Doel van het huwelijk

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Zondag hoordde ik dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus!
Dan mag degene van wie je dat hoorde het huwelijksformulier wel eens nalezen. En ook de Bijbel.
Ik vraag me af wat je zo verkeerd vindt - op grond van de bijbel - aan deze uitspraak.
Het is leuk verzonnen, maar onwaar.
Sorry Tiberius, maar in deze moet ik je krachtig tegenspreken en de predikant van Jolanda bijvallen.
Waarom is het huwelijk zo prominent aanwezig in de Bijbel? Waarom worden alle samenlevings- en gemeenschapsvormen buiten het huwelijk veroordeeld? Uiteindelijk zie ik dat uitlopen op het grote doel waartoe de Heere het huwelijk heeft ingesteld: Efeze 5: 31-32
31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.
32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.

Het huwelijk is ingesteld, opdat de kinderen, de kerkelijke gemeente, de wereld om ons heen dag in dag uit een voorbeeld zouden hebben van de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente. In een harmonieus huwelijk moeten de kinderen, als die er zijn, dag in dag uit, uit de omgang tussen de ouders zien hoe Christus is voor Zijn gemeente.
Dat hier ook direct veel schuld ligt, en de nood van onze tijd, is dan duidelijk.

De man dient een christus te zijn voor de vrouw: Hij is het hoofd, zoals Christus het Hoofd is, namelijk niet om gediend te worden, maar om te dienen. Christus was bij de voetwassing Hoofd van Zijn gemeente door het opperkleed af te leggen en de voeten van Zijn gemeente. Zo moet ook de man hoofd zijn.

Wat is het homohuwelijk anders dan wat Adam en Eva in het paradijs reeds deden: niet de bruid zijn, maar als God willen zijn: geheel gelijk willen zijn. Die kwalijke verhoiuding die Adam en Eva nastreefden, zien we nu terug in het homohuwelijk, waar het prachtige beeld dat de Heere ons elke dag wil laten zien in het aardse huwelijk verworpen wordt en vooral het gelijke (als God willen zien - zie je de parallel) wordt uitgeleefd.

Kortom: Toen de predikant van Jolanda zei, dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus (en Zijn gemeente), dan had hij volstrekt gelijk en ging hij in Bijbels spoor (Ef. 5:32).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Voorkoming hoererij.
Kinderen godzalig grootbrengen.
etc.

Het huwelijksformulier gaat ervanuit dat de gehuwden ware gelovigen zijn.
En gedachtig aan de wets-dicussie is het duidelijk dat die zonder ophouden zich benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat zij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat zij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.

Dus de dominee van Jolanda zag dat goed.
Ik weet niet of het een dominee was, die dat zei; het zal wel niet, want die drukken zich doorgaans niet zo onzorgvuldig uit.

Zie de post van Zonderling wat het huwelijksformulier op Bijbelse gronden aangeeft, dat het doel van het huwelijk is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Sorry Tiberius, maar in deze moet ik je krachtig tegenspreken en de predikant van Jolanda bijvallen.
Waarom is het huwelijk zo prominent aanwezig in de Bijbel? Waarom worden alle samenlevings- en gemeenschapsvormen buiten het huwelijk veroordeeld? Uiteindelijk zie ik dat uitlopen op het grote doel waartoe de Heere het huwelijk heeft ingesteld: Efeze 5: 31-32
31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.
32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.

Het huwelijk is ingesteld, opdat de kinderen, de kerkelijke gemeente, de wereld om ons heen dag in dag uit een voorbeeld zouden hebben van de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente. In een harmonieus huwelijk moeten de kinderen, als die er zijn, dag in dag uit, uit de omgang tussen de ouders zien hoe Christus is voor Zijn gemeente.
Dat hier ook direct veel schuld ligt, en de nood van onze tijd, is dan duidelijk.

De man dient een christus te zijn voor de vrouw: Hij is het hoofd, zoals Christus het Hoofd is, namelijk niet om gediend te worden, maar om te dienen. Christus was bij de voetwassing Hoofd van Zijn gemeente door het opperkleed af te leggen en de voeten van Zijn gemeente. Zo moet ook de man hoofd zijn.

Wat is het homohuwelijk anders dan wat Adam en Eva in het paradijs reeds deden: niet de bruid zijn, maar als God willen zijn: geheel gelijk willen zijn. Die kwalijke verhoiuding die Adam en Eva nastreefden, zien we nu terug in het homohuwelijk, waar het prachtige beeld dat de Heere ons elke dag wil laten zien in het aardse huwelijk verworpen wordt en vooral het gelijke (als God willen zien - zie je de parallel) wordt uitgeleefd.

Kortom: Toen de predikant van Jolanda zei, dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus (en Zijn gemeente), dan had hij volstrekt gelijk en ging hij in Bijbels spoor (Ef. 5:32).
Behoudens je conclusie (Kortom...) is het allemaal goed en waar wat je zegt, maar dat is toch niet het doel van het huwelijk. Dat zijn deze drie (zie huwelijksformulier):
1. elkaar trouw helen en bijstaan in tijdelijke en eeuwige dingen
2. kinderen opvoeden in de kennis en vreze Gods
3. in een goed en gerust geweten mogen leven.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Luther schreef: Kortom: Toen de predikant van Jolanda zei, dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus (en Zijn gemeente), dan had hij volstrekt gelijk en ging hij in Bijbels spoor (Ef. 5:32).
Behoudens je conclusie (Kortom...) is het allemaal goed en waar wat je zegt, maar dat is toch niet het doel van het huwelijk. Dat zijn deze drie (zie huwelijksformulier):
1. elkaar trouw helen en bijstaan in tijdelijke en eeuwige dingen
2. kinderen opvoeden in de kennis en vreze Gods
3. in een goed en gerust geweten mogen leven.
Ga je nu niet iets te ver, Tiberius? Wat is elkaar tot een hulp zijn en het in een goed en gerust geweten leven anders dan het groeien naar het beeld van Christus?

Hij is de grote Hulp voor deze wereld, en Hij heeft de rust bij zich waarin Zijn ledematen mogen leven. Dus is de uitspraak van de predikant van Jolanda niet kortzichtig, maar eerder een goede samenvatting..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
refo schreef:Voorkoming hoererij.
Kinderen godzalig grootbrengen.
etc.

Het huwelijksformulier gaat ervanuit dat de gehuwden ware gelovigen zijn.
En gedachtig aan de wets-dicussie is het duidelijk dat die zonder ophouden zich benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat zij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat zij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.

Dus de dominee van Jolanda zag dat goed.
Ik weet niet of het een dominee was, die dat zei; het zal wel niet, want die drukken zich doorgaans niet zo onzorgvuldig uit.

.
:baille
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door refo »

vlinder schreef:Dus als je geen kinderen godzalig opvoed beantwoord je niet aan het (een) doel van het huwelijk?
Ik citeer slechts uit het huwelijksformulier.

De eerste oorzaak is dat ze elkaar bijstaan en trouw zijn.
De tweede gaat over de kinderen.
Ik zie dat de meesten de woorden van Paulus uit 1 Korinthe negeren. Je moet trouwen om hoererij te voorkomen. Dat zet het huwelijks als derde oorzaak van instellen: De derde, opdat een iegelijk, alle onkuisheid en boze lusten vermijdende, met een goede en geruste consciëntie moge leven; want om hoererij te vermijden, zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben en een iegelijk vrouw haar eigen man.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Sorry Tiberius, maar in deze moet ik je krachtig tegenspreken en de predikant van Jolanda bijvallen.
Waarom is het huwelijk zo prominent aanwezig in de Bijbel? Waarom worden alle samenlevings- en gemeenschapsvormen buiten het huwelijk veroordeeld? Uiteindelijk zie ik dat uitlopen op het grote doel waartoe de Heere het huwelijk heeft ingesteld: Efeze 5: 31-32
31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.
32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.

Het huwelijk is ingesteld, opdat de kinderen, de kerkelijke gemeente, de wereld om ons heen dag in dag uit een voorbeeld zouden hebben van de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente. In een harmonieus huwelijk moeten de kinderen, als die er zijn, dag in dag uit, uit de omgang tussen de ouders zien hoe Christus is voor Zijn gemeente.
Dat hier ook direct veel schuld ligt, en de nood van onze tijd, is dan duidelijk.

De man dient een christus te zijn voor de vrouw: Hij is het hoofd, zoals Christus het Hoofd is, namelijk niet om gediend te worden, maar om te dienen. Christus was bij de voetwassing Hoofd van Zijn gemeente door het opperkleed af te leggen en de voeten van Zijn gemeente. Zo moet ook de man hoofd zijn.

Wat is het homohuwelijk anders dan wat Adam en Eva in het paradijs reeds deden: niet de bruid zijn, maar als God willen zijn: geheel gelijk willen zijn. Die kwalijke verhoiuding die Adam en Eva nastreefden, zien we nu terug in het homohuwelijk, waar het prachtige beeld dat de Heere ons elke dag wil laten zien in het aardse huwelijk verworpen wordt en vooral het gelijke (als God willen zien - zie je de parallel) wordt uitgeleefd.

Kortom: Toen de predikant van Jolanda zei, dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus (en Zijn gemeente), dan had hij volstrekt gelijk en ging hij in Bijbels spoor (Ef. 5:32).
Behoudens je conclusie (Kortom...) is het allemaal goed en waar wat je zegt, maar dat is toch niet het doel van het huwelijk. Dat zijn deze drie (zie huwelijksformulier):
1. elkaar trouw helen en bijstaan in tijdelijke en eeuwige dingen
2. kinderen opvoeden in de kennis en vreze Gods
3. in een goed en gerust geweten mogen leven.
Dat zegt het huwelijksformulier; de Bijbel leert daarnaast nog het hoge doel dat God beoogt, namelijk dat het in de wereld om ons heen vol zou zijn met voorbeelden van Christus en Zijn gemeente. En dat doel mag dan niet in het huwelijksformulier staan; het staat wel in mijn Bijbel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
September
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 sep 2011, 11:54

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door September »

Mee eens luther,
Waarom word er zovaak het huwelijksformulier bijgehaald, ik zie dit ook veel in andere onderwerpen, alle schrijvers/ formulieren/ cathechismus/ enz alles word er bij gehaald.
Kijk nou eens eerst eens naar de bijbel en haal daar je citaten uit, die is door God gegeven.
Tuurlijk weer ik dat de mensen die de formulieren gemaakt hebben zich op de bijbel hebben geinspireerd, maar het is niet het woord van God.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Sorry Tiberius, maar in deze moet ik je krachtig tegenspreken en de predikant van Jolanda bijvallen.
Waarom is het huwelijk zo prominent aanwezig in de Bijbel? Waarom worden alle samenlevings- en gemeenschapsvormen buiten het huwelijk veroordeeld? Uiteindelijk zie ik dat uitlopen op het grote doel waartoe de Heere het huwelijk heeft ingesteld: Efeze 5: 31-32
31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.
32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.

Het huwelijk is ingesteld, opdat de kinderen, de kerkelijke gemeente, de wereld om ons heen dag in dag uit een voorbeeld zouden hebben van de verhouding tussen Christus en Zijn gemeente. In een harmonieus huwelijk moeten de kinderen, als die er zijn, dag in dag uit, uit de omgang tussen de ouders zien hoe Christus is voor Zijn gemeente.
Dat hier ook direct veel schuld ligt, en de nood van onze tijd, is dan duidelijk.

De man dient een christus te zijn voor de vrouw: Hij is het hoofd, zoals Christus het Hoofd is, namelijk niet om gediend te worden, maar om te dienen. Christus was bij de voetwassing Hoofd van Zijn gemeente door het opperkleed af te leggen en de voeten van Zijn gemeente. Zo moet ook de man hoofd zijn.

Wat is het homohuwelijk anders dan wat Adam en Eva in het paradijs reeds deden: niet de bruid zijn, maar als God willen zijn: geheel gelijk willen zijn. Die kwalijke verhoiuding die Adam en Eva nastreefden, zien we nu terug in het homohuwelijk, waar het prachtige beeld dat de Heere ons elke dag wil laten zien in het aardse huwelijk verworpen wordt en vooral het gelijke (als God willen zien - zie je de parallel) wordt uitgeleefd.

Kortom: Toen de predikant van Jolanda zei, dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus (en Zijn gemeente), dan had hij volstrekt gelijk en ging hij in Bijbels spoor (Ef. 5:32).
Behoudens je conclusie (Kortom...) is het allemaal goed en waar wat je zegt, maar dat is toch niet het doel van het huwelijk. Dat zijn deze drie (zie huwelijksformulier):
1. elkaar trouw helen en bijstaan in tijdelijke en eeuwige dingen
2. kinderen opvoeden in de kennis en vreze Gods
3. in een goed en gerust geweten mogen leven.
Dat zegt het huwelijksformulier; de Bijbel leert daarnaast nog het hoge doel dat God beoogt, namelijk dat het in de wereld om ons heen vol zou zijn met voorbeelden van Christus en Zijn gemeente. En dat doel mag dan niet in het huwelijksformulier staan; het staat wel in mijn Bijbel.
Het huwelijk is net als de sabbatsrust een gave van God die wij mee mochten nemen uit het paradijs. De reden darvoor ligt daarin dat God het huwelijk wilde gebruiken als beeld voor de gemeenschap tussen Christus en zijn bruid. Daarom moet het aardse huwelijk ook heilig en onbesmet gehouden worden. Daarom zijn er ook door de satan zoveel aanvallen op deze Goddelijke instelling. Dit beeld geldt voor huwelijken die de kinderzegen niet mochten ontvangen net zo sterk als in de huwelijken waar wel de kinderzegen ontvangen mocht worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Luther »

huisman schreef:Het huwelijk is net als de sabbatsrust een gave van God die wij mee mochten nemen uit het paradijs. De reden darvoor ligt daarin dat God het huwelijk wilde gebruiken als beeld voor de gemeenschap tussen Christus en zijn bruid. Daarom moet het aardse huwelijk ook heilig en onbesmet gehouden worden. Daarom zijn er ook door de satan zoveel aanvallen op deze Goddelijke instelling. Dit beeld geldt voor huwelijken die de kinderzegen niet mochten ontvangen net zo sterk als in de huwelijken waar wel de kinderzegen ontvangen mocht worden.
Eens!
Overigens zie je dan dat die paradijsbloem er doorgaans ook verlept bijhangt, of erger...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Lourens »

Luther schreef:
huisman schreef:Het huwelijk is net als de sabbatsrust een gave van God die wij mee mochten nemen uit het paradijs. De reden darvoor ligt daarin dat God het huwelijk wilde gebruiken als beeld voor de gemeenschap tussen Christus en zijn bruid. Daarom moet het aardse huwelijk ook heilig en onbesmet gehouden worden. Daarom zijn er ook door de satan zoveel aanvallen op deze Goddelijke instelling. Dit beeld geldt voor huwelijken die de kinderzegen niet mochten ontvangen net zo sterk als in de huwelijken waar wel de kinderzegen ontvangen mocht worden.
Eens!
Overigens zie je dan dat die paradijsbloem er doorgaans ook verlept bijhangt, of erger...
En toch is er ook voor die bloem het water des levens. Hoe dor hij ook mag zijn.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef: Kortom: Toen de predikant van Jolanda zei, dat het doel van het huwelijk is: samen groeien naar het beeld van Christus (en Zijn gemeente), dan had hij volstrekt gelijk en ging hij in Bijbels spoor (Ef. 5:32).
Behoudens je conclusie (Kortom...) is het allemaal goed en waar wat je zegt, maar dat is toch niet het doel van het huwelijk. Dat zijn deze drie (zie huwelijksformulier):
1. elkaar trouw helen en bijstaan in tijdelijke en eeuwige dingen
2. kinderen opvoeden in de kennis en vreze Gods
3. in een goed en gerust geweten mogen leven.
Ga je nu niet iets te ver, Tiberius? Wat is elkaar tot een hulp zijn en het in een goed en gerust geweten leven anders dan het groeien naar het beeld van Christus?
De eerste twee doelen stammen nog uit het paradijs, toen de mens nog het volledige beeld van Christus droeg.
Het derde doel, om hoererij en onkuisheid te vermijden en daarom in een goed en gerust geweten te mogen leven, stamt van na de val; voor de val was er van die zonde geen sprake.
Fjodor schreef:Hij is de grote Hulp voor deze wereld, en Hij heeft de rust bij zich waarin Zijn ledematen mogen leven. Dus is de uitspraak van de predikant van Jolanda niet kortzichtig, maar eerder een goede samenvatting..
Dat moge allemaal zo zijn, maar dat is niet het doel van het huwelijk. Wel van de gehuwden, maar ook van ongehuwden en mensen wiens huwelijk verbroken is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door Tiberius »

September schreef:Waarom word er zovaak het huwelijksformulier bijgehaald, ik zie dit ook veel in andere onderwerpen, alle schrijvers/ formulieren/ cathechismus/ enz alles word er bij gehaald.
Omdat die zo heel duidelijk de Bijbel naspreekt; zo ook over de doelen van het huwelijk.
Ik zou de vraag eerder om willen draaien: waarom worden de gereformeerde formulieren zo vaak verdacht gemaakt en denkt men het beter te weten? Is dat ook een aspect van de anti-refo geest, elders op dit forum gesignaleerd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doel van het huwelijk (uit: Wat doen we vandaag ?)

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
September schreef:Waarom word er zovaak het huwelijksformulier bijgehaald, ik zie dit ook veel in andere onderwerpen, alle schrijvers/ formulieren/ cathechismus/ enz alles word er bij gehaald.
Omdat die zo heel duidelijk de Bijbel naspreekt; zo ook over de doelen van het huwelijk.
Ik zou de vraag eerder om willen draaien: waarom worden de gereformeerde formulieren zo vaak verdacht gemaakt en denkt men het beter te weten? Is dat ook een aspect van de anti-refo geest, elders op dit forum gesignaleerd.
@Tiberius reageer eens op mijn eerdere posting
huisman schreef:Het huwelijk is net als de sabbatsrust een gave van God die wij mee mochten nemen uit het paradijs. De reden daarvoor ligt daarin dat God het huwelijk wilde gebruiken als beeld voor de gemeenschap tussen Christus en zijn bruid. Daarom moet het aardse huwelijk ook heilig en onbesmet gehouden worden. Daarom zijn er ook door de satan zoveel aanvallen op deze Goddelijke instelling. Dit beeld geldt voor huwelijken die de kinderzegen niet mochten ontvangen net zo sterk als in de huwelijken waar wel de kinderzegen ontvangen mocht worden.
Nog een toevoeging: Het kan zegenrijk zijn om en in het O.T. en in het N.T. te onderzoeken waar en hoe de HEERE het beeld van het huwelijk wil gebruiken. M.i. krijgen wij dan pas echt zicht op de grote zegen van het huwelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wat doen we vandaag ? [8]

Bericht door henriët »

Luther schreef:
huisman schreef:Het huwelijk is net als de sabbatsrust een gave van God die wij mee mochten nemen uit het paradijs. De reden darvoor ligt daarin dat God het huwelijk wilde gebruiken als beeld voor de gemeenschap tussen Christus en zijn bruid. Daarom moet het aardse huwelijk ook heilig en onbesmet gehouden worden. Daarom zijn er ook door de satan zoveel aanvallen op deze Goddelijke instelling. Dit beeld geldt voor huwelijken die de kinderzegen niet mochten ontvangen net zo sterk als in de huwelijken waar wel de kinderzegen ontvangen mocht worden.
Eens!
Overigens zie je dan dat die paradijsbloem er doorgaans ook verlept bijhangt, of erger...
Ik heb dit zitten lezen en nog eens herlezen. Maar wat bedoel je hier nu mee. Dat er op zedelijk niveau zoveel misgaat. Of dat het in huwelijken zo mis gaat of dat het huwelijksleven sleur heeft ofzo. Ik weet t echt niet.
Doel je op christenen of op zij die in de wereld leven?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie