Twee Drie-verbondsleren?

BOELY

Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door BOELY »

Mensen, wat denken jullie? Zijn er 2 of drie verbonden? En waarom???
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Lijkt me vrij eenvoudig. Kijk maar naar Romeinen 5. Daar wordt een vergelijking gemaakt tussen Christus en Adam. Ben je nog onder het werkverbond? Dan ben je van Adam en ben je verloren.
Ben je onder het genadeverbond? Dan ben je van Christus en ben je zalig!
(Zie Romeinen 5:12-18).
Lecram

Bericht door Lecram »

Waarom niet gewoon 1 verbond?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Lijkt me vrij eenvoudig. Kijk maar naar Romeinen 5. Daar wordt een vergelijking gemaakt tussen Christus en Adam. Ben je nog onder het werkverbond? Dan ben je van Adam en ben je verloren.
Ben je onder het genadeverbond? Dan ben je van Christus en ben je zalig!
(Zie Romeinen 5:12-18).
In het door jou aangehaalde bijbelgedeelte komt het woord 'verbond' helemaal niet voor. Hoe kan je dan aantonen dat dat de twee verbonden betreft?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Lijkt me vrij eenvoudig. Kijk maar naar Romeinen 5. Daar wordt een vergelijking gemaakt tussen Christus en Adam. Ben je nog onder het werkverbond? Dan ben je van Adam en ben je verloren.
Ben je onder het genadeverbond? Dan ben je van Christus en ben je zalig!
(Zie Romeinen 5:12-18).
Ik denk dat dit té makkelijk is RJ. Zie alleen maar dit tekstgedeelte: Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe

Welkom terug Boely!

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Laten we eerst eens gaan definiëren.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Werkverbond
God schiep de mens naar Zijn beeld, volmaakt in kennis, in liefde, in gerechtigheid en heiligheid. Deze volmaaktheid wordt door theologen genoemd: onze oorspronkelijke gerechtigheid. De Drie-enige God en richtte met Adam en met al zijn nakomelingen in hem, een verbond op. Dat blijkt onder andere uit de onderhandeling tussen God en de mens, Genesis 2:16,17. Adam werd daardoor Verbondshoofd. Het zalig leven zou Adam behouden en het eeuwige leven zou hij verkrijgen, als hij gehoorzaamde aan het proefgebod: namelijk niet te eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads. Dit verbond werd bediend door de Drie-enige God. Dat wil zeggen dat de besturing en toediening van de verbondsgoederen in Zijn handen liggen. Maar de vloek en het oordeel als het verbond overtreden wordt, zal ook door Hem worden uitgevoerd.
Toen Adam viel, vielen tegelijk als zijn nakomelingen in hem, met hem en door hem.
Paulus leert dit duidelijk in Romeinen 5:12-einde. De gerechtigheid Gods eiste de
eeuwige dood van al de overtreders. Daarom wordt dit verbond ná de val: een bediening der verdoemenis genoemd, 2 Kor. 3:7, 9.

Genadeverbond
Direct na de val richtte de Heere dit genadeverbond op met Adam en Eva,
met beiden persoonlijk, niet met Adam als Verbondshoofd. De Heere beloofde een
ander Hoofd in de wereld te zenden, Zijn Zoon, als het Zaad der vrouw, Genesis 3:15.
De Zoon van God is het Tweede Verbonds hoofd voor al de uitverkorenen.

Verbond met Abraham
De oprichting van het genadeverbond met Abraham was een grote verandering in de openbaring en bediening van het verbond. In de tijd van Abraham gaf God
langzamerhand de volkeren over aan hun bijgeloof. Hij beloofde Abraham in hoofdzaak twee dingen:
1ste Dat de beloofde Messias uit zijn zaad geboren zal worden.
2e Dat zijn zaad Kanaän zal de beërven, 400 jaar na de geboorte van Izak, Genesis 15:13. Abraham geloofde God en de Heere rekende het hem tot gerechtigheid, Gen. 15:6. Paulus legt in Romeinen 4 uit wat dat betekent. Namelijk, dat de uitverkorenen geloven dat ze in zichzelf goddeloos zijn, maar vertrouwen op de gerechtigheid van Christus. De Vader eiste van Zijn Zoon gehoorzaamheid tot de dood. En die verdiende gerechtigheid alleen redt van de dood, als ze gelovig omhelsd wordt. Het is de gerechtigheid van de God - Mens.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Waar wordt Christus in de Bijbel Hoofd van het gendeverbond genoemd?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Voor beknopte antwoorden verwijs ik graag door naar: http://www.theologienet.nl/documenten/1 ... rskine.pdf

25. Met Wie was het verbond der genade gemaakt?
Met Christus, als de tweede (of laatste) Adam, en in Hem met al de uitverkorenen als Zijn zaad, Gal. 3:16.

26. Waarom wordt Christus genoemd de laatste Adam, 1 Kor. 15:45?
Omdat, zoals de eerste Adam het verbondshoofd was van al zijn natuurlijke nakomelingen in het verbond der werken, Christus daarom de laatste Adam wordt genoemd, omdat Hij het Verbondshoofd is van Zijn geestelijk zaad in het verbond der genade; het laatste verbond dat ooit in verband met de eeuwige zaligheid van de mens gemaakt worden zal.

29. Hoe bewijst u uit de Schrift, dat er zulk een verbond met Christus gemaakt was?
Uit Jes. 42:6, "Ik zal U geven tot een Verbond des volks;" en uit Hebr. 8:6, waar Christus genoemd wordt "de Middelaar eens beteren verbonds;" en uit Hebr. 13:20, waar we lezen van "het bloed des eeuwigen Testaments."



En om concreet antwoord te geven op de vraag van refo:
34. Hoe moet Christus, de verbondmakende partij aan 's mensen zijde, in dit verbond beschouwd worden?
Hij moet beschouwd worden als het Hoofd en de Vertegenwoordiger van Zijn geestelijk zaad, Jes. 59:21.

35. Waaruit blijkt het, dat Christus het Hoofd en de Vertegenwoordiger van Zijn
geestelijk zaad is in dit verbond?

Hieruit, dat de beloften oorspronkelijk aan Hem vermaakt zijn, en dat Hij de Borg van het verbond is.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In Genesis 3 lezen we inderdaad van de val van de mens RJ, maar of we hier kunnen spreken van de oprichting van het genadeverbond? Of er een genadeverbond was is een andere vraag. Wel lees ik hier van de strijd tussen satan en de mensen en vervolgens dat de strijd door haar Zaad, Jezus Christus, gewonnen zal worden. We mogen dit dus met recht het protevangelie noemen, het eerste Evangelie, de goede Boodschap.

Dan over Hoofd of Borg. Hiermee komen we in een spanningsvolle vraag terecht. Als we over verbond spreken noemt de Schrift Hem 'Borg' (Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden, Hebr. 7,22). Als we echter over de Gemeente spreken is Hij het Hoofd (Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams, Ef. 5:23).

Waarom nu die spanningsvolle vraag? Wel omdat vele theologen, als ze het hadden over het genadeverbond (doopbediening), spraken over gelovigen. Zo sprak ook Ds. T. v.d. Groe (zie bv. zijn zondag over de kinderdoop).
Anderzijds wat is nu die gemeente? Is dat gemeente zoals we nu de kerk zien in zijn zichtbare gestalte, of moeten we de kerk zien als de Kerk, nl. alle ware gelovigen?

Als we de Schrift lezen dan mogen we, voorzichtig, misschien wel stellen dat Zijn Gemeente waarvan Hij het Hoofd is, getrokken wordt binnen de grenzen van het genadeverbond.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

RJ,

Je laatste reactie daarin spreekt de Schrift ook van een 'Borg' van het verbond.

Vind je trouwens Jesaja 59,21 En er zal een Verlosser tot Sion komen, namelijk voor hen, die zich bekeren van de overtreding in Jakob, spreekt de HEERE. Mij aangaande, dit is Mijn Verbond met hen, zegt de HEERE: Mijn Geest, Die op u is, en Mijn woorden, die Ik in uw mond gelegd heb, die zullen van uw mond niet wijken, noch van den mond van uw zaad, noch van den mond van het zaad uws zaads, zegt de HEERE, van nu aan tot in eeuwigheid toe. een tekst waaruit blijkt dat Hij het Hoofd is van het Verbond?

Kort over Galaten 3,16. Spreekt Paulus hier in eerste instantie niet over het oude verbond (de wet voor de jood) en een beter verbond?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Je hebt gelijk ndonselaar.
In elk geval blijkt uit de Bijbel dat het genadeverbond gesloten is met Christus en met allen die in Hem geloven.

De kinderen van de gelovigen komen ook de beloften toe. Verder heb ik absoluut geen kaas gegeten van al die discussie over 2 of 3 verbonden, daarom stap ik uit de discussie. Voor mij is het zo dat de hele mensheid in Adam gevallen is (Romeinen 5). En dat de uitverkorenen in Christus gezaligd worden. Dus het is of in Christus of in Adam (1 Korinthe 15:22). Of in het verbroken werkverbond, of in het genadeverbond.

[Aangepast op 25/9/03 door Refojongere]
Cornelius

Bericht door Cornelius »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Waarom niet gewoon 1 verbond?
Ja, of 2,5 ??? Lijkt me ook wel wat!

Ik heb het bowkje van prof van der Schuit liggen als je een copie wilt hebben kan dat altijd. LEt's me know !!

Ga eens in de leer bij Ds. M. Pronk. Die is 3 verbonden leer groot gebracht. TOen 2 verbonden en er volgde een kerkschuering. Nu zegt hij : We hebben over Gods verbond , Gods genade verbond te prediken.
Vroeger zocht ik het bij iden oudvader en bij die oudvader, daar wordt je alleen maar zenuwachtig van. maar het gaat erom wat
er in de Schrift staat.

Trouwens de leer der verbonden is mooi, maar speelde bij Luther en in de bgin van de reformatie nog geheel niet!
Toch koos Luther voor de kinderdoop, maar zonder dikke discussie over het verbond.
Ereunao

Bericht door Ereunao »

In Gen.1-3 wordt van geen verbond gesproken ;het is een dogmatische constructie achteraf (heus geen slechte) en bijbelshistorisch gezien onjuist.
1.In de bijbel vinden wij het woord verbond ( hebr.berit) voor het eerst in Gen.9:8-17.
2. Dan in Gen.15 het verbond met Abraham Gen 15:18-21
3.Vervolgens lezen wij in Ex 19:5 Nu dan, indien gij naarstiglijk Mijner stem zult gehoorzamen, en Mijn verbond houden, zo zult gij Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de ganse aarde is Mijn;Ex.34:10 Toen zeide Hij: Zie, Ik maak een verbond; voor uw ganse volk zal Ik wonderen doen, die niet geschapen zijn op de ganse aarde, noch onder enige volken; alzo dat dit ganse volk, in welks midden gij zijt, des HEEREN werk zien zal, dat het schrikkelijk is, hetwelk Ik met u doe.
4. dan volgt het verbond met Levi Num.25; 12 Daarom spreek: Zie, Ik geef hem Mijn verbond des vredes.
13 En hij zal hebben, en zijn zaad na hem, het verbond des eeuwigen priesterdoms, daarom dat hij voor zijn God geijverd, en verzoening gedaan heeft voor de kinderen Israels.
Mal. 2:4,5: 4 Dan zult gij weten, dat Ik dit gebod tot u gezonden heb; opdat Mijn verbond met Levi zij, zegt de HEERE der heirscharen.
5.Mijn verbond met hem was het leven, en de vrede; en Ik gaf hem die tot een vreze; en hij vreesde Mij, en hij werd om Mijns Naams wil verschrikt.

5.Het verbond in de velden van Moab, voor de ingang van het beloofde land. Dit verbond
is eensdeels een vernieuwing van het vebond aan Horeb.maar het gaat veel verder. Hier voorzegt de Heere de val van Israël, hun wereld wijde verstrooiïng onder alle volken en belooft hun uiteindelijk en definitief herstel in het laatste der dagen onder het nieuwe verbond Deut.29:24-30:10: En alle volken zullen zeggen: Waarom heeft de HEERE aan dit land alzo gedaan? Wat is de ontsteking van dezen groten toorn?
25 Dan zal men zeggen: Omdat zij het verbond des HEEREN, des Gods hunner vaderen, hebben verlaten, dat Hij met hen gemaakt had, als Hij hen uit Egypteland uitvoerde;
26 En zij heengegaan zijn, en andere goden gediend en zich voor die gebogen hebben; goden, die hen niet gekend hadden, en geen van welke hun iets medegedeeld had;
27 Daarom is de toorn des HEEREN ontstoken tegen dit land, om daarover te brengen al dezen vloek, die in dit boek geschreven is.
28 En de HEERE heeft hen uit hun land uitgetrokken, in toorn, en in grimmigheid, en in grote verbolgenheid; en Hij heeft hen verworpen in een ander land, gelijk het is te dezen dage.
29 De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
1 Voorts zal het geschieden, wanneer al deze dingen over u zullen gekomen zijn, deze zegen of deze vloek, die ik u voorgesteld heb; zo zult gij het weder ter harte nemen, onder alle volken, waarheen u de HEERE, uw God, gedreven heeft;
2 En gij zult u bekeren tot den HEERE, uw God, en Zijner stem gehoorzaam zijn, naar alles, wat ik u heden gebiede, gij en uw kinderen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
3 En de HEERE, uw God, zal uw gevangenis wenden, en Zich uwer ontfermen; en Hij zal u weder vergaderen uit al de volken, waarheen u de HEERE, uw God, verstrooid had.
1. Al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, van daar zal u de HEERE, uw God, vergaderen, en van daar zal Hij u nemen.
5 En de HEERE, uw God, zal u brengen in het land, dat uw vaderen erfelijk bezeten hebben, en gij zult dat erfelijk bezitten; en Hij zal u weldoen, en zal u vermenigvuldigen boven uw vaderen.
6 En de HEERE, uw God, zal uw hart besnijden, en het hart van uw zaad, om den HEERE, uw God, lief te hebben met uw ganse hart en met uw ganse ziel, opdat gij levet.
7 En de HEERE, uw God, zal al die vloeken leggen op uw vijanden en op uw haters, die u vervolgd hebben.
8 Gij dan zult u bekeren, en der stemme des HEEREN gehoorzaam zijn, en gij zult doen al Zijn geboden, die ik u heden gebiede.
9 En de HEERE, uw God, zal u doen overvloeien in al het werk uwer hand, in de vrucht uws buiks, en in de vrucht uwer beesten, en in de vrucht uws lands, ten goede; want de HEERE zal wederkeren, om Zich over u te verblijden ten goede, gelijk als Hij Zich over uw vaderen verblijd heeft;
10 Wanneer gij der stemme des HEEREN, uws Gods, zult gehoorzaam zijn, houdende Zijn geboden en Zijn inzettingen, die in dit wetboek geschreven zijn; wanneer gij u zult bekeren tot den HEERE, uw God, met uw ganse hart en met uw ganse ziel.

(6) het verbond met David 2 Sam.23: 5 Hoewel mijn huis alzo niet is bij God, nochtans heeft Hij mij een eeuwig verbond gesteld, dat in alles wel geordineerd en bewaard is; voorzeker is daarin al mijn heil, en alle lust, hoewel Hij het nog niet doet uitspruiten.

(7) tenslotte het nieuwe verbond; Jer.31 Hebr.8:8: Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israel en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

Al deze verbonden (2-7)zijn verbonden binnen het verbond met Abraham en met Israël gesloten,daarom spreekt Paulus in Rom.9 over verbonden (meerv) en komen tezamen in de Messias Die gegeven is tot een verbond des volks Jes.49:8. Ze zijn in Hem vervuld en moeten juist daarom in en door Hem nog tot historische werkelijkheid worden bij Zijn komst zoals ook de dood overwonnen is maar in onze ervaring nog steeds de laatste vijand is.Want “het is volbrachtâ€
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wat betreft Genesis 1-3 volg ik Ereuna wel. Wel is er nadrukkelijk sprake van verbondshandelingen. Ik doel dan op de belofte en de vloek, bij het houden of het niet houden van dit verbond.

Dan over de tekst uit Samuël:

2 Sam.23: 5 Hoewel mijn huis alzo niet is bij God, nochtans heeft Hij mij een eeuwig verbond gesteld, dat in alles wel geordineerd en bewaard is; voorzeker is daarin al mijn heil, en alle lust, hoewel Hij het nog niet doet uitspruiten.

Zullen we hem eens zo vertalen:

Hoewel mijn huis alzo niet is bij God, nochtans heeft Hij mij een eeuwig verbond gesteld, dat in alles wel geordineerd en bewaard is; voorzeker is daarin al mijn heil, en alle lust, hoewel Hij het niet doet uitspruiten.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie