Nieuwe perspectief op Paulus

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door mayflower »

Zijn er ook nederlands theologen en nederlandse boeken verschenen die de nieuwe perspectief op Paulus onderwijzen.
Ik ken alleen de engelse werken van N.T Wright.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door memento »

mayflower schreef:Zijn er ook nederlands theologen en nederlandse boeken verschenen die de nieuwe perspectief op Paulus onderwijzen.
Ik ken alleen de engelse werken van N.T Wright.
Het nieuwe perspectief op Paulus is een btje de standaard geworden in de wetenschappelijke wereld. Helaas...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Afgewezen »

Wat is het 'nieuwe perspectief' op Paulus?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Wat is het 'nieuwe perspectief' op Paulus?
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Perspective_on_Paul

Belangrijkste afwijking, is dat het nieuwe perspectief het "verzoening door voldoening"-idee niet meer als centrale gedachte ziet bij Paulus. Niet de rechtvaardiging staat centraal, maar de vrede met God.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Wat is het 'nieuwe perspectief' op Paulus?
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Perspective_on_Paul

Belangrijkste afwijking, is dat het nieuwe perspectief het "verzoening door voldoening"-idee niet meer als centrale gedachte ziet bij Paulus. Niet de rechtvaardiging staat centraal, maar de vrede met God.
Hier een Nederlandstalige link: http://www.whitefield.nl/index.php?opti ... &Itemid=55
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door elbert »

Ik heb begrepen dat het nieuwe perspectief op Paulus naast de bijbelse bronnen ook sterk meeweegt wat andere joodse groeperingen in de dagen van Paulus geloofden en dat in hun visie verdisconteren. Dat zorgt voor een verschil met de reformatorische visie, die zich uitsluitend op bijbelse bronnen beroept. Dat maak ik o.a. op uit deze scriptie.

Verder, als je iets over de NPP zoekt, kun je ook zoeken op de auteurs E.P. Sanders en J.D.G. Dunn.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door memento »

elbert schreef:Ik heb begrepen dat het nieuwe perspectief op Paulus naast de bijbelse bronnen ook sterk meeweegt wat andere joodse groeperingen in de dagen van Paulus geloofden en dat in hun visie verdisconteren. Dat zorgt voor een verschil met de reformatorische visie, die zich uitsluitend op bijbelse bronnen beroept. Dat maak ik o.a. op uit deze scriptie.

Verder, als je iets over de NPP zoekt, kun je ook zoeken op de auteurs E.P. Sanders en J.D.G. Dunn.
Klopt inderdaad. Het nieuwe perspectief probeert Paulus te interpreteren vanuit zijn sociaal-historisch-culturele achtergrond (dus: Paulus christendom als nieuwe secte binnen het Jodendom).

Hoewel het een doorgeschoten idee is, is het toch voor ons klassiek-gereformeerden goed om er kennis van te nemen. Paulus was immers een Jood, en dat goed in het achterhoofd houdend kan nieuw licht op zijn brieven werpen. En hoewel het waar is dat "verzoening door voldoening" een belangrijke notie is bij Paulus, maar is het enige wat Paulus centraal wil stellen, of stelt hij nog veel meer centraal?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Hoewel het een doorgeschoten idee is, is het toch voor ons klassiek-gereformeerden goed om er kennis van te nemen. Paulus was immers een Jood, en dat goed in het achterhoofd houdend kan nieuw licht op zijn brieven werpen.
Volgens mij wisten we dat al :jongle. Het door mij gelinkte artikel heeft me in elk geval erg sceptisch gemaakt ten opzichte van het 'nieuwe perspectief'.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Hoewel het een doorgeschoten idee is, is het toch voor ons klassiek-gereformeerden goed om er kennis van te nemen. Paulus was immers een Jood, en dat goed in het achterhoofd houdend kan nieuw licht op zijn brieven werpen.
Volgens mij wisten we dat al :jongle. Het door mij gelinkte artikel heeft me in elk geval erg sceptisch gemaakt ten opzichte van het 'nieuwe perspectief'.
Het grote bezwaar tegen het nieuwe perspectief is dat het doorslaat. Daardoor raken noties als "verzoening door voldoening" uit het zicht. Maar terecht vestigt het wél de aandacht erop, dat Paulus véél meer schrijft dan alleen "verzoening door voldoening". Paulus stelt andere onderwerpen minstens even nadrukkelijk, of misschien nog wel nadrukkelijker in zijn brieven. Denk bv aan christelijke vrijheid. En als we het hebben over "verzoening door voldoening", wat is het doel daarvan? Is het een doel opzich, of gaat het om de vrede met God? En wat houdt dat dan in? Etc.

Genoeg om te leren, voor iemand die kritisch lezen kan (door het goede tussen alle dwalingen uit te pikken)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Jongere »

Ds. Klaassen heeft een heel belangrijk en relevant onderzoek verricht!
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_748926

Het is één van de grootste vragen op dit moment; vooral ook relevant voor mensen die graag Tom Wright lezen.
Ik ben erg benieuwd naar zijn onderzoek.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door eilander »

Een aantal berichten weggehaald. De berichtenreeks begon met alleen citaat van iemand. Dat citaat is weggehaald, alsmede de reacties daarop. Discussie is goed, juist daarom laten we die niet door vuilspuiterij bederven.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Gian »

memento schreef:Paulus stelt andere onderwerpen minstens even nadrukkelijk, of misschien nog wel nadrukkelijker in zijn brieven. Denk bv aan christelijke vrijheid.
Van Paulus leren we wat de Gemeente van onze tijd is. Niemand eerder schreef dat de huidige Gemeente bestaat uit Hoofd (Christus) en Lichaam (de gelovigen van onze tijd). Voor de openbaring van deze nieuwe waarheid was er een Koninkrijks-prediking waarbij deze dingen nog niet bekend waren.

(even kijken of Elbert wil happen)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Marco »

Ook een stuk in het ND hierover.
ND schreef:‘Rechtvaardig zijn strookt wél met Bijbel’

SLIEDRECHT - Hoe worden mensen door Christus gered? De gedachte van een 'vreemde vrijspraak' buiten mensen om is vandaag niet populair. Onterecht, meent promovendus ds. Maarten Klaassen. De gedachte komt meer met de Bijbel overeen dan het populaire 'Nieuwe perspectief op Paulus'. (...)
Deze man promoveert vandaag aan de Protestantse Theologische Universiteit. Ik vraag mij af, wat het vernieuwende in dit proefschrift is.
Al is het niet verkeerd dat het nog maar eens wordt gezegd.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door freek »

Gian schreef:
memento schreef:Paulus stelt andere onderwerpen minstens even nadrukkelijk, of misschien nog wel nadrukkelijker in zijn brieven. Denk bv aan christelijke vrijheid.
Van Paulus leren we wat de Gemeente van onze tijd is. Niemand eerder schreef dat de huidige Gemeente bestaat uit Hoofd (Christus) en Lichaam (de gelovigen van onze tijd). Voor de openbaring van deze nieuwe waarheid was er een Koninkrijks-prediking waarbij deze dingen nog niet bekend waren.

(even kijken of Elbert wil happen)
Elke apostel legde in zijn brieven eigen accenten. Ook Paulus.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuwe perspectief op Paulus

Bericht door Jongere »

Marco schreef:Ook een stuk in het ND hierover.
ND schreef:‘Rechtvaardig zijn strookt wél met Bijbel’

SLIEDRECHT - Hoe worden mensen door Christus gered? De gedachte van een 'vreemde vrijspraak' buiten mensen om is vandaag niet populair. Onterecht, meent promovendus ds. Maarten Klaassen. De gedachte komt meer met de Bijbel overeen dan het populaire 'Nieuwe perspectief op Paulus'. (...)
Deze man promoveert vandaag aan de Protestantse Theologische Universiteit. Ik vraag mij af, wat het vernieuwende in dit proefschrift is.
Al is het niet verkeerd dat het nog maar eens wordt gezegd.
Het vernieuwende?
De gedachte van een 'vreemde gerechtigheid' zoals Luther die heeft ontdekt, staat alom ter discussie binnen de theologie op het moment. Als je daar momenteel op promoveert heeft dat niets te maken met "dat het nog maar eens wordt gezegd". Dit is een heel belangrijk onderzoek op een juist moment.
Zoals ik eerder typte in dit topic, is de vraag ook bijzonder actueel, bijv. vanwege het werk van Tom Wright e.a. En achter Tom Wright lopen vreselijk veel mensen aan op het moment; juist ook in christelijk (en soms reformatorisch) Nederland.
Plaats reactie