William Huntington : De regel des levens voor een gelovige

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

William Huntington : De regel des levens voor een gelovige

Bericht door mayflower »

WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

En dit is de wil Desgenen Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk die de Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uiterste dage", Joh. 6:40.

Hieruit blijkt, dat het geloof de regel des levens voor de gelovige is, volgens de wil van God in Christus Jezus, terwijl de letter der Wet de regel des levens is voor de kinderen der dienstbare: de mens die deze dingen doet, zal door dezelve leven. Laat hem volgens deze regel doen en hij zal leven. De Wet is niet de regel van geloven maar van doen. De Wet is niet uit het geloof, maar uit de werken en de mens die dezelve doet, zal door dezelve leven, Gal. 3:12.
Indien "de Zoon te aanschouwen en in Hem te geloven", ons recht geeft op het eeuwige leven, overeenkomstig de wil Gods, dan moet het geloof de regel van dat leven zijn en mij dunkt dat, indien hij die leeft en gelooft nimmer sterven zal, het geloof een veilige regel moet zijn om bij te leven.
Ik heb wel eens gedacht dat, indien de letter der Wet in Exodus 20 een regel des levens voor de gelovige is, hij hevig in de war zou raken wanneer de duivel een bende Arianen, Socinianen of Tabellianen op hem zou loslaten. Hij zou met deze woorden te doen krijgen: 'Ik ben de Heere, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb. Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben', Ex. 20:2, 3.
Deze regel zou hem in moeilijkheden brengen. Het is door het geloof, dat wij Christus aangrijpen en het is door het geloof, dat wij de toevlucht tot Hem nemen, als de Hoop Die ons voorgesteld is, Hebr. 6:18. Het is door Christus, dat wij in God geloven, 1 Petrus 1:21. En door het geloof verkrijgen wij de belofte des Geestes, Gal. 3:14. Door deze regel komen wij tot een zaligmakende kennis van de Drie-eenheid, want het oog des geloofs is een licht, waardoor wij zien welke de gemeenschap der verborgenheid zij, Ef. 3:9. Zonder de verzekerdheid des verstands, zal er geen ware kennis der verborgenheid Gods (de Heilige Geest) en des Vaders en van Christus zijn, Kol. 2:2. De Tien Geboden zullen nooit een mens in deze verborgenheid inleiden, noch hem terechtbrengen indien hij dwaalt.

Mijnheer, gij zegt mij in uw brief, dat ik in zekere zin de Wet te niet doe, indien ik haar niet voorstel als de regel des levens van de gelovige. Ik heb, dunkt mij, voldoende bewezen, dat het geloof de regel was van Paulus' leven en wandel. En hij vraagt: "Doen wij dan de Wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de Wet", Rom. 3:31. Paulus leert ons dat het geloof door de liefde werkende is, want 'de liefde doet de naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der Wet', Rom. 13:10. Indien deze leer de vervulling is, dan kan zij haar niet te niet doen.
De preek, welke gij zo goed waart mij te zenden, is zwanger van een hoeveelheid schoolse, onschriftuurlijke logica, weinig beter dan onzin, welke nergens toe dient als om de wereldlijke wijsheid van de schrijver te doen zien en om de verwondering op te wekken van onverlichte mensen. Maar het is voor elk geestelijk mens gemakkelijk te zien, dat hij weinig of niets weet van de dodende letter der Wet en van de geestelijke kracht van het Evangelie. Hij tracht de Wet, als de regel des levens voor de gelovige, aan te dringen "uit de gepastheid der dingen." Maar dat zijn uitdrukkingen, die weinig of niets betekenen, juist zo de schrijver belieft. Hij voldoet mij niet omtrent de dingen die passen. Geve God, dat hij de wereld niet verlaat met deze verwarring in zijn hart! Indien ja, dan is het te vrezen, dat hij ervaren zal, dat de bediening des doods en zijn vleselijk gemoed, elkaar aangrijpende in het stervensuur, niet zo gemakkelijk bij elkaar zullen passen als hij zich inbeeldt.
Paulus had een vermaak in de Wet Gods naar de inwendige mens, Rom. 7:22. Volgens Paulus zijn de Wet Gods en de inwendige mens zaken die bij elkaar passen. Een nieuw hart en een nieuwe geest zijn zaken die goed samengaan. Een gevoel van Gods liefde tot ons en een zuivere liefde tot Hem, brengt een vereniging tot stand die liefelijk past.
"Gelooft", zegt de Zaligmaker, "dat Ik in u ben en gij in Mij." Wanneer een gekruiste Christus en een verbroken hart samenkomen, zijn dat zaken die zo nauwkeurig passen als de rank in de wijnstok, of als het fundament met de bovenbouw.
Wanneer de schrijver van deze preek sterft als een vreemdeling van "de gepastheid van deze dingen"; zoals hij nog schijnt te zijn, het ware hem goed, zo hij nooit geboren was geweest. Mensen die vreemdelingen zijn van een vereniging met Christus door de Geest, weten niets zaligmakend van de geestelijke gepastheid der dingen. Zij mogen wat blinde mensen behagen met het leven dat zij maken over de Wet, maar tot ere Gods brengen zij niet meer vrucht voort, dan een dorre rank die in de wijnstok niet is, Joh. 15:6.

Een van mijn vrienden vroeg eens aan een zeker godgeleerde in Londen, wat hij van de Wet dacht als de regel des levens voor de gelovige. Zijn antwoord was: "De gelovige moet met één oog naar Christus en met het andere naar de Wet zien." Hij bracht echter niet meer bewijs uit het Woord Gods bij dan deze schrijver, die het tracht te bewijzen uit de gepastheid der dingen.
Mijn vriend antwoordde: "Dan moet elke gelovige scheel zien." (Die vriend had ik kunnen zijn - GPPB) In deze zaak is er intussen geen roeping om scheel te zien. Christus zegt: "Zie op Mij en word behouden, alle gij einden der aarde, Ik zal hem in volmaakte vrede bewaren, wiens gemoed op Mij gevestigd is." Paulus vermaant ons om "met lijdzaamheid te lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is, ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs Jezus", Hebr. 12:2.
Met het ene oog op de Wet en met het andere oog op Christus te zien, is een afdwalen van de regel die de wijsheid aanwijst: "Laat uwe ogen recht uitzien en uwe oogleden zich recht voor u henen houden. Weegt den gang uws voeten laat al uw wegen wel gevestigd zijn'; Spr. 4:25, 26.
De gedrukte brief welke gij mij gezonden hebt, is naar ik bemerk een wanklank op dezelfde snaar, maar de schrijver zal nooit in staat zijn uit de Schriften de waarheid te bewijzen, dat de Tien Geboden in één letter de regel des levens van de gelovige genaamd worden. Hij komt ons vertellen, dat "het er in opgesloten ligt."

Dit brengt mij een oude vrouw in de gedachte, die lang voor deze letterregel gestreden had. Deze, verdacht wordende dat zij er geen had, werd eens gevraagd rekenschap te geven van de hoop die in haar was, waarop zij antwoordde: "Gij kunt mijn bevinding in dat en dat vers vinden van Jeremia" zinspelende dat zij daarin opgesloten lag. Dit diende tot overtuiging van de ondervrager dat zij geen hoop had, dan die welke op het papier stond. Ik veronderstel, dat alle bevinding van de duivel in vier schriftuurteksten opgesloten ligt. De ene zegt, dat hij vervloekt is boven al het vee; een andere, dat hij gelooft en siddert; een andere, dat hij in de hel geworpen is en weer een ander, dat hij tot het oordeel van de grote dag met eeuwige banden onder de duisternis bewaard wordt. Judas, vers 6.
Maar de duivel heeft nog een bevinding buiten deze, welke nauw op hem aan zal houden en als duizend hellen binnen in hem zijn zal, wanneer elke letter van de schriftuurtekst opgebrand zal zijn. Wanneer de dodende letter de verworpeling verslagen heeft, is zijn werk afgedaan, maar het levende Woord blijft tot in eeuwigheid en zal in der eeuwigheid bestaan in de hemelen.

Dit Woord is in de hand des Geestes en woont in de heiligen van God. De belijder moet Christus, de Hoop der heerlijkheid in hem hebben, zal hij ooit veilig in de hemel aanlanden tot de zalige genieting van God. Mensen die geen hoop hebben, dan in de geschreven letter der Schrift, zullen ervaren dat de vloed des toorns en de laatste grote brand hen in die storm zonder anker zullen laten en ik ben overtuigd, dat de regel des levens van de gelovige ook in het hart gevonden moet worden, zal hij ook met God in de hemel leven.

Indien, volgens de brief van deze heer, de regel van de gelovigen in de Tien Geboden opgesloten ligt, geloof ik, dat hij daar lang zal moeten liggen voor hij hem uit zal vinden. De Heere Jezus aandoen en in Hem wandelen, de oude mens dagelijks uitdoen en de nieuwe mens aandoen, welke geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid; Christus te volgen in de wedergeboorte; door de Geest de werkingen des lichaams doden; zichzelf verloochenen en het kruis dagelijks op te nemen; te staan in de vrijheid van het Evangelie en niet wederom bevangen te worden met het juk der dienstbaarheid; niet in het vlees te betrouwen en in Christus Jezus te roemen; zijn eigen leven te haten of de Zaligmaker niet waardig te zijn; door de Geest te wandelen om de begeerlijkheden des vleses niet te volbrengen; te weten dat de Wet de kracht der zonde is en dat zij de bediening des doods en der verdoemenis is, dat zijn dingen die, indien zij in de Tien Geboden liggen opgesloten, tot in alle eeuwigheid daar voor de gelovige verborgen zouden blijven, indien de verborgenheid des geloofs ze niet geopenbaard had, of het Evangelie, dat het leven en de onsterfelijkheid aan het licht gebracht heeft, ook die niet aan het licht bracht. Wanneer Mozes gelezen wordt, ligt een deksel op haar hart, 2 Kor. 3:15. Door de Wet is de kennis der zonde, maar zij openbaart de weg des levens niet. Deze verse en levende weg (Hebr. 10:20) wordt van een andere kant geopenbaard: "Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus'; 2 Kor. 4:6.
Ik vind mijn hart niet genegen om kritiek uit te oefenen over de reden die gij aanwijst, omdat gij niet als anderen met onbeschaamdheid en leugens tot mij gekomen zijt. Gij schijnt even begerig om onderricht te worden als om mij te onderrichten of terecht te zetten. Daarom zal ik, zonder veel van uw brief uiteen te rafelen, trachten duidelijk te maken, dat de gelovige in generlei zin van het woord buiten de Wet staat, noch zonder de Wet is. Want hij is van geen weldaad die uit de Wet voortvloeit, uitgesloten en toch is hij niet onder de Wet, maar onder de genade, Rom. 6:14. Paulus zegt: "Degenen die zonder de Wet zijn, ben ik geworden, als zonder de Wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de Wet, maar voor Christus onder de Wet), opdat ik degenen, die zonder de Wet zijn, winnen zou", 1 Kor. 9:21. Hieruit blijkt dat de gelovige van God niet zonder de Wet is.
Ik heb er lange tijd mijn studie van gemaakt om de Wetten der gelovigen te overwegen. Ik zal trachten ze voor te stellen en in zulk een helder licht te plaatsen als mij maar mogelijk is en zien of zij gerekend moeten worden voor wat men antinomianisme noemt of voor ware godgeleerdheid, want Paulus zegt: "Wij doen de Wet niet te niet door het geloof."

De Wijsheid maakt ons bekend, dat hij die het Woord veracht, zal verdorven worden; maar wie het gebod vreest, die zal vergolden worden en daarop zegt zij, dat de Wet des wijzen een springader des levens is, om af te wijken van de strikken des doods, Spr. 13:13, 14. Eerst zij opgemerkt dat de wijze, door de Wijsheid bedoeld, die altijd tegenover de dwaas gesteld wordt, in de taal van het Nieuwe Testament de gelovige is, die tegenover de ongelovige gesteld wordt. Deze Wet wordt nadrukkelijk genoemd (de leer) of de Wet des wijzen, hetwelk hetzelfde is als de huishouding des geloofs, zijnde hun Wet in het bijzonder en van niemand anders. Deze wordt genaamd een springader des levens.
Een springader of fontein wordt voorzien uit zijn eigen bron en stelt zijn inhoud beschikbaar om de arme en nooddruftige van water te voorzien, als zij het zoeken en het nergens anders te vinden is, wanneer hun tong versmacht van dorst, opdat zij mogen drinken en niet omkomen of van dorst sterven. Zo is deze Wet van de wijzen een springader des levens, om af te wijken van de strikken des doods.
Kan deze Wet van de wijzen de Tien Geboden zijn, waarvan sommigen ons verzekeren dat zij een regel des levens zijn van de gelovigen? Mij dunkt van niet. Paulus zegt ons, dat de letter doodt, 2 Kor. 3:6, dat zij de Wet des doods is, Rom. 8:2, dat de Wet toorn werkt, Rom. 4:15 en dat zij de bediening des doods en der verdoemenis is, 2 Kor. 3:7, 9.

Ook verandert ons geloof in Christus de natuur der Wet niet, noch maakt het haar voor ons wat zij van tevoren niet was. Zij is het juk der dienstbaarheid en nog steeds tot dienstbaarheid barende. Daarom worden wij vermaand in onze vrijheid te staan en niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen te worden, Gal. 5:1. Zij bezit nog steeds haar bindende natuur, zelfs voor de gelovige en zal hem wederom verstrikken indien hij tot haar opziet om hulp. Deze regel des levens (zoals zij door sommigen genoemd wordt), is nog een dodende letter, waarom God verklaart, dat wij vrijgemaakt zijn van de Wet, overmits wij die gestorven zijn, onder welke wij gehouden waren. 'Alzo dat wij zouden dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter', Rom. 7:6. Is de Wet een letter die doodt en de Wet des doods, dan kan zij geen springader des levens zijn, waardoor de wijze afwijkt van de strikken des doods. Wij weten, dat de zonde een overtreding is van de Wet en dat waar geen Wet is ook geen overtreding is en dat de dood het vonnis der Wet is. Is dit zo, dan zijn de geboden de strikken, die de zondaar in de armen des doods houden. De strik waarin een dief verstrikt wordt, is de Wet en indien hij aan haar barmhartigheid overgelaten wordt, zal zij zo met hem handelen als de spin met de vlieg doet, die in haar net gekomen is. Zij laat haar niet los voor zij haar gedood heeft. Het is een dodende letter, hetgeen elke spinnenwebbenwever ondervinden zal. Op dat weefgetouw kan geen web geweven worden, dat de ziel kan bedekken. Het gebod is zeer wijd.
Al noemen wij de bediening der verdoemenis de regel des levens, dan kunnen wij daarom nog niet veronderstellen dat deze stof zal veranderen, of dat dit een dodende letter zal omzetten in een springader des levens. Want die Wet geeft geen leven, daarom kan het geen deel zijn van deze Wet des wijzen. Indien er een Wet gegeven was, die machtig was levendig te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de Wet zijn, Gal. 3:21. Deze Wet des wijzen, welke een springader des levens is om af te wijken van de strikken des doods, wordt door Paulus genaamd de bediening des Geestes, in tegenstelling met de bediening des doods, 2 Kor. 3:11. Salomo's springader des levens is Paulus bediening des Geestes en Salomo's strikken des doods is Paulus' Wet des doods. De Wet des levens van de wijze is hetzelfde als het levende water dat de Zaligmaker geeft, hetwelk in de gelovige is als een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven, Joh. 4:14.

Geloofd zij God tot in eeuwigheid, het is waarlijk een fontein des levens, waardoor de arme, gelovige zondaar voor altoos afwijkt van de strikken des doods. Dit is de taal van de apostel. "Want de Wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de Wet der zonde en des doods", Rom. 8:2. Of met andere woorden: De Wet des Geestes des levens in Christus heeft mij vrijgemaakt van de Wet der zonde die in mijn leden werkt en van de Wet van Mozes, die de bediening des doods is.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door mayflower »

Ben benieuwd wat de voorstanders van de Sinai wet als leefregel denken rondom de visie die Huntington hier zo beschrijft :

DE WET BEVESTIGD DOOR HET GELOOF IN CHRISTUS
http://www.theologienet.nl/documenten/H ... om3_31.pdf

De wet van Christus, de Enige LEEFREGEL
http://www.theologienet.nl/documenten/H ... ngbron.pdf
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door freek »

Gian? :)
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Klaio »

mayflower schreef:Ben benieuwd wat de voorstanders van de Sinai wet als leefregel denken rondom de visie die Huntington hier zo beschrijft :

DE WET BEVESTIGD DOOR HET GELOOF IN CHRISTUS
http://www.theologienet.nl/documenten/H ... om3_31.pdf

De wet van Christus, de Enige LEEFREGEL
http://www.theologienet.nl/documenten/H ... ngbron.pdf
Die beroepen zich op Calvijn en in diens spoor op de Heidelbergse Catechismus: de wet (lees: de 10 geboden) als leefregel der dankbaarheid ("Om die te doen uit dankbaarheid").
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Afgewezen »

Klaio schreef:
mayflower schreef:Ben benieuwd wat de voorstanders van de Sinai wet als leefregel denken rondom de visie die Huntington hier zo beschrijft :

DE WET BEVESTIGD DOOR HET GELOOF IN CHRISTUS
http://www.theologienet.nl/documenten/H ... om3_31.pdf

De wet van Christus, de Enige LEEFREGEL
http://www.theologienet.nl/documenten/H ... ngbron.pdf
Die beroepen zich op Calvijn en in diens spoor op de Heidelbergse Catechismus: de wet (lees: de 10 geboden) als leefregel der dankbaarheid ("Om die te doen uit dankbaarheid").
Die beroepen zich op de Bijbel.
:hum
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:
Klaio schreef:
mayflower schreef:Ben benieuwd wat de voorstanders van de Sinai wet als leefregel denken rondom de visie die Huntington hier zo beschrijft :

DE WET BEVESTIGD DOOR HET GELOOF IN CHRISTUS
http://www.theologienet.nl/documenten/H ... om3_31.pdf

De wet van Christus, de Enige LEEFREGEL
http://www.theologienet.nl/documenten/H ... ngbron.pdf
Die beroepen zich op Calvijn en in diens spoor op de Heidelbergse Catechismus: de wet (lees: de 10 geboden) als leefregel der dankbaarheid ("Om die te doen uit dankbaarheid").
Die beroepen zich op de Bijbel.
:hum
Dat doet Huntington ook... Misschien in het kader van: elke ketter heeft zijn/haar letter.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Afgewezen »

Zullen we de Bijbel dan maar afschaffen?
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:Zullen we de Bijbel dan maar afschaffen?
Alsof jij of ik daarover gaan.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Gian »

Het is vreemd dat sommige verbondstheologen de wet geestelijk zien terwijl ze van de besnijdenis een kinderdoop maken. In alles kopieren ze de oud testamentische bedeling, bahalve de wet.
Dat is inconseqeunt.
Huntington en GPPB vallen onder de enkeling die dat zo uitgesproken handhaven en DJK voegt zich daar nu bij.
Luther en Kohlbrugge ook, in wat minder radicalere vorm. Laatstgenoemde hebben ze kerk uitgewerkt vanwege deze visie. Hij zou antinomiaan zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door freek »

Ik vraag me alleen af wat in de praktijk het verschil is tussen beide opvattingen. Of je nu de wet op het evangelie als leefregel ziet, in beide gevallen behoor je niet te stelen, moorden, echtbreken et cetera. Volgens mij is het meer een theologische kwestie en dan nog van weinig belang ook.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Gian »

Een gelovige hoeft geen 'Gij zult' , want een gelovige wil uit zichzelf de wet houden. Daarom is de wet van Mozes overbodig in de Gemeente omdat de gelovige de wet in zich meedraagt.
Idd, in beide gevallen dien je niet te stelen, alleen de gelovige steelt niet omdat hij niet kan stelen (1Joh. 3:9) en een ongelovige is nog steeds niet te vertrouwen. Je zou dus hooguit een ongelovige de wet voor kunnen houden, mocht hij door de wet behouden willen worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Een gelovige hoeft geen 'Gij zult' , want een gelovige wil uit zichzelf de wet houden. Daarom is de wet van Mozes overbodig in de Gemeente omdat de gelovige de wet in zich meedraagt.
Idd, in beide gevallen dien je niet te stelen, alleen de gelovige steelt niet omdat hij niet kan stelen (1Joh. 3:9) en een ongelovige is nog steeds niet te vertrouwen. Je zou dus hooguit een ongelovige de wet voor kunnen houden, mocht hij door de wet behouden willen worden.
En als je jouw stelling plaatst tegenover de zonde van David jegens Bathseba en haar man?
Was David dan een ongelovige?

En Petrus, toen hij zijn geliefde Meester verried?

En hoe moet ik in die visie Judas plaatsen, die in zijn uiterste wist wat hij had gedaan, maar het oprechte berouw, zoals van Davis en Petrus miste?
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Johannes 3:16 »

Gian schreef:Een gelovige hoeft geen 'Gij zult' , want een gelovige wil uit zichzelf de wet houden. Daarom is de wet van Mozes overbodig in de Gemeente omdat de gelovige de wet in zich meedraagt.
Idd, in beide gevallen dien je niet te stelen, alleen de gelovige steelt niet omdat hij niet kan stelen (1Joh. 3:9) en een ongelovige is nog steeds niet te vertrouwen. Je zou dus hooguit een ongelovige de wet voor kunnen houden, mocht hij door de wet behouden willen worden.
Was het Kohlbrugge niet die zei dat de geboden voor Gods kinderen beloften zijn? "Gij zult niet meer stelen".
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Ariene »

jvdg schreef:
En als je jouw stelling plaatst tegenover de zonde van David jegens Bathseba en haar man?
Was David dan een ongelovige?
Echt enorm off topic, maar moet er nu opeens aan denken.

in een preek over de DL (waarover het gaat dat er altijd nog zonden in ons overblijven)
noemde de predikant bovenstaande geschiedenis.

een vader had eens in een gesprek gezegd, hoe kán het nu dat David zo'n grote zonde begaan heeft.

Waarop zijn zoontje spontaan antwoordde "Ik denk dat hij zijn morgen gebed vergeten was"

(Over worden als een kind gesproken)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: WILLIAM HUNTINGTON : DE REGEL DES LEVENS VOOR EEN GELOVIGE

Bericht door Gian »

Johannes 3:16 schreef:
Gian schreef:Een gelovige hoeft geen 'Gij zult' , want een gelovige wil uit zichzelf de wet houden. Daarom is de wet van Mozes overbodig in de Gemeente omdat de gelovige de wet in zich meedraagt.
Idd, in beide gevallen dien je niet te stelen, alleen de gelovige steelt niet omdat hij niet kan stelen (1Joh. 3:9) en een ongelovige is nog steeds niet te vertrouwen. Je zou dus hooguit een ongelovige de wet voor kunnen houden, mocht hij door de wet behouden willen worden.
Was het Kohlbrugge niet die zei dat de geboden voor Gods kinderen beloften zijn? "Gij zult niet meer stelen".
Idd!

Jvdg, De gelovige is een nieuwe schepping (2Kot.5:17) Vlekkeloos in Gods ogen omdat Christus tussenbeide staat. Dát is de identiteit van de gelovige!
David werd op een typisch oud testamentische manier gestraft.
Wat was de straf voor Petrus? Die was gedragen aan het kruis! Christus hoefde hem alleen maar liefdevol aan te kijken om zijn hartje te breken.
Ik zou wel willen dat dit verschil tussen ot en nt meer gezien werd!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie