Doel van het huwelijk

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Klopt helemaal. En er zullen nog wel meer kloppende manieren te vinden zijn om krom verwoorde zaken met veel wollige zinnen min of meer recht te praten.
Maar in de Bijbel vind ik het allemaal niet terug. Daar wordt heel duidelijk het doel van het huwelijk aangegeven. En hoe je het ook wendt of keert, dat komt niet overeen met het door de zegsman van Jolanda gestelde.
Ik snap er helemaal niets van...
Uiteraard zijn er allerlei doelen waarom het huwelijk er is. (Zie huwelijksformulier.)

Daar bovenuit staat echter het hogere doel, waarvoor de Heere überhaupt het verschijnsel 'huwelijk' bedacht heeft. Hij had ook de schepping zo kunnen organiseren dat nakomelingen uit individuen geboren zouden worden, of louter uit drie mensen.
Ik bedoel dat niet oneerbiedig, maar om duidelijk te maken hoe ik het woord "doel" interpreteer.

De Heere heeft besloten in Zijn wijsheid om het huwelijk tussen 1 man en 1 vrouw te 'ontwerpen', en daarin man en vrouw een onderscheiden rol te geven. Boven alle aardse doelen (elkaar bij staan / niet alleen zijn / kinderen opvoeden) stijgt dat grote doel uit, namelijk om niet alleen een voorbeeld te geven van de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente, maar zelfs (in een harmonieuze situatie) iedereen - vooral de kinderen en de gemeente - dagelijks te confronteren met de schaduw van de verhouding tussen Christus en Zijn bruid.

Juist daarom ben ik het zo eens met de predikant van Jolanda. En ik begrijp maar niet dat zomaar gezegd wordt: Dat lees ik niet in de Bijbel. Ik heb dan echt het idee dat je de diepe laag in Efeze 5: 31, 32 niet begrijpt.
Daar komt nog bij: Alleen dat hogere doel geeft een sluitend antwoord op de vraag waarom de Heere door de hele Bijbel heen hoererij, homofilie relaties etc. zo krachtig verwerpt. Dat is namelijk ten diepste het afwijzen van Christus als Bruidegom van Zijn wettige bruid. Het als-God-willen-zijn wordt dan ook in de scahduw uitgeleefd, zoals ook Adam en Eva dat deden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Tiberius »

Luther, dat moge allemaal waar zijn, maar daarmee mix je datgene waar het huwelijk een beeld van is met het doel van het huwelijk. Probeer dat eerst eens helder te krijgen, misschien wordt het dan wat duidelijker.
Lees onderstaande posting van mij eens. Duidelijker kan ik het niet zeggen.
Tiberius schreef:
ZWP schreef:
Jongere schreef:Als het huwelijksformulier het 'elkaar bijstaan in geestelijke dingen' noemt, dan wordt daarmee toch het doel voor het leven van de gelovige naar het huwelijksleven getrokken?
Precies, de strikte scheiding die wordt aangebracht tussen doel en beeld is lang niet altijd even duidelijk. En mag daarom ook geen reden zijn om ongenuanceerde stellingen te betrekken ("verzinsels").
Niet mee eens, geen van beide.
Jouw redenering is juist voor mij een reden om tegen dergelijke verzinsels ten strijde te trekken. Het klinkt allemaal leuk, maar het verwart daarmee het juiste zicht op deze zaken. Jouw opmerking dat doel en beeld niet altijd even duidelijk zijn, is daarmee een cirkelredenering: eerst wordt mist gecreëerd wat doel en beeld is, en vervolgens trek je deze conclusie.

Nee, het huwelijk is een beeld van de relatie tussen Christus en Zijn bruid.
Het doel van die relatie (tussen Christus en Zijn bruid) is, dat de bruid meer en meer naar Christus toegroeit.
Het tegenbeeld (het huwelijk) heeft als doel, dat de vrouw naar de man toegroeit. Of eigenlijk natuurlijk: beiden naar elkaar.
Dat is de Bijbelse gedachte, die Paulus verwoordt en ook in Genesis 2 genoemd wordt. Daaruit vloeit ook voort, dat beiden elkaar bijstaan in allerlei zaken, zowel in het lichamelijke als in het geestelijke.

Wat de predikant (?) van Jolanda doet, is het doel van de bovenste relatie (Christus en Zijn bruid) vereenzelvigen op het doel van de onderste relatie (man en vrouw).
Gebruikersavatar
Katharina van Bora
Berichten: 390
Lid geworden op: 19 mei 2009, 15:32

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Katharina van Bora »

Tiberius schreef:Luther, dat moge allemaal waar zijn, maar daarmee mix je datgene waar het huwelijk een beeld van is met het doel van het huwelijk. Probeer dat eerst eens helder te krijgen, misschien wordt het dan wat duidelijker.
Juist die post heb ik gelezen, en nee ik mix niets door elkaar. Ik meen inderdaad dat (naast alle goede doelen waarvoor het duwelijk is ingesteld) het beeld inderdaad Gods hoge doel is. Deze wereld bestaat immers in de eerste plaats omwille van Christus en Zijn bruid.
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zita »

Katharina van Bora schreef:
Tiberius schreef:Luther, dat moge allemaal waar zijn, maar daarmee mix je datgene waar het huwelijk een beeld van is met het doel van het huwelijk. Probeer dat eerst eens helder te krijgen, misschien wordt het dan wat duidelijker.
Juist die post heb ik gelezen, en nee ik mix niets door elkaar. Ik meen inderdaad dat (naast alle goede doelen waarvoor het duwelijk is ingesteld) het beeld inderdaad Gods hoge doel is. Deze wereld bestaat immers in de eerste plaats omwille van Christus en Zijn bruid.
Man en vrouw zijn hier echt één, geloof ik :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Katharina van Bora schreef:
Tiberius schreef:Luther, dat moge allemaal waar zijn, maar daarmee mix je datgene waar het huwelijk een beeld van is met het doel van het huwelijk. Probeer dat eerst eens helder te krijgen, misschien wordt het dan wat duidelijker.
Juist die post heb ik gelezen, en nee ik mix niets door elkaar. Ik meen inderdaad dat (naast alle goede doelen waarvoor het duwelijk is ingesteld) het beeld inderdaad Gods hoge doel is. Deze wereld bestaat immers in de eerste plaats omwille van Christus en Zijn bruid.
Man en vrouw zijn hier echt één, geloof ik :)
Luther zal gedacht hebben: één vrouw is duizend mannen te sterk. :)
Gebruikersavatar
Katharina van Bora
Berichten: 390
Lid geworden op: 19 mei 2009, 15:32

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Katharina van Bora »

Tiberius schreef:Luther zal gedacht hebben: één vrouw is duizend mannen te sterk. :)
Is dat zo?? ;) Ik zal de aap maar uit de mouw laten komen... Luther zat achter mijn laptop en ik sta automatisch ingelogd... :)
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Katharina van Bora schreef:
Tiberius schreef:Luther, dat moge allemaal waar zijn, maar daarmee mix je datgene waar het huwelijk een beeld van is met het doel van het huwelijk. Probeer dat eerst eens helder te krijgen, misschien wordt het dan wat duidelijker.
Juist die post heb ik gelezen, en nee ik mix niets door elkaar. Ik meen inderdaad dat (naast alle goede doelen waarvoor het duwelijk is ingesteld) het beeld inderdaad Gods hoge doel is. Deze wereld bestaat immers in de eerste plaats omwille van Christus en Zijn bruid.
Man en vrouw zijn hier echt één, geloof ik :)
Zeker!

Overigens lazen we vanavond Ezechiël 23, over Ohola en Oholiba. Als ik al een beeld met het doel zou vermengen, dan is dat zelfs bijbels verantwoord. Lees dat hoofdstuk maar eens aandachtig door.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Zita schreef:
Katharina van Bora schreef:
Tiberius schreef:Luther, dat moge allemaal waar zijn, maar daarmee mix je datgene waar het huwelijk een beeld van is met het doel van het huwelijk. Probeer dat eerst eens helder te krijgen, misschien wordt het dan wat duidelijker.
Juist die post heb ik gelezen, en nee ik mix niets door elkaar. Ik meen inderdaad dat (naast alle goede doelen waarvoor het duwelijk is ingesteld) het beeld inderdaad Gods hoge doel is. Deze wereld bestaat immers in de eerste plaats omwille van Christus en Zijn bruid.
Man en vrouw zijn hier echt één, geloof ik :)
Zeker!

Overigens lazen we vanavond Ezechiël 23, over Ohola en Oholiba. Als ik al een beeld met het doel zou vermengen, dan is dat zelfs bijbels verantwoord. Lees dat hoofdstuk maar eens aandachtig door.
:bobo Hoe krijg je het verzonnen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

Voor de belasting is het nogal divers kennelijk.
Mijn man zette zich neer om het biljet in te vullen, toen hij bij mijn aangfite kwam, kreeg hij te lezen dat hij een machtiging moet aanvragen.
Dit gaat gepaard met infantiele aanwijzingen.
Niet te bevatten.
Het goede nieuws is dat het 5 jaar geldig is. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door modesto »

Je huwelijk?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Orchidee »

Je digid?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Bruna »

Mara schreef:Voor de belasting is het nogal divers kennelijk.
Mijn man zette zich neer om het biljet in te vullen, toen hij bij mijn aangfite kwam, kreeg hij te lezen dat hij een machtiging moet aanvragen.
Dit gaat gepaard met infantiele aanwijzingen.
Niet te bevatten.
Het goede nieuws is dat het 5 jaar geldig is. :huhu
Je moet het ook samen doen! Als jij even met je digid inlogt dan kan hij de aangifte verder voor jullie beiden invullen. Dan hoef je geen machtiging aan te vragen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

Bruna schreef:
Mara schreef:Voor de belasting is het nogal divers kennelijk.
Mijn man zette zich neer om het biljet in te vullen, toen hij bij mijn aangfite kwam, kreeg hij te lezen dat hij een machtiging moet aanvragen.
Dit gaat gepaard met infantiele aanwijzingen.
Niet te bevatten.
Het goede nieuws is dat het 5 jaar geldig is. :huhu
Je moet het ook samen doen! Als jij even met je digid inlogt dan kan hij de aangifte verder voor jullie beiden invullen. Dan hoef je geen machtiging aan te vragen.
Dank voor de tip. Maar het kwam even vreemd over. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door helma »

Pleidooi voor het huwelijk als verbond


http://www.geloofstoerusting.nl/artikel ... s-verbond/
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Mara »

Een prikkelend artikel op Geloofstoerusting:

Eeuwigheid verandert hoe we genieten van het huwelijk en al het andere in dit leven. De eeuwigheid verandert hoe we liefhebben. Het zou liefdeloos zijn om mijn vrouw en kinderen zo gefocust op dit leven te krijgen, dat ze onvoorbereid zijn voor het volgende. Sommige christenen benadrukken het huwelijk zozeer, dat het sommigen zou kunnen doen geloven dat het doel van het christendom is om een gelukkig huwelijk te hebben. En God wordt een middel om dat doel te bereiken. Ik hoor veel christenen God danken voor hun families, meer dan dat ze Hem danken voor het kruis. Het is duidelijk dat God wil dat we onze families liefhebben, maar laten we voorzichtig zijn.

Kun je echtparen bedenken die Jezus geloviger dienen, nu ze getrouwd zijn? Het hoeft niet op deze manier te gaan. Dit is de reden waarom Paulus 1 Korinthiërs 7 heeft geschreven. ‘En dit zeg ik tot uw eigen voordeel, niet om een strik over u heen te werpen, maar om u te leiden tot eerbaar gedrag en blijvende toewijding aan de Heere, zonder afgeleid te worden.’ (1 Korintiërs 7:35).

Het doel is “blijvende toewijding aan de Heere”. Mediteer op deze woorden. Bedenk dat de Bijbel geen boek over het huwelijk is; het is een boek over God.

HUWELIJK OP GRENS VAN EEUWIGHEID
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie