De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Jongere »

Beste van der Groe,
wat vind je van de Dordtse Leerregels in dit verband? Die gaan uitgebreid hierop in.
Gebruikersavatar
van der Groe
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:21
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door van der Groe »

Jongere schreef:Beste van der Groe,
wat vind je van de Dordtse Leerregels in dit verband? Die gaan uitgebreid hierop in.
Excuses, maar uit je vraagstelling kan ik niet opmaken of je het nu hebt over mijn vraag aan Joannah aangaande de wilvrijheid, of over de onwederstandelijke werking van de Heilige Geest.
Wat de wilsvrijheid aangaat, daar is zijn de Dordtse Leerregels zeer stellig over geweest. Met name in Hfst. III/IV,12 waarin staat dat de wilsvernieuwing pas plaatsvindt in de wedergeboorte. Absoluut! Maar met die vraag wilde ik een verklaring van Joannah's bewering krijgen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Joannah »

mee eens, de wilsvernieuwing kan pas plaatsmaken na de bekering....Maar ik vraag me af, dat wanneer iemand tot geloof is gekomen, en daardoor gemotiveerd is geraakt om zo veel mogelijk te doen wat God van hem verwacht, en tot Zijn eer wil leven, is dat dan altijd door de Heilige Geest ingegeven?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
van der Groe
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:21
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door van der Groe »

Joannah schreef:Maar ik vraag me af, dat wanneer iemand tot geloof is gekomen, en daardoor gemotiveerd is geraakt om zo veel mogelijk te doen wat God van hem verwacht, en tot Zijn eer wil leven, is dat dan altijd door de Heilige Geest ingegeven?
Romeinen 8:5,6 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;

Op grond van deze tekst denk ik dat we wel moeten zeggen dat we pas werkelijk Gods eer op het oog hebben wanneer we 'naar de Geest zijn', oftewel, wedergeboren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door huisman »

van der Groe schreef:
Joannah schreef:Maar ik vraag me af, dat wanneer iemand tot geloof is gekomen, en daardoor gemotiveerd is geraakt om zo veel mogelijk te doen wat God van hem verwacht, en tot Zijn eer wil leven, is dat dan altijd door de Heilige Geest ingegeven?
Romeinen 8:5,6 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;

Op grond van deze tekst denk ik dat we wel moeten zeggen dat we pas werkelijk Gods eer op het oog hebben wanneer we 'naar de Geest zijn', oftewel, wedergeboren.
Paulus geef in Romeinen 7:18-26 zijn worsteling over de moeilijkheid om tot Gods eer te leven.
Hij besluit met de bekend uitroep "Ik ellendig mens ,wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Hij beseft de waarheid van Christus woorden : Zonder mij kunt Gij niets doen.
Nog even iets over de onwederstandelijke werking van de Heilige Geest: Dit komt toch het heerlijkst openbaar op de
Pinksterdag als op één preek van Petrus 3000 mensen verslagen worden in het hart (werk van de Heilige Geest)
en tot geloof mogen komen.
De tekst die wordt aangehaald zegt niets over het zaligmakende werk van de Geest en die is onwederstandelijk.
Je kunt volgens de Bijbel de Geest weerstaan,uitblussen maar dit geld niet voor het zaligmakende werk van de Geest.
Soms staat er in de Bijbel voor ons onbegrijpelijke zaken als het gaat over Gods wil en onze verantwoordelijkheid.
Denk aan de Farao ten tijde van de plagen :Hij(Farao) verzwaarde zijn hart (zijn ongehoorzaamheid) maar er staat ook dat
de HEERE Farao's hart verstokte (Gods wil) Trekken wij dan de conclusie dat Farao er niets aan kon doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door denkertje21 »

We kunnen de Geest toch ook bedroeven, ja uitblussen zelfs?
Onze verantwoordelijkheid is niet gering!
Gij die niet gewild hebt!

Zal de Geest nog werken aan zielen die hem bedroeven, willens en wetens uitblussen en dus wederstaan?
Die keer op keer nee zeggen tegen Gods welgemeende aanbod?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Zonderling »

Luther schreef:
van der Groe schreef:Beste vrienden,

Ik ben al jarenlang een aandachtig meelezer, maar nu heb ik besloten om toch maar een account aan te maken.
Wij geloven dat de Heilige Geest onwederstandelijk werkt, maar als ik dit zeg tegen vrienden van mij(heartcry-aanhangers) dan komen ze met de tekst uit Handelingen 7:51

„Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.”

Hoe zou ik dat kunnen weerleggen?
Je moet altijd een onderscheid maken tussen Gods werkingen en onze verantwoordelijkheid. De Heere werkt via de middelen en die kunnen wij verachten, aan de kant laten liggen, misbruiken, etc.
Maar het Evangelie van Gods genade is, dat Hij door Zijn Geest, hen die de Heilige Geest wederstaan, een vlesen hart geeft, ondanks het steen vanbinnen.

Anders kan ook nooit de belofte klinken aan deze hardnekkigen: (Jesaja 46: 12-13)
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.

En zingen we het niet in psalm 68 dat de Hemelvaart van Christus als vrucht heeft, dat er genadeloon geschonken wordt zelfs aan wederhorigen?
Laten we ook bedenken dat onze Dordtse vaderen de term 'onwederstandelijke werking' gebruikt hebben voor de werking van de Geest in de wedergeboorte.

Het is niet zo dat de Heilige Geest niet wederstaan wordt. De Heilige Geest wordt zéker wederstaan, zowel door de verworpenen als door uitverkorenen. Maar in de uitverkorenen werkt de Heilige Geest uiteindelijk onwederstandelijk dóór. Dat is het punt waar het om gaat wanneer we spreken over een 'onwederstandelijke werking'.

(Ik meen dat Tiberius dit ook naar voren gebracht heeft, ik herhaal dit dus in wellicht iets andere woorden.)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:Laten we ook bedenken dat onze Dordtse vaderen de term 'onwederstandelijke werking' gebruikt hebben voor de werking van de Geest in de wedergeboorte.

Het is niet zo dat de Heilige Geest niet wederstaan wordt. De Heilige Geest wordt zéker wederstaan, zowel door de verworpenen als door uitverkorenen. Maar in de uitverkorenen werkt de Heilige Geest uiteindelijk onwederstandelijk dóór. Dat is het punt waar het om gaat wanneer we spreken over een 'onwederstandelijke werking'.

(Ik meen dat Tiberius dit ook naar voren gebracht heeft, ik herhaal dit dus in wellicht iets andere woorden.)
Hier ben ik het overigens geheel mee eens. Ik noemde e.e.a. niet vanuit de dogmatiek, maar vanuit de prediking.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
chapman
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 mar 2008, 20:24

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door chapman »

Van der Groe,

Paulus maakt in de Romeinenbrief onderscheid tussen het werk van de Heilige Geest onder de wet (Geest der dienstbaarheid) en het werk van de Heilige Geest onder de genade (Geest der aanneming tot kinderen. Rom. 8:15: Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!

De Geest der dienstbaarheid is te wederstaan en kan uitgeblust worden. Wanneer de (uitverkoren) mens niet alleen wordt overtuigd van de zonde tegen de wet (door Gods Geest), maar ook van de zonde tegen het heilig Evangelie (door de Geest van Christus) is dit onwederstandelijk. Die mens gaat voor God opzij, sterft aan al hetgeen van hem is (eigen gerechtigheid) en vindt het leven in Christus.

Chapman
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door helma »

van der Groe schreef:Beste vrienden,

Ik ben al jarenlang een aandachtig meelezer, maar nu heb ik besloten om toch maar een account aan te maken.
Wij geloven dat de Heilige Geest onwederstandelijk werkt, maar als ik dit zeg tegen vrienden van mij
(heartcry-aanhangers) dan komen ze met de tekst uit Handelingen 7:51

„Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.”

Hoe zou ik dat kunnen weerleggen?

is dat een speciaal hokje??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door Terri »

Frappant, hoorde deze week ook dezelfde uitspraak;" Heart-cry mensen".
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door SecorDabar »

helma schreef:
van der Groe schreef:Beste vrienden,

Ik ben al jarenlang een aandachtig meelezer, maar nu heb ik besloten om toch maar een account aan te maken.
Wij geloven dat de Heilige Geest onwederstandelijk werkt, maar als ik dit zeg tegen vrienden van mij
(heartcry-aanhangers) dan komen ze met de tekst uit Handelingen 7:51

„Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.”

Hoe zou ik dat kunnen weerleggen?

is dat een speciaal hokje??
Ik weet het niet, of dit bij de Heartcry-aanhangers zo is, maar er zijn wel mensen die anderen hardnekkigen noemen,
en menen hoogbekeerd te zijn, hebben veel algemene gaven, veel overtuigingen, maar het komt niet tot overbuiging.
Wat hebben wij allen zo nodig dat we ons leren kennen, door Gods Geest, als hardnekkigen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef: Ik weet het niet, of dit bij de Heartcry-aanhangers zo is, maar er zijn wel mensen die anderen hardnekkigen noemen,
en menen hoogbekeerd te zijn, hebben veel algemene gaven, veel overtuigingen, maar het komt niet tot overbuiging.
Wat hebben wij allen zo nodig dat we ons leren kennen, door Gods Geest, als hardnekkigen.
Helaas zijn er van 2 kanten hardnekkigen.
Links maar ook zeker rechts helaas.
Als Gods Geest gekend mag worden en in beoefening is stopt dat wel, al dat ge-oordeel van hardnekkigen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De onwederstandelijke werking van de Heilige Geest

Bericht door -DIA- »

Misschien zou het nuttig zijn om wat uit dit wargaren te geraken eens aandachtig het eenvoudige boekje van Pleun Klein te lezen. Het gaat hier om zaken die je niet zomaar dingen die je met een paar woorden kunt afdoen. Maar ik vrees wel dat men Pleun tegenwoorden een hardnekkige en onbesnedene van hart en oren zou durven te noemen.
Eventueel zou men ook een nog wat eenvoudiger werkje kunnen lezen, bv. "De droefheid naar God" van prof. Wisse. Ik noem juist prof. Wisse, omdat hij nogal breed geaccepteerd lijkt te zijn op dit forum. Maar ik moet helaas ook wel eens denken dat ook deze eerwaarde geleerde professor, en dat niet alleen in de aardse zaken, door sommigen wel eens een te hardnekkig en onbesneden standpunt zou verweten worden...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie