Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door refo »

Smytegelt schreef:
refo schreef:Toen Christen van de smalle weg afging omdat er een parallel-pad was dat veel prettiger liep kwam hij bij reus Wanhoop terecht. Tegenwoordig zouden we dat niet doen. We nemen het pad aan de andere kant, dat ook parallel loopt, maar een woeste weg is. Het moet tenslotte niet te makkelijk gaan! Maar ook die is niet de gewezen rechte weg en kan mogelijk ook bij reus Wanhoop brengen.
Ach, misschien moet u er wel even bij zeggen of dat voor of na de enge poort was en het verschil met de inklimmers over de muur. Er liepen ook wel andere figuren rond Christen die ook Wanhoop ontliepen doch nooit door de Jordaan kwamen. Bewaar u voor het gevaar van gemakkelijk zaligworden, want de rechtvaardige wordt al nauwelijks zalig. Niet ter ontmoediging, doch ter bezinning geschreven. Beter dat een inklimmer door reus Wanhoop terug rent naar de ingang van de Enge Poort en opnieuw de weg gaat, dan zonder wanhoop te kennen en als geruste te Sion te verdrinken op het laatst.
Jaja.
Excursie naar de burcht Wanhoop voor een extra stempel op uw rol.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door backtobasic »

refo schreef:
Smytegelt schreef:
refo schreef:Toen Christen van de smalle weg afging omdat er een parallel-pad was dat veel prettiger liep kwam hij bij reus Wanhoop terecht. Tegenwoordig zouden we dat niet doen. We nemen het pad aan de andere kant, dat ook parallel loopt, maar een woeste weg is. Het moet tenslotte niet te makkelijk gaan! Maar ook die is niet de gewezen rechte weg en kan mogelijk ook bij reus Wanhoop brengen.
Ach, misschien moet u er wel even bij zeggen of dat voor of na de enge poort was en het verschil met de inklimmers over de muur. Er liepen ook wel andere figuren rond Christen die ook Wanhoop ontliepen doch nooit door de Jordaan kwamen. Bewaar u voor het gevaar van gemakkelijk zaligworden, want de rechtvaardige wordt al nauwelijks zalig. Niet ter ontmoediging, doch ter bezinning geschreven. Beter dat een inklimmer door reus Wanhoop terug rent naar de ingang van de Enge Poort en opnieuw de weg gaat, dan zonder wanhoop te kennen en als geruste te Sion te verdrinken op het laatst.
Jaja.
Excursie naar de burcht Wanhoop voor een extra stempel op uw rol.
Kunnen we vergelijkenissen laten wat ze zijn en ze niet verzwakken door er wegen (lett.en fig. bij te gaan verzinnen).
" De rechtvaardige wordt al nauwelijks zalig".
1 er is niemand rechtvaardig, niet een!
2. voor een rechtvaardige is Hij niet gekomen,
3. een rechtvaardige heeft Hem niet nodig.
4. Voor Hem is niets te moeilijk.
Onderschat Hem alsjblieft niet!
Sola Scriptura
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Smytegelt »

refo schreef:Excursie naar de burcht Wanhoop voor een extra stempel op uw rol.
U begrijpt het verkeerd.
Beter door wanhoop erachter komen dat de enige stempel die nodig is ontbreekt betekent niet dat mét die ene noodzakelijke stempel de reus Wanhoop óók nog eens nodig is. Het is juist voor Wanhoop dat Bunyan de zielen met stempel wil waarschuwen. Het dient om enkel de stempelbezitters te behoeden voor Wanhoop die op de loer ligt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door refo »

backtobasic schreef:Kunnen we vergelijkenissen laten wat ze zijn en ze niet verzwakken door er wegen (lett.en fig. bij te gaan verzinnen).
" De rechtvaardige wordt al nauwelijks zalig".
1 er is niemand rechtvaardig, niet een!
2. voor een rechtvaardige is Hij niet gekomen,
3. een rechtvaardige heeft Hem niet nodig.
4. Voor Hem is niets te moeilijk.
Onderschat Hem alsjeblieft niet!
Dat doe ik zeker niet. Volgens sommigen overschat ik Hem zelfs.
Hij laat al in het begin van ons leven verkondigen dat Hij ons wast in Zijn bloed.
Volgens mij betekent dat alles, volgens sommigen echter niets.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
backtobasic schreef:Kunnen we vergelijkenissen laten wat ze zijn en ze niet verzwakken door er wegen (lett.en fig. bij te gaan verzinnen).
" De rechtvaardige wordt al nauwelijks zalig".
1 er is niemand rechtvaardig, niet een!
2. voor een rechtvaardige is Hij niet gekomen,
3. een rechtvaardige heeft Hem niet nodig.
4. Voor Hem is niets te moeilijk.
Onderschat Hem alsjeblieft niet!
Dat doe ik zeker niet. Volgens sommigen overschat ik Hem zelfs.
Hij laat al in het begin van ons leven verkondigen dat Hij ons wast in Zijn bloed.
Volgens mij betekent dat alles, volgens sommigen echter niets.
Het is niet 'alles' en het is niet 'niets'. ;)
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door backtobasic »

Smytegelt schreef:
refo schreef:Toen Christen van de smalle weg afging omdat er een parallel-pad was dat veel prettiger liep kwam hij bij reus Wanhoop terecht. Tegenwoordig zouden we dat niet doen. We nemen het pad aan de andere kant, dat ook parallel loopt, maar een woeste weg is. Het moet tenslotte niet te makkelijk gaan! Maar ook die is niet de gewezen rechte weg en kan mogelijk ook bij reus Wanhoop brengen.
Ach, misschien moet u er wel even bij zeggen of dat voor of na de enge poort was en het verschil met de inklimmers over de muur. Er liepen ook wel andere figuren rond Christen die ook Wanhoop ontliepen doch nooit door de Jordaan kwamen. Bewaar u voor het gevaar van gemakkelijk zaligworden, want de rechtvaardige wordt al nauwelijks zalig. Niet ter ontmoediging, doch ter bezinning geschreven. Beter dat een inklimmer door reus Wanhoop terug rent naar de ingang van de Enge Poort en opnieuw de weg gaat, dan zonder Wanhoop te kennen en als geruste te Sion te verdrinken op het laatst. De rechtvaardiging is toch een záák die in de tijd wordt ervaren. Het gesprek over de inhoud van die záák mag toch niet ontaarden in het wegnemen van de záák!
ik blijf maar worstelen met dat "'de rechtvaardige wordt al nauwelijks zalig"

Wie schreef dat?
Sola Scriptura
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Smytegelt »

1 Petr. 4:18 Het gaat daar over de weg der volharding, de heiligmaking. De weg na de Enge Poort, waar de Reus wanhoop op de loer ligt.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

memento schreef:@DWW:

Hoe bedoel je, Gal 2:19-20? Volgens mij lees jij er meer in, dan de kanttekenaren:


Gal 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist;88) en ik leef, doch89) niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.94)

De kanttekeningen
Want ik ben
Dat deze leer des apostels uit zichzelve de mensen tot zondigen niet verwekt, bewijst hij met zijn eigen voorbeeld, voorbijgaande de voorbeelden van anderen, omdat het kan gebeuren, dat deze leer van sommigen wel daartoe misbruikt zou worden. Doch hetgeen hij van zichzelven zegt, is ook waar in alle ware gelovigen.

door de wet
Dat is, door den dienst der wet.

der wet gestorven
Dat is, ik heb door de wet geleerd dat ik een groot zondaar ben, naar de wet den vloek en dood onderworpen, en dat de gerechtigheid, die de wet eist, in mij niet is, en dienvolgens dat de wet mij in den dood laat.
@ Memento,


Je vroeg om een Bijbelse onderbouwing van Gods’ heilige onfeilbare Recht.
Laat ik ten eerste met deze stelling beginnen, namelijk dat :

Gods heilige Recht, geestelijk verborgen ligt tussen de geestelijke bediening der Wet en die van het Evangelie.

Gods’ heilige wet is een beeld, een afdruksel in het hart van ieder mens, van dat Recht wat de Schepper heeft op zijn schepsel. De wet die de mens eerst vrijpleitte voor God in het werkverbond, ging hem na de val verdoemen. God was Zijn schepsel kwijt en de mens zijn Schepper. Daar God een heilig God is en geen gemeenschap kan hebben met een zondig schepsel, die Zijn heilige gestelde wet had verbroken en daarmee ook Zijn heilige Recht had geschonden, kwam God die mens toch weer op te zoeken. Maar God kon niet van Zijn Recht heilige af, en de mens kon dus ook niet meer buiten dat heilige Recht om zalig worden. Toen heeft God een nieuw verbond gemaakt, met de Tweede Adam aan het Hoofd. Het genadeverbond, Gen. 3:15. Christus kwam in de volheid des tijds, lees Gal. 4:4-5, Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet; Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.

Hij is dus geworden onder de wet, opdat Hij een vloek voor vloekwaardigen zou worden. Hij heeft die vloek der wet ten volle weggedragen voor de Zijnen, en onder die toorn Gods Zijn leven in gehoorzaamheid afgelegd. Nu de vraag, hoe worden deze verdiensten van Christus nu toegepast en verheerlijkt in het hart van de zondaar…..??

Paulus schrijft in Rom. 7:4 zo het volgende :
Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.

En in Gal. 2 19-20a schrijft iets dergelijks :
Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
Ik ben met Christus gekruist;


Nu volgt natuurlijk de volgende vraag, hoe geschiedt dit dan? Wat moet ik me hierbij voorstellen, dan? Wel, hier sterft de verkoren zondaar de geestelijke kruisdood met Christus in Zijn geestelijke Lichaam, in zijn gemoed, en dat in een weg van Gods heilige Recht, waarbij de Vader die zondaar trekt tot de gemeenschap met Christus, zoals vermeld in Joh. 6:44, de zondaar heeft -geestelijk gezien- niets meer tot betaling, en gaat verloren, en valt met Jona overboord als in een punt des tijds, in de golven van Gods toorn. Dit is een punt waar de verkoren ziel in zijn gemoed nooit meer zalig kan worden, en al zijn rechten op die zaligheid heeft verloren. Vandaar dat de moordenaar tot Christus zei of Hij hem wilde gedenken, want zijn recht om met Hem mee te gaan was hij geheel verloren, waarna Christus die zondaar opvangt in Zijn liefdesarmen, door Zich zeer liefdelijk aan die zondaar te openbaren middels de beloftenissen aan het verloren hart van die zondaar, welke zijn werkende door de Liefde, dit alles gewerkt en toegepast door de onwederstandelijke bediening van Gods Heilige Geest. Jona in de buik van die Vis, en de zee was gestild van haar verbolgenheid, was het enige teken dat Christus aan de farizeeërs wilde geven, maar zij verstonden het niet. Maar ik verzeker je, dat wanneer die toorn van God, hier op deze aarde in het hart van een zondaar, nimmer wordt gestild, in en door het werk van Christus, zal die zondaar straks in de eeuwige rampzaligheid die toorn op zijn arme verloren ziel voelen branden. Maar, dan is het te laat. Zie daar de verklaring van het heilige Recht Gods.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:1. Leerstellige uitspraken mogen nooit onderbouwd worden met behulp van gelijkenissen, beelden, allegoriën en typologiën, aldus Calvijn. Zij dienen te berusten op de duidelijke uitspraken der Schrift.
2. Volgens mij is er geen Schrift-bewijs wat voldoet aan bovengestelde, die een zo sterke scheiding van wet en evangelie bewijst, zoals DWW hier stelt. Ook de traditie der kerk (Augustinus, Calvijn, ea) hebben dit bij mijn weten niet geleerd.
De wet en het evangelie "bijten elkaar", die zijn zeker gescheiden.
Wat bedoel je nu precies, E.?
Waar de wet (nog) levend is, doet het Evangelie geen kracht. De zaligheid door de wet (de werken) is het tegenovergestelde van het uit genade zalig worden.
Dit laatste vond ik zeer treffend gezegd, van Erasmiaan. Dit is eigenlijk kort en bondig de gehele inhoud van de Romeinen- en de Galatenbrief van de apostel Paulus.

"Waar de wet nog levend is in de ziel van de zondaar, dat wil zeggen, hem nog beschuldigt etc...., daar doet het Evangelie geen kracht." Prachtig, en zeer Bijbels!

Kohlbrugge zou gezegd hebben: "ik ben een lijk voor de wet geworden", wie het verstaat, die verstaat het....
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Smytegelt »

DWW schreef:Nu volgt natuurlijk de volgende vraag, hoe geschiedt dit dan?
Dat was inderdaad de vraag.
DWW schreef: Wat moet ik me hierbij voorstellen, dan? Wel, hier sterft de verkoren zondaar de geestelijke kruisdood met Christus in Zijn geestelijke Lichaam, in zijn gemoed, en dat in een weg van Gods heilige Recht, waarbij de Vader die zondaar trekt tot de gemeenschap met Christus, zoals vermeld in Joh. 6:44, de zondaar heeft -geestelijk gezien- niets meer tot betaling, en gaat verloren, en valt met Jona overboord als in een punt des tijds, in de golven van Gods toorn. Dit is een punt waar de verkoren ziel in zijn gemoed nooit meer zalig kan worden, en al zijn rechten op die zaligheid heeft verloren. Vandaar dat de moordenaar tot Christus zei of Hij hem wilde gedenken, want zijn recht om met Hem mee te gaan was hij geheel verloren, waarna Christus die zondaar opvangt in Zijn liefdesarmen, door Zich zeer liefdelijk aan die zondaar te openbaren middels de beloftenissen aan het verloren hart van die zondaar, welke zijn werkende door de Liefde, dit alles gewerkt en toegepast door de onwederstandelijke bediening van Gods Heilige Geest. Jona in de buik van die Vis, en de zee was gestild van haar verbolgenheid, was het enige teken dat Christus aan de farizeeërs wilde geven, maar zij verstonden het niet. Maar ik verzeker je, dat wanneer die toorn van God, hier op deze aarde in het hart van een zondaar, nimmer wordt gestild, in en door het werk van Christus, zal die zondaar straks in de eeuwige rampzaligheid die toorn op zijn arme verloren ziel voelen branden. Maar, dan is het te laat. Zie daar de verklaring van het heilige Recht Gods.
En ach, weer een hele redenatie zonder Schriftbewijs! Joh.6:44 wijst volgens de kanttekenaren in een andere richting: Niet van verloren gaan in beleving maar van gewillig gemaakt worden en dat niet ten aanzien van eigen verdoemenis maar wat er in het volgende vers 45 opgetekend staat: die komt tot Mij.
Nu bewijst ook de geschiedenis met de moordenaar aan het kruis niet wat u hier beweert. In plaats van dat Jezus de moordenaar tegemoet komt in het gedenken, krijgt hij vrijspraak te horen! Ja, de Heere stort de moordenaar niet bevindelijk in de hel. Dat zou de Heere doen als Hij gesproken had: Heden zal ik u gedenken. Ja dan bevestigde Jezus wel het verloren moeten gaan in bevinding, maar dat gebeurt niet! En daarin zien we het Evangelie opgetekend staan voor doemwaardige zondaars die de vrijspraak vernemen in het evangelie.
De moordenaar billijkt zijn straf maar meer staat er niet.
En wat er niet staat en u er wel inlegt, DWW, maakt voor u het verschil doch ontbreekt volkomen in door u aangehaalde gedeelten. U leest zaken in die er niet staan en u herhaalt enkel uw betogen zonder Schriftbewijs.

U verwijt de kerken het ontbreken van het leerstuk der rechtvaardiging in de toepassing, doch u vergist zich.
Het leerstuk is er wel degelijk maar u drijft het tever door en beland er mee buiten de Schrift.
Wat u angstvallig wilt veiligstellen is nog aanwezig in de leer der reformatorische kerken, alleen u wilt het excusiever en extremer voorstellen in de angst voor oppervlakkigheid en daarmee creëert u uit uw angst een stok om een niet bestaande hond te slaan. Vertelt u eens, wat vindt u van Brakels opvattingen over het leerstuk? Dat zal u niet smaken, vrees ik?
Geldt uw verwijt ook richting de nadere reformatoren? Dan weten we waar we tegen ageren.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door jvdg »

DWW schreef:@ Memento,

Je vroeg om een Bijbelse onderbouwing van Gods’ heilige onfeilbare Recht.
Laat ik ten eerste met deze stelling beginnen, namelijk dat :

Gods heilige Recht, geestelijk verborgen ligt tussen de geestelijke bediening der Wet en die van het Evangelie.

Gods’ heilige wet is een beeld, een afdruksel in het hart van ieder mens, van dat Recht wat de Schepper heeft op zijn schepsel. De wet die de mens eerst vrijpleitte voor God in het werkverbond, ging hem na de val verdoemen. God was Zijn schepsel kwijt en de mens zijn Schepper. Daar God een heilig God is en geen gemeenschap kan hebben met een zondig schepsel, die Zijn heilige gestelde wet had verbroken en daarmee ook Zijn heilige Recht had geschonden, kwam God die mens toch weer op te zoeken. Maar God kon niet van Zijn Recht heilige af, en de mens kon dus ook niet meer buiten dat heilige Recht om zalig worden. Toen heeft God een nieuw verbond gemaakt, met de Tweede Adam aan het Hoofd. Het genadeverbond, Gen. 3:15. Christus kwam in de volheid des tijds, lees Gal. 4:4-5, Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet; Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.

Hij is dus geworden onder de wet, opdat Hij een vloek voor vloekwaardigen zou worden. Hij heeft die vloek der wet ten volle weggedragen voor de Zijnen, en onder die toorn Gods Zijn leven in gehoorzaamheid afgelegd. Nu de vraag, hoe worden deze verdiensten van Christus nu toegepast en verheerlijkt in het hart van de zondaar…..??

Paulus schrijft in Rom. 7:4 zo het volgende :
Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.

En in Gal. 2 19-20a schrijft iets dergelijks :
Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
Ik ben met Christus gekruist;


Nu volgt natuurlijk de volgende vraag, hoe geschiedt dit dan? Wat moet ik me hierbij voorstellen, dan? Wel, hier sterft de verkoren zondaar de geestelijke kruisdood met Christus in Zijn geestelijke Lichaam, in zijn gemoed, en dat in een weg van Gods heilige Recht, waarbij de Vader die zondaar trekt tot de gemeenschap met Christus, zoals vermeld in Joh. 6:44, de zondaar heeft -geestelijk gezien- niets meer tot betaling, en gaat verloren, en valt met Jona overboord als in een punt des tijds, in de golven van Gods toorn. Dit is een punt waar de verkoren ziel in zijn gemoed nooit meer zalig kan worden, en al zijn rechten op die zaligheid heeft verloren. Vandaar dat de moordenaar tot Christus zei of Hij hem wilde gedenken, want zijn recht om met Hem mee te gaan was hij geheel verloren, waarna Christus die zondaar opvangt in Zijn liefdesarmen, door Zich zeer liefdelijk aan die zondaar te openbaren middels de beloftenissen aan het verloren hart van die zondaar, welke zijn werkende door de Liefde, dit alles gewerkt en toegepast door de onwederstandelijke bediening van Gods Heilige Geest. Jona in de buik van die Vis, en de zee was gestild van haar verbolgenheid, was het enige teken dat Christus aan de farizeeërs wilde geven, maar zij verstonden het niet. Maar ik verzeker je, dat wanneer die toorn van God, hier op deze aarde in het hart van een zondaar, nimmer wordt gestild, in en door het werk van Christus, zal die zondaar straks in de eeuwige rampzaligheid die toorn op zijn arme verloren ziel voelen branden. Maar, dan is het te laat. Zie daar de verklaring van het heilige Recht Gods.
Met slechts een vijftal teksten tracht je het heilige Recht Gods, zoals het jou voor ogen staat, te verklaren vanuit de Bijbel, en het daarmee maat- en normgevend op te leggen aan alle verloren zielen die naar God gebracht worden.
En het lijkt erop dat enig gemis van de hierboven geschetste "gangen" die zondaar nooit bij Christus kan brengen.
Ik meen dat je het zo niet bedoelt, maar het komt wel zo over.

Overigens heb je me op basis van deze teksten niet kunnen overtuigen van jouw stellingen.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

Smytegelt schreef : "U leest zaken in die er niet staan...etc."


Mijn antwoord aan hem : 'u ziet de zaken niet die er geestelijk in verborgen liggen', Markus 4:11
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door DWW »

JVDG schreef aan mij :[/b] "Overigens heb je me op basis van deze teksten niet kunnen overtuigen van jouw stellingen."


Antwoord : Dat kan ik ook niet, daar moet de H. Geest je van overtuigen. Ik laat slechts het Woord maar spreken. Velen komen met allerlei oudvaders, maar weten veelal zelf de geestelijke zaken uit het Woord niet meer te verstaan, en maken daarom meestendtijds de verkeerde toepassingen.
Laatst gewijzigd door DWW op 12 jun 2009, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door jvdg »

DWW schreef:JVDG schreef aan mij :[/b] "Overigens heb je me op basis van deze teksten niet kunnen overtuigen van jouw stellingen."


Antwoord : Dat kan ik ook niet, want daar moet de Geest je van overtuigen. Ik laat slechts het Woord maar spreken. Velen komen met allerlei oudvaders, maar weten veelal zelf de geestelijke zaken uit het Woord niet meer te verstaan, en maken daarom meestendtijds de verkeerde toepassingen.


Dat is gemakkelijk geantwoord.
Dat de Heilige Geest moet overtuigen is vast en zeker.
Ik heb het niet over oud- noch jongvaders.

Maar zoals jij het stelt, weet en ken jij precies de mening des Geestes.
Die mening laat je zgn. (en daar bedoel ik mee: niet helder) vanuit het Woord opkomen.
Maar wat je citeert uit Gods Woord overtuigt mij nu juist niet.
En die kritiek pareer je dan weer met je openingszin.
Zo blijven we ronddraaien.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door memento »

DWW schreef:
memento schreef:@DWW:

Hoe bedoel je, Gal 2:19-20? Volgens mij lees jij er meer in, dan de kanttekenaren:


Gal 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist;88) en ik leef, doch89) niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.94)

De kanttekeningen
Want ik ben
Dat deze leer des apostels uit zichzelve de mensen tot zondigen niet verwekt, bewijst hij met zijn eigen voorbeeld, voorbijgaande de voorbeelden van anderen, omdat het kan gebeuren, dat deze leer van sommigen wel daartoe misbruikt zou worden. Doch hetgeen hij van zichzelven zegt, is ook waar in alle ware gelovigen.

door de wet
Dat is, door den dienst der wet.

der wet gestorven
Dat is, ik heb door de wet geleerd dat ik een groot zondaar ben, naar de wet den vloek en dood onderworpen, en dat de gerechtigheid, die de wet eist, in mij niet is, en dienvolgens dat de wet mij in den dood laat.
@ Memento,


Je vroeg om een Bijbelse onderbouwing van Gods’ heilige onfeilbare Recht.
Laat ik ten eerste met deze stelling beginnen, namelijk dat :

Gods heilige Recht, geestelijk verborgen ligt tussen de geestelijke bediening der Wet en die van het Evangelie.

Gods’ heilige wet is een beeld, een afdruksel in het hart van ieder mens, van dat Recht wat de Schepper heeft op zijn schepsel. De wet die de mens eerst vrijpleitte voor God in het werkverbond, ging hem na de val verdoemen. God was Zijn schepsel kwijt en de mens zijn Schepper. Daar God een heilig God is en geen gemeenschap kan hebben met een zondig schepsel, die Zijn heilige gestelde wet had verbroken en daarmee ook Zijn heilige Recht had geschonden, kwam God die mens toch weer op te zoeken. Maar God kon niet van Zijn Recht heilige af, en de mens kon dus ook niet meer buiten dat heilige Recht om zalig worden. Toen heeft God een nieuw verbond gemaakt, met de Tweede Adam aan het Hoofd. Het genadeverbond, Gen. 3:15. Christus kwam in de volheid des tijds, lees Gal. 4:4-5, Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet; Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.

Hij is dus geworden onder de wet, opdat Hij een vloek voor vloekwaardigen zou worden. Hij heeft die vloek der wet ten volle weggedragen voor de Zijnen, en onder die toorn Gods Zijn leven in gehoorzaamheid afgelegd. Nu de vraag, hoe worden deze verdiensten van Christus nu toegepast en verheerlijkt in het hart van de zondaar…..??

Paulus schrijft in Rom. 7:4 zo het volgende :
Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.

En in Gal. 2 19-20a schrijft iets dergelijks :
Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
Ik ben met Christus gekruist;


Nu volgt natuurlijk de volgende vraag, hoe geschiedt dit dan? Wat moet ik me hierbij voorstellen, dan? Wel, hier sterft de verkoren zondaar de geestelijke kruisdood met Christus in Zijn geestelijke Lichaam, in zijn gemoed, en dat in een weg van Gods heilige Recht, waarbij de Vader die zondaar trekt tot de gemeenschap met Christus, zoals vermeld in Joh. 6:44, de zondaar heeft -geestelijk gezien- niets meer tot betaling, en gaat verloren, en valt met Jona overboord als in een punt des tijds, in de golven van Gods toorn. Dit is een punt waar de verkoren ziel in zijn gemoed nooit meer zalig kan worden, en al zijn rechten op die zaligheid heeft verloren. Vandaar dat de moordenaar tot Christus zei of Hij hem wilde gedenken, want zijn recht om met Hem mee te gaan was hij geheel verloren, waarna Christus die zondaar opvangt in Zijn liefdesarmen, door Zich zeer liefdelijk aan die zondaar te openbaren middels de beloftenissen aan het verloren hart van die zondaar, welke zijn werkende door de Liefde, dit alles gewerkt en toegepast door de onwederstandelijke bediening van Gods Heilige Geest. Jona in de buik van die Vis, en de zee was gestild van haar verbolgenheid, was het enige teken dat Christus aan de farizeeërs wilde geven, maar zij verstonden het niet. Maar ik verzeker je, dat wanneer die toorn van God, hier op deze aarde in het hart van een zondaar, nimmer wordt gestild, in en door het werk van Christus, zal die zondaar straks in de eeuwige rampzaligheid die toorn op zijn arme verloren ziel voelen branden. Maar, dan is het te laat. Zie daar de verklaring van het heilige Recht Gods.
Als je de kanttekeningen bij betreffende teksten die je aanhaalt lees, zal je zien dat je iets in de tekst legt, wat er niet in zin.

Je kan een mooi verhaal houden over "hoe dat gaat", maar mijn vraag is en blijf: Waar lees ik zo'n beschrijving in de Schrift? De Schrift is nogal stil (althans, wie de exegese van Calvijn, de kanttekeningen, etc volgt) over de precieze weg. Het enige wat we in de Schrift steeds weer lezen, is dat een zondig mens inziet dat hij Jezus nodig heeft, en dat hij door het geloof in Hem behouden wordt. Over "hoe dat precies gaat" zwijgt de Schrift. Waarom zouden wij moeten willen spreken, waar God zelf gezwegen heeft?

Ik zeg daarmee niet dat bekering geen bevindelijke zaak is. Zie daarvoor bv de psalmen, Hooglied, Paulus bekering, etc. Maar wél stel ik, dat het erg gevaarlijk is om búiten hetgeen het Woord erover zegt, zelf te gaan bepalen hoe de weg moet lopen. Niet alleen doen we daarmee tekort aan de rijkdom en de verscheidenheid van Gods werk, maar ook is het gevaar zeer groot dat de grote focus op een eigengemaakt systeem de aandacht afhoudt van Hem, onze Heere Jezus Christus, naar Wie alle aandacht uit móet gaan.
Plaats reactie