Bijbelteksten over het thema "verbond"

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door memento »

Ik wil binnenkort een studie gaan doen (voor persoonlijk vermaak, lering en stichting) naar het functioneren van het thema "verbond" in de Schrift. Ik ben daarvoor op zoek naar ALLE teksten die daar direct of indirect mee te maken hebben.

Teksten met het woordeke "verbond" (en de respectievelijke Hebreeuwse/Griekse woorden) kan ik eenvoudig vinden met de computer. Alle overige teksen zijn zeer welkom.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Ik wil binnenkort een studie gaan doen (voor persoonlijk vermaak, lering en stichting) naar het functioneren van het thema "verbond" in de Schrift. Ik ben daarvoor op zoek naar ALLE teksten die daar direct of indirect mee te maken hebben.

Teksten met het woordeke "verbond" (en de respectievelijke Hebreeuwse/Griekse woorden) kan ik eenvoudig vinden met de computer. Alle overige teksen zijn zeer welkom.
Geen tekst, wel een boek: C. van der Waal, 'Het verbondsmatig Evangelie'. Daarin wijst hij op allerlei verbondsformules zowel in het OT als NT.
Kritiek daarop kun je weer lezen in het drs. H. de Jong, 'Van oud naar nieuw', waarin hij de verbondsformules weer anders beziet. Ook in dit boek veel materiaal over het verbond (tweeërlei verbond en tweeërlei verkiezing).

Als dit off-topic is, verwijder je het maar weer. ;)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door memento »

@Afgewezen: Zeker niet off-topic hoor. Ik wil het onderzoekje doen omdat ik voor mezelf een goed/beter beeld wil krijgen over hoe de Schrift (en dus: God) over het verbond spreekt. Alles wat daarbij kan helpen is nuttig
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:@Afgewezen: Zeker niet off-topic hoor. Ik wil het onderzoekje doen omdat ik voor mezelf een goed/beter beeld wil krijgen over hoe de Schrift (en dus: God) over het verbond spreekt. Alles wat daarbij kan helpen is nuttig
Oké. ;) Ik zou haast zeggen: om deze twee boeken kun je niet heen als je deze studie wilt doen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door memento »

Was zoiezo van plan eea aan achtergrondliteratuur te kopen. Ik zet jouw boeken er zeker tussen (tegen de tijd dat ik werkelijk ga kopen ga ik de keuze maken welke boeken ik wel/niet ga aanschaffen).

Ik had al op mn lijstje staan:

* The Covenant Formula: An Exegetical and Theological Investigation (Old Testament Studies Series) by Rolf Rendtorff and Margaret Kohl

Rendtorff schrijft saai, maar is een goed/bekwaam wetenschapper, met veel kennis. Ook wordt vanuit veel handboeken naar dit werk verwezen.

Verdere suggesties zijn welkom. Liefst geen Duitstalig werk, of het moet echt onmisbaar zijn. Ik weet dat er relatief veel is in het Duits over de achtergrond van het verbond, maar mijn Duits is erg slecht. Ik geef daarom de voorkeur aan Engels (dat heb ik het liefst, omdat ik Engels makkelijk lees, en Engelstalige publicaties breed gelezen en van commentaar/reactie voorzien worden, in tegenstelling tot Nederlandse werken) of anders Nederlands.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door Zonderling »

Geen rechtstreeks antwoord op je vraag.
Echter, er is nogal wat over het onderwerp geschreven waar je niet omheen kunt.

De grote 'klassiekers' zijn denk ik:
- Witsius over de Verbonden
- Coccejus over de Verbonden
- Boston over het Genadeverbond

Z.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door memento »

Zonderling schreef:Geen rechtstreeks antwoord op je vraag.
Echter, er is nogal wat over het onderwerp geschreven waar je niet omheen kunt.

De grote 'klassiekers' zijn denk ik:
- Witsius over de Verbonden
- Coccejus over de Verbonden
- Boston over het Genadeverbond

Z.
Die wil ik er (bewust) niet bijlezen, omdat dit dogmatische werken zijn. Ik wil juist een historisch-exegetische studie doen, om vervolgens (eventueel) zelf tot een theologische conclusie te komen. Het doel is dus in de eerste plaats te zoeken naar de betekenis en plaats die het verbond in de Schrift heeft.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door Zonderling »

memento schreef:Die wil ik er (bewust) niet bijlezen, omdat dit dogmatische werken zijn. Ik wil juist een historisch-exegetische studie doen, om vervolgens (eventueel) zelf tot een theologische conclusie te komen. Het doel is dus in de eerste plaats te zoeken naar de betekenis en plaats die het verbond in de Schrift heeft.
O.k., echter ook deze geschriften - en vooral Witsius en Coccejus - starten zeer nadrukkelijk bij de Schrift zonder bij voorbaat dit vanuit bestaande theologische kaders te interpreteren. Maar prima, ik respecteer je benadering, al denk ik dat de onderneming wel erg groot is. De plaats van het verbond is namelijk niet te neutraliseren van de hele Schriftvisie. Genesis 17 wordt overigens een belangwekkend hoofdstuk in je studie inclusief de lijnen vanuit het NT naar dit verbond met Abraham.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
memento schreef:@Afgewezen: Zeker niet off-topic hoor. Ik wil het onderzoekje doen omdat ik voor mezelf een goed/beter beeld wil krijgen over hoe de Schrift (en dus: God) over het verbond spreekt. Alles wat daarbij kan helpen is nuttig
Oké. ;) Ik zou haast zeggen: om deze twee boeken kun je niet heen als je deze studie wilt doen.
Dat boek van de drs. H de Jong mag je van me overnemen voor E7,50
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat je er niets aan hebt als het over het verbond gaat.
Het andere gedeelte van het boek gaat over de uitverkiezing. Daar heeft hij wel een mooie visie op.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door refo »

A. Janse, bijgenaamd 'Janse van Biggekerke' heeft over het verbond ook veel gepubliceerd.
Lees bv 'Leven uit het verbond' Hij had het nog aleens aan de stok met ds GH Kersten. Hun verbondsvisies waren dan ook ongeveer complete tegenpolen. We hebben het dan dus niet over theologen, maar meer persoonlijke tegenpolen. Met de verbondsvisie van Kersten word je van huis uit volgestopt. Het is interessant om te zien waartegen Kersten zich nu steeds zo druk maakte.

Overigens: niet in alles verschilden ze. Zowel Kersten als Janse zijn in de oorlog in de problemen gekomen omdat ze beiden onderwerping aan de bezetter predikten.

Hier is meer
http://www.hdc.vu.nl/hdc/archief.htm
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:De eerlijkheid gebied me te zeggen dat je er niets aan hebt als het over het verbond gaat.
Daar denk ik dus duidelijk anders over. :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door Luther »

Memento, ik denk dat Isaac Ambrosius (Het zien op Jezus) ook nuttig kan zijn, al is het maar om op het spoor van allerlei teksten gezet te worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door memento »

Dank jullie allen voor de reacties.
Gian schreef:Het andere gedeelte van het boek gaat over de uitverkiezing
Uitverkiezing en verbond zijn m.i. niet los van elkaar te zien. Met Rendtorff houdt ik het er (voorlopig iig) voor dat de kern van het OT verbond is in het verbond met Abraham (wat eigenlijk niet meer is dan een herhaling van het verbond van de moederbelofte), waarin het IK ZAL wat God spreekt centraal staat. In hoeverre je kan zeggen dat het verbond vooraf gegaan wordt door de uitverkiezing, of het verbond een vervulling is van de uitverkiezing, of dat de uitverkiezing plaatsvindt in een verbondskader, daar heb ik nu wel ideeën over, maar dat hoop ik vanzelf beantwoord te zien in mijn onderzoekje
Maar prima, ik respecteer je benadering, al denk ik dat de onderneming wel erg groot is.
Het is zeker een grote onderneming. Ik heb ook niet de illusie dat in een paar dagen/weken te kunnen doen. Wat wel weer het voordeel heeft dat je er vaak kleine poosjes mee bezig bent, waardoor de zaken rustig de tijd hebben om te bezinken. Mijn (voorlopige) aanpak is:
1. Verzamelen van informatie (achtergrondinformatie (bijbels-theologisch, archeologisch, literair) en bijbelteksten)
2. Inlezen in achtergrondinformatie
3. Grofweg rubriceren van teksten
4. Bestuderen van teksten in hun context (exegese)
5. Analyse + voorlopige conclusie (bijbelse theologie)
6. Herziene bestudering van de teksten vanuit de analyse/voorlopige conclusie (nieuwe/controlerende exegese)
7. Conclusie (?)

Ik richt me dus in eerste instantie alleen op het OT. Pas als dat "af" is, wil ik het NT erbij betrekken.

Mijn doel is om me dus te focussen op de bijbeltekst, en daarbij alleen niet-dogmatische werken te gebruiken. Ik wil de tekst onderzoeken zónder vraagstelling, maar me laten leiden door wat de teksten zelf zeggen (of, eerlijker geformuleerd: door wat de teksten, als ik ze naast elkaar gezet hebt, mij doen opvallen). Het doel is dus een bijbels-theologisch onderzoek, geen dogmatisch onderzoek. Dit vanuit de principiële veronderstelling dat een dogmatisch onderzoek altijd vooraf gegaan moet worden door een exegetisch en een bijbels-theologisch onderzoek.
De plaats van het verbond is namelijk niet te neutraliseren van de hele Schriftvisie.
Klopt. Ik ga uit van de eenheid van de Schrift, waarbij ik een eenheid zie tussen OT en NT. Bij mijn onderzoek wil ik het OT eerst los onderzoeken (dus: hoe functioneert het verbond binnen het OT, waarbij ik het OT beschouw als zelfstandige eenheid). Daarna pas wil ik de koppeling met het NT maken. De keuze hiervoor is zelf-evident: De wijze waarop het NT spreekt over het verbond, is noodzakelijkerwijs gekleurd door wat men al van het verbond wist. Als bv Paulus spreekt over een nieuw verbond, dan kunnen we pas volledig begrijpen wat hij bedoelt, als we weten wat dat oude verbond is.

Het onderzoekje is meer bedoelt voor persoonlijke stichting en vorming, dan dat ik er hoge verwachtingen van heb. Er zijn vast vergelijkbare onderzoeken gedaan, waarbij men veel wetenschappelijker heeft onderzocht (met vraagstellingen), maar het lezen van de resultaten van een ander heeft minder impact op je denken, dan het zelf uitvoeren van een onderzoek. Juist omdat het verbond (en uitverkiezing) zulke belangrijke dogmatische thema's zijn, wil ik op deze manier mij laten vormen door wat de Schrift daarover te zeggen heeft.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door MarthaMartha »

memento schreef:Ik wil binnenkort een studie gaan doen (voor persoonlijk vermaak, lering en stichting) naar het functioneren van het thema "verbond" in de Schrift. Ik ben daarvoor op zoek naar ALLE teksten die daar direct of indirect mee te maken hebben.

Teksten met het woordeke "verbond" (en de respectievelijke Hebreeuwse/Griekse woorden) kan ik eenvoudig vinden met de computer. Alle overige teksen zijn zeer welkom.
Hoi memento,

Ik heb het boek van C. Harinck over de schotse verbondsleer, daarin staat heel veel op een rij.

Daarnaast is het misschien goed om op "verbonds-uitspraak" ook te zoeken... Als God het verbond met Abraham aangaat zegt Hij o.a. : Ik zal hun God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Deze "uitspraak" gedaan bij de verbondssluiting, kom je vervolgens op vele plaatsen in het oude testament tegen als 'bevestiging van het verbond', tot in Openbaringen 22 (het nieuw Jeruzalem) toe...

Maar dat is maar een idee hoor...

(ds Breure heeft prachtige preek over het verbond, waarin hij de verbonds-lijn vanuit het Woord laat zien, als je belangstelling hebt laat je het maar weten)

enne.... ik heb wel belangstelling voor de uitwerking van dit onderzoek eigenlijk!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Bijbelteksten over het thema "verbond"

Bericht door Democritus »

MarthaMartha schreef:
memento schreef:Ik wil binnenkort een studie gaan doen (voor persoonlijk vermaak, lering en stichting) naar het functioneren van het thema "verbond" in de Schrift. Ik ben daarvoor op zoek naar ALLE teksten die daar direct of indirect mee te maken hebben.

Teksten met het woordeke "verbond" (en de respectievelijke Hebreeuwse/Griekse woorden) kan ik eenvoudig vinden met de computer. Alle overige teksen zijn zeer welkom.
Hoi memento,

Ik heb het boek van C. Harinck over de schotse verbondsleer, daarin staat heel veel op een rij.

Daarnaast is het misschien goed om op "verbonds-uitspraak" ook te zoeken... Als God het verbond met Abraham aangaat zegt Hij o.a. : Ik zal hun God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Deze "uitspraak" gedaan bij de verbondssluiting, kom je vervolgens op vele plaatsen in het oude testament tegen als 'bevestiging van het verbond', tot in Openbaringen 22 (het nieuw Jeruzalem) toe...

Maar dat is maar een idee hoor...

(ds Breure heeft prachtige preek over het verbond, waarin hij de verbonds-lijn vanuit het Woord laat zien, als je belangstelling hebt laat je het maar weten)

enne.... ik heb wel belangstelling voor de uitwerking van dit onderzoek eigenlijk!
Ik heb eveneens belangstelling in de uitkomst.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie