Tiberius schreef:Auto schreef:Jawel, er was een onderbouwing. Huisman zal het nog wel precies weten. Zacherias stond bij het reukofferaltaar. Iedere priester die daar zijn dienst verricht bid het gebed om de komst van de Messias (Staat in het OT). Zacherias had net zijn dienst verricht toen de engel verscheen. Waarop de engel die woorden sprak. Zacherias stond er als priester en niet als Zacherias zelf. Daarom is het ook genade dat de Heere vervolgens ook nog de belofte van een zoon gaf aan Zacherias en daar twijfelde Zacherias aan. Maar het gaat erom dat HET gebed van de priester Zacherias verhoord werd.
Zo legt Calvijn het in zijn commentaar ook uit, inderdaad.
Er is m.i. geen andere uitleg mogelijk.
Dächsel schreef: En toch moet het "uw gebed" verstaan worden van dat wat zo even bij het priesterlijk roken door hem was uitgesproken en in welks gemeenschap ook het daarbuiten verzamelde volk stond. Dit ambtsgebed had betrekking op het hoogste belang van het hele Israël, namelijk op de Messiaanse redding van het volk
Henry houdt beide uitleg voor mogelijk.
a. Indien hij bedoelt zijn bijzonder gebed om een zoon, ten einde zijn geslacht voort te planten, dan moeten het de gebeden zijn, die hij vroeger om dien zegen had opgezonden, toen er nog waarschijnlijkheid bestond dat hij kinderen zou krijgen. Maar wij kunnen veronderstellen dat, nu hij en zijne vrouw verre op hun dagen gekomen waren, zij niet meer verwachtten kinderen te zullen krijgen, en er dus ook niet meer om gebeden hebben. Het was hun, evenals Mozes, genoeg en zij spraken tot den Heere niet meer over deze zaak, Deut. 3:26 . Maar God, die hem nu dien zegen wilde schenken, gedacht de gebeden, die hij voorlang voor en met zijne huisvrouw had opgezonden, evenals Izak voor en met de zijne, Gen. 25:21. De gebeden des geloofs worden in den hemel op de rol geschreven en niet vergeten, al wordt ook de zaak, om welke gebeden werd, niet terstond gegeven. Gebeden, die wij hebben opgezonden toen wij jong waren en in de wereld kwamen, kunnen verhoord worden als wij oud zijn en de wereld gaan verlaten. Maar:
b. Indien hij bedoelt het gebed, dat hij thans bad en met het reukwerk opzond, dan kunnen wij veronderstellen dat dit in overeenstemming was met den plicht van zijn ambt, voor het Israël Gods en hun welzijn, en de vervulling der belofte, aan hen gedaan nopens den Messias en de komst van Zijn koninkrijk. "Dit uw gebed is nu verhoord; want uwe huisvrouw zal weldra bevrucht worden en een zoon baren, die de voorloper van den Messias zal wezen." Sommigen van de Joodse schrijvers zeggen zelven, dat de priester, als hij reukofferde, bad om de verlossing en zaligheid der gehele wereld, en dit gebed zal nu verhoord worden
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.