Televisiebezit

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisiebezit

Bericht door Mara »

Bonny schreef:Wat ik me wel eens afvraag: kun je als 'refo' wel homevideofilmpjes maken van je gezin? Of is dit ook problematisch, gezien de hele tv-discussie?
Dan ben ik vast geen refo :huhu
Ik zou niet weten eerlijk gezegd, hoe ik uit zou moeten leggen: nee geen tv naast het bed, ik neem zelf een DVD en laptop mee.
Laptop kun je trouwens gratis krijgen, voor de duur van de opname.
Voor mensen is een scherm een scherm, of hij nu aan de muur hangt, of aan een toetsenbord verbonden.
Ik was wel blij met de mogelijkheid, en het kind ook.
Mijn oudste zus had een filmcamera, single 8 heette dat geloof ik nog.
Zware camera, filmpjes van 5 minuten, maar wat leuk. Zo kunnen we onze ouders nog zien EN horen, is heel ontroerend.
Zwager heeft het gekopieerd en op CD gezet voor alle kinderen.
En mijn zus en zwager vallen wel onder het begrip refo hoor. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Televisiebezit

Bericht door GJdeBruijn »

Stel je bent refo volgens alle mondeling overgeleverde regels en bepalingen. Welk voordeel heb je dan?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

GJdeBruijn schreef:Stel je bent refo volgens alle mondeling overgeleverde regels en bepalingen. Welk voordeel heb je dan?
Niets
Misschien zijn we dan net zo ver als die Farizeeër die in die tempel bad...
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Televisiebezit

Bericht door Ezen »

Ja, misschien kan er van alles en nog wat.

Het is niet niets. Van Jezus lezen we dat Hij zegt dat de Joden moeten doen wat de schriftgeleerden uit de wet (bijbel) voorschrijven, maar niet moeten doen naar hun werken.
Wie alle regels en bepalingen naleeft is een christen en die komen in de hemel.
Een enkele huichelaar daargelaten natuurlijk, maar die weet het zelf wel, want die gelooft niet.
Spitten en niet moe worden.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Televisiebezit

Bericht door Sheba »

Ezen schreef:Ja, misschien kan er van alles en nog wat.

Het is niet niets. Van Jezus lezen we dat Hij zegt dat de Joden moeten doen wat de schriftgeleerden uit de wet (bijbel) voorschrijven, maar niet moeten doen naar hun werken.
Wie alle regels en bepalingen naleeft is een christen en die komen in de hemel.
Een enkele huichelaar daargelaten natuurlijk, maar die weet het zelf wel, want die gelooft niet.
En kunnen en konden we dat? Alles naleven wat in de Wet staat? Zou een zondaar daartoe in staat zijn? Heb jij het al geprobeerd?
Er is er maar Een Die volmaakt de Wet vervulde. En omdat Hij dat kon en omdat Hij de straf die wij verdienen gedragen heeft, volkomen onschuldig. Is er genade! Is er Leven ipv van de Dood!
En alleen door Hem en in Hem is de zaligheid. Niet door het houden van regeltjes en bepalingen komt men in de Hemel! Niet het naleven en houden van regeltjes maakt mij een Christen! Alleen het Bloed van Christus! Zijn Werk en niet het mijne...

Lees de brieven van Paulus!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisiebezit

Bericht door Mara »

GJdeBruijn schreef:Stel je bent refo volgens alle mondeling overgeleverde regels en bepalingen. Welk voordeel heb je dan?
Volgens ALLE bepalingen is onmogelijk, daar die niet voor iedereen hetzelfde zijn.
Ook daar zijn onderlinge verschillen.
Wat betreft televisie, er zijn mensen die alleen het bezit van een tv afwijzen, maar ook die het kijken ernaar afwijzen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Televisiebezit

Bericht door refo »

Ik las net dit in Jeasja 66: 1 Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen, en waar is de plaats Mijner rust?
2 Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.

Dat zijn de kenmerken, arm zijn, verslagen van geest en bevend voor Gods Woord.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Televisiebezit

Bericht door huisman »

refo schreef:Ik las net dit in Jeasja 66: 1 Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen, en waar is de plaats Mijner rust?
2 Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.

Dat zijn de kenmerken, arm zijn, verslagen van geest en bevend voor Gods Woord.
100% mee eens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vlek
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:15

Re: Televisiebezit

Bericht door Vlek »

Als we met ons standpunt mbt deze discussie de volgende tekst lezen; met wie identificeren we ons dan als we oprecht en eerlijk ons eigen hart aanschouwen?

"En het gebeurde dat Hij op een sabbat door de korenvelden ging; en Zijn discipelen begonnen onder het lopen aren te plukken.
24 En de Farizeeën zeiden tegen Hem: Zie, waarom doen zij op de sabbat iets wat niet geoorloofd is?
25 En Hij zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen wat David deed toen hij in nood verkeerde, en hij honger had, en zij die bij hem waren?
26 Hoe hij het huis van God binnengegaan is ten tijde van Abjathar, de hogepriester, en de toonbroden gegeten heeft, die niemand mag eten behalve de priesters, en ze ook gegeven heeft aan hen die bij hem waren?
27 En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.
28 Daarom, de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat.
"

En de tekst geeft echt geen aanleiding om te concluderen dat de discipelen in hongersnood waren toen ze aren plukten.

In mijn ogen doen we het fout als we in discussies alleen maar aandacht schenken aan wat niet mag; onze ogen richtten zich dan alleen maar op de mens en op slechte zaken. Algauw is Christus en de genade die Hij ons getoond heeft uit het beeld verdwenen, en vervallen we in genadeloosheid. Door andermans fouten aan te wijzen of gewoontes als fout te bestempelen bekeren we helemaal niemand! Daar kun je de Bijbel op nalezen. Mensen worden bekeerd door de leegte in hun hart aan te wijzen en een redding aan te bieden: Christus aan te prijzen. Dat is het Werk van de Geest en daaruit kunnen we zegen verwachten. De kennis der zonde begint niet bij gebod 4 etc. maar bij gebod 1, waar de Genade al overvloeit als we horen: Ik ben de Heere, UW God...
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Televisiebezit

Bericht door boontje »

Vlek schreef:Als we met ons standpunt mbt deze discussie de volgende tekst lezen; met wie identificeren we ons dan als we oprecht en eerlijk ons eigen hart aanschouwen?

"En het gebeurde dat Hij op een sabbat door de korenvelden ging; en Zijn discipelen begonnen onder het lopen aren te plukken.
24 En de Farizeeën zeiden tegen Hem: Zie, waarom doen zij op de sabbat iets wat niet geoorloofd is?
25 En Hij zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen wat David deed toen hij in nood verkeerde, en hij honger had, en zij die bij hem waren?
26 Hoe hij het huis van God binnengegaan is ten tijde van Abjathar, de hogepriester, en de toonbroden gegeten heeft, die niemand mag eten behalve de priesters, en ze ook gegeven heeft aan hen die bij hem waren?
27 En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.
28 Daarom, de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat.
"

En de tekst geeft echt geen aanleiding om te concluderen dat de discipelen in hongersnood waren toen ze aren plukten.

In mijn ogen doen we het fout als we in discussies alleen maar aandacht schenken aan wat niet mag; onze ogen richtten zich dan alleen maar op de mens en op slechte zaken. Algauw is Christus en de genade die Hij ons getoond heeft uit het beeld verdwenen, en vervallen we in genadeloosheid. Door andermans fouten aan te wijzen of gewoontes als fout te bestempelen bekeren we helemaal niemand! Daar kun je de Bijbel op nalezen. Mensen worden bekeerd door de leegte in hun hart aan te wijzen en een redding aan te bieden: Christus aan te prijzen. Dat is het Werk van de Geest en daaruit kunnen we zegen verwachten. De kennis der zonde begint niet bij gebod 4 etc. maar bij gebod 1, waar de Genade al overvloeit als we horen: Ik ben de Heere, UW God...
Daar ben ik het nou eens 100% mee eens!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Televisiebezit

Bericht door Ditbenik »

Ik keek vandaag op de site van refdag een trailer van een filmpje over Lilian Janse. Vervolgens kwam er een reclamefilmpje van Ziggo waar je met je tv naartoe over kunt stappen. TV-bezit lijkt in refo-kringen nu dus ook geaccepteerd te gaan worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisiebezit

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef:Ik keek vandaag op de site van refdag een trailer van een filmpje over Lilian Janse. Vervolgens kwam er een reclamefilmpje van Ziggo waar je met je tv naartoe over kunt stappen. TV-bezit lijkt in refo-kringen nu dus ook geaccepteerd te gaan worden.
Ik begrijp je niet :quoi
Als ik docu aanklik, kom ik op de site van omroep Zeeland.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Televisiebezit

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Ditbenik schreef:Ik keek vandaag op de site van refdag een trailer van een filmpje over Lilian Janse. Vervolgens kwam er een reclamefilmpje van Ziggo waar je met je tv naartoe over kunt stappen. TV-bezit lijkt in refo-kringen nu dus ook geaccepteerd te gaan worden.
Ik begrijp je niet :quoi
Als ik docu aanklik, kom ik op de site van omroep Zeeland.
O, dat zou best kunnen. Ik heb er geen verstand. Ik heb niks aangeklikt alleen de link in het nieuwsoverzicht. Daarna kom ik op de refdagpagina en daar draait dit filmpje.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Televisiebezit

Bericht door MarthaMartha »

Ditbenik schreef:Ik keek vandaag op de site van refdag een trailer van een filmpje over Lilian Janse. Vervolgens kwam er een reclamefilmpje van Ziggo waar je met je tv naartoe over kunt stappen. TV-bezit lijkt in refo-kringen nu dus ook geaccepteerd te gaan worden.
Geaccepteerd???
Ik kwam er pas achter dat iedereen die internet heeft gewoon nederland 1, 2 en 3 kan kijken....
Dat je internet hebt en geen tv is dus ook een illusie.

Dus gaat het nu aankomen op je houding ipv op de apparatuur.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Televisiebezit

Bericht door Orchidee »

MarthaMartha schreef:

Dus gaat het nu aankomen op je houding ipv op de apparatuur.
Nu pas :quoi
Die houding hebben en hanteren veel christenen en niet-christenen al jaren MET televisiebezit :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie