Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door henriët »

BJD schreef:
henriët schreef:
BJD schreef: Blijft staan dat waar "rechtse" predikers ontzettend de nadruk op leggen, zelfs ernstig waarschuwen indien je dat of dat niet kent, Spurgeon totaal iets anders zegt. Dit heeft niets met accenten te maken, dit is een wezenlijk verschil. Of de een heeft gelijk of de ander. Bij de een word je gevoed en bij de ander er voor gewaarschuwd. En dit niet zo af en toe. Preken uit de rechtse hoek zijn vaak doorspekt van de kenmerken (lees een willekeurige meditatie in de Saambinder) en preken van Spurgeon is dat niet, het tegenovergestelde.. En stel dat Spurgeon juist zit.. dan kan je het dus knap moeilijk hebben onder de prediking waar bevindingen zo bepalend zijn., (of andersom).
Ik denk dat ik je wel een beetje begrijpen kan BJD, je zegt stel dat je .. moeilijk.. onder de prediking.
Stel dat jij onder een prediking zit, waar jij het moeilijk hebt. Het brengt je niet verder, het geeft je geen hoop, het geeft je geen uitzicht, dan wil ik allereerst zeggen,dat ( niet gemakkelijk bedoeld) het een zaak van gebed hoort te zijn, de ds op te dragen om in alle eerlijkheid maar ook in alle liefde en ruimte die het Woord biedt het Evangelie te brengen. Daarnaast denk ik dat wanneer je niet gevoed wordt oid, je de stap naar je predikant moet maken en eens wat boekjes van Spurgeon meeneemt en hem voorlegt dat je het er moeilijk mee hebt, dat je niet weet wat nu waar is. (oid)
Vervolgens bedenk dat het Woord je raken kan, het Woord.. de Geest Die maakt levend.
Zeker waar wat je zegt... Maar om het algemeen te houden, dan zal zo'n "rechtse " predikant vermoedelijk Spurgeon afwijzen. Ik wil eigelijk aangeven dat rechts reformatorisch niet overeenkomt met wat Spurgeon stelt.
wat vreemd eigenlijk, dat zo n rechtse predikant dat af zou wijzen.
hoe kan dat nou?
idee voor verjaardag van rechtse broeders.. een boek van Spurgeon.. kunnen ze nog veel van leren.. :huhu
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door BJD »

henriët schreef: wat vreemd eigenlijk, dat zo n rechtse predikant dat af zou wijzen.
Of denk ik dat maar???? Is mijn beeldvorming zo verwrongen? Ja, je moet Spurgeon niet alleen lezen.. zeggen sommigen. Oke.. maar dan lees ik twee verschillende dingen..
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Wilhelm »

BJD schreef:
henriët schreef: wat vreemd eigenlijk, dat zo n rechtse predikant dat af zou wijzen.
Of denk ik dat maar???? Is mijn beeldvorming zo verwrongen? Ja, je moet Spurgeon niet alleen lezen.. zeggen sommigen. Oke.. maar dan lees ik twee verschillende dingen..
Ik denk dat je je vergist.
Spurgeon wordt heel breed gelezen en met zegen, alleen hebben predikers vaak eigen argumenten om niet zo te preken.

Ds Spurgeon werd ook wel aangevallen, maar ging altijd liefdevol om met deze bestrijders. Hij veroordeelde ze niet, zag ze ook als knechten van God.

Zo schreef hij in hetzelfde boek :

Ds Spurgeon schreef:Ik weet, dat sommigen het voor hun theologisch stelsel nodig achten om de verdiensten van Jezus’ bloed te beperken: indien mijn theologisch stelsel zulk een beperking nodig maakte, ik zou het verre van mij werpen. Ik kan, ik durf de gedachte niet toelaten in mijn hart, het schijnt mij zo na verwant te zijn aan godslastering. In het volbrachte werk van Christus zie ik een zee van verdienste; mijn dieplood vindt er de bodem niet van, mijn oog ontdekt er geen kust aan. Er moet genoegzame kracht zijn in het bloed van Christus, om, indien God het aldus had gewild, niet slechts allen in deze wereld te behouden, maar ook allen in tienduizend werelden, indienzij de wet huns Makers hadden overtreden. Is het oneindige van deze zaak eens erkend, dan kan er ook geen sprake zijn van beperking. Als het Offer een Goddelijk Persoon is, dan is hiermee onbestaanbaar, om er zich een beperkte waardij van voor te stellen; grens en maat zijn termen, die op het Goddelijk Offer niet van toepassing zijn. De bedoeling van het Goddelijk plan bepaalt de toepassing van de oneindige offerande, maar zij wordt er niet in een eindig werk door veranderd.
Sommige mensen beminnen de leer der algemene verzoening, ,,omdat”, zeggen zij, ,,zij zo schoon is”. Het is een lieflijk denkbeeld, dat Christus voor alle mensen gestorven zou zijn; zij beantwoordt aan het instinkt der mensheid; die leer is vol van blijdschap en schoonheid. Ik erken dat zij schoon is; maar schoonheid kan dikwijls gepaard gaan met leugen. Er is in de theorie van de algemene verlossing veel, dat ik zou kunnen bewonderen, maar ik zal eens aantonen, wat die onderstelling noodwendig met zich brengt. Indien Christus aan het kruis bedoeld had voor alle mensen te sterven, dan heeft Hij ook bedoeld hen te verlossen, die verloren zijn gegaan, voordat Hij gestorven is. Indien de leer waar is, dat Hij voor alle mensen is gestorven, dan is Hij ook gestorven voor sommigen, die in de hel waren voordat Hij in de wereld kwam. En wederom: indien het Christus’ bedoeling was geweest alle mensen te behouden, op hoe treurige wijze is Hij dan teleurgesteld, want wij hebben Zijn eigen getuigenis, dat er een poel van vuur is, die met sulfer brandt, en in die poel van wee zijn sommigen van diezelfde personen geworpen, die volgens de theorie van de algemene verzoening gekocht zijn met Zijn bloed. Dat denkbeeld schijnt mij toe duizendmaal meer weerzinwekkend te zijn, dan al de gevolgen, die men zegt uit de Calvinistische en Christelijke leer der particuliere verlossing voort te vloeien. Te denken, dat mijn Heiland gestorven is voor de mensen, die in de hel waren of nog zijn, schijnt mij een te afschuwelijk denkbeeld om er plaats aan te geven.
Er is geen levende ziel, die, meer dan ik, vasthoudt aan de leerstellingen der genade; en zo iemand mij vraagt, of ik mij schaam een Calvinist genoemd te worden, dan antwoord ik:
,,Ik wens niet anders dan een Christen genoemd te worden”. Maar vraagt u mij, of ik de leerstellige beschouwingen deel van Calvijn, dan antwoord ik: ,,Over het algemeen deel ik die beschouwingen, en het is mij een blijdschap dit te belijden”. Maar het zij verre van mij om ook maar één ogenblik te denken, dat Zion geen andere dan Calvinistische Christenen binnen haar muren bevat, of dat niemand dan zij, die onze beschouwingen zijn toegedaan, verlost en behouden worden.

Ik denk niet, dat ik van hyper-Calvinistische broederen verschil in hetgeen ik geloof, maar wèl in hetgeen zij niet geloven. Ik geloof niet minder dan zij, maar ik geloof iets meer, en naar ik meen, iets meer van de waarheid, die in de Schrift is geopenbaard.

Het stelsel der waarheid, dat in de Schrift is geopenbaard, is niet maar één eenvoudige rechte lijn, maar er zijn er twee; en niemand zal ooit een juiste beschouwing hebben van het Evangelie, zolang hij niet beide lijnen tegelijk in het oog kan vatten. Ik lees bv. in één boek van de Bijbel: ,,De Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom. En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet”. Maar in een ander deel van hetzelfde door de Heilige Geest ingegeven Woord wordt mij geleerd, dat het ,,niet is desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermen- den Gods”. Aan één plaats zie ik, hoe God in Zijn voorzienigheid alles bestuurt; en toch zie ik ook, en ik kan niet anders dan het zien, dat de mens handelt naar zijn eigen welgevallen, en dat God zijn daden in een grote mate aan zijn eigen vrije wil heeft overgelaten. Indien ik nu ging zeggen, dat de mens zo vrij is in zijn doen en laten, dat God zijn daden niet bestuurt, dan zou ik hiermee zeer dicht tot het atheïsme genaderd zijn. En indien ik, anderzijds, verklaarde dat God op zulk een wijze alles beheerst en bestuurt, dat de mens niet vrij genoeg is om verantwoordelijk te zijn voor zijn daden, dan zou ik in antinomianisme of fatalisme zijn vervallen. Dat God voorbeschikt, terwijl toch de mens verantwoordelijk is, zijn twee feiten, die slechts weinigen duidelijk kunnen zijn. Men denkt dat zij onbestaanbaar en met elkaar in tegenspraak zijn, maar het is niet zo. Het gebrek ligt in ons zwak verstand. Twee waarheden kunnen niet met elkaar in strijd zijn. Indien ik alzo in één deel van de Bijbel de lering vind, dat alles voorverordineerd is, dan is dit waar; en als ik in een ander deel der Schrift vind, dat de mens verantwoordelijk is voor al zijn daden, dan is dit waar; en het is slechts mijn stompzinnigheid, die mij doet denken, dat deze twee waarheden in tegenspraak zijn met elkander. Ik geloof niet, dat zij ooit op een aards aambeeld aan één gesmeed kunnen worden; maar zeer zeker zullen zij één wezen in de eeuwigheid. Het zijn twee lijnen, die bijna gelijklopend zijn, zozeer, dat het menselijk verstand, dat ze het verst volgt, toch niet ontdekt, dat zij samenkomen; maar zij komen samen; zij zullen elkaar ontmoeten in de eeuwigheid voor de troon Gods, vanwaar alle waarheid voortkomt.
Men heeft dikwijls gezegd, dat de leerstellingen die wij geloven, de strekking hebben om ons tot zonde te brengen. Ik heb op de stelligste wijze horen verklaren, dat die hoge leerstellingen, die wij liefhebben, en die wij vinden in de Schrift, loszinnig zijn. Ik weet niet wie de stoutheid zal hebben zoiets te verklaren, als hij bedenkt, dat de heiligste mensen er in geloofd hebben. Ik vraag de man, die durft zeggen, dat het Calvinisme een loszinnige godsdienst is, wat hem dunkt van het karakter van Augustinus, of Calvijn, of Whitefield, die in de op één volgende eeuwen de grote uitleggers zijn geweest van het stelsel der genade; of van de Puriteinen, wier werken er van overvloeien. Indien iemand in die dagen een Arminiaan geweest was, men zou hem voor de snoodste der ketters hebben gehouden; maar thans worden wij als de ketters aangezien en zij als de rechtzinnigen. Wij zijn teruggegaan naar de oude school; wij kunnen onze afstamming van de apostelen nasporen. Het is die ader der vrije genade, die door de prediking der Baptisten heenloopt, die het behoud onzer kerkgemeenschap is geweest.
Het ging eigenlijk alleen om het korte citaat halverwege (cursief), maar de rest er omheen past ook heel goed in de diverse discussies die lopen, vandaar dit langere citaat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door refo »

Dat is tegenwoordig ook tot kunst verheven: bagatelliseren van de verschillen als we een bepaalde prediker in ons kamp willen trekken.

Spurgeon zou niet passen in de Ger Gezindte van Nederland. Dat blijkt ook wel uit dat citaat
Lees je eigenlijk wel goed?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Luther »

refo schreef:Dat is tegenwoordig ook tot kunst verheven: bagatelliseren van de verschillen als we een bepaalde prediker in ons kamp willen trekken.

Spurgeon zou niet passen in de Ger Gezindte van Nederland. Dat blijkt ook wel uit dat citaat
Lees je eigenlijk wel goed?
Nee, maaar geen enkele predikant van meer dan 100 jaar geleden zou nu zomaar op welke kansel dan ook passen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door memento »

Luther schreef:
refo schreef:Dat is tegenwoordig ook tot kunst verheven: bagatelliseren van de verschillen als we een bepaalde prediker in ons kamp willen trekken.

Spurgeon zou niet passen in de Ger Gezindte van Nederland. Dat blijkt ook wel uit dat citaat
Lees je eigenlijk wel goed?
Nee, maaar geen enkele predikant van meer dan 100 jaar geleden zou nu zomaar op welke kansel dan ook passen.
Dat ben ik niet met je eens. Als een preek voor het hoofddeel bestaat uit de uitleg van de tekst, dan zal het weinig uitmaken of een preek tijdens de reformatie is gemaakt, of nu. Sterker nog: Ik las pas wat stukken uit een preek die uitgesproken was bij de rouwdienst van Willem van Oranje. En bij het lezen moest ik denken: Qua vorm, stijl en inhoud lijkt dit heel erg veel op een preek van een HHK-predikant die ik recent hoorde. Dus het kán wel.

Ik durf zelfs het omgedraaide te stellen: Het is erg apart als er nu anders gepreekt wordt dan vroeger (tijdens de reformatie). Dan heb je toch wel wat uit te leggen...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Dat is tegenwoordig ook tot kunst verheven: bagatelliseren van de verschillen als we een bepaalde prediker in ons kamp willen trekken.

Spurgeon zou niet passen in de Ger Gezindte van Nederland. Dat blijkt ook wel uit dat citaat
Lees je eigenlijk wel goed?
Nee, maaar geen enkele predikant van meer dan 100 jaar geleden zou nu zomaar op welke kansel dan ook passen.
Dat ben ik niet met je eens. Als een preek voor het hoofddeel bestaat uit de uitleg van de tekst, dan zal het weinig uitmaken of een preek tijdens de reformatie is gemaakt, of nu. Sterker nog: Ik las pas wat stukken uit een preek die uitgesproken was bij de rouwdienst van Willem van Oranje. En bij het lezen moest ik denken: Qua vorm, stijl en inhoud lijkt dit heel erg veel op een preek van een HHK-predikant die ik recent hoorde. Dus het kán wel.

Ik durf zelfs het omgedraaide te stellen: Het is erg apart als er nu anders gepreekt wordt dan vroeger (tijdens de reformatie). Dan heb je toch wel wat uit te leggen...
Ja inhoudelijk klopt dat wel, maar denk alleen al aan de Nederlandse taal, die de afgelopen 100 jaar een metamorfose heeft ondergaan...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie