Alternatieve geneeswijzen

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Alternatieve geneeswijzen

Bericht door Zita »

Onlangs heb ik van dichtbij meegemaakt dat iemand bij gebrek aan oplossingen in het reguliere medische circuit besloot alternatieve geneeswijzen te proberen.
Acupunctuur bleek een behoorlijke verlichting van de pijn (maagzweer en darmproblemen) te geven. Door het simpele vasthouden van reageerbuisjes met verschillende stoffen werd een allergie aangetoond, en bij iemand anders zelfs een koemelkallergie verholpen.
Valt dit onder de categorie 'baat het niet, dan schaadt het niet', of kun je je beter verre houden van dergelijke praktijken?
Ik sta er zelf zeer terughoudend in, maar ik verkeer in de makkelijke positie dat ik nooit in de verleiding ben gebracht om voor één of andere kwaal het alternatieve circuit in te gaan.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door albion »

Zita schreef:Onlangs heb ik van dichtbij meegemaakt dat iemand bij gebrek aan oplossingen in het reguliere medische circuit besloot alternatieve geneeswijzen te proberen.
Acupunctuur bleek een behoorlijke verlichting van de pijn (maagzweer en darmproblemen) te geven. Door het simpele vasthouden van reageerbuisjes met verschillende stoffen werd een allergie aangetoond, en bij iemand anders zelfs een koemelkallergie verholpen.
Valt dit onder de categorie 'baat het niet, dan schaadt het niet', of kun je je beter verre houden van dergelijke praktijken?
Ik sta er zelf zeer terughoudend in, maar ik verkeer in de makkelijke positie dat ik nooit in de verleiding ben gebracht om voor één of andere kwaal het alternatieve circuit in te gaan.

Als de reguliere medische circuit af laat weten, dan zoek je een andere oplossing. Ik weet bv. dat als je een chemokuur moet ondergaan het Moermandieet helpt tegen bijwerkingen (zoals misselijkheid etc). Ik ben voor kruiden. Neurofeedback is misschien ook een alternatieve vorm, maar het helpt zeer zeker bij ADHD kinderen. Light-producten zal ik niet zo gauw nemen en ook geen medicijnen waar b.v. aspartaam in zit. Ik let meestal wel op de E nummers. Er zijn E nummers die zeer slecht voor de gezondheid is.

Mijn nichtje heeft MS en is naar D'land geweest om er aan geholpen te worden. Ze kan nu weer volop lezen en met haar rechterhand kan ze de dingen weer vasthouden. Ik weet niet of ze kan schrijven dat zal ik haar eens vragen. Ze is afgestudeerd in latijn en grieks dus het was voor haar al een verademing dat ze weer gewoon urenlang kan lezen. Ze loopt nog slecht en als er problemen zijn of ze is gestresst heeft dat wel weer een weerslag op haar functioneren.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door vlinder »

Ik weet ook niet goed wat ik hier van moet vinden.
Door een collega is het ons ook aangeraden. Bij haar was namelijk de oorzaak van de kinderloosheid gevonden en ze heeft nu intussen een zoontje.
Het is een reformatorische dame en toch ben ik bang voor occultisme in dit soort dingen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door eilander »

Onlangs heb ik een lezing van wijlen ds. Klein Onstenk beluisterd over occultisme. Die wees heel duidelijk alternatieve geneeswijzen af als occult. Wat daar dan precies onder valt, is nog wel lastig natuurlijk.

Het voorbeeld dat Albion aanhaalt over de behandeling van MS, valt hier niet onder, mijns inziens. Dat is misschien wel "alternatief" in die zin dat het niet de standaardbehandeling in Nederland is, maar is dacht ik gewoon het dotteren van een vernauwd halsvat.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door albion »

eilander schreef:Onlangs heb ik een lezing van wijlen ds. Klein Onstenk beluisterd over occultisme. Die wees heel duidelijk alternatieve geneeswijzen af als occult. Wat daar dan precies onder valt, is nog wel lastig natuurlijk.

Het voorbeeld dat Albion aanhaalt over de behandeling van MS, valt hier niet onder, mijns inziens. Dat is misschien wel "alternatief" in die zin dat het niet de standaardbehandeling in Nederland is, maar is dacht ik gewoon het dotteren van een vernauwd halsvat.

Ja, dat klopt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Hansie »

eilander schreef:Onlangs heb ik een lezing van wijlen ds. Klein Onstenk beluisterd over occultisme. Die wees heel duidelijk alternatieve geneeswijzen af als occult. Wat daar dan precies onder valt, is nog wel lastig natuurlijk.

Het voorbeeld dat Albion aanhaalt over de behandeling van MS, valt hier niet onder, mijns inziens. Dat is misschien wel "alternatief" in die zin dat het niet de standaardbehandeling in Nederland is, maar is dacht ik gewoon het dotteren van een vernauwd halsvat.
Als je in je gemoed ten volle verzekerd bent, is alles geoorloofd, volgens mij.Niet wat de mond ingaat, maar wat er uitkomt....
Eet anders nooit meer vlees, want dat is geloof ik al standaard halal, tegenwoordig, met andere woorden, ''allah is groot'' is daar overuitgeroepen, toegewijd vlees dus.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door eilander »

Hansie schreef:
eilander schreef:Onlangs heb ik een lezing van wijlen ds. Klein Onstenk beluisterd over occultisme. Die wees heel duidelijk alternatieve geneeswijzen af als occult. Wat daar dan precies onder valt, is nog wel lastig natuurlijk.

Het voorbeeld dat Albion aanhaalt over de behandeling van MS, valt hier niet onder, mijns inziens. Dat is misschien wel "alternatief" in die zin dat het niet de standaardbehandeling in Nederland is, maar is dacht ik gewoon het dotteren van een vernauwd halsvat.
Als je in je gemoed ten volle verzekerd bent, is alles geoorloofd, volgens mij.Niet wat de mond ingaat, maar wat er uitkomt....
Eet anders nooit meer vlees, want dat is geloof ik al standaard halal, tegenwoordig, met andere woorden, ''allah is groot'' is daar overuitgeroepen, toegewijd vlees dus.
Ik kan dit wel min of meer volgen, maar dit heeft m.i. niets met occultisme te maken. Occultisme is nooit neutraal! En dus gaat de regel over "ten volle verzekerd zijn" niet op.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Ik weet ook niet goed wat ik hier van moet vinden.
Door een collega is het ons ook aangeraden. Bij haar was namelijk de oorzaak van de kinderloosheid gevonden en ze heeft nu intussen een zoontje.
Het is een reformatorische dame en toch ben ik bang voor occultisme in dit soort dingen.
Een predikantsvrouw van een bekende predikant, was ook in de ban van een alternatieve genezer. Zij had een aangrijpend interview hierover, destijds op de EO radio. Haar kwaal genas, maar er gebeurden andere vreselijke dingen. Zelfs haar man had het eerst niet in de gaten, totdat het duidelijk was, hier was satan aan het werk.
De duivel komt niet altijd op klompen, maar vaak op kousenvoeten !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Zita »

Mara schreef:
vlinder schreef:Ik weet ook niet goed wat ik hier van moet vinden.
Door een collega is het ons ook aangeraden. Bij haar was namelijk de oorzaak van de kinderloosheid gevonden en ze heeft nu intussen een zoontje.
Het is een reformatorische dame en toch ben ik bang voor occultisme in dit soort dingen.
Een predikantsvrouw van een bekende predikant, was ook in de ban van een alternatieve genezer. Zij had een aangrijpend interview hierover, destijds op de EO radio. Haar kwaal genas, maar er gebeurden andere vreselijke dingen. Zelfs haar man had het eerst niet in de gaten, totdat het duidelijk was, hier was satan aan het werk.
De duivel komt niet altijd op klompen, maar vaak op kousenvoeten !
Hoe weet je of het satanswerk is?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Bert Mulder »

Voor de engelstaligen onder ons, is dit boek beslist een aanrader:

http://www.amazon.co.uk/product-reviews ... ewpoints=1
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Geduld »

Een lastig onderwerp. Neem bijvoorbeeld acupunctuur; is dat occult of gebruik maken van dingen die in de schepping zijn gelegd, namelijk energiebanen in het lichaam. En als dat zo is, is dat dan wezenlijk anders dan het toedienen van westerse wetenschappelijke medicijnen?
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Bert Mulder »

van groot belang in dit onderwerp, is waar je je vertrouwen op stelt....

en dat je goed begrijpt en gelooft waar alle ziekten en kwalen vandaan komen, namelijk van onze Hemelse Vader.

Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f.


Vr.94. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij a, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof b, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen c, mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen d, Hem alleen vertrouwe e, in alle ootmoedigheid f en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe g, van Hem alleen alles goeds h verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe i, vreze j en ere k, alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe l.

a 1Jo 5:21 1Co 6:10 1Co 10:7,14 b Le 19:31 De 18:9,10 c Mt 4:10 Opb 19:10 Opb 22:8,9 d Joh 17:3 e Jer 17:5,7 f 1Pe 5:5 g Heb 10:36 Col 1:11 Ro 5:3,4 1Co 10:10 Php 2:14 h Ps 104:27 Jes 45:7 Jak 1:17 i De 6:5 Mt 22:37 j De 6:2 Ps 111:10 Spr 1:7 Spr 9:10 Mt 10:28 k Mt 4:10 De 10:20 l Mt 5:29 Mt 10:37 Han 5:29

Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet a.

a Eph 5:5 1Kr 16:26 Php 3:19 Ga 4:8 Eph 2:12 1Jo 2:23 2Jo 1:9 Joh 5:23


Met andere woorden, wordt het genezingsmiddel een afgod?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Lassie »

Ik denk niet dat je al de alternatieve geneeswijzen onder occult moet zien.
Je moet wel alert zijn.

Mijn schoonmoeder is in duitsland geholpen aan haar migraine. Zij slikte voorheen medicijnen die de hoofdpijn onderdrukte. Nu zijn er achtergekomen waar haar migraine vandaan komt. Haar voedingspatroon aangepast en ze zijn er achter gekomen dat haar atlas scheef was, deze is (weer) recht gezet. En de druk in het zenuwbaan (door ruggemerg) was te hoog waardoor je dus een te hoge spierspanning in je nek en op andere plaatsen kunt krijgen en waardoor je dus weer migraine kunt krijgen.
En heeft resultaat, ze heeft geen migraine meer.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Zita »

Bert Mulder schreef:van groot belang in dit onderwerp, is waar je je vertrouwen op stelt....

en dat je goed begrijpt en gelooft waar alle ziekten en kwalen vandaan komen, namelijk van onze Hemelse Vader.

Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods a, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert b, dat loof en gras, regen en droogte c, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid d, rijkdom en armoede e, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f.


Vr.94. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij a, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof b, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen c, mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen d, Hem alleen vertrouwe e, in alle ootmoedigheid f en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe g, van Hem alleen alles goeds h verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe i, vreze j en ere k, alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe l.

a 1Jo 5:21 1Co 6:10 1Co 10:7,14 b Le 19:31 De 18:9,10 c Mt 4:10 Opb 19:10 Opb 22:8,9 d Joh 17:3 e Jer 17:5,7 f 1Pe 5:5 g Heb 10:36 Col 1:11 Ro 5:3,4 1Co 10:10 Php 2:14 h Ps 104:27 Jes 45:7 Jak 1:17 i De 6:5 Mt 22:37 j De 6:2 Ps 111:10 Spr 1:7 Spr 9:10 Mt 10:28 k Mt 4:10 De 10:20 l Mt 5:29 Mt 10:37 Han 5:29

Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet a.

a Eph 5:5 1Kr 16:26 Php 3:19 Ga 4:8 Eph 2:12 1Jo 2:23 2Jo 1:9 Joh 5:23


Met andere woorden, wordt het genezingsmiddel een afgod?
In die zin is zijn alternatieve geneeswijzen dus niet anders dan de reguliere.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: alternatieve geneeswijzen

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
vlinder schreef:Ik weet ook niet goed wat ik hier van moet vinden.
Door een collega is het ons ook aangeraden. Bij haar was namelijk de oorzaak van de kinderloosheid gevonden en ze heeft nu intussen een zoontje.
Het is een reformatorische dame en toch ben ik bang voor occultisme in dit soort dingen.
Een predikantsvrouw van een bekende predikant, was ook in de ban van een alternatieve genezer. Zij had een aangrijpend interview hierover, destijds op de EO radio. Haar kwaal genas, maar er gebeurden andere vreselijke dingen. Zelfs haar man had het eerst niet in de gaten, totdat het duidelijk was, hier was satan aan het werk.
De duivel komt niet altijd op klompen, maar vaak op kousenvoeten !
Hoe weet je of het satanswerk is?
Op een gegeven moment gingen er rare dingen gebeuren, vertelde ze. Ze werd steeds depressiever, ipv verblijd dat ze van haar pijnen en ongemakken verlost was. Er kwam een soort sluier over haar gedachten. Het is al jaren geleden, dus moet het even proberen voor me te krijgen. Op een dag zat ze in de kamer, het was stralend weer, geen wind, ineens begonnen de gordijnen te waaien en de tuindeuren vlogen open.
Toen ze uiteindelijk "verlost" was, keerden haar pijnen terug, maar haar geest werd bevrijd.
Misschien dat een andere forummer dit verhaal ook kent ? Marnix bijv :) ik wil natuurlijk geen namen van betrokkenen op het forum gooien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie