Mystiek en bevinding

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Terri »

Jongere schreef:De uitdrukking van ds. van der Poel is - denk ik - afgeleid van de uitdrukking unio mystica. Dat is een in de theologie veel gebruikt begrip om de geestelijke verbinding tussen Christus en de gelovigen mee aan te duiden. Het is bijvoorbeeld een centraal thema in de theologie van Calvijn.
De letterlijke betekenis van het woord mystiek (geheimzinnig) hoeven wij ons ook niet te laten afnemen door een verkeerd gebruik ervan. Het kan goed gebruikt worden om het geheimenis van het werk van de Geest mee te benoemen.
Dan moet er wel helder onderscheiden worden met de stroming van de mystici. Tiberius benoemt uiteindelijk het beste criterium, namelijk de plaats van Christus. Ik zou daaraan toe willen voegen dat Christus altijd door het Woord gekend wordt. Als geestelijke ervaringen "ten koste" moeten gaan van deze elementen, gaat er iets mis. Dat is ook in bevindelijke kring helemaal niet denkbeeldig en een terechte waarschuwing.

Tegelijk is het verwijt bevinding = mystiek altijd wel heel snel gemaakt en dat gaat ook in dit topic weer vrij vlug. Dat is te gemakkelijk en wijst vaak vooral op een afkeer van de juiste plaats van bevinding in het geestelijk leven.
Ik weet niet welk artikel Delftenaar heeft gelezen. Zelf ken ik het artikel van prof. Van Ruler, "Licht- en schaduwzijden in de bevindelijkheid", waarin dit onderwerp ook besproken wordt.
Dank je @ Jongere.
Ik wist het niet helemaal goed te omschrijven, maar dit bedoelde hij.
Ds. van der Poel had wel vaker specifieke opmerkingen, die een diepe inhoud hadden.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Jeremiah »

Terri schreef:
Jongere schreef:De uitdrukking van ds. van der Poel is - denk ik - afgeleid van de uitdrukking unio mystica. Dat is een in de theologie veel gebruikt begrip om de geestelijke verbinding tussen Christus en de gelovigen mee aan te duiden. Het is bijvoorbeeld een centraal thema in de theologie van Calvijn.
De letterlijke betekenis van het woord mystiek (geheimzinnig) hoeven wij ons ook niet te laten afnemen door een verkeerd gebruik ervan. Het kan goed gebruikt worden om het geheimenis van het werk van de Geest mee te benoemen.
Dan moet er wel helder onderscheiden worden met de stroming van de mystici. Tiberius benoemt uiteindelijk het beste criterium, namelijk de plaats van Christus. Ik zou daaraan toe willen voegen dat Christus altijd door het Woord gekend wordt. Als geestelijke ervaringen "ten koste" moeten gaan van deze elementen, gaat er iets mis. Dat is ook in bevindelijke kring helemaal niet denkbeeldig en een terechte waarschuwing.

Tegelijk is het verwijt bevinding = mystiek altijd wel heel snel gemaakt en dat gaat ook in dit topic weer vrij vlug. Dat is te gemakkelijk en wijst vaak vooral op een afkeer van de juiste plaats van bevinding in het geestelijk leven.
Ik weet niet welk artikel Delftenaar heeft gelezen. Zelf ken ik het artikel van prof. Van Ruler, "Licht- en schaduwzijden in de bevindelijkheid", waarin dit onderwerp ook besproken wordt.
Dank je @ Jongere.
Ik wist het niet helemaal goed te omschrijven, maar dit bedoelde hij.
Ds. van der Poel had wel vaker specifieke opmerkingen, die een diepe inhoud hadden.
Ds. van der Poel... Kende ik zijn leven maar...
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Mystiek en bevinding

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:Ds. van der Poel... Kende ik zijn leven maar...
Misschien een rare of vreemde vraag, ik weet het niet. Maar waarom deze verzuchting?
En dit bedoel ik echt niet aanvallend of om te stoken, maar het intrigeert mij dat je dit zo neerzet.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Delftenaar »

Vandaag erg op internet zitten zoeken naar de bron van mijn opmerking. Die heb ik nog niet kunnen vinden.
Het was op een website waarin een vergelijking werd gemaakt tussen vrijzinnigheid en neo-calvinisme. Volgens mij naar aanleiding van een boek van Hegger. Op de bewuste site stond een lijstje met kenmerken op grond waarvan de vergelijking werd getrokken met de gnostiek. Als ik de bewuste site gevonden heb zal ik die alsnog een link plaatsen.

DIA: het was niet mijn bedoeling om bevindelijkheid een op een met mystiek gelijk te stellen. Alleen dat doorgeschoten bevinding mystieke kenmerken kan krijgen (kan; het is dus niet per definitie zo). Net zoals een doorgeslagen verbondsdenken in de GKV tot verwereldlijking of zelfs vrijzinnigheid kan leiden. Op een discussieforum moet dat kunnen. Dat wil nog niet zeggen dat ik jou wil aanvallen of je mening niet respecteer. God gaat zijn weg met mensen en geloof zal op een of andere manier beleefd moeten worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Vandaag erg op internet zitten zoeken naar de bron van mijn opmerking. Die heb ik nog niet kunnen vinden.
Het was op een website waarin een vergelijking werd gemaakt tussen vrijzinnigheid en neo-calvinisme. Volgens mij naar aanleiding van een boek van Hegger. Op de bewuste site stond een lijstje met kenmerken op grond waarvan de vergelijking werd getrokken met de gnostiek. Als ik de bewuste site gevonden heb zal ik die alsnog een link plaatsen.

DIA: het was niet mijn bedoeling om bevindelijkheid een op een met mystiek gelijk te stellen. Alleen dat doorgeschoten bevinding mystieke kenmerken kan krijgen (kan; het is dus niet per definitie zo). Net zoals een doorgeslagen verbondsdenken in de GKV tot verwereldlijking of zelfs vrijzinnigheid kan leiden. Op een discussieforum moet dat kunnen. Dat wil nog niet zeggen dat ik jou wil aanvallen of je mening niet respecteer. God gaat zijn weg met mensen en geloof zal op een of andere manier beleefd moeten worden.
Dan zouden we natuurlijk kunnen vragen wat 'doorgeschoten bevinding' is. Ik ken die term niet. Wel, en dat (en dat kan een oprecht christen wel doen), doorvloeien. Ik weet zelfs dat er wel gezegd is: Wie nooit is doorgevloeid kent het leven ook niet. Dat wil niet zeggen dat doorvloeien goedgepraat wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Delftenaar »

Op het moment dat je als mens meer je vertrouwen gaat zetten op al je ervaringen en bevindelijke ziekeroerselen die je hebt gehad, in plaats van op het kruis van Jezus alleen, en je jezelf erop voor gaat staan omdat je wat dan ook hebt doorleefd (dit is iets anders dan in een persoonlijk en/of gesprek een inkijkje in je hart te geven) is er iets scheef aan het groeien.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Framboos »

Serieuze vraag: wat wordt precies bedoelt met "doorvloeien"?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Herman »

Dit zeggen de kanttekeningen bij Hebreeën 2:1.
Dit wordt door sommigen verstaan van het Woord hetwelk wij gehoord hebben, en moeten zorg dragen dat hetzelve in ons niet doorvloeit, gelijk in vergetelijke toehoorders pleegt te geschieden. Door anderen wordt het verstaan van de personen zelven, die gezegd worden door te vloeien, wanneer zij als water, dat doorvloeit, vergaan of verloren gaan. Zie 2 Sam. 14:14. Ps. 58:8.

Anderen menen dat een ware gelovige in geestelijke zaken kan gaan roemen, die hij zelf nog niet kent.

Ofwel dan zit je op een mystiek spoor, de geestelijke les staat dan los van de betekenis van de Schrift.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Habitat »

Interessant boek met betrekking tot dit topic is "Verborgen Omgang" van Dr. A. de Reuver.
Raakvlakken tussen de middeleeuwse christelijke mystiek en de Nadere Reformatie komen hierin aan de orde.

Inhoudsopgave:
1 - Bernardus van Clairvaux
2 - Thomas a Kampis (o.a. over De Navolging van Christus)
3 - Willem Teellinck
4 - Theodorus a Brakel (o.a. over De Trappen des Geestelyken Levens)
5 - Guilhelmus Saldenus (0.a. over De Wech des Levens)
6 - Wilhelmus a Brakel (o.a. over De Redelyke Godtsdienst)
7 - Herman Witsius

Een aanrader.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door refo »

Jansen van Biggekerke schreef ook over deze problematiek.
Mystiek: Gods verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont.
Bevinding: De verborgenheid des Heeren is voor degenen die Hem vrezen.

Het laatste is bijbels. Het eerste niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mystiek en bevinding

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Jansen van Biggekerke schreef ook over deze problematiek.
Mystiek: Gods verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont.
Bevinding: De verborgenheid des Heeren is voor degenen die Hem vrezen.

Het laatste is bijbels. Het eerste niet.
Je moet niet alles geloven. Hij heet trouwens Janse.
Plaats reactie