Hoe kan een kerkenraad er heilig van overtuigd zijn dat een zondaar niet meer bekeert wordt en dus verloren gaat??? De rijke jongeling voldeed aan alle geboden (Luk. 18):DDD schreef:Kun je de redeneerstapjes die je gebruikt wat nader toelichten? Want ik zie geen verband tussen jouw vraag en mijn opmerking.albion schreef:Betekent dit DDD dat in de kerk waar jij lid(?) van bent alle leden bekeerd zijn? Want hoe kan een kerkenraad er heilig van overtuigd zijn dat een ander verloren gaat als hij of zij zich niet bekeert?DDD schreef:Dat geldt voor iedere oproep tot bekering. Maar een kerkenraad mag mijns inziens en voor zover ik weet alleen maar tucht toepassen als deze er heilig van overtuigd is dat de ander verloren gaat als hij of zij zich niet bekeert.
Voor middelmatige zaken is tucht niet op zijn plaats.
20. Gij weet de geboden: Gij zult geen overspel doen; gij zult niet doden; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; eer uw vader en uw moeder.
21 En hij zeide: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid aan.
22 Doch Jezus, dit horende, zeide tot hem: Nog een ding ontbreekt u; verkoop alles, wat gij hebt, en deel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
23 Maar als hij dit hoorde, werd hij geheel droevig; want hij was zeer rijk.
24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
25 Want het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga.
26 En die dit hoorden, zeiden: Wie kan dan zalig worden?
27 En Hij zeide: De dingen, die onmogelijk zijn bij de mensen, zijn mogelijk bij God
Als ik de laatste tekst lees vind ik het aanmatigend van een kerkenraad om tucht toe te passen op leden die afwijkend gedrag vertonen op een van de geboden. Het is namelijk zo, dat alle leden (niemand uitgezondert) zich niet volledig aan de geboden kunnen houden, hoewel het wel van ons geëist wordt. Zelfs degene die wederom geboren zijn, weten dat zij struikelen in vele! De Bijbelheiligen zijn hier ook een voorbeeld van: David, Salomo, Manasse, Petrus, Paulus, etc. etc.