Zondagsarbeid

Blauwkous
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2012, 06:24

Zondagsarbeid

Bericht door Blauwkous »

Ik heb een vraagstuk aangaande zondagsarbeid, waar ik zelf niet uit kom en waar ik ook van niemand een antwoord op krijg.

Het gaat om het volgende. Veel mensen gaan bijvoorbeeld niet op zondag uit eten. Niet omdat ze niet uit eten willen gaan, maar vooral omdat het zondag is. De rustdag, waarvan men vind dat men ook een ander niet onnodig mag laten werken. Uitzonderingen worden dan wel gemaakt voor de dominee, verplegend personeel, boeren, maar over het algemeen mag je geen gebruik maken van zondagsarbeid.

Mijn vraag is dan vooral, als je zo tegen zondag arbeid bent, waarom rij je dan in een auto. Want auto's (en onderdelen) lopen gewoon op zondag van de lopende band (dus ook in ieders eigen auto zitten onderdelen die op zondag gemaakt worden). Dan hebben we het over de auto zelf. Maar dat ding loopt niet op lucht. Ook olie wordt op zondag uit de grond gehaald, evenals op zondag tot brandstof omgevormd, op zondag getransporteerd en het is op zondag te krijgen bij de pomp (al wordt daar dan weer geen gebruik van gemaakt). Bovendien rijden we over wegen die op zondag zijn aangelegd en als absoluut dieptepunt menen steeds meer kerken verkeersregelaars in te moeten zetten aangezien de kerkganger grote moeite heeft zich te gedragen in het verkeer.

Mijn vraag is dan, waarom rijden we massaal in een auto. Als we zo tegen zondag arbeid zijn, dan moet dat principe toch ook gelden als het even wat minder uitkomt. Met andere woorden, geen auto in het bezit hebben. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: zondagsarbeid

Bericht door helma »

Ik ben er inmiddels wel achter dat we idd soms de principes uitkiezen die het best bij ons passen/ons het best uitkomen

Maar ik vind het rijden in een auto op zondag voor de kerkgang toch wel van een andere orde dan ergens in een restaurant gaan zitten eten.
(appels-peren.....)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: zondagsarbeid

Bericht door refo »

Blauwkous schreef:Ik heb een vraagstuk aangaande zondagsarbeid, waar ik zelf niet uit kom en waar ik ook van niemand een antwoord op krijg.

Het gaat om het volgende. Veel mensen gaan bijvoorbeeld niet op zondag uit eten. Niet omdat ze niet uit eten willen gaan, maar vooral omdat het zondag is. De rustdag, waarvan men vind dat men ook een ander niet onnodig mag laten werken. Uitzonderingen worden dan wel gemaakt voor de dominee, verplegend personeel, boeren, maar over het algemeen mag je geen gebruik maken van zondagsarbeid.

Mijn vraag is dan vooral, als je zo tegen zondag arbeid bent, waarom rij je dan in een auto. Want auto's (en onderdelen) lopen gewoon op zondag van de lopende band (dus ook in ieders eigen auto zitten onderdelen die op zondag gemaakt worden). Dan hebben we het over de auto zelf. Maar dat ding loopt niet op lucht. Ook olie wordt op zondag uit de grond gehaald, evenals op zondag tot brandstof omgevormd, op zondag getransporteerd en het is op zondag te krijgen bij de pomp (al wordt daar dan weer geen gebruik van gemaakt). Bovendien rijden we over wegen die op zondag zijn aangelegd en als absoluut dieptepunt menen steeds meer kerken verkeersregelaars in te moeten zetten aangezien de kerkganger grote moeite heeft zich te gedragen in het verkeer.

Mijn vraag is dan, waarom rijden we massaal in een auto. Als we zo tegen zondag arbeid zijn, dan moet dat principe toch ook gelden als het even wat minder uitkomt. Met andere woorden, geen auto in het bezit hebben. Iemand een idee?
In grote lijnen eens. De auto als vee of vreemdeling. :livre
Probleem is dan wel hoe je mensen die slecht ter been zijn in de kerk krijgt.

Op zondag gingen we zonder uitzondering lopend, totdat het kerkgebouw opeens verplaatst werd.
Nu fietsen we. Maar daarvoor geldt, uitgezonderd de benzine, hetzelfde.
Zelfs bij schoenen heb je dat: wanneer zijn die gemaakt? En de wegen heb je toch nodig, hoewel bij lopen de berm misschien een optie is.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Zondagsarbeid

Bericht door SecorDabar »

Beste Blauwkous,

De zondagsheiliging valt volgens de Heidelbergse catechismus onder het leven der dankbaarheid, niet vanuit een krampachtig wetticisme, daarvoor is de zondag niet bedoeld.
Mijn advies: Laat zoveel mogelijk de zondagsheiliging onderhouden worden tot lof en heerlijkheid van Gods gunst en genade.
Uit-eten in een restaurant kan ook op een andere dag plaatsvinden,
omdat dit niet valt onder de werken der noodzakelijkheid.
Dit is niet perse noodzakelijk. Uit-eten kan ook gezellig op andere dagen gedaan worden i.p.v. de zondag.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsarbeid

Bericht door eilander »

Ik denk nu toch aan de tekst uit Matth. 23: "gij vertient de munte, en de dille, en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel, en de barmhartigheid, en het geloof."

Dit zijn vragen waar je niet uit komt, maar waar je je naar mijn mening ook niet mee bezig hoeft te houden.
Het papier van onze bijbel is misschien ook wel op zondag gemaakt, of de omslag. En anders is het misschien op zondag getransporteerd. Laten we ons toch bezig houden met de levensvragen uit Gods Woord, niet met dit soort afpassen op de millimeter.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Simon »

eilander schreef:Ik denk nu toch aan de tekst uit Matth. 23: "gij vertient de munte, en de dille, en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel, en de barmhartigheid, en het geloof."

Dit zijn vragen waar je niet uit komt, maar waar je je naar mijn mening ook niet mee bezig hoeft te houden.
Het papier van onze bijbel is misschien ook wel op zondag gemaakt, of de omslag. En anders is het misschien op zondag getransporteerd. Laten we ons toch bezig houden met de levensvragen uit Gods Woord, niet met dit soort afpassen op de millimeter.
Precies, bovendien was de aangehaalde tekst in mattheus gericht aan de joodse schriftgeleerden en farizeers.
Willen wij daar mee vergeleken worden?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Lourens »

Om de uitgediepte reden om de auto niet te gebruiken, op zondag gefabriceerd ed.. Ik denk dat wel dan op een eiland moeten gaan zitten. Dan moet ook je koelkast uit. Je Japanse/Koreaanse apparaten niet meer gebruiken en ga zo maar verder.

Wel erg ver gezocht.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Blauwkous
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2012, 06:24

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Blauwkous »

Er zijn zaken waar een mens niet omheen kan, tijdens het verplaatsen. Maar ik denk dat er terecht opgemerkt is dat uit eten gaan op zondag niet nodig is.

Ik begrijp ook wel dat we er niet omheen komen dat er op zondag voor iets gewerkt word, dat is direct en indirect onmogelijk.

Waar het om gaat zijn de onnodige zaken, zoals een auto. Ik ben het levende bewijs dat een auto een totaal overbodig vervoersmiddel is. Simpelweg omdat ik mijn leven heb aangepast aan mijn principes.

Maar gezien de antwoorden lijkt het er sterk op dat men ook op dit forum helemaal niet zoveel moeite heeft met zondagsarbeid, zolang het maar niet voor de buitenwereld zichtbaar is.

Overigens heb ik het bij de zondagse kerkgang met de auto niet over het gaan, maar over die verkeersregelaaars die op de parkeerplaats en erom heen staan. Dat is overbodige zondagsarbeid...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Tiberius »

Blauwkous schreef:Ik ben het levende bewijs dat een auto een totaal overbodig vervoersmiddel is. Simpelweg omdat ik mijn leven heb aangepast aan mijn principes.
Gelukkig maar, dat er nog zijn die dat doen.
En ook nog helemaal naar dit forum komen om dat te melden.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Zondagsarbeid

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Blauwkous schreef:Ik ben het levende bewijs dat een auto een totaal overbodig vervoersmiddel is. Simpelweg omdat ik mijn leven heb aangepast aan mijn principes.
Gelukkig maar, dat er nog zijn die dat doen.
En ook nog helemaal naar dit forum komen om dat te melden.
Waar wordt dat nog gevonden! :haha
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Simon »

Blauwkous schreef:Er zijn zaken waar een mens niet omheen kan, tijdens het verplaatsen. Maar ik denk dat er terecht opgemerkt is dat uit eten gaan op zondag niet nodig is.

Ik begrijp ook wel dat we er niet omheen komen dat er op zondag voor iets gewerkt word, dat is direct en indirect onmogelijk.

Waar het om gaat zijn de onnodige zaken, zoals een auto. Ik ben het levende bewijs dat een auto een totaal overbodig vervoersmiddel is. Simpelweg omdat ik mijn leven heb aangepast aan mijn principes.

Maar gezien de antwoorden lijkt het er sterk op dat men ook op dit forum helemaal niet zoveel moeite heeft met zondagsarbeid, zolang het maar niet voor de buitenwereld zichtbaar is.

Overigens heb ik het bij de zondagse kerkgang met de auto niet over het gaan, maar over die verkeersregelaaars die op de parkeerplaats en erom heen staan. Dat is overbodige zondagsarbeid...
Doe je nog wel het licht aan en uit, of worden de tijdschakelaars om 5 voor 12 op zaterdag avond ingesteld ;-)

want ook die handeling is er een waar betaald voor moet worden. (aan Nuon?)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsarbeid

Bericht door eilander »

Blauwkous schreef:Waar het om gaat zijn de onnodige zaken, zoals een auto. Ik ben het levende bewijs dat een auto een totaal overbodig vervoersmiddel is. Simpelweg omdat ik mijn leven heb aangepast aan mijn principes.
Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit consequent kunt volhouden: alle niet-noodzakelijke dingen waar zeer waarschijnlijk zondagsarbeid mee gemoeid is, uit je leven bannen lijkt me nogal wat.
Want dit geldt voor veel meer dingen!

Daarnaast: zondagsarbeid is één ding, maar er zijn veel meer soorten van zonden. Ga je ook na welke fabrikant (zondag)sport sponsort, enzovoorts?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Mara »

Beste Blauwkous, daar valt niet aan te ontkomen. Veel spullen die wij gebruiken komen uit een 24uurs werkende fabriek, zeker als deze uit het verre oosten komen.
Uit eten gaan is zoals Helma terecht zegt, appels met peren vergelijken t.o.v. autorijden.
We kunnen niet alles weten. Maar wat je dan wel weet, moet je vermijden. Dus geen mensen ONNODIG laten werken.
Maar misschien is het bolletje wasmiddel ook toevallig net op zondag gefabriceerd. Kijk maar eens op de codes van diverse verpakkingen, soms staat het er bij.
Wij woonden vlakbij een grote fabriek van een voedingsmultinational, dat ging echt dag en nacht door!
Ik zou je nuchterheid aanraden.
Ik vind het wel te prijzen dat je je leven zo ingericht hebt dat je geen auto van node hebt. Dat zal ook leuk aanvoelen in de portemomonnee. ;)
Maar er zijn mensen die echt niet zonder kunnen, vanwege hun werk, hun beperkte mobiliteit of anderszins.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondagsarbeid

Bericht door refo »

eilander schreef:
Blauwkous schreef:Waar het om gaat zijn de onnodige zaken, zoals een auto. Ik ben het levende bewijs dat een auto een totaal overbodig vervoersmiddel is. Simpelweg omdat ik mijn leven heb aangepast aan mijn principes.
Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit consequent kunt volhouden: alle niet-noodzakelijke dingen waar zeer waarschijnlijk zondagsarbeid mee gemoeid is, uit je leven bannen lijkt me nogal wat.
Want dit geldt voor veel meer dingen!

Daarnaast: zondagsarbeid is één ding, maar er zijn veel meer soorten van zonden. Ga je ook na welke fabrikant (zondag)sport sponsort, enzovoorts?
Dat zal lastig genoeg zijn. Maar als we dat allemaal als ondoenlijk ter zijde schuiven dan moeten we ons maar eens af gaan vragen of we de veelgeroemde zondagsheiliging (bijna zoals een Jood zijn sabbath houdt) niet een bloempje van Catharina is geworden. Iedereen heeft er regels bij, maar niemand weet waarom.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsarbeid

Bericht door Mara »

refo schreef:
eilander schreef:
Blauwkous schreef:Waar het om gaat zijn de onnodige zaken, zoals een auto. Ik ben het levende bewijs dat een auto een totaal overbodig vervoersmiddel is. Simpelweg omdat ik mijn leven heb aangepast aan mijn principes.
Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit consequent kunt volhouden: alle niet-noodzakelijke dingen waar zeer waarschijnlijk zondagsarbeid mee gemoeid is, uit je leven bannen lijkt me nogal wat.
Want dit geldt voor veel meer dingen!

Daarnaast: zondagsarbeid is één ding, maar er zijn veel meer soorten van zonden. Ga je ook na welke fabrikant (zondag)sport sponsort, enzovoorts?
Dat zal lastig genoeg zijn. Maar als we dat allemaal als ondoenlijk ter zijde schuiven dan moeten we ons maar eens af gaan vragen of we de veelgeroemde zondagsheiliging (bijna zoals een Jood zijn sabbath houdt) niet een bloempje van Catharina is geworden. Iedereen heeft er regels bij, maar niemand weet waarom.
Wat is een bloempje van Catharina :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie