Smytegelt schreef:Och, welk een moeizaam debat voert men hier!
Er zijn zovele manieren om deze zaken te verwoorden. Ach let er toch op dat de zaken gelijkelijk bedoeld worden!
Mogen we u een aantal gedachten meegeven?
Ten eerste: Rechtvaardiging door het geloof leert dat geloof noodzakelijk is wil er rechtvaardiging zijn.
Ten tweede: De grond des geloofs is Christus alleen.
Ten derde: Rechtvaardiging en toeëigening van Christus dienen in de zondaar bevindelijk bijeen gehouden te worden
Ten vierde: Geloven is niet te geloven in de rechtvaardiging van de zondaar op grond van Christus kruisverdienste maar het aangrijpen Christus die de rechtvaardigheid is op grond van Zijn verdiensten aan het kruis. Geloven is een gezindheid die naar aard van haar natuur uitgaat tot God in Christus. Geloof dat deze aard niet bezit is nog geen waar geloof of als zodanig niet openbaar gekomen.
Ten vijfde: Dat aangrijpen is de rechtvaardiging van de goddeloze geschiedt in de tijd.
Ten zesde: Dat aangrijpen geschiedt krachtens het werk des Geestes op grond van de voor de uitverkorenen verworven gerechtigheid.
Ten zevende: De verwerving des heils, te weten de grond van de rechtvaardiging, is niet de grond des geloofs.
Ten achtste: De toepassing des heils geschiedt enkel in de uitverkorenen op grond van Christus verdiensten, in de concientie gewerkt als toeëigendende daad des geloofs waarbij de zondaar Christus en zijn gerechtigheid aangrijpt.
Ten negende: Een zondaar zal nimmer tot deze gezegende daad komen wil hij in zijn conciëntie niet de noodzakelijkheid daarvan ondervinden.
Ten tiende: Het is Gods Geest die dit zaligmakende geloof werkt.
Da’s allemaal waar en voluit Bijbels. Maar wanneer een ziel nog nimmer aan de vloekeis der wet heeft leren sterven, heeft hij kennis aan GEEN van deze 10 opgenoemde zaken. Achter de dood ligt pas het leven, vriend.