Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Zita »

jvdg schreef:
Mara schreef:Ik dacht juist dat dit soort voorbeelden niet zo gepast waren, als ik Vlinder goed gelezen heb.
Klopt......
dit was wel een heel ander geval, namelijk van iemand die eerst ongehuwd kinderloos was, en daarna gehuwd een kind kreeg.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Upquark »

Mara schreef:
Upquark schreef:
helma schreef:
jvdg schreef:Zo'n juf ken ik ook! :oops

ik ook. Veel kinderen op de (Bijbel)club hadden/hebben een plaats in haar hart en gebeden. En ze is nu getrouwd en heeft zelf een kindje!!
Geweldig!
Ik dacht juist dat dit soort voorbeelden niet zo gepast waren, als ik Vlinder goed gelezen heb.
Oh, dan zal ik het maar vervelend vinden... :quoi
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Voor mij maakt het het moeilijkste (niet alleen in het pastoraat) dat IEDEREEN mensen kent die op één of andere onverklaarbare wijze toch kinderen heeft gekregen. Persoonlijk maakt mij dat boos en voel ik me niet serieus genomen. Wat een ander heeft, daar kunnen wij het niet mee doen.
De ambtsdrager bij ons op huisbezoek zei bijvoorbeeld: Blijven hopen, het kan zomaar ineens raak zijn. Tuurlijk, wonderen gebeuren nog, maar daar ben ik niet nu mee geholpen.

Mijn advies is: vul niet in, probeer niet te troosten. Probeer mee te leven. Vraag bijvoorbeeld: joh, wat vind je op dit moment het moeilijkste. En dat is niet altijd wat je denkt.... Ga ook geen dingen verzwijgen, bijvoorbeeld een zwangerschap in de familie. Je komt er een keer achter en dan is het pijnlijk als iedereen het al een tijd weet, behalve jij. Weet je een keer niks te zeggen, benoem dit dan gewoon, dan voelt de ander dat je echt met hem/haar begaan bent.
Of mensen kunnen ook bij jou gaan "klagen": kinderen is ook niet alles. Nee, dat weet ik ook wel.....

Mocht dit klagerig klinken: wij zijn niet zielig :yahoo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door helma »

Het ging in dit geval niet over troost; maar over het feit dat een kinderloos persoon voor veel kinderen tot zegen kan zijn.
En in mijn 'voorbeeld' was het geen overklaarbare wijze; maar een huwelijk op latere leeftijd waardoor die juf toch moeder mocht worden.
Dat is toch een heel ander geval.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door jvdg »

Mara schreef:
vlinder schreef:Voor mij maakt het het moeilijkste (niet alleen in het pastoraat) dat IEDEREEN mensen kent die op één of andere onverklaarbare wijze toch kinderen heeft gekregen. Persoonlijk maakt mij dat boos en voel ik me niet serieus genomen. Wat een ander heeft, daar kunnen wij het niet mee doen.
De ambtsdrager bij ons op huisbezoek zei bijvoorbeeld: Blijven hopen, het kan zomaar ineens raak zijn. Tuurlijk, wonderen gebeuren nog, maar daar ben ik niet nu mee geholpen.

Mijn advies is: vul niet in, probeer niet te troosten. Probeer mee te leven. Vraag bijvoorbeeld: joh, wat vind je op dit moment het moeilijkste. En dat is niet altijd wat je denkt.... Ga ook geen dingen verzwijgen, bijvoorbeeld een zwangerschap in de familie. Je komt er een keer achter en dan is het pijnlijk als iedereen het al een tijd weet, behalve jij. Weet je een keer niks te zeggen, benoem dit dan gewoon, dan voelt de ander dat je echt met hem/haar begaan bent.
Of mensen kunnen ook bij jou gaan "klagen": kinderen is ook niet alles. Nee, dat weet ik ook wel.....

Mocht dit klagerig klinken: wij zijn niet zielig :yahoo
Precies, we zijn niet zielig.
Mijn vrouw heeft kort na ons trouwen een soort stamboom getekend van haar familie.
Aangezien zij de jongste was, bungelden wij onderaan, zonder er ooit een mogelijkheid was dat ons takje zich kon voortzetten.
Toch heb ik een streepje naar beneden getekend plus een vakje voor nakomelingen.
In dat vakje heb ik ingevuld: liefdeskinderen

En die wens heeft de Heere in de afgelopen 17 jaren vervuld.
Al was het bijna elke keer met veel verdriet, nochtans hopen we dat de Heere ons (onzichtbaar) heeft willen gebruiken voor kinderen in de storm van het leven.

Ook nu nog.

Het gaat niet om of over onze werken, maar over het Werk wat de Heere heeft gewrocht dwars door onze onmacht en onwil heen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door jvdg »

helma schreef:Het ging in dit geval niet over troost; maar over het feit dat een kinderloos persoon voor veel kinderen tot zegen kan zijn.
En in mijn 'voorbeeld' was het geen overklaarbare wijze; maar een huwelijk op latere leeftijd waardoor die juf toch moeder mocht worden.
Dat is toch een heel ander geval.
En ik had het over een juf die geen kinderen kon krijgen, ook niet na een huwelijk op latere leeftijd, omdat de baarmoeder was weggenomen.
Ook dat is toch een heel ander geval (raar woord in dezen).
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door oesterschelpje »

Mijn vriendin is een alleenstaande vrouw.
Zij vertelde me een poos geleden dat er niemand uit haar familie of vriendenkring met haar praat over het niet kunnen krijgen van kinderen.
Terwijl zij ook met veel gevoelens omtrent dit onderwerp rondloopt.

Ze zei, als je twintig bent denk je; ach ik ben nog jong zat om verkering te krijgen.
Bij de dertig denk je, het zou nu toch wel fijn zijn om een vriend te hebben.
Bij de veertig, ach nog ongeveer 5 jaar, dan zal ik nooit meer een natuurlijke moeder kunnen zijn.
Bij de vijf en veertig, nu is mijn tijd voorbij, misschien kan ik ooit nog wat betekenen voor een weduwnaar.
Bij de vijftig, ik ben nog steeds alleen, veel neefjes en nichtjes hebben al een huwelijk.
Bij de zestig, ach, ik zal mijn leven lang wel alleen blijven.....

Ook zij voelt zich niet zielig, maar heeft heel veel gevoelens en een stil verdriet!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door jvdg »

oesterschelpje schreef:Mijn vriendin is een alleenstaande vrouw.
Zij vertelde me een poos geleden dat er niemand uit haar familie of vriendenkring met haar praat over het niet kunnen krijgen van kinderen.
Terwijl zij ook met veel gevoelens omtrent dit onderwerp rondloopt.

Ze zei, als je twintig bent denk je; ach ik ben nog jong zat om verkering te krijgen.
Bij de dertig denk je, het zou nu toch wel fijn zijn om een vriend te hebben.
Bij de veertig, ach nog ongeveer 5 jaar, dan zal ik nooit meer een natuurlijke moeder kunnen zijn.
Bij de vijf en veertig, nu is mijn tijd voorbij, misschien kan ik ooit nog wat betekenen voor een weduwnaar.
Bij de vijftig, ik ben nog steeds alleen, veel neefjes en nichtjes hebben al een huwelijk.
Bij de zestig, ach, ik zal mijn leven lang wel alleen blijven.....

Ook zij voelt zich niet zielig, maar heeft heel veel gevoelens en een stil verdriet!
Oessie, je hebt het echt realistisch verwoord.
De Heere gaf mij op latere leeftijd een hulpe tegenover, terwijl we wisten dat de kinderzegen nooit zou komen.
Ons hart is dan ook altijd bewogen met mannen en vrouwen aan wie het grote voorrecht van een huwelijk niet is toebedeeld.
Dat stille verdriet acht ik groter dan ons verdriet over onze kinderloosheid.
Dat verdriet heeeft dan ook een speciaal plaatsje in ons denken en bidden.

In dat verdriet wil ik ook meenemen diegenen die de natuurlijke begeerte tussen man en vrouw niet is gegeven. Dat lijkt mij een nog zwaarder kruis.
Dan zijn echt alle mogelijkheden tot liefde afgesloten.

Laat ons juist deze mensen in onze gebeden gedenken.

Uiteindelijk gaat het over de Liefde Gods die alle verstand te boven gaat!
Daar kunnen wij het leven mee door en uit.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door vlinder »

helma schreef:
Zita schreef:respect, vlinder!
Wat in dit kader ook zo moeilijk is, is dat in de Bijbel alle echtparen die kinderloos zijn, en met dit verdriet naar de HEERE gaan, verhoring van dit gebed krijgen, en alsnog de kinderzegen ontvangen.
Daar heb ik nooit bij stil gestaan!

@ Allen, ik antwoord nu pas, we zijn even saampjes een paar heerlijke dagen naar Groningen geweest. :hum

@ Zita/Helma: daar denk ik heel vaak aan. Zou ik niet genoeg geloof hebben/niet goed/genoeg bidden? Dat zijn vragen die me wel bezig houden. Wel staan er alleen verhalen in de Bijbel die er toe doen en omdat kinderloosheid in Israël een schande was, is het misschien niet vermeld, want ik denk dat het wel voorkwam.

@ Tiberius: Natuurlijk is die weg altijd open, maar als de medicus het 99,9% uitsluit (zelfs m.b.v. ICSI i.c.m. IVF waar we niet achter staan), mag je ook je nuchtere verstand gebruiken en zeggen: medisch gezien kunnen wij geen kinderen krijgen en dan lijkt het me verstandiger dat een plekje te geven dan om te hopen op die 0,01%. Ik zeg dus niet dat een wonder is uitgesloten en dat God geen gebeden verhoord. (op de avond dat we de uitslag hoorden, moest ik trouwens een inleiding houden op de tienerclub over het gebed en de verhoring daarvan, maar dat terzijde). Maar de "focus" ligt er nu meer op dat de Heere een ander doel in ons leven heeft. Ons leven houdt niet op zonder kinderen, ook al geeft het verdriet, maar waarschijnlijk is er een ander doel voor ons.

Waar ik vaak aan denk is dat wij samen zo gelukkig zijn. Hoeveel vrouwen zijn er niet die een kinderwens hebben, maar niet een man om dit verdriet mee te delen? Bij ons in de kerk zit een vrouw die noemt het een gezinswens. Hen wil ik nu ook in het bijzonder sterkte wensen, want ook dat zal niet altijd meevallen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
DirkM
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 mei 2011, 23:22

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door DirkM »

Soms is het ook goed om helemaal niks te zeggen maar er gewoon proberen te zijn voor mensen die graag kinderen zouden willen ontvangen maar dat niet kunnen.
Het past mij dan ook om daar geen commentaar op te geven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door huisman »

vlinder schreef:
helma schreef:
Zita schreef:respect, vlinder!
Wat in dit kader ook zo moeilijk is, is dat in de Bijbel alle echtparen die kinderloos zijn, en met dit verdriet naar de HEERE gaan, verhoring van dit gebed krijgen, en alsnog de kinderzegen ontvangen.
Daar heb ik nooit bij stil gestaan!

@ Allen, ik antwoord nu pas, we zijn even saampjes een paar heerlijke dagen naar Groningen geweest. :hum

@ Zita/Helma: daar denk ik heel vaak aan. Zou ik niet genoeg geloof hebben/niet goed/genoeg bidden? Dat zijn vragen die me wel bezig houden. Wel staan er alleen verhalen in de Bijbel die er toe doen en omdat kinderloosheid in Israël een schande was, is het misschien niet vermeld, want ik denk dat het wel voorkwam.

@ Tiberius: Natuurlijk is die weg altijd open, maar als de medicus het 99,9% uitsluit (zelfs m.b.v. ICSI i.c.m. IVF waar we niet achter staan), mag je ook je nuchtere verstand gebruiken en zeggen: medisch gezien kunnen wij geen kinderen krijgen en dan lijkt het me verstandiger dat een plekje te geven dan om te hopen op die 0,01%. Ik zeg dus niet dat een wonder is uitgesloten en dat God geen gebeden verhoord. (op de avond dat we de uitslag hoorden, moest ik trouwens een inleiding houden op de tienerclub over het gebed en de verhoring daarvan, maar dat terzijde). Maar de "focus" ligt er nu meer op dat de Heere een ander doel in ons leven heeft. Ons leven houdt niet op zonder kinderen, ook al geeft het verdriet, maar waarschijnlijk is er een ander doel voor ons.

Waar ik vaak aan denk is dat wij samen zo gelukkig zijn. Hoeveel vrouwen zijn er niet die een kinderwens hebben, maar niet een man om dit verdriet mee te delen? Bij ons in de kerk zit een vrouw die noemt het een gezinswens. Hen wil ik nu ook in het bijzonder sterkte wensen, want ook dat zal niet altijd meevallen.
@Vlinder bedankt voor je openheid, ik kan van alles zeggen maar ik ben er een beetje stil van.......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Jo-Ann »

'k weet niks te zeggen...
Maar wil wel respect tonen voor mensen die hier zo open over spreken (wat ook het gevaar met zich meebrengt om gekwetst te worden) en wens alle mensen sterkte toe die dit kruis opgelegd hebben gekregen.
Bijdrage Tiberius over de doorn in het vlees vond ik ook waardevol en is mijns inziens ook een juiste pastorale weg. Maar goed, ook Paulus heeft veel gebeden of hij van die doorn verlost mocht worden. En hij kreeg antwoord... het was genoeg om zijn kruis blijmoedig te kunnen dragen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:@ Tiberius: Natuurlijk is die weg altijd open, maar als de medicus het 99,9% uitsluit ...
Sorry, maar die weg bedoelde ik juist niet. Ik bedoelde de weg naar Boven. Juist niet focussen op het kruis, maar het in handen van Hem geven, Die weet wat goed voor ons is.
Vertrouw op Hem en de uitkomst zal niet falen.
Dat betekent niet, dat de uitkomst altijd overeen komt met onze wensen. Want in de Bijbel staan vele onverhoorde gebeden. Denk bijvoorbeeld aan het gebed van David of dat eerste kindje van Bathseba mocht blijven leven, aan Mozes' gebed of hij in Kanaän mocht komen, aan Samuëls gebed voor Sauls huis, aan Paulus' al eerder genoemde gebed om wegneming van die doorn uit zijn vlees, en om niet meer te noemen, het gebed van onze Zaligmaker om de drinkbeker van Gods toorn voorbij te mogen laten gaan.

Overigens reageerde ik niet zozeer op jou, maar op een onjuiste generalisering van Zita, waar zij zelf ook al moeite mee zegt te hebben; namelijk deze:
Zita schreef:Wat in dit kader ook zo moeilijk is, is dat in de Bijbel alle echtparen die kinderloos zijn, en met dit verdriet naar de HEERE gaan, verhoring van dit gebed krijgen, en alsnog de kinderzegen ontvangen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door vlinder »

@ Tiberius: o, sorry dan had ik je verkeerd begrepen. Maar ik dacht dat Zita het ook zo bedoelde: ook in de Bijbel gebeurt er altijd een wonder op het gebed. Je leest daar nooit van echtparen waarvan de Heere toch besloot dat ze geen kinderen kregen. (ik geloof 1 of 2 keer in een bijzin bij een onbekende naam). Maar als je het vanuit jouw optiek bekijkt is het juist dat die weg altijd open blijft. En dat is ook de enige weg die over blijft.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kinderloos, wat kun je er aan doen?

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Maar ik dacht dat Zita het ook zo bedoelde: ook in de Bijbel gebeurt er altijd een wonder op het gebed.
Dat bestrijd ik dus, zie mijn voorbeelden in het vorige bericht.
Wat kinderloosheid betreft en het gebed daarvoor komt dit slechts één keer in de Bijbel voor, namelijk in 1 Samuël 1.

In de andere gevallen is er wat anders aan de hand (of ik moet wat over het hoofd zien).

Bij Abraham en Izak: de Heere had eerst de belofte gegeven, dat in zijn Zaad alle geslachten gezegend zouden worden.
Bij Abraham zien we dat hij hard bezig is de belofte in een eigen weg te vervullen (via Eliëzer, via Hagar). Alleen bij Izak lezen we dat hij de Heere zeer bad om vervulling van die belofte. Daar gaat het niet zozeer om de kinderloosheid, maar om de onmogelijkheid van de vervulling van die eerdere belofte, wanneer Rebekka kinderloos zou blijven.
Een zelfde pleiten op de beloften is het geval bij Hizkia.

Bij Zacharias en Elisabeth lezen we helemaal niet van een gebed om kinderen.
Plaats reactie