Aanbidding van de Heilige Geest

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Deze discussie ontstaat vooral doordat bij ons de 'drieheid' de 'eenheid' overheerst. God is niet Drie, hij is Een.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De ontwikkeling in het denken betreft de trininiteitsleer is toch wel dynamisch geweest.

Lees bijvoorbeeld op deze site.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Miscanthus schreef: Wat is trouwens het verschil tussen de Kracht van God en de Heilige geest als persoon?
Dit;

Hand 2:2 En als zij den Heere dienden, en vastten, zeide de Heilige Geest: Zondert Mij af beiden Barnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen geroepen heb.
Hand 15:28 Want het heeft den Heiligen Geest en ons goed gedacht, ulieden geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:
Rom 8:26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.
1Cor 2:10 Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.
1Cor 12:11 Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.

De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon. Dat betekent niet dat het een hulpje of knecht is. Het is een persoon.

En alle Goddelijke personen hebben kracht of zijn krachtig.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Is er echt niemand die een inhoudelijke artikel/bijdrage heeft als het om bidden tot de Geest gaat?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
limosa

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door limosa »

mayflower schreef:We zongen in onze gemeente :....Heilige Geest ik aanbid U, leg mijn leven voor U..."

Om eerlijk te zijn had ik moeite met het zingen van deze woorden. Natuurlijk is de Heilige Geest de 3e persoon van Godheid, maar behoren we Hwem zo te aanbidden. Ik kom nergens in het NT dat de Here Jezus of de apstoelen de Heilige Geest aanbidden.

Natuurlijk bidden we om de Heilige Geest, bijv, voor wijsheid , en bidden d.m.v de Heilige Geest, maar ik lees nergens dat men de Heilige Geest als aparte Persoon aanbid.
In het lied dat je noemt wordt de aanbidding van de Heilige Geest ingekaderd in de Drieënigheid. Dan lijkt mij daar niks mis mee.
Vader, ik aanbid U

Vader, ik aanbid U.
'k Leg mijn leven voor U.
Halleluja.

Jezus, ik aanbid U.
'k Leg mijn leven voor U.
Halleluja.

Heil'ge Geest, ik aanbid U.
'k Leg mijn leven voor U.
Halleluja.
Deborah

Bericht door Deborah »

Ik denk zelf dat alleen bidden tot de Heilige Geest niet goed is, we moeten tot de Vader, Zoon en de Heilige Geest bidden

Aan de andere kant staat er natuurlijk ook in de bijbel dat deze 3 één zijn.

"God is een Geest en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid" Joh 4:24

groeten Deborah
Lelie
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 jan 2006, 10:26

Bericht door Lelie »

Als we bidden tot God mogen we vragen of de Heilige Geest in ons hart wil komen en ons hart wil openen voor het Woord zodat we daar op acht gaan geven.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Lelie schreef:Als we bidden tot God mogen we vragen of de Heilige Geest in ons hart wil komen en ons hart wil openen voor het Woord zodat we daar op acht gaan geven.
Ja, want: Lu 11:13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?
Dat is een geweldige pleitgrond.
Deborah

Bericht door Deborah »

Jah dat is een hele mooie belofte,

in Johannes 15: 26 staat " Maar de Trooster, de Heilige Geest welken de Vader zal zenden in Mijn naam, die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

hier zie je ook weer dat God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest altijd met elkaar in verband staan.


Groeten Deborah
Mier
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2015, 02:47

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Mier »

Ik vind dit ook een moeilijk onderwerp waarover ik eigenlijk sinds de Pasen ben gaan nadenken, toen ik bij mijn Duitse vriendin was en die het onderwerp aansneed. Ik kan inderdaad nergens in de Bijbel terugvinden dat mensen tot de Heilige Geest baden of dat daar een oproep toe wordt gedaan. Toch staat het inderdaad in onze geloofsbelijdenis.
Hoewel het wel zo is, dat wij een 'gereviseerde versie' van de geloofsbelijdenis van Nicea achter onze Bijbel hebben staan. Deze is niet (zoals er bij mij bijstaat) in 325 na Christus opgesteld, maar in 381 is het laatste deel over de Heilige Geest erbij gekomen. Pas in 451 is deze versie door de kerk officieel als geloofsbelijdenis erkend. Deze revisie is ook één van de redenen geweest tot de scheuring tussen de oostelijke en de westelijke kerk. (http://de.wikipedia.org/wiki/Bekenntnis_von_Nic%C3%A4a en http://de.wikipedia.org/wiki/Nic%C3%A4n ... opolitanum)

Ik vraag me af op welke teksten in de Bijbel deze toevoeging/revisie is gebaseerd?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Hendrikus »

Al eeuwenlang zingt de kerk

Nun bitten wir den Heiligen Geist
Um den rechten Glauben allermeist,
Daß er uns behüte an unserm Ende,
Wenn wir heimfahr'n aus diesem Elende.
Kyrieleis!

2. Du wertes Licht, gib uns deinen Schein,
Lehr uns Jesum Christ kennen allein,
Daß wir an ihm bleiben, dem treuen Heiland,
Der uns bracht hat zum rechten Vaterland.
Kyrieleis!

3. Du süße Lieb', schenk uns deine Gunst,
Laß uns empfinden der Liebe Brunst,
Daß wir uns von Herzen einander lieben
Und im Frieden auf einem Sinn bleiben.
Kyrieleis!

4. Du höchster Tröster in aller Not,
Hilf, daß wir nicht fürchten Schand' noch Tod,
Daß in uns die Sinne doch nicht verzagen,
Wenn der Feind wird das Leben verklagen!
Kyrieleis!

Eerste couplet dateert uit de 13e eeuw, de andere coupletten werden door Luther toegevoegd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nun_bitten ... igen_Geist
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door SecorDabar »

We zingen in de Avondzang vers 7:
O Vader, dat Uw liefdˊ ons blijk,
O Zoon maak ons Uw beeld gelijk,
O GEEST ZEND UWEN TROOST ONS NEER,
Drie-enig God, U zij al dˊ eer!

Hier zien we dat de Heilige Geest ook wordt aangebeden...
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Zonderling »

Toch geloof ik ook wel dat we alleen de Ene God aanbidden moeten. En als we in onze gedachten of woorden in het bijzonder zien op een van de Personen in de Godheid, moeten we toch terstond deze Persoon niet afzonderlijk beschouwen, maar als opgenomen in het ene goddelijke Wezen Die alleen aanbeden wordt. Ik geloof dan ook dat we ons nimmer mogen richten tot een van de Personen afzonderlijk. In het Onze Vader richten we ons ook tot de drie-enige God Die onze Vader is.

(Met het laatste couplet vd Avondzang heb ik zelf ook moeite.)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Curatorium »

Ik zou het zelf ook niet doen, is voor mijn gevoel nogal evangelisch. Maar dat is meer een gevoel. Je kan namelijk ook zeggen: omdat het een drie eenheid is, kan je ook tot hen apart bidden.
Net als Stefanus, Handelingen 7:59. Kijk ook naar Johannes 16:23.
En tot de Heilige Geest bidden, wat wij totaal niet gewend zijn, kan Bijbels gezien wel Romeinen 8:26; Judas 20.

Al zijn Bijbelteksten waar men zich tot God richt zeker in een hele grote meerderheid.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Aanbidding van de Heilige Geest

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef:Je kan namelijk ook zeggen: omdat het een drie eenheid is, kan je ook tot hen apart bidden.
Als dat niet zou mogen, waarom zou de Heere Jezus ons dan het Onze Vader hebben geleerd?
En als dát wél mag, waarom zou dan het bidden tot de Heilige Geest "evangelisch" zijn?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie