Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Panny »

Ik zag deze filmpjes over geloofszekerheid uit een 'interview' met Ds. G.A. van den Brink uit Kralingseveer.
Herkennen jullie de stellingen? En wat vinden jullie van zijn reactie?

https://youtu.be/ntLifUNWXR4
https://youtu.be/KZxHmhJIDgw

(ik geef expres nog even niet mijn mening)
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Ik zag deze filmpjes over geloofszekerheid uit een 'interview' met Ds. G.A. van den Brink uit Kralingseveer.
Herkennen jullie de stellingen? En wat vinden jullie van zijn reactie?

https://youtu.be/ntLifUNWXR4
https://youtu.be/KZxHmhJIDgw

(ik geef expres nog even niet mijn mening)
"Bijna op de persoon spelen..."
Ik wacht even op andere reacties.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Desiree »

Intelligente man en HHK-broeder. Geen commentaar :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Panny schreef:Ik zag deze filmpjes over geloofszekerheid uit een 'interview' met Ds. G.A. van den Brink uit Kralingseveer.
Herkennen jullie de stellingen? En wat vinden jullie van zijn reactie?

https://youtu.be/ntLifUNWXR4
https://youtu.be/KZxHmhJIDgw

(ik geef expres nog even niet mijn mening)
"Bijna op de persoon spelen..."
Ik wacht even op andere reacties.
Op de persoon spelen?
Tegen de Dordtse leerregels kan/zal niemand hier toch iets hebben?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Panny schreef:Ik zag deze filmpjes over geloofszekerheid uit een 'interview' met Ds. G.A. van den Brink uit Kralingseveer.
Herkennen jullie de stellingen? En wat vinden jullie van zijn reactie?

https://youtu.be/ntLifUNWXR4
https://youtu.be/KZxHmhJIDgw

(ik geef expres nog even niet mijn mening)
"Bijna op de persoon spelen..."
Ik wacht even op andere reacties.
Op de persoon spelen?
Tegen de Dordtse leerregels kan/zal niemand hier toch iets hebben?
Nee, nee, ik noemde slechts een citaat van de weleerwaarde...
Hij geeft de antwoorden keurig volgens het boekje...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:...

Nee, nee, ik noemde slechts een citaat van de weleerwaarde...
Hij geeft de antwoorden keurig volgens het boekje...
De Dordtse vaderen waren in ieder geval helder en direct in hun formuleringen; "politiek correct" was nog niet uitgevonden....
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Orchidee »

Aimabele man :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Aimabele man :)
Maar.... als ik zo vrij mag zijn... dat is geen echt inhoudelijke reactie... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Orchidee »

Die geef ik ook niet, ik ben te bevooroordeeld ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Die geef ik ook niet, ik ben te bevooroordeeld ;)
Ik denk dat dat niet bij iedereen een vreemde zaak is. :)

Wel moge duidelijk zijn dat dit een potentieel explosief onderwerp is.
Niet iedereen waagt zich eraan. Daarom wacht ik ook nog maar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door eilander »

Nu graag inhoudelijke reacties, of geen reactie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Die geef ik ook niet, ik ben te bevooroordeeld ;)
Ik denk dat dat niet bij iedereen een vreemde zaak is. :)

Wel moge duidelijk zijn dat dit een potentieel explosief onderwerp is.
Niet iedereen waagt zich eraan. Daarom wacht ik ook nog maar.
Gewoon de belijdenis naspreken is nooit explosief. Hier de twee verwerpingen uit de DL
5-5a. Die leren: Dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring.
Want door deze leer wordt de vaste troost der ware gelovigen in dit leven weggenomen, en de twijfeling der pausgezinden in de Kerk weder ingevoerd; terwijl de Heilige Schrift deze zekerheid telkens afleidt, niet uit een bijzondere en buitengewone openbaring, maar uit de eigen merktekenen der kinderen Gods, en uit de zeer standvastige beloften Gods. Inzonderheid de apostel Paulus: Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere (Rom. 8:39). En Johannes: Die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft (1 Joh. 3:24).

5-6a.Die leren: Dat de leer van de verzekerdheid der volharding en der zaligheid uit haar eigen aard en natuur een oorkussen des vleses is, en voor de godvruchtigheid, goede zeden, gebeden en andere heilige oefeningen schadelijk; maar dat het daarentegen prijselijk is daaraan te twijfelen.
Want dezen betonen dat zij de kracht der Goddelijke genade en de werking des inwonenden Heiligen Geestes niet kennen. En zij wederspreken den apostel Johannes, die het tegendeel met uitgedrukte woorden leert in zijn eersten Zendbrief: Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien gelijk Hij is. En een iegelijk die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is. (1 Joh. 3:2, 3). Daarenboven worden dezen wederlegd door de voorbeelden van de heiligen, zo des Ouden als des Nieuwen Testaments, dewelke, alhoewel zij van hun volharding en zaligheid zeker waren, nochtans in de gebeden en andere oefeningen der godzaligheid volhardende zijn geweest.
Onze belijdenis houdt zekerheid bij het wezen van het geloof. Maar......................wat zegt een verwante belijdenis

De Westminster confessie heeft een heel hoofdstuk (18) wat handelt over de zekerheid van genade en zaligheid.

Enkele woorden uit 18-1 18-3 en 18-4
Hypocrieten en andere onbekeerde mensen kunnen zichzelf tevergeefs bedriegen met een valse hoop en vleselijke inbeelding dat God hen gunstig gezind is en dat zij behouden zijn, maar hun hoop zal vergaan. Degenen echter die werkelijk in de Heere Jezus geloven en Hem oprecht liefhebben, die zich inspannen om met een goed geweten voor Zijn aangezicht te wandelen, kunnen in dit leven de verzekering ontvangen dat zij behouden zijn.

Deze onfeilbare zekerheid is niet op die manier eigen aan het wezen van het geloof, dat een ware gelovige niet soms lang moet wachten of met vele moeilijkheden te kampen kan krijgen voordat hij aan die verzekering deel krijgt.

Het kan zijn dat de zekerheid van hun verlossing bij ware gelovigen op verschillende manieren wankelt, vermindert of onderbroken wordt
Bij onze 3FvE behoort de zekerheid tot het wezen van het geloof en bij de Westminster tot het welwezen wat het duidelijkst verwoord wordt in de Grote catechismus van Westminster vraag 81.
Zijn alle ware gelovigen altijd verzekerd dat zij in de staat van genade zijn en dat zij zalig zullen worden?
Antwoord: Omdat zekerheid van genade en zaligheid niet tot het wezen van het geloof behoort kunnen ware gelovigen lang moeten wachten voordat ze dit verkrijgen

Wie hebben er gelijk de Nederlanders of de Engelsen ? Ik denk paradoxaal genoeg beide. Grote woorden spreken over dit onderwerp is pastoraal onverstandig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door ejvl »

Precies. God gaat met een ieder Zijn eigen weg. Twijfel en onzekerheid is nooit een kenmerk maar een vrucht van de mens zelf. Hoe zouden wij kunnen zeggen: Jij hebt nog nooit getwijfeld dus het is niet waar. Of jij twijfelt dus het is niet waar.
Ik denk dat wij moeten staan naar zekerheid. Twijfel kan voorkomen maar is geen vrucht of kenmerk maar komt voort uit de mens zelf.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door Nowhere »

ejvl schreef:Precies. God gaat met een ieder Zijn eigen weg. Twijfel en onzekerheid is nooit een kenmerk maar een vrucht van de mens zelf. Hoe zouden wij kunnen zeggen: Jij hebt nog nooit getwijfeld dus het is niet waar. Of jij twijfelt dus het is niet waar.
Ik denk dat wij moeten staan naar zekerheid. Twijfel kan voorkomen maar is geen vrucht of kenmerk maar komt voort uit de mens zelf.
In hoofdlijn ben ik het met je eens dat twijfel uit de mens zelf voortkomt, maar de Heere trekt in het genadeleven Zich voor de mens ook wel eens terug, waardoor deze voor zijn/haar beleving God kwijt is en twijfelt of het allemaal wel waar is geweest. Terwijl de Heere dit geeft om Zijn Volk te oefenen in het vrezen van Zijn Naam, maar dan vraag ik mij af of deze "twijfel" afkomstig is van de mens?

Ben het geheel eens dat wij moeten staan naar zekerheid. Het geloof is vaste grond (Hebr. 11:1). Het is een 'zeker' weten en een 'vast' vertrouwen, maar toch voel ik ergens een spanning wat betrekking heeft op de vraag hierboven. Dat vaste geloof dat je het wel eens mag uitroepen "Mijn God, Mijn Vader, Mijn Zaligmaker" en het vaste vetrouwen dat mijn zonden om Christus wil en kruisverdienste zijn weggedragen en zo de troon van de Heere is gestild, maar aan de andere kant moet je het je wel "gegeven worden". Het geloof in de beoefening, ja daar speelt een mens een zeer belangrijke eigen rol in, maar het is toch bij God vandaan afkomstig. Hoe moeten we dan met betrekking tot geloofszekerheid met die spanning omgaan?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. G.A. van den Brink (HHK) over geloofszekerheid

Bericht door refo »

Nowhere schreef:In hoofdlijn ben ik het met je eens dat twijfel uit de mens zelf voortkomt, maar de Heere trekt in het genadeleven Zich voor de mens ook wel eens terug, waardoor deze voor zijn/haar beleving God kwijt is en twijfelt of het allemaal wel waar is geweest. Terwijl de Heere dit geeft om Zijn Volk te oefenen in het vrezen van Zijn Naam, maar dan vraag ik mij af of deze "twijfel" afkomstig is van de mens?
Je bent hier erg stellig, maar hoe kom je erbij dat de Heere Zich terugtrekt om te oefenen?
De bijbel is toch niet onduidelijk: God trekt Zich terug van de ongelovige, niet van Zijn volk (kleine letter).
Plaats reactie