De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Gebruikersavatar
van der Groe
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:21
Locatie: Katwijk aan Zee

De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door van der Groe »

Beste vrienden,

Ik ben al jarenlang een aandachtig meelezer, maar nu heb ik besloten om toch maar een account aan te maken.
Wij geloven dat de Heilige Geest onwederstandelijk werkt, maar als ik dit zeg tegen vrienden van mij(heartcry-aanhangers) dan komen ze met de tekst uit Handelingen 7:51

„Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.”

Hoe zou ik dat kunnen weerleggen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Luther »

van der Groe schreef:Beste vrienden,

Ik ben al jarenlang een aandachtig meelezer, maar nu heb ik besloten om toch maar een account aan te maken.
Wij geloven dat de Heilige Geest onwederstandelijk werkt, maar als ik dit zeg tegen vrienden van mij(heartcry-aanhangers) dan komen ze met de tekst uit Handelingen 7:51

„Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.”

Hoe zou ik dat kunnen weerleggen?
Je moet altijd een onderscheid maken tussen Gods werkingen en onze verantwoordelijkheid. De Heere werkt via de middelen en die kunnen wij verachten, aan de kant laten liggen, misbruiken, etc.
Maar het Evangelie van Gods genade is, dat Hij door Zijn Geest, hen die de Heilige Geest wederstaan, een vlesen hart geeft, ondanks het steen vanbinnen.

Anders kan ook nooit de belofte klinken aan deze hardnekkigen: (Jesaja 46: 12-13)
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.

En zingen we het niet in psalm 68 dat de Hemelvaart van Christus als vrucht heeft, dat er genadeloon geschonken wordt zelfs aan wederhorigen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Marnix »

van der Groe schreef:Beste vrienden,

Ik ben al jarenlang een aandachtig meelezer, maar nu heb ik besloten om toch maar een account aan te maken.
Wij geloven dat de Heilige Geest onwederstandelijk werkt, maar als ik dit zeg tegen vrienden van mij(heartcry-aanhangers) dan komen ze met de tekst uit Handelingen 7:51

„Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.”

Hoe zou ik dat kunnen weerleggen?
Beste Van der Groe,

Waarom zou je een Bijbeltekst willen weerleggen?

Omdat het niet past bij je denkbeelden, de leer die je aanhangt? Het staat toch duidelijk in de Bijbel... dus we moeten die tekst niet weerleggen maar toepassen. De Bijbel leert ook dat de Geest in mensen werkt en dat God mensen uitkiest. Die twee creëren hier een spanningsveld, niet ten onrechte, dit spanningsveld bestaat al eeuwen lang. Zaak is dan om niet een van beide teksten tegen de ander weg te strepen of weg te redeneren... maar ze naast elkaar te laten staan en te zoeken hoe die twee beiden waar zijn. Ik denk niet dat we daar het antwoord volledig krijgen. Het blijft een moeilijk punt. Maar als we zo naar de Bijbel kijken krijgen we denk ik wel een evenwichter beeld en een juiste houding. Gods Geest werkt en daarvan zijn we afhankelijk, tegelijkertijd kunnen we ook de Geest wederstaan... of juist om de Geest vragen, en God zal die dan zeker geven... Zijn koninkrijk zoeken, ons bekeren. Hij bekeert ons en Hij roept ons op tot bekering. Laten we die dingen toch altijd naast elkaar laten staan en niet een van beiden wegredeneren. Dan krijg je altijd een foute houding, of je moet het zelf doen, of je kan niks doen en moet wachten tot er (hopelijk) een keer vanzelf iets gebeurt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Tiberius »

Waarbij het ook nog eens zo is, dat het wederstaan van de Heilige Geest zijn onwederstandelijke werking niet in de weg staat. Oftewel: we kunnen wel tegen God vechten, maar zullen nooit winnen.
Merk namelijk op, dat Stefanus dit onder andere tegen Saulus van Tarsen sprak.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Joannah »

van der Groe schreef:Beste vrienden,

Ik ben al jarenlang een aandachtig meelezer, maar nu heb ik besloten om toch maar een account aan te maken.
Wij geloven dat de Heilige Geest onwederstandelijk werkt, maar als ik dit zeg tegen vrienden van mij(heartcry-aanhangers) dan komen ze met de tekst uit Handelingen 7:51

„Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.”

Hoe zou ik dat kunnen weerleggen?
Uit deze bijbeltekst kan men dus opmaken, dat als het mogelijk is de Heilige Geest te weerstaan, we een eigen wil hebben, die kiest of we Zijn Woord aannemen of niet.
De apostel heeft het hier tegen de joden, besnedenen, maar niet besneden in het hart en horende doof.
Moet men niet eerst wedergeboren zijn, om de heilige Geest te kunnen horen?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
van der Groe
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:21
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door van der Groe »

Beste Van der Groe,

Waarom zou je een Bijbeltekst willen weerleggen?
Aan Marnix,

Ik begrijp dat mijn vraagstelling wat onzorgvuldig geformuleerd heb. Dat zal ik proberen recht te zetten. Ik vroeg mij namelijk af hoe ik deze tekst juist moest plaatsen. Deze tekst wekt namelijk de suggestie dat de Heilige Geest afhankelijk van ons mensen is. Zolang wij de Heilige Geest maar ruimte geven, dan zal hij in ons werken. Maar als ik dank kijk naar de bekering van Saulus van Tarsen, dan roept dat bij mij vragen op.

Kortom, dus niet om deze tekst in mijn straatje te praten. Alleen om een bijbels standpunt in te nemen in dit moelijke vraagstuk.

Joannah schreef:
Uit deze bijbeltekst kan men dus opmaken, dat als het mogelijk is de Heilige Geest te weerstaan, we een eigen wil hebben, die kiest of we Zijn Woord aannemen of niet.
Kunnen wij het Woord zelf aannemen?
Een uitwendige aanneming geloof ik wel, maar ten diepste zijn we toch geneigd om God en Zijn Woord te haten?

Of is dit Off-topic?
Laatst gewijzigd door van der Groe op 25 jan 2010, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Marnix »

Hm... maar niet iedereen wordt zo bekeerd als Saulus.

Verder snap ik je vraag en zoals ik al aangaf, het is lastig om het allemaal "kloppend" te krijgen. Misschien zelfs onmogelijk. Daarom riep ik op om bij je zoektocht in ieder geval beide punten, dat de Geest werkt en we daarvan afhankelijk zijn, en dat wij tegelijk wel worden opgeroepen tot actie, bekering, vragen om de Geest etc. En volgens mij is dat het Bijbelse standpunt. De Bijbel zegt niet: Of de Geest werkt onwederstandelijk, of we moeten ons bekeren. De Bijbel zegt: De Geest werkt onwederstandelijk en we moeten ons bekeren.

Helaas gaat dat in de praktijk vaak anders, strepen mensen dingen tegen elkaar weg.... wat in het ene geval leidt tot arminiaans denken of in het andere geval tot passiviteit.

Succes met je zoektocht verder!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
van der Groe
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:21
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door van der Groe »

Marnix schreef: De Bijbel zegt niet: Of de Geest werkt onwederstandelijk, of we moeten ons bekeren. De Bijbel zegt: De Geest werkt onwederstandelijk en we moeten ons bekeren.

Succes met je zoektocht verder!
Ik denk dat je het heel kernachtig verwoord hebt. En inderdaad, we moeten ook oppassen om het altijd maar kloppend te willen maken. Ik denk dat we ons dan op gevaarlijk terrein begeven.

Hartelijk dank voor je bijdrage!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Marnix »

Geen dank. En leuk dat je ook hier meeschrijft. Ik hoop meer van je te lezen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door refo »

Stefanus zegt het tegen de Schriftgeleerden. Zij leerden uit de Schrift zaken die tegen dezelfde Schrift waren. Waardoor ze de Geest wederstonden. Ze moesten spreken naar de mening van de Geest, maar deden dat niet. Stephanus is dus heel stellig. Wat ze zeggen is weerstaan van de Geest. En kan daardoor geen kracht doen.
Het gebeurt nu ook wel, dat predikanten niet naar de mening van de Geest spreken, hoewel ze zelf het idee hebben het Woord te preken. Maar dat sluit elkaar uit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door refo »

En dat Christus niet voor allen gestorven is, maar alleen voor de verkorenen, zal technisch wel waar zijn. Maar boodschapkundig heeft die constatering geen enkele functie. Boston zegt ergens in 'Het genadeverbond' dat het een ieder vrij staat zijn naam in te vulen op het aangeboden verbond. (zoiets) Eva was de eerste die het deed.

En wonder boven wonder: op de jongste dag zal de lijst van verkorenen vergeleken worden met de lijst van mensen die hun naam ingevuld hebben en er zal geen verschil zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Tiberius »

refo schreef:En wonder boven wonder: op de jongste dag zal de lijst van verkorenen vergeleken worden met de lijst van mensen die hun naam ingevuld hebben en er zal geen verschil zijn.
Dat is nog maar zeer de vraag, gezien de uitspraak van Jezus: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
refo schreef:En wonder boven wonder: op de jongste dag zal de lijst van verkorenen vergeleken worden met de lijst van mensen die hun naam ingevuld hebben en er zal geen verschil zijn.
Dat is nog maar zeer de vraag, gezien de uitspraak van Jezus: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dat komt dan niet omdat de beloften niet aan hen geadresseerd was, maar omdat zij niet waarlijk geloofd hebben (Christus bevindelijk gekend hebben, en door een waar geloof gemeenschap met Hem gehad hebben).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:En wonder boven wonder: op de jongste dag zal de lijst van verkorenen vergeleken worden met de lijst van mensen die hun naam ingevuld hebben en er zal geen verschil zijn.
Dat is nog maar zeer de vraag, gezien de uitspraak van Jezus: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dat komt dan niet omdat de beloften niet aan hen geadresseerd was, maar omdat zij niet waarlijk geloofd hebben (Christus bevindelijk gekend hebben, en door een waar geloof gemeenschap met Hem gehad hebben).
Klopt. Maar ondertussen hebben ze wel hun naam in gevuld op de lijst van Refo.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Marnix »

Volgens mij doelt Refo op wat in Openbaring 3 te lezen is:

5 Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen. 6 Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.”

Het is dus niet iets van: Ik zet mezelf op de lijst. Misschien was dat wat ongelukkig geformuleerd.... of ongelukkig opgevat, namelijk als: Wie zichzelf op de lijst zet staat ook op de lijst.... het gaat er om dat we in Christus en door geloof ons uitverkoren mogen weten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie