Twee Drie-verbondsleren?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4784
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. W. Pieters, voorstander van het algemeen welmenend aanbod van genade, wijst ook op de mogelijke dwaling:
Het is belangrijk dat we ons voor het remonstrantse gebruik van het aanbod hoeden. Zij bedoelen te zeggen: God wil iedereen zalig maken, en Hij biedt de zaligheid aan allen aan, maar nu ligt het in de macht van mensen om op dit aanbod in te gaan of om het af te wijzen. Wil God iemand wel zalig maken, maar die mens wil niet, dan gaat het niet door! God is dus afhankelijk van de keuze en gewilligheid van mensen. Dat houdt in dat uw zaligheid wel voor het grootste deel steunt op God en Zijn werk in Christus en door de Geest, maar dat uw zaligheid tegelijk toch uiteindelijk geheel en al afhankelijk is van uw eigen goede wil!
Als ik zo had moeten zalig worden en zo zal moeten zalig worden, was het voor mij een volstrekt onmogelijke en dus een voor eeuwig verloren zaak geweest en zal het ook een volstrekt onmogelijke en voor eeuwig verloren zaak zijn!
Zo'n godbeledigende en onterende leer verwerpen wij van ganser harte.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:Ds. W. Pieters, voorstander van het algemeen welmenend aanbod van genade, wijst ook op de mogelijke dwaling:
Het is belangrijk dat we ons voor het remonstrantse gebruik van het aanbod hoeden. Zij bedoelen te zeggen: God wil iedereen zalig maken, en Hij biedt de zaligheid aan allen aan, maar nu ligt het in de macht van mensen om op dit aanbod in te gaan of om het af te wijzen. Wil God iemand wel zalig maken, maar die mens wil niet, dan gaat het niet door! God is dus afhankelijk van de keuze en gewilligheid van mensen. Dat houdt in dat uw zaligheid wel voor het grootste deel steunt op God en Zijn werk in Christus en door de Geest, maar dat uw zaligheid tegelijk toch uiteindelijk geheel en al afhankelijk is van uw eigen goede wil!
Als ik zo had moeten zalig worden en zo zal moeten zalig worden, was het voor mij een volstrekt onmogelijke en dus een voor eeuwig verloren zaak geweest en zal het ook een volstrekt onmogelijke en voor eeuwig verloren zaak zijn!
Zo'n godbeledigende en onterende leer verwerpen wij van ganser harte.
Dank je, JWG

Hier zijn we het eens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wouter28
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2012, 18:31

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Wouter28 »

Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Bert Mulder schreef:
Wouter28 schreef:De twee verbonden of 3 verbonden leer is volgens mij helemaal niet Bijbels maar een verzinsel van mensen.
Allemaal onnodige discussies en tijdverdrijf

De Bijbel spreekt wel dat het aanbod komt tot alle mensen.
Tevens geldt de belofte voor iedereen.
Waar spreekt de Bijbel dan wel van een aanbod dat tot ALLE mensen komt?

Jakob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat....

De Bijbel nodigt allen, en de kanttekenaren nemen dat over, zoals te lezen is in volgende kanttekeningen.
1. de kanttekeningen zijn de Schrift niet. Als u in de kanttekening het woordje uitverkorenen tegenkomt zou u dit wel gebruiken om uw gelijk te bewijzen.
2. God haatte Ezau... God haatte Ezau omdat hij zijn eerstgeborenenrecht verachte.

Verder, als God mij iets aanbied, zal ik dat krijgen ook, want:

1. God doet wat Hij belooft.
2. Genade is onwederstandelijk.
U gaat uit van hoe ds Kersten dacht, denken en redeneren vanuit de uitverkiezing.
De bijbel komt tot ons met de belofte wie zoekt zal vinden.
Verachten wij zijn Woord dan gaan wij om eigen schuld verloren.
De Bijbel eist en bidt van ons Zijn Woord en Zijn belofte te geloven.

Kunnen wij dat uit onszelf? nee, daardoor bestaat er gelukkig een uitverkiezing.
Geloven kunnen wij kunnen wij enkel door zijn Woord en Geest.
Door het geloof worden wij gerechtvaardigd en zodoende sluiten wij de verkiezing.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door refo »

Ik heb nog een gestudeerd in het Latijn en dan met name het woord of-ferre (met 2 rr-en dus)
Het woord kan ook voorstellen betekenen, inderdaad, maar dan altijd in de betekenis van voorstellen om aan te nemen. Niet om het iemand voor zijn neus te houden om hem er van in kennis te stellen, zodat hij ervan kennis kan nemen.
Aan de goden werd ge-offerre-d. Die konden dat aannemen. Als het alleen maar een Steenbloks 'voorstellen' was geweest zouden de goden wel een boos kunnen worden. Dat haalde men dus niet in het haar.

Het woord bestaat uit twee delen: ob en ferre.
ob betekent een richting: tegemoet of toestand tegenover.
ferre betekent dragen.
Plaats reactie