Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door memento »

Willem schreef:
Lassie schreef:
PvS schreef:Ik weet van mensen bij wie het uitgesloten was om kinderen te krijgen (na jaren gedokterd te hebben).
De arts (niet christelijk) welke hen deze uitslag gaf, zei hen, dat er voor hen nog maar één weg open stond......het gebed!
Ruim een jaar later komen ze in hetzelfde ziekenhuis deze arts tegen op de gang.
Hier mochten ze deze arts vertellen dat ze op het gebed een kind hebben mogen krijgen.
De arts stond erbij met tranen in de ogen!

Sorry maar dit soort voorbeelden moet je niet mee aankomen.

:nonnon
want?
Zou je tegen iemand die op sterven ligt, verhalen gaan vertellen over mensen die op wonderlijke wijze er toch weer uitgekomen zijn? Zou je tegen iemand die een boodschap van een ongeneeslijke ziekte heeft gekregen, verhalen gaan vertellen over mensen die op wonderlijke manieren van die ziekte afgekomen zijn? Etc. Iedereen met een beetje empathisch vermogen voelt wel aan, dat dit zeer ongepast zou zijn.

Kortom, wie met zulke voorbeelden aan komt zetten, neemt het verdriet van hen die lijden aan kinderloosheid niet serieus.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Terri »

Lassie schreef:
PvS schreef:Ik weet van mensen bij wie het uitgesloten was om kinderen te krijgen (na jaren gedokterd te hebben).
De arts (niet christelijk) welke hen deze uitslag gaf, zei hen, dat er voor hen nog maar één weg open stond......het gebed!
Ruim een jaar later komen ze in hetzelfde ziekenhuis deze arts tegen op de gang.
Hier mochten ze deze arts vertellen dat ze op het gebed een kind hebben mogen krijgen.
De arts stond erbij met tranen in de ogen!

Sorry maar dit soort voorbeelden moet je niet mee aankomen.

:nonnon
Hoe verdrietig ook als het bij ons anders loopt, maar als je dit niet meer vertelt, kom je ook een beetje in een kramp.
En het kan juist ook heel bemoedigend zijn, in alle moeiten van het leven;
Die God leeft nog!
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Willem »

memento schreef:
Willem schreef:
Lassie schreef:
PvS schreef:Ik weet van mensen bij wie het uitgesloten was om kinderen te krijgen (na jaren gedokterd te hebben).
De arts (niet christelijk) welke hen deze uitslag gaf, zei hen, dat er voor hen nog maar één weg open stond......het gebed!
Ruim een jaar later komen ze in hetzelfde ziekenhuis deze arts tegen op de gang.
Hier mochten ze deze arts vertellen dat ze op het gebed een kind hebben mogen krijgen.
De arts stond erbij met tranen in de ogen!
Sorry maar dit soort voorbeelden moet je niet mee aankomen.

:nonnon
want?
Zou je tegen iemand die op sterven ligt, verhalen gaan vertellen over mensen die op wonderlijke wijze er toch weer uitgekomen zijn? Zou je tegen iemand die een boodschap van een ongeneeslijke ziekte heeft gekregen, verhalen gaan vertellen over mensen die op wonderlijke manieren van die ziekte afgekomen zijn? Etc. Iedereen met een beetje empathisch vermogen voelt wel aan, dat dit zeer ongepast zou zijn.
Kortom, wie met zulke voorbeelden aan komt zetten, neemt het verdriet van hen die lijden aan kinderloosheid niet serieus.
Gelet op de betrokkenheid van diversen in deze discussie lijkt het me ongepast om hierover verder te discusseren alhoewel ik het er pertinent mee oneens ben.
ps. En mijn empathisch vermogen is overigens ver boven het gemiddelde.
Laatst gewijzigd door Willem op 19 mei 2011, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Lassie »

Terri schreef:
Lassie schreef:
PvS schreef:Ik weet van mensen bij wie het uitgesloten was om kinderen te krijgen (na jaren gedokterd te hebben).
De arts (niet christelijk) welke hen deze uitslag gaf, zei hen, dat er voor hen nog maar één weg open stond......het gebed!
Ruim een jaar later komen ze in hetzelfde ziekenhuis deze arts tegen op de gang.
Hier mochten ze deze arts vertellen dat ze op het gebed een kind hebben mogen krijgen.
De arts stond erbij met tranen in de ogen!

Sorry maar dit soort voorbeelden moet je niet mee aankomen.

:nonnon
Hoe verdrietig ook als het bij ons anders loopt, maar als je dit niet meer vertelt, kom je ook een beetje in een kramp.
En het kan juist ook heel bemoedigend zijn, in alle moeiten van het leven;
Die God leeft nog!
Tuurlijk, ik geloof ook zeker in kracht van gebed en genezing etc. Die God leeft elke dag nog zeker. Maar dat wil niet zeggen dat je het verdriet van kinderloosheid weg neemt.

Om eerlijk te zijn bemoedigde dat mij echt niet, al die voorbeelden. Ik werd er juist zo kriegelig van dat ik het onderwerp: kinderloosheid liever uit de weg ging. Want al die voorbeelden kwamen m'n keelgat uit.

Ik wil hier mee niet zeggen dat ik het mooi vindt maar om zo'n voorbeeld te gebruiken ter bemoediging? nee. :nonnon
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Gijs83 »

Gijs83 schreef:Ik hoop dat de titel een beetje de lading dekt, van wat ik beoog met dit topic. Ik beoog om de etische kanten te bespreken over middelen om vruchtbaarheid op te wekken als er grote kans bestaat op kinderloosheid/onvruchtbaarheid en er toch de wens is om kinderen te krijgen. Ik weet er weinig tot niets van, maar er wel belangstellend naar of jullie daar meer van weten of boeken die daar wat over schrijven. Uiteraad passend binnen de refo.visie. Ik denk dat er ongetwijfeld geoorloofde technieken zijn of door de weg van een wonder zoals bij Abraham en Sara. Ik kwam op het idee n.a.v. de preek die gistermiddag bij ons werd gelezen, daarin werd gesproken over Genesis 30 en dan gaat m.n. over de geschiedenis vanaf het 14e vers. Ruben vind dudaim in het veld een soort minnebloemen of lief-appelen zegt de kanttekening. Het kwam bij mij over dat die bloemen/kruiden zodanig waren om de vruchtbaarheid op te wekken. Hoewel Lea in dit hoofdstuk op slinkse met Jakob handelt, denk ik toch dat de handeling op zich geoorloofd is. Zo zullen er best meerdere (hedendaagse) mogelijkheden zijn. Ik hoor graag wat mogelijkheden(als die er zijn).
http://www.telegraaf.nl/prive/9860655/_ ... ml?cid=rss

Dit lijkt een pikant verhaal, is het misschien ook, maar de vrucht die William en Kate hebben gekregen lijkt verdacht op de dudaim waar het hier over ging. Blijkbaar bestaat dus zo'n (natuurlijke) vrucht heden ten dage dus nog steeds, want William en Kate hebben zo'n vrucht gekregen. Het verhaal schijnt er op te wijzen dat Kate onvruchtbaar is, maar dat deze vrucht daar op 1 of andere wijze een oplossing aan kan geven, dit moet wel iets heeel bijzonders zijn voor het jonge echtpaar! Wat denken jullie van deze vrucht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door refo »

Jacob heeft de schapen van oom Laban ook genetisch gemanipuleerd door geschilde takken in de drinkbakken te doen.

Ik vraag me af of het allemaal niet gewoon bijgeloof of op zijn best bakerwijsheid was van de mensen van toen.
Doordat het in de bijbel beschreven staat wordt dat dan nog geen geoorloofde of werkzame methode.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Jacob heeft de schapen van oom Laban ook genetisch gemanipuleerd door geschilde takken in de drinkbakken te doen.

Ik vraag me af of het allemaal niet gewoon bijgeloof of op zijn best bakerwijsheid was van de mensen van toen.
Doordat het in de bijbel beschreven staat wordt dat dan nog geen geoorloofde of werkzame methode.
Dat vraag ik mij ook af, maar misschien is er iemand die daarin het rechte weet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door refo »

Gijs83 schreef:
refo schreef:Jacob heeft de schapen van oom Laban ook genetisch gemanipuleerd door geschilde takken in de drinkbakken te doen.

Ik vraag me af of het allemaal niet gewoon bijgeloof of op zijn best bakerwijsheid was van de mensen van toen.
Doordat het in de bijbel beschreven staat wordt dat dan nog geen geoorloofde of werkzame methode.
Dat vraag ik mij ook af, maar misschien is er iemand die daarin het rechte weet.
Dat denk ik niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Marco »

Aan onvruchtbaarheid kan van alles ten grondslag liggen. Er zullen dus best vruchten zijn die daar in sommige gevallen tegen kunnen helpen. In Genesis zou het gaan om de atropa mandragora. Ik geloof niet dat die echt helpt, trouwens, maar ik kan er niet heel veel van vinden. Voor de geschiedenis in Genesis maakt dat eigenlijk ook niet uit: Al het gedoe helpt niets, we lezen pas twee zonen van Lea en een dochter verder (nadat eerder al verteld werd dat Lea stopte met baren) dat Rachel zwanger wordt. En dan staat er niets over kruidenthee of liefdesappels, maar wel dat God aan haar dacht en haar baarmoeder opende.

Over de truukjes van Jakob kunnen we misschien nog wel korter zijn: wetenschappelijk gezien werken die niet. Als genetische manipulatie zo simpel was, had het de mensheid na de experimenten van Jakob echt geen duizenden jaren gekost om genetische manipulatie onder de knie te krijgen. Uiteindelijk is het God die hem gezegend heeft - in dit geval door die takken.

Zo gezien kan je uit dit hoofdstuk concluderen dat onze menselijke 'inspanningen' pas helpen als God dat geeft. Of het nu om Dûdaïm gaat of om gestreepte takken.

Je moet uit dit hoofdstuk denk ik vooral niet concluderen dat het gebruik van middelen niet geoorloofd zou zijn. Daar wordt niets over gezegd, zelfs niet over het inzetten van slavinnen als hulpmiddel voor het krijgen van kinderen (ook in het geval van Sara(ï)/Hagar wordt daar op zich niets over gezegd, alleen dat de belofte van kinderen toch echt voor Saraï was, dus dat dit niet nodig was geweest). Wel wordt hier heel duidelijk gemaakt dat het God is die kinderen geeft, en rijkdom, armoede of wat dan ook.

Overigens vind ik de vraag of natuurlijke middelen nog steeds bestaan (natuurlijk doen ze dat!) niet zo relevant. Of het nou natuurlijke middelen zijn of dat er eerst een bewerking nodig is geweest maakt eigenlijk niets uit. Alsof je middelen wel mag gebruiken als je ze kunt plukken, maar niet meer als je er nog een vuurtje voor moet stoken en wat moet destilleren of zo. Ik zie wat dat betreft geen verschil tussen een plantje dat vruchtbaarheid bevordert of juist niet, of een pil die dat wel of niet doet. In beide gevallen zijn de mogelijkheden ervoor in de schepping gelegd. En voor beide geldt dat we er wijs mee moeten omgaan. Natuurproduct is geen argument voor het gebruik ergens van (ook niet ertegen). Ik zou je bijvoorbeeld ook niet aanraden om maar tabak te gaan roken omdat dat nou eenmaal een natuurproduct is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Tiberius »

De discussie over Ziekenzalving heb ik afgesplitst.
Dan kunnen we in dit topic verder over kinderloosheid, wat kun je er aan doen; indien gewenst.
Plaats reactie