ik heb echt veel bewondering voor de wijze waarop hij met deze vraagstukken omgaat. Hij is er niet in opgegroeid Bert!
Hij heeft destijds het roer van zijn leven drastisch moeten omgooien en hij deed dat graag en niet alleen voor mij, want dan duurt het geen leven lang denk ik.
Dat veranderd de situatie... Wat ik eerder meende de situatie was, dat zijn personeel gewoonlijk op zondag werkte, terwijl de baas naar de kerk ging...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
Dat veranderd de situatie... Wat ik eerder meende de situatie was, dat zijn personeel gewoonlijk op zondag werkte, terwijl de baas naar de kerk ging...
Nee Bert, dat is het bijzondere. Baas gelooft niets. Maar is niet vijandig, integendeel zelfs.
Mijn man werkt er al zo lang, dus voor dat hij christen werd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
Dat veranderd de situatie... Wat ik eerder meende de situatie was, dat zijn personeel gewoonlijk op zondag werkte, terwijl de baas naar de kerk ging...
Nee Bert, dat is het bijzondere. Baas gelooft niets. Maar is niet vijandig, integendeel zelfs.
Mijn man werkt er al zo lang, dus voor dat hij christen werd.
Ik bedoel hier, als je man, (de baas) naar de kerk ging, terwijl het personeel werken moest...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
Dat veranderd de situatie... Wat ik eerder meende de situatie was, dat zijn personeel gewoonlijk op zondag werkte, terwijl de baas naar de kerk ging...
Nee Bert, dat is het bijzondere. Baas gelooft niets. Maar is niet vijandig, integendeel zelfs.
Mijn man werkt er al zo lang, dus voor dat hij christen werd.
Ik bedoel hier, als je man, (de baas) naar de kerk ging, terwijl het personeel werken moest...
Ah zo, misverstandje, mijn man is niet DE baas, slechts een baas, zogezegd.
Maar zo ging het dus niet.
In onze familie komen regelmatig mensen toch wel voor een vervelende keuze te staan. Eén neef heeft zelfs een bedrijf verlaten, omdat daar opeens van hem verlangd werd op zondag te gaan reizen. De zakenreis op zich moet in eigen tijd, zodat de eerste werkdag volledig benut kan worden kennelijk.
Bij een volgende sollicitatie heeft hij toen gemeld dat hij niet op zondag wil reizen en dat werd gerespecteerd. Juist ook omdat hij dat eerlijk aangaf en er niet pas mee aankwam toen hij er al werkte.
Dus dat is misschien ook een aandachtspunt: wat zeg je tijdens het sollicitatiegesprek?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsarbeid

Bericht door eilander »

Gisteren las ik in Markus 2: 27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat. 28 Zo is dan de Zoon des mensen een Heere ook van den sabbat.

Wel een bekende tekst natuurlijk, maar wat wordt hier nu precies mee bedoeld?
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Chrisje72 »

Ik denk: de sabbat is voor de mensen gegeven zodat zij mogen rusten. En niet de mens is gemaakt om de sabbat tot z'n recht te laten komen. Dus om allerlei wetten en regels te doen en te laten om de sabbat maar te kunnen houden. En het komt op mij zo over dat de Heere Jezus juist daarom door de velden loopt en aren (laat) plukken om te laten zien dat hij de Heer is van de sabbat.
Dat is hoe ik deze tekst altijd opgevat heb in ieder geval.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Simon »

Simon schreef:
WimA schreef:
Simon schreef:
WimA schreef:Simon,

Wat vindt jij dan van onderstaande vraag/antwoord van de Heidelberger Catechismus?

vr 91 Maar wat zijn goede werken?
A Alleen die uit waar geloof, naar de wet Gods, alleen Hem ter ere geschieden, en niet die op ons goeddunken of op menseninzettingen gegrond zijn.

Je zult het toch met ons eens zijn dat wij geroepen zijn goede werken te doen. De HC zegt dat goede werken "naar de wet Gods" geschieden. Dat betekent toch dat de 10 geboden opgevolgd moeten worden?
Naar de wet Gods is niet hetzelfde als naar de wet van Christus, welke niet langer de bediening des doods is, en dat was de wet van Mozes wél.
''Want indien de bediening die veroordelingen brengt, heerlijkheid WAS, veel meer IS de bediening, die rechtvaardigheid brengt, overvloedig in heerlijkheid.

Leven wij nu onder het Oude of
onder het Nieuwe Verbond?
Is de Wet de leefregel voor de christen, of is dat de
opgestane Christus die wij hebben
aangedaan bij onze doop (Gal. 3:27)? De
heerschappij van de wet is geheel anders dan
het regime van de genade (Rom. 6:14). De
wet is slechts de tuchtmeester geweest tot op
Christus (Gal. 3:24).
Je bent het dus niet eens met de Heidelberger Catechismus?
(Het zijn geen goede manieren om een vraag met een wedervraag te beantwoorden)
Als jij zegt dat mijn 3 aangehaalde bijbelteksten niet overeenkomen met de HC, dan gaat de Schrift natuurlijk vóór.mar dat is verder off topic, lijkt me)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Zondagsarbeid

Bericht door WimA »

Simon schreef:mijn 3 aangehaalde bijbelteksten niet overeenkomen met de HC, dan gaat de Schrift natuurlijk vóór.mar dat is verder off topic, lijkt me
Op dit forum is dat idd off topic. Zie forum regels.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Simon »

WimA schreef:
Simon schreef:mijn 3 aangehaalde bijbelteksten niet overeenkomen met de HC, dan gaat de Schrift natuurlijk vóór.mar dat is verder off topic, lijkt me
Op dit forum is dat idd off topic. Zie forum regels.
Het ging me om jouw conclusie dat mijn aangehaalde schriftgedeeltes tegenstrijdig zouden zijn met de HC.
Niet ik, maar jij beweert dat de Schrift en de HC hier niet overeenstemmen, waar je wellicht gelijk in hebt.
tenslotte is de sabbat uit vr 103 de zaterdag en niet de eerste dag der week :-)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Zondagsarbeid

Bericht door WimA »

Simon schreef:Het ging me om jouw conclusie dat mijn aangehaalde schriftgedeeltes tegenstrijdig zouden zijn met de HC.
Niet ik, maar jij beweert dat de Schrift en de HC hier niet overeenstemmen, waar je wellicht gelijk in hebt.
tenslotte is de sabbat uit vr 103 de zaterdag en niet de eerste dag der week :-)
Gelukkig weet ik zelf vrij aardig wat ik beweer en dat is wat anders dan hier wordt verwoord. Ik zou zeggen, waag een nieuwe poging als je tenminste reactie wilt hebben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23842
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondagsarbeid

Bericht door refo »

Ik las vanavonde de oude Duitse en Latijnse tekst van de Heidelbergse Catechismus. Die wijkt af van de NL tekst. Daarmee is de NL Catechismus eigenlijk geen Heidelbergse meer.

Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid (op den sabbat, dat is) op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen;

Het onderstreepte staat niet in de Latijnse en Duitse grondteksten.

Het vervolg is ook leerzaam.
ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange g.

Het gaat dus helemaal niet om een dag maar om een houding.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33258
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Ik las vanavonde de oude Duitse en Latijnse tekst van de Heidelbergse Catechismus. Die wijkt af van de NL tekst. Daarmee is de NL Catechismus eigenlijk geen Heidelbergse meer.

Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid (op den sabbat, dat is) op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen;

Het onderstreepte staat niet in de Latijnse en Duitse grondteksten.
Klopt. Al vaker aangehaald: bij de belijdenisgeschriften gaat het niet zozeer om de grondteksten, maar om de synodaal geautoriseerde versies. En die vind je achter in je psalmboek.
refo schreef:Het vervolg is ook leerzaam.
ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange g.

Het gaat dus helemaal niet om een dag maar om een houding.
Dat is zeker leerzaam.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Ik las vanavonde de oude Duitse en Latijnse tekst van de Heidelbergse Catechismus. Die wijkt af van de NL tekst. Daarmee is de NL Catechismus eigenlijk geen Heidelbergse meer.
Dat is recentelijk nog aan de orde geweest. Wel wakker blijven natuurlijk.:)
In het Schatboek wordt echter wel gesproken van de Sabbat.

Interessant is overigens wat Calvijn in de Inst. over het vierde gebod schrijft.
Plaats reactie