Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:En anderzijds is het nooit door het menselijk verstand te bevatten. We proberen geestelijke zaken maar te begrijpen. Als we dat gaan proberen blijven toch nergens meer. De Bijbel (en de daarop gegronde belijdenissen) zijn geen puzzelboek. Het is wel voor de wijzen en verstandigen verborgen, en deze verdraaien de schriften tot hun eigen verderf (lees ook wat de Schrift hier zelf over zegt).
Lekker passief is dit weer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:En anderzijds is het nooit door het menselijk verstand te bevatten. We proberen geestelijke zaken maar te begrijpen. Als we dat gaan proberen blijven toch nergens meer. De Bijbel (en de daarop gegronde belijdenissen) zijn geen puzzelboek. Het is wel voor de wijzen en verstandigen verborgen, en deze verdraaien de schriften tot hun eigen verderf (lees ook wat de Schrift hier zelf over zegt).
Lekker passief is dit weer.
Mag ik me weer laten gebruiken om te reageren? Lees het hele refoforum maar na, er staat zoveel dat je heel goed kunt begrijpen wat ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:
-DIA- schreef:En anderzijds is het nooit door het menselijk verstand te bevatten. We proberen geestelijke zaken maar te begrijpen. Als we dat gaan proberen blijven toch nergens meer. De Bijbel (en de daarop gegronde belijdenissen) zijn geen puzzelboek. Het is wel voor de wijzen en verstandigen verborgen, en deze verdraaien de schriften tot hun eigen verderf (lees ook wat de Schrift hier zelf over zegt).
Lekker passief is dit weer.
Mag ik me weer laten gebruiken om te reageren? Lees het hele refoforum maar na, er staat zoveel dat je heel goed kunt begrijpen wat ik bedoel.
Ik denk dat je beter wat inhoudelijk zou kunnen reageren. Mijn gevoel zegt dat ik dichter bij jou sta dan bij de stellingen van deze predikant over dit onderwerp. Maar dan moet je dit ook kunnen aantonen uit de Schrift en/of belijdenis.

De verwerpingen van de dwalingen in de DL zijn duidelijk. Worden de door mij onderstreepte zinnen nog overal duidelijk geleerd?
5-5a. Die leren: Dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring.
Want door deze leer wordt de vaste troost der ware gelovigen in dit leven weggenomen,
en de twijfeling der pausgezinden in de Kerk weder ingevoerd; terwijl de Heilige Schrift deze zekerheid telkens afleidt, niet uit een bijzondere en buitengewone openbaring, maar uit de eigen merktekenen der kinderen Gods, en uit de zeer standvastige beloften Gods. Inzonderheid de apostel Paulus: Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere (Rom. 8:39). En Johannes: Die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft (1 Joh. 3:24).

5-6a.Die leren: Dat de leer van de verzekerdheid der volharding en der zaligheid uit haar eigen aard en natuur een oorkussen des vleses is, en voor de godvruchtigheid, goede zeden, gebeden en andere heilige oefeningen schadelijk; maar dat het daarentegen prijselijk is daaraan te twijfelen.
Want dezen betonen dat zij de kracht der Goddelijke genade en de werking des inwonenden Heiligen Geestes niet kennen.
En zij wederspreken den apostel Johannes, die het tegendeel met uitgedrukte woorden leert in zijn eersten Zendbrief: Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. En een iegelijk die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is. (1 Joh. 3:2, 3). Daarenboven worden dezen wederlegd door de voorbeelden van de heiligen, zo des Ouden als des Nieuwen Testaments, dewelke, alhoewel zij van hun volharding en zaligheid zeker waren, nochtans in de gebeden en andere oefeningen der godzaligheid volhardende zijn geweest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Leg de Bijbel en de oudvaders er eens naast. Is God veranderd? Of zijn wij veranderd?
Je kan je niet zomaar beroepen op "de oudvaders".
Welke oudvaders bedoel je? Tussen de oudvaders zijn net zoveel verschillen als hier op het forum.
Vergelijk bijv. eens een preek van een rechtse GG dominee met een preek van een puritein als Andrew Gray.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Floppy »

huisman schreef:...
5-5a. Die leren: Dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring.
....
...
Ik heb toch de indruk dat bij veel mensen in de gedachten leeft dat ze een bijzondere openbaring nodig hebben.
In die zin vind ik de bijdragen van ds. vd. Brink waardevol, omdat ze een bepaalde kant van de DL voor het voetlicht halen die wat vergeten dreigde te raken.
De videos zijn hierboven 'reactionair' genoemd, daar kan ik inkomen. Volgens mij is het Arminianisme toch iets anders dan wat tegenwoordig in rechtse kringen wordt geleerd. Beide opvattingen mogen het gebrek aan geloofszekerheid misschien prijzen, maar is de reden daarachter anders. Want als er iets is wat met stelligheid wordt geloofd in bevindelijke kring, dan is het wel de eenzijdigheid van Gods reddende werk. Iets wat - naar ik meen - aan de kant der Arminianen minder sterk wordt benadrukt. Daarom lijkt het me beter voorzichtig te zijn met het opplakken van het label 'Arminiaans'.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door FlyingEagle »

Dat is juist wat ds. van den Brink ook zegt.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Floppy »

FlyingEagle schreef:Dat is juist wat ds. van den Brink ook zegt.
Waar? Ik heb de twee video's bekeken waaraan gerefereerd werd, daarin is het me zo 1 2 3 niet opgevallen, maar misschien in één van de andere?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door FlyingEagle »

Ik weet niet meer welke maar hij heeft het wel gezegd
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Gian »

huisman schreef:
refo schreef:
Nowhere schreef:In hoofdlijn ben ik het met je eens dat twijfel uit de mens zelf voortkomt, maar de Heere trekt in het genadeleven Zich voor de mens ook wel eens terug, waardoor deze voor zijn/haar beleving God kwijt is en twijfelt of het allemaal wel waar is geweest. Terwijl de Heere dit geeft om Zijn Volk te oefenen in het vrezen van Zijn Naam, maar dan vraag ik mij af of deze "twijfel" afkomstig is van de mens?
Je bent hier erg stellig, maar hoe kom je erbij dat de Heere Zich terugtrekt om te oefenen?
De bijbel is toch niet onduidelijk: God trekt Zich terug van de ongelovige, niet van Zijn volk (kleine letter).
Helaas refo heb je de Schrift niet mee: Maar één voorbeeld Psalm 30.
8 Want, HEERE! Gij hadt mijn berg door Uw goedgunstigheid vastgezet; maar toen Gij Uw aangezicht verborgt, werd ik verschrikt.
9 Tot U, HEERE! riep ik, en ik smeekte tot den HEERE:
10 Wat gewin is er in mijn bloed, in mijn nederdalen tot de groeve? Zal U het stof loven? Zal het Uw waarheid verkondigen?
11 Hoor, HEERE! en wees mij genadig; HEERE! wees mij een Helper
Ik kan maar moeilijk geloven dat je met deze tekst kan zeggen dat God zich terugtrekt. Mi is het een gevoelskwestie. Geloof wat afhankelijk is van het gevoel, dus een zwak geloof. Hoe velen loven God uitbundig als ze in een goede stemming zijn, en klagen steen en been als ze al niks zien zitten?
God onderhield in de tijd van David op een heel andere manier contact met mensen. We lezen van een ziener Gad, en van een profeet Nathan. Misschien waren die al even niet op bezoek geweest. Verder staat er dat David in het dodenrijk afgedaald was. Betekend dit niet vooral dat ook David een gevoelsmens was, wellicht tzt verkerende in een depressie?
Het is maar de vraag of je met deze uitroep van David kan leren dat God zich terugtrekt of verbergt, en of dit als een voorbeeld mag dienen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Zonderling »

Floppy schreef:
huisman schreef:De verwerpingen van de dwalingen in de DL zijn duidelijk. Worden de door mij onderstreepte zinnen nog overal duidelijk geleerd?

5-5a. Die leren: Dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring.
Want door deze leer wordt de vaste troost der ware gelovigen in dit leven weggenomen, en de twijfeling der pausgezinden in de Kerk weder ingevoerd; terwijl de Heilige Schrift deze zekerheid telkens afleidt, niet uit een bijzondere en buitengewone openbaring, maar uit de eigen merktekenen der kinderen Gods, en uit de zeer standvastige beloften Gods. Inzonderheid de apostel Paulus: Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere (Rom. 8:39). En Johannes: Die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft (1 Joh. 3:24).
(...)
5-6a.Die leren: Dat de leer van de verzekerdheid der volharding en der zaligheid uit haar eigen aard en natuur een oorkussen des vleses is, en voor de godvruchtigheid, goede zeden, gebeden en andere heilige oefeningen schadelijk; maar dat het daarentegen prijselijk is daaraan te twijfelen.
Want dezen betonen dat zij de kracht der Goddelijke genade en de werking des inwonenden Heiligen Geestes niet kennen. En zij wederspreken den apostel Johannes, die het tegendeel met uitgedrukte woorden leert in zijn eersten Zendbrief: Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. En een iegelijk die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is. (1 Joh. 3:2, 3). Daarenboven worden dezen wederlegd door de voorbeelden van de heiligen, zo des Ouden als des Nieuwen Testaments, dewelke, alhoewel zij van hun volharding en zaligheid zeker waren, nochtans in de gebeden en andere oefeningen der godzaligheid volhardende zijn geweest.
(....)


Ik heb toch de indruk dat bij veel mensen in de gedachten leeft dat ze een bijzondere openbaring nodig hebben.
Ik vrees dat we hier niet goed begrijpen wat de D.L. bedoelen met 'een bijzondere openbaring'. Zij bedoelden een openbaring die plaatsvindt buiten de zaligmakende werking van Zijn Woord en Geest om, dus een openbaring die niet gepaard gaat met de schenking van het geloof in de inwendige roeping, maar als een (extra) openbaring van een buitengewoon karakter. Dát bestrijden de leerregels.

Maar dit wil niet zeggen dat de leerregels c.q. de Dordtse vaderen bestrijden dat er een zaligmakende openbaring moet plaatsvinden door Zijn Woord en Geest (namelijk bij de schenking van het zaligmakende geloof in de inwendige roeping).

Hoor maar eens hoe de Leidse professoren (1625) hierover schrijven bij monde van A. Rivet (het hoofdstuk over het geloof), zo kort na Dordt en geheel in lijn met Dordt:
... dat gezag van de sprekende God wordt ons op tweeërlei wijze bekend, een uitwendige en een inwendige zonder welke de uitwendige niet voldoende zou zijn. God spreekt tot ons in Zijn Woord dat geschreven is...., maar behalve dat uitwendig voorstellen komt het bovennatuurlijk licht te hulp, daar Hij onmiddellijk tot ieder van de gelovigen inwendig spreekt; terwijl echter dat inwendig spreken van Hem in het hart doordringt, wordt het ware geloof ingeplant...
Ook rechtstreeks uit de D.L. en synode van D. valt dit stuk ongetwijfeld te bewijzen.

Laten we dus niet menen dat de Dordtse Synode een geloof leert (en zekerheid) zonder Gods openbaring door Zijn Woord en Geest in het hart. Want deze openbaring leerden zij wel degelijk.

We kunnen het - meen ik - ook anders zeggen: mét het geloof wordt ook enige zekerheid geschonken, het geloof zelf omvat enige zekerheid, namelijk het zaligmakend vertrouwen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Ik vrees dat we hier niet goed begrijpen wat de D.L. bedoelen met 'een bijzondere openbaring'. Zij bedoelden een openbaring die plaatsvindt buiten de zaligmakende werking van Zijn Woord en Geest om, dus een openbaring die niet gepaard gaat met de schenking van het geloof in de inwendige roeping, maar als een (extra) openbaring van een buitengewoon karakter. Dát bestrijden de leerregels.
Helaas lijkt deze passage uit de DL aangegrepen te worden om te loochenen dat God Zichzelf door Woord en Geest aan de zondaar moet openbaren.
Maar de DL spreken over een buitengewone openbaring, waardoor de gelovige van zijn volharding verzekerd is. M.a.w. er zou dan nog iets 'bij' het geloof moeten komen, namelijk de verzekering van de volharding. Maar die is bij het geloof inbegrepen, aldus de DL.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:Leg de Bijbel en de oudvaders er eens naast. Is God veranderd? Of zijn wij veranderd?
Je kan je niet zomaar beroepen op "de oudvaders".
Welke oudvaders bedoel je? Tussen de oudvaders zijn net zoveel verschillen als hier op het forum.
Vergelijk bijv. eens een preek van een rechtse GG dominee met een preek van een puritein als Andrew Gray.
Tja dan heb je wat meer keus, en dan kun je kiezen wat je het beste uitkomt....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Floppy »

Zonderling schreef:Ik vrees dat we hier niet goed begrijpen wat de D.L. bedoelen met 'een bijzondere openbaring'. Zij bedoelden een openbaring die plaatsvindt buiten de zaligmakende werking van Zijn Woord en Geest om, dus een openbaring die niet gepaard gaat met de schenking van het geloof in de inwendige roeping, maar als een (extra) openbaring van een buitengewoon karakter. Dát bestrijden de leerregels.
Ik begrijp dat de Dordtse vaderen de inwendige roeping niet ontkenden toen ze het over een bijzondere openbaring hadden. Maar begrijpen we het onderscheid tegenwoordig ook nog? Of willen we een inwendige roeping in de vorm van een bijzondere openbaring?
Daarom geloof ik niet dat ik het met Afgewezen eens ben in dezen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Ik vrees dat we hier niet goed begrijpen wat de D.L. bedoelen met 'een bijzondere openbaring'. Zij bedoelden een openbaring die plaatsvindt buiten de zaligmakende werking van Zijn Woord en Geest om, dus een openbaring die niet gepaard gaat met de schenking van het geloof in de inwendige roeping, maar als een (extra) openbaring van een buitengewoon karakter. Dát bestrijden de leerregels.
Helaas lijkt deze passage uit de DL aangegrepen te worden om te loochenen dat God Zichzelf door Woord en Geest aan de zondaar moet openbaren.
Maar de DL spreken over een buitengewone openbaring, waardoor de gelovige van zijn volharding verzekerd is. M.a.w. er zou dan nog iets 'bij' het geloof moeten komen, namelijk de verzekering van de volharding. Maar die is bij het geloof inbegrepen, aldus de DL.
Zo bedoelde ik het ook, dank voor deze aanvulling.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Ik vrees dat we hier niet goed begrijpen wat de D.L. bedoelen met 'een bijzondere openbaring'. Zij bedoelden een openbaring die plaatsvindt buiten de zaligmakende werking van Zijn Woord en Geest om, dus een openbaring die niet gepaard gaat met de schenking van het geloof in de inwendige roeping, maar als een (extra) openbaring van een buitengewoon karakter. Dát bestrijden de leerregels.
Helaas lijkt deze passage uit de DL aangegrepen te worden om te loochenen dat God Zichzelf door Woord en Geest aan de zondaar moet openbaren.
Maar de DL spreken over een buitengewone openbaring, waardoor de gelovige van zijn volharding verzekerd is. M.a.w. er zou dan nog iets 'bij' het geloof moeten komen, namelijk de verzekering van de volharding. Maar die is bij het geloof inbegrepen, aldus de DL.
Mooie post, Afgewezen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie