Tijdgeest

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Tijdgeest

Bericht door Gijs83 »

Ik heb nu het boekje Tijdgeest van Ds.P.van Ruitenburg aan het lezen, daar staan mooie handvaten in voor een discussie hier. In het hoofdstukje over 'hel en hemel' gaat het ook over minieme verschil tussen mens en dier, wat men tegenwoordig denkt dat dat zo is. Vooral gevoed door evolutietheorie. Wij weten allemaal dat een mens een ziel voor de eeuwigheid heeft en een dier dat niet heeft, als je niet geloofd dat een mens een ziel voor de eeuwigheid heeft tja dan denk je heel anders, maar het is wel de tijd waarin we leven... Het leven van dieren wordt welhaast nog belangrijker dan dat van mensen. Is dat geen einde van beschaving? Zo moeten zeehonden beschermd worden en menselijke embryo's worden vermoord
Of geweld dat men op TV of in films of games tegenkomt dat men dan uit woede in geweld(denk aan Alphen a/d Rijn).
Discusseer er maar eens over!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Tijdgeest

Bericht door huisman »

Gijs83 schreef:Ik heb nu het boekje Tijdgeest van Ds.P.van Ruitenburg aan het lezen, daar staan mooie handvaten in voor een discussie hier. In het hoofdstukje over 'hel en hemel' gaat het ook over minieme verschil tussen mens en dier, wat men tegenwoordig denkt dat dat zo is. Vooral gevoed door evolutietheorie. Wij weten allemaal dat een mens een ziel voor de eeuwigheid heeft en een dier dat niet heeft, als je niet geloofd dat een mens een ziel voor de eeuwigheid heeft tja dan denk je heel anders, maar het is wel de tijd waarin we leven... Het leven van dieren wordt welhaast nog belangrijker dan dat van mensen. Is dat geen einde van beschaving? Zo moeten zeehonden beschermd worden en menselijke embryo's worden vermoord
Of geweld dat men op TV of in films of games tegenkomt dat men dan uit woede in geweld(denk aan Alphen a/d Rijn).
Discusseer er maar eens over!
1. Wij zijn meer beïnvloed door de tijdgeest dan wij voor waar durven houden.
2. De tijdgeest is een geest uit de afgrond, satanisch. Dus opmerkingen zoals, daar kun je in deze tijd toch niet meer mee aankomen passen kerkmensen niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Tijdgeest

Bericht door Marco »

huisman schreef:
Gijs83 schreef:Ik heb nu het boekje Tijdgeest van Ds.P.van Ruitenburg aan het lezen, daar staan mooie handvaten in voor een discussie hier. In het hoofdstukje over 'hel en hemel' gaat het ook over minieme verschil tussen mens en dier, wat men tegenwoordig denkt dat dat zo is. Vooral gevoed door evolutietheorie. Wij weten allemaal dat een mens een ziel voor de eeuwigheid heeft en een dier dat niet heeft, als je niet geloofd dat een mens een ziel voor de eeuwigheid heeft tja dan denk je heel anders, maar het is wel de tijd waarin we leven... Het leven van dieren wordt welhaast nog belangrijker dan dat van mensen. Is dat geen einde van beschaving? Zo moeten zeehonden beschermd worden en menselijke embryo's worden vermoord
Of geweld dat men op TV of in films of games tegenkomt dat men dan uit woede in geweld(denk aan Alphen a/d Rijn).
Discusseer er maar eens over!
1. Wij zijn meer beïnvloed door de tijdgeest dan wij voor waar durven houden.
Dat klopt. Maar het is zo moeilijk om precies te onderscheiden waarin we zo sterk beïnvloed zijn.
huisman schreef:2. De tijdgeest is een geest uit de afgrond, satanisch. Dus opmerkingen zoals, daar kun je in deze tijd toch niet meer mee aankomen passen kerkmensen niet.
Dat is wat kort door de bocht. We leven in een tijd waarin de Satan rondgaat als een brullende leeuw. Maar het is ook een tijd die ons door God wordt gegeven. Het spreken over een tijdgeest kan beide vervlakken.

Kerkmensen, en zeker mensen uit de gereformeerde gezindte, hebben nog wel eens de neiging te denken dat het vroeger allemaal beter was. Daarmee gaan ze er aan voorbij, dat er ook toen iets als een 'tijdgeest' was, en dat ook die uit de afgrond kwam*. Daar komt ook bij dat niet alles wat vroeger bruikbaar was, dat nu nog is. Wij worden voor andere uitdagingen gesteld dan onze ouders en voorouders. En daarmee zullen de oplossingen die zij kozen niet altijd meer bruikbaar zijn. Oftewel: soms kun je ergens niet meer mee aankomen, waar je vroeger prima mee van pas kon.

* Oók in de 17e, 18e en 19e eeuw ging de duivel rond als een brullende leeuw. Idealiseren van het verleden biedt geen hoop voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Tijdgeest

Bericht door Mariavt »

Nou neem me niet kwalijk, vroeger had je echt niet bv.drugsgebruik, zulke opstanden dat de m.e. eraan te pas moest komen, taxi chauffeurs die vermoord werden en noem maar op. Als je vroeger als jongen naar de kapper moest dan had je maar te gaan. Tegenwoordig als ze op de puberleeftijd komen, heb je niks meer te zeggen......
Moord en doodslag en verkrachtingen en abortus , euthanasie,overal is tegenwoordig schering en inslag, men denkt even, och wat erg, na een week is het weggeëbd omdat je andere dingen aan je hoofd hebt.
en wat dacht je van pc spellen met moord en doodslag? Hoe erg vond men vroeger tv? Tegenwoordig is het gek als je er géén hebt. Mijn gezinshulp zei toen ze hier voor het eerst kwam: " Ik heb al in heel veel gezinnen gewerkt, maar nog nooit gezien dat er geen t.v. in huis was"......

Denk ook maar eens aan het verval van ons reformatorische geloof, enz.
Dat noem ik een ergere tijdgeest dan vroeger hoor...
Laatst gewijzigd door Mariavt op 07 mei 2011, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tijdgeest

Bericht door Mara »

Mariavt schreef:Nou neem me niet kwalijk, vroeger had je echt niet bv.drugsgebruik, zulke opstanden dat de m.e. eraan te pas moest komen, taxi chauffeurs die vermoord werden en noem maar op. Als je vroeger als jongen naar de kapper moest dan had je maar te gaan. Tegenwoordig als ze op de puberleeftijd komen, heb je niks meer te zeggen......
en wat dacht je van pc spellen met moord en doodslag? Hoe erg vond men vroeger tv? Tegenwoordig is het gek als je er géén hebt. Mijn gezinshulp zei toen ze hier voor het eerst kwam: " Ik heb al in heel veel gezinnen gewerkt, maar nog nooit gezien dat er geen t.v. in huis was......
Denk ook maar eens aan het verval van ons reformatorische geloof, enz.
Dat noem ik een ergere tijdgeest dan vroeger hoor...
Even tussendoor Maria: veel mensen die zelf bij de tv werken of er vaak op te zien zijn, zien zelf nauwelijks tv of hebben er zelfs niet een !
Het juiste percentage ben ik kwijt, maar nog steeds heeft een tamelijk hoog percentage Nederlanders geen tv in huis. Dat ze goed verkocht worden, komt omdat in gezinnen vaak meerdere tv's staan. Of in het 2e huis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Tijdgeest

Bericht door Mariavt »

Mara schreef:
Mariavt schreef:Nou neem me niet kwalijk, vroeger had je echt niet bv.drugsgebruik, zulke opstanden dat de m.e. eraan te pas moest komen, taxi chauffeurs die vermoord werden en noem maar op. Als je vroeger als jongen naar de kapper moest dan had je maar te gaan. Tegenwoordig als ze op de puberleeftijd komen, heb je niks meer te zeggen......
en wat dacht je van pc spellen met moord en doodslag? Hoe erg vond men vroeger tv? Tegenwoordig is het gek als je er géén hebt. Mijn gezinshulp zei toen ze hier voor het eerst kwam: " Ik heb al in heel veel gezinnen gewerkt, maar nog nooit gezien dat er geen t.v. in huis was......
Denk ook maar eens aan het verval van ons reformatorische geloof, enz.
Dat noem ik een ergere tijdgeest dan vroeger hoor...
Even tussendoor Maria: veel mensen die zelf bij de tv werken of er vaak op te zien zijn, zien zelf nauwelijks tv of hebben er zelfs niet een !
Het juiste percentage ben ik kwijt, maar nog steeds heeft een tamelijk hoog percentage Nederlanders geen tv in huis. Dat ze goed verkocht worden, komt omdat in gezinnen vaak meerdere tv's staan. Of in het 2e huis.
Dat kan wel zijn, maar vroeger hoefde je er als reformatorisch mens niet aan te dénken om bij de tv te werken, laat staan te acteren.........gaat allemaal in tegen God's Woord.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tijdgeest

Bericht door Mara »

Mariavt schreef:
Mara schreef:
Mariavt schreef:Nou neem me niet kwalijk, vroeger had je echt niet bv.drugsgebruik, zulke opstanden dat de m.e. eraan te pas moest komen, taxi chauffeurs die vermoord werden en noem maar op. Als je vroeger als jongen naar de kapper moest dan had je maar te gaan. Tegenwoordig als ze op de puberleeftijd komen, heb je niks meer te zeggen......
en wat dacht je van pc spellen met moord en doodslag? Hoe erg vond men vroeger tv? Tegenwoordig is het gek als je er géén hebt. Mijn gezinshulp zei toen ze hier voor het eerst kwam: " Ik heb al in heel veel gezinnen gewerkt, maar nog nooit gezien dat er geen t.v. in huis was......
Denk ook maar eens aan het verval van ons reformatorische geloof, enz.
Dat noem ik een ergere tijdgeest dan vroeger hoor...
Even tussendoor Maria: veel mensen die zelf bij de tv werken of er vaak op te zien zijn, zien zelf nauwelijks tv of hebben er zelfs niet een !
Het juiste percentage ben ik kwijt, maar nog steeds heeft een tamelijk hoog percentage Nederlanders geen tv in huis. Dat ze goed verkocht worden, komt omdat in gezinnen vaak meerdere tv's staan. Of in het 2e huis.
Dat kan wel zijn, maar vroeger hoefde je er als reformatorisch mens niet aan te dénken om bij de tv te werken, laat staan te acteren.........gaat allemaal in tegen God's Woord.
Nee daar heb jij helemaal gelijk in !
Er zijn meer dingen waar ik vroeger niet aan hoefde te denken. Maar dat wordt nu wettisch genoemd :huhu
Nu moet je ook dingen uitleggen aan je kinderen, waarom dit moet en dat niet mag.
Ik geloof dat je dat vroeger accepteerde en bijna iedereen mocht het niet of moest wel.
Nu is het allemaal zo vrijblijvend geworden, de ene jongere zit met een mobieltje in de kerk en de andere mag hem nog niet eens in zijn bezit hebben. Te jong of niet nodig. Het ene meisje mag geen lange broek aan, haar vriendinnetje zit er mee in de kerk.
Moeilijk en ingewikkeld :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Tijdgeest

Bericht door Rambam »

huisman schreef: 1. Wij zijn meer beïnvloed door de tijdgeest dan wij voor waar durven houden.
Volgens mij is dat iets van alle tijden, dan mensen beïnvloed worden door de tijdgeest.
2. De tijdgeest is een geest uit de afgrond, satanisch. Dus opmerkingen zoals, daar kun je in deze tijd toch niet meer mee aankomen passen kerkmensen niet.
De tijdgeest is zo'n algemeen begrip, dat je niet zomaar kunt stellen dat het satanisch is. Ik kan veel positieve ontwikkelingen die betrekking hebben over de toename van het aantal christenen in andere landen. Als je de tijdgeest wil beoordelen, zul je eerst een definitie moeten geven.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Tijdgeest

Bericht door Rambam »

Mariavt schreef:Nou neem me niet kwalijk, vroeger had je echt niet bv.drugsgebruik,
Alcoholproblemen zijn van alle tijden, en alcohol is drug nr. 1.
zulke opstanden dat de m.e. eraan te pas moest komen,
Hoeveel opstanden moet ik opsommen?

- Jordaanoproer;
- Aardappeloproer;
- Palingoproer;
- etc, etc.
taxi chauffeurs die vermoord werden en noem maar op
Taxichauffeur is een betrekkelijk nieuw fenomeen. In vroeger tijden werd ook gemoord, verkracht, etc.
Als je vroeger als jongen naar de kapper moest dan had je maar te gaan. Tegenwoordig als ze op de puberleeftijd komen, heb je niks meer te zeggen.
---knip--- Op de persoon niet toegestaan
Moord en doodslag en verkrachtingen en abortus , euthanasie,overal is tegenwoordig schering en inslag, men denkt even, och wat erg, na een week is het weggeëbd omdat je andere dingen aan je hoofd hebt.
Moord, doodslag en verkrachting is niet bepaald nieuw, en is van alle tijden. Abortus en euthanasie wel natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Tijdgeest

Bericht door Bert Mulder »

Al deze dingen moeten geschieden, voordat Christus terug komt.

en de voetstappen worden steeds luider...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Tijdgeest

Bericht door Rambam »

Bert Mulder schreef:Al deze dingen moeten geschieden, voordat Christus terug komt.
Dat ben ik met je eens, maar ze gebeuren al 20 eeuwen lang. Dat deze zaken allemaal plaatsvinden is een waarschuwing, maar waarschuwingen in deze zin zijn er niet meer dan de afgelopen 2000 jaar.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Tijdgeest

Bericht door Bonny »

Abortus en euthanasie vinden ook al eeuwen plaats. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_abortion en http://en.wikipedia.org/wiki/Euthanasia.
Wat wel relatief nieuw is de regulering door de overheid.
The Groom's still waiting at the altar
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tijdgeest

Bericht door Mara »

Bonny schreef:Abortus en euthanasie vinden ook al eeuwen plaats. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_abortion en http://en.wikipedia.org/wiki/Euthanasia.
Wat wel relatief nieuw is de regulering door de overheid.
Abortus en euthanasie geschiedde in het "geniep". Nu wordt het idd vanuit de overheid "netje's" gereguleerd, want men heeft recht om waardig te sterven en om het ongeboren leven te beeindigen wanneer het ongewenst is of gehandicapt.
De eeuwigheid zal het openbaren !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tijdgeest

Bericht door Marnix »

Mara schreef:
Mariavt schreef:
Mara schreef:
Mariavt schreef:Nou neem me niet kwalijk, vroeger had je echt niet bv.drugsgebruik, zulke opstanden dat de m.e. eraan te pas moest komen, taxi chauffeurs die vermoord werden en noem maar op. Als je vroeger als jongen naar de kapper moest dan had je maar te gaan. Tegenwoordig als ze op de puberleeftijd komen, heb je niks meer te zeggen......
en wat dacht je van pc spellen met moord en doodslag? Hoe erg vond men vroeger tv? Tegenwoordig is het gek als je er géén hebt. Mijn gezinshulp zei toen ze hier voor het eerst kwam: " Ik heb al in heel veel gezinnen gewerkt, maar nog nooit gezien dat er geen t.v. in huis was......
Denk ook maar eens aan het verval van ons reformatorische geloof, enz.
Dat noem ik een ergere tijdgeest dan vroeger hoor...
Even tussendoor Maria: veel mensen die zelf bij de tv werken of er vaak op te zien zijn, zien zelf nauwelijks tv of hebben er zelfs niet een !
Het juiste percentage ben ik kwijt, maar nog steeds heeft een tamelijk hoog percentage Nederlanders geen tv in huis. Dat ze goed verkocht worden, komt omdat in gezinnen vaak meerdere tv's staan. Of in het 2e huis.
Dat kan wel zijn, maar vroeger hoefde je er als reformatorisch mens niet aan te dénken om bij de tv te werken, laat staan te acteren.........gaat allemaal in tegen God's Woord.
Nee daar heb jij helemaal gelijk in !
Er zijn meer dingen waar ik vroeger niet aan hoefde te denken. Maar dat wordt nu wettisch genoemd :huhu
Nu moet je ook dingen uitleggen aan je kinderen, waarom dit moet en dat niet mag.
Ik geloof dat je dat vroeger accepteerde en bijna iedereen mocht het niet of moest wel.
Nu is het allemaal zo vrijblijvend geworden, de ene jongere zit met een mobieltje in de kerk en de andere mag hem nog niet eens in zijn bezit hebben. Te jong of niet nodig. Het ene meisje mag geen lange broek aan, haar vriendinnetje zit er mee in de kerk.
Moeilijk en ingewikkeld :fi
Zolang de onderbouwing niet verder gaat dan "vroeger was dit ondenkbaar en nu kan het allemaal maar" schiet dat weinig op. Vroeger waren er wel weer andere dingen. Vroeger werd je uitgehuwelijkt, had je maar te trouwen met wie men (vaak financieel gezien) geschikt vond. Dat was toen heel normaal. Toch zou volgens mij bijna niemand daar weer naar terug willen. Vroeger noemde Calvijn het orgel de fluitenkast van de duivel. Nu willen de gereformeerden het orgel voor geen goud missen. "vroeger was dit ondenkbaar" is een slecht argument, omdat we dan doen alsof het vroeger allemaal zo goed was. Daarom moeten we de tijdsgeest van nu niet toetsen aan de tijdsgeest van vroeger, maar aan de Bijbel. Laten we de Bijbel lezen en serieus nemen, in plaats van blind de cultuur van vroeger te volgen. Toen mocht je ook allerlei dingen niet die in de Bijbel niet terug te vinden zijn. En ja, dan moet je kunnen uitleggen waarom dingen wel en niet mogen, als we ons tenminste laten leiden door de Bijbel. Zien we onszelf als een groepje hobbyisten van een oude tijdsgeest en is ons doel vooral om die in stand te houden, dan hoef je inderdaad niet meer uit te leggen dan: "vroeger was dat ook heel normaal".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Tijdgeest

Bericht door Mariavt »

Marnix schreef:
Zolang de onderbouwing niet verder gaat dan "vroeger was dit ondenkbaar en nu kan het allemaal maar" schiet dat weinig op. Vroeger waren er wel weer andere dingen. Vroeger werd je uitgehuwelijkt, had je maar te trouwen met wie men (vaak financieel gezien) geschikt vond. Dat was toen heel normaal. Toch zou volgens mij bijna niemand daar weer naar terug willen. Vroeger noemde Calvijn het orgel de fluitenkast van de duivel. Nu willen de gereformeerden het orgel voor geen goud missen. "vroeger was dit ondenkbaar" is een slecht argument, omdat we dan doen alsof het vroeger allemaal zo goed was. Daarom moeten we de tijdsgeest van nu niet toetsen aan de tijdsgeest van vroeger, maar aan de Bijbel. Laten we de Bijbel lezen en serieus nemen, in plaats van blind de cultuur van vroeger te volgen. Toen mocht je ook allerlei dingen niet die in de Bijbel niet terug te vinden zijn. En ja, dan moet je kunnen uitleggen waarom dingen wel en niet mogen, als we ons tenminste laten leiden door de Bijbel. Zien we onszelf als een groepje hobbyisten van een oude tijdsgeest en is ons doel vooral om die in stand te houden, dan hoef je inderdaad niet meer uit te leggen dan: "vroeger was dat ook heel normaal".
Duidelijk Marnix ik ben het ook met jou eens , maar ook met Bert Mulder....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Plaats reactie