Tijdgeest

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tijdgeest

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Net als ganzeborden, monopoly, kolonisten, risk, romans e.d
De middelen hoeven niet verkeerd te zijn, maar het gebruik kan enorm verkeerd zijn...
Inderdaad dat is waar. (hoewel dat laatste, romans, mij in het geheel niet trekt, en ik niet weet wat risk is) maar verder heb je wel gelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Tijdgeest

Bericht door Eppo Gremdaat »

Dus vanaf heden allemaal met een boekje in een hoekje.
Oei, wat saai!!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tijdgeest

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Dus vanaf heden allemaal met een boekje in een hoekje.
Oei, wat saai!!
Ge kunt het ook op de hoeken van de straat doen, hoor... ;)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Tijdgeest

Bericht door caprice »

Eppo Gremdaat schreef:Dus vanaf heden allemaal met een boekje in een hoekje.
Oei, wat saai!!
Als dat saai is heb je een verkeerd boek. :livre
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tijdgeest

Bericht door refo »

Eppo Gremdaat schreef:Dus vanaf heden allemaal met een boekje in een hoekje.
Oei, wat saai!!
Laten we het maar niet doen.
Het komt aan op de levende prediking. Boeken zijn niet genoemd in zondag 25 antw 65. Die werken derhalve niets uit.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Tijdgeest

Bericht door peterf »

caprice schreef:Als dat saai is heb je een verkeerd boek. :livre
Ik ken veel mensen die de Bijbel een saai boek vinden. Dat heeft dus niet altijd met een verkeerd boek te maken, meer met een verkeerde lezer :)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Tijdgeest

Bericht door caprice »

refo schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Dus vanaf heden allemaal met een boekje in een hoekje.
Oei, wat saai!!
Laten we het maar niet doen.
Het komt aan op de levende prediking. Boeken zijn niet genoemd in zondag 25 antw 65. Die werken derhalve niets uit.
Daar zit je dus ver naast, want het draait allemaal om het Boek der boeken, waaruit God de christenen (inderdaad door levende verkondiging) onderwezen wil hebben.
Daarnaast is het al tientallen eeuwen zo dat men onderwijs uit dat Woord ook op schrift stelt tot stichting der naasten, hetwelk God niet veracht heeft.
peterf schreef:
caprice schreef:Als dat saai is heb je een verkeerd boek. :livre
Ik ken veel mensen die de Bijbel een saai boek vinden. Dat heeft dus niet altijd met een verkeerd boek te maken, meer met een verkeerde lezer :)
Daar ligt vaak wel de oorzaak, namelijk onze desinteresse m.b.t. de eer van Gods Naam en onze zaligheid. Om dat te veranderen is dan ook een Godsdaad van node.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tijdgeest

Bericht door Mara »

Eppo Gremdaat schreef:Dus vanaf heden allemaal met een boekje in een hoekje.
Oei, wat saai!!
Jij verwoordt wat veel mensen (ook christenen) denken.
Leven moet ook leuk blijven. Maar voor velen is dat het niet, om allerlei redenen.
Dan kan met een boekje in een hoekje zitten zelfs nog een onmogelijkheid zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tijdgeest

Bericht door -DIA- »

Wat me ook opvalt is dat men zich te weinig verdiept in geestelijke zaken.
Het moet allemaal kloppen, en zo kant-en-klaar in de Bijbel staan.
Vanzelf zal een geestelijke bevinding altijd terug te vinden moeten zijn
in de Bijbel. Maar het lijkt of men dat niet meer ziet.

Zo gaat het ook op de volwassenvereniging waar ik lid van ben.
Ik zal er verder geen verkeeerds van zeggen. Men houdt zich wel aan
de Bijbel en de belijdenis.
Men kan prachtige inleidingen maken, maar jammer dat de diepte er
vaak in ontbreekt; en men merkt meer en meer, dat "men" zich allemaal
als 'bekeerde' of serieuze christenen gaat beschouwen.

Buitenstaanders zijn er, zo het lijkt, niet meer.
En als er een ziel opkomt uit zijn verlorenheid en schuld,
dan weet men er geen raad mee.

Toch gaat Gods werk door. Ook dwars door de tijdgeest met zoveel
verleidingen.
Soms hoor je nog eens wat, wat verwonderd en jaloers maakt.
Zo hoorde ik gisteren van een meisje van 12 jaar...
Ze stond er buiten, maar had een trek naar Gods levende volk.
En ik zal eerlijk zeggen, dat die zo dik niet zijn gezaaid,
tenminste, ik ken er niet zoveel.
Terwijl onze stad zo´n 50 of 60 jaar geleden vele leesbare brieven kende.

Hoe zit die stad zo eenzaam, die vol volks was, zij is als een weduwe geworden, zij, die groot was onder de heidenen, een vorstin onder de landschappen, is cijnsbaar geworden.
Zij weent steeds des nachts, en haar tranen lopen over haar kinnebakken; zij heeft geen trooster onder al haar liefhebbers; al haar vrienden hebben trouwelooslijk met haar gehandeld, zij zijn haar tot vijanden geworden.
Juda is in gevangenis gegaan vanwege de ellende, en vanwege de veelheid der dienstbaarheid; zij woont onder de heidenen, zij vindt geen rust; al haar vervolgers achterhalen ze tussen de engten.
De wegen Sions treuren, omdat niemand op het feest komt; al haar poorten zijn woest, haar priesters zuchten: haar jonkvrouwen zijn bedroefd, en zij zelve is in bitterheid.
Haar tegenpartijders zijn ten hoofd geworden, haar vijanden zijn gerust; omdat haar de HEERE bedroefd heeft, vanwege de veelheid harer overtredingen; haar kinderkens gaan henen in de gevangenis voor het aangezicht des tegenpartijders.
En van de dochter Sions is al haar sieraad weggegaan; haar vorsten zijn als de herten, die geen weide vinden, en zij gaan krachteloos henen voor het aangezicht des vervolgers.
Jeruzalem is, in de dagen harer ellende en harer veelvuldige ballingschap, indachtig aan al haar gewenste dingen, die zij van oude dagen af gehad heeft; dewijl haar volk door de hand des tegenpartijders valt, en zij geen helper heeft; de tegenpartijders zien haar aan, zij spotten met haar rustdagen.
Jeruzalem heeft zwaarlijk gezondigd, daarom is zij als een afgezonderde vrouw geworden; allen, die haar eerden, achten haar onwaard, dewijl zij haar naaktheid gezien hebben; zij zucht ook, en zij is achterwaarts gekeerd.
Haar onreinheid is in haar zomen, zij heeft niet gedacht aan haar uiterste, daarom is zij wonderbaarlijk omlaag gedaald; zij heeft geen trooster. HEERE, zie mijn ellende aan, want de vijand maakt zich groot.
De tegenpartijder heeft zijn hand aan al haar gewenste dingen uitgebreid; immers heeft zij aangezien, dat de heidenen in haar heiligdom gingen, waarvan Gij geboden hadt, dat zij in Uw gemeente niet komen zouden.
Al haar volk zucht, brood zoekende, zij hebben hun gewenste dingen voor spijs gegeven, om de ziel te verkwikken. Zie, HEERE, en aanschouw, dat ik onwaard geworden ben.
Gaat het ulieden niet aan, gij allen, die over weg gaat? Schouwt het aan en ziet, of er een smart zij gelijk mijn smart, die mij aangedaan is, waarmede de HEERE mij bedroefd heeft ten dage der hittigheid Zijns toorns.
Van de hoogte heeft Hij een vuur in mijn beenderen gezonden, waarover Hij geheerst heeft; Hij heeft voor mijn voeten een net uitgebreid, Hij heeft mij achterwaarts doen keren, Hij heeft mij woest en ziek gemaakt den gansen dag.
Het juk mijner overtredingen is aangebonden door Zijn hand, zij zijn samengevlochten, zij zijn op mijn hals geklommen; Hij heeft mijn kracht doen vervallen; de HEERE heeft mij in hun handen gegeven, ik kan niet opstaan.
De Heere heeft al mijn sterken in het midden van mij vertreden; Hij heeft een bijeenkomst over mij uitgeroepen, om mijn jongelingen te verbreken; de Heere heeft de wijnpers der jonkvrouw, der dochter van Juda, aangetreden.
Om dezer dingen wille ween ik; mijn oog, mijn oog vliet af van water, omdat de trooster, die mijn ziel zou verkwikken, verre van mij is; mijn kinderen zijn verwoest, omdat de vijand de overhand heeft.
Sion breidt haar handen uit, daar is geen trooster voor haar; de HEERE heeft van Jakob geboden, dat die rondom hem zijn, zijn tegenpartijders zouden zijn; Jeruzalem is als een afgezonderde vrouw onder hen.
De HEERE is rechtvaardig, want ik ben Zijn mond wederspannig geweest; hoort toch, alle gij volken, en ziet mijn smart; mijn jonkvrouwen en mijn jongelingen zijn in de gevangenis gegaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Tijdgeest

Bericht door ejvl »

Ik ben het grotendeels wel met je eens DIA, als we maar in het achterhoofd houden dat wij mensen feilbaar zijn.
En dat "diepte" voor de één wat anders is als de ander.
Als jij geen diepte herkent kan iemand anders het wel met blijdschap herkennen.
Er zijn aspecten waar men elkaar wel herkent, maar ook zaken zoals diepte en bevinding wat heel persoonlijk is.

Zo kan de één onder een predicatie verblijd en gevoed zijn terwijl de ander bijna heeft liggen slapen en er niets aan vond, terwijl het beide kinderen van God kunnen zijn.
Gods werk gaat door, ook al zien wij het niet...
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Tijdgeest

Bericht door ejvl »

Eppo Gremdaat schreef:Dus vanaf heden allemaal met een boekje in een hoekje.
Oei, wat saai!!
Check wat ik eerder zei:
Het middel is niet verkeerd, maar het gebruik kan erg verkeerd zijn, en daar kun je een heleboel voor invullen..
Een beetje ontspanning is niets mis mee, zolang het maar niet in de weg staat.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Tijdgeest

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Zo hoorde ik gisteren van een meisje van 12 jaar...
Ze stond er buiten, maar had een trek naar Gods levende volk.
En ik zal eerlijk zeggen, dat die zo dik niet zijn gezaaid,
tenminste, ik ken er niet zoveel.
DIA, het feit dat jij er niet zoveel kent zegt toch niet dat ze er niet zijn?
Met alle respect, maar hoeveel kom jij met de jeugd in aanraking? Ik bedoel dat echt niet vervelend, maar hier ligt toch wel een punt. Je vormt je een mening, om niet te zeggen een oordeel, op basis van een zéér gering contact met de jeugd.
Jammer!
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tijdgeest

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Zo hoorde ik gisteren van een meisje van 12 jaar...
Ze stond er buiten, maar had een trek naar Gods levende volk.
En ik zal eerlijk zeggen, dat die zo dik niet zijn gezaaid,
tenminste, ik ken er niet zoveel.
DIA, het feit dat jij er niet zoveel kent zegt toch niet dat ze er niet zijn?
Met alle respect, maar hoeveel kom jij met de jeugd in aanraking? Ik bedoel dat echt niet vervelend, maar hier ligt toch wel een punt. Je vormt je een mening, om niet te zeggen een oordeel, op basis van een zéér gering contact met de jeugd.
Jammer!
Ik zal je een persoonlijk bericht sturen want om dit te benoemen ligt veel te teer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Tijdgeest

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Zo hoorde ik gisteren van een meisje van 12 jaar...
Ze stond er buiten, maar had een trek naar Gods levende volk.
En ik zal eerlijk zeggen, dat die zo dik niet zijn gezaaid,
tenminste, ik ken er niet zoveel.
DIA, het feit dat jij er niet zoveel kent zegt toch niet dat ze er niet zijn?
Met alle respect, maar hoeveel kom jij met de jeugd in aanraking? Ik bedoel dat echt niet vervelend, maar hier ligt toch wel een punt. Je vormt je een mening, om niet te zeggen een oordeel, op basis van een zéér gering contact met de jeugd.
Jammer!
Ik zal je een persoonlijk bericht sturen want om dit te benoemen ligt veel te teer.
Nee, dik gezaaid ligt het niet, maar ze zijn er wel hoor, DIA, en veel meer dan die ene in Rijssen. En ja, ze verwoorden het af en toe wat remonstrants, en ze kleden zich niet helemaal binnen de refogrenzen, maar - om jou maar eens te citeren - als je voelhorens hebt, voel je dat het die kinderen om het echte leven met Christus gaat!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tijdgeest

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Zo hoorde ik gisteren van een meisje van 12 jaar...
Ze stond er buiten, maar had een trek naar Gods levende volk.
En ik zal eerlijk zeggen, dat die zo dik niet zijn gezaaid,
tenminste, ik ken er niet zoveel.
DIA, het feit dat jij er niet zoveel kent zegt toch niet dat ze er niet zijn?
Met alle respect, maar hoeveel kom jij met de jeugd in aanraking? Ik bedoel dat echt niet vervelend, maar hier ligt toch wel een punt. Je vormt je een mening, om niet te zeggen een oordeel, op basis van een zéér gering contact met de jeugd.
Jammer!
Ik zal je een persoonlijk bericht sturen want om dit te benoemen ligt veel te teer.
Nee, dik gezaaid ligt het niet, maar ze zijn er wel hoor, DIA, en veel meer dan die ene in Rijssen. En ja, ze verwoorden het af en toe wat remonstrants, en ze kleden zich niet helemaal binnen de refogrenzen, maar - om jou maar eens te citeren - als je voelhorens hebt, voel je dat het die kinderen om het echte leven met Christus gaat!
Nee, niet remonstrantans, al zal dat veelal wel het geval zijn. Maar wat God leert is door dezelfde Geest geleerd bij kinderen zowel als mensen van 100 jaar oud. Al drukken ze zich totaal anders uit, de beleefde en geleerde zaken zullen hetzelfde zijn. God leert zijn volk nog precies hetzelfde als Hij Adam leerde. Ze komen allemaal in de schuld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie